5 Eylül'de başlayan ve bugünlere kadar uzanan rezalet bir sürecin içindeyim. 5 Eylül'de Fransa vizesi için İzmir'deki VFS Global başvuru merkezinde randevum vardı. Saat 09:45'te olmasına rağmen 12:00 gibi sıra bana geldi. Daha önce Schengen vizesi aldığım için tüm belgelerimi özenle hazırlamıştım. Çalışan kıza belgeleri verdim. 20 dakika boyunca belgeleri inceledi ve birçoğunu "Bunlara gerek yok" diyerek geri verdi. Bunlar arasında önümüzdeki 3 aylık dönemdeki diğer Schengen seyahatlerimi destekleyen otel ve uçak bileti gibi belgeler ve yine daha uzun süreli bir seyahat sigortası vardı. Normalde özellikle sonraki seyahatlerim için belgelerimi de veririm ve vize de ona göre daha uzun süreli çıkar. Ancak kız ısrarla "Biz bunları da koyalım" dememe rağmen almadı.
Elinden gelenin yeterli olduğunu söyledi ve ödemeyi yaptıktan sonra ayrıldım. 11 Eylül'de verilen referans numarasıyla VFS Global'in web sitesinden pasaportun durumunu kontrol ettiğimde, 30 yaşında olmama rağmen babadan muvafakatname, seyahat edeceğim kişinin vize fotokopisi, emekli kartı gibi alakasız belgelerin eksik olduğuna dair bir yazı gördüm.
Hemen VFS Global'i aradım ve bana sitede yazan bilginin gerçeği yansıtmadığı, sadece otel rezervasyonunun konsolosluk tarafından istendiği söylendi. Ancak ben otel rezervasyonumu başvurumu yaparken zaten teslim etmiştim. Müşteri temsilcisi bazen aynı belgenin konsolosluk tarafından 2. kez istenebildiğini, şu an yapılabilecek tek şeyin benim otel rezervasyonunu İstanbul'daki Fransız konsolosluğu'na giderek vermem olduğunu söyledi.
Akşam bir randevu oluşturuldu ve hemen İzmir-İstanbul uçak bileti aldım. Dönüşüm belli olmadığından 1 günlük de otel rezervasyonu yaptım. Sabah konsolosluktaydım. Verdiğim belgenin seyahat tarihime bu kadar az bir zaman kalmışken neden 2. kez istendiğini sordum. Bayan "Eğer ki verdiysem aynı belgenin tekrar istenmesi gibi bir durum olmayacağını" söyledi, dosyamı açıp belgelerimi tek tek gözümün önünde saydı ve belgelerin içinde otel rezervasyonum yoktu. Yani VFS Global kendilerine verdiğim Fransa seyahatime ait otel rezervasyonunu dosyaya koymamış ve benim İzmir'den işi gücü bırakıp İstanbul'a otel rezervasyonu çıktısı vermeye gitmemin sebebi de buymuş.
Önemli bir detay: VFS Global çalışanının İngilizce bilmiyordu. Schengen başvuru formunda anlamadığım bir yeri sorduğumda İngilizce bilmediğini, sadece Fransızca bildiğini söyledi. O an bunu pek önemsemedim ancak muhtemelen bu kız Fransa otel rezervasyonu çıktısı da İngilizce olduğundan bunun ne olduğunu anlamayıp bana "Bunlara gerek yok" diyerek geri vermiş (daha sonra bana geri verdiği belgeleri incelediğimde fark ettim).
Konsolosluğa otel rezervasyonunu verdikten sonra hemen VFS Global müşteri hizmetlerini aradım. Buraya bağlanmak için de öncelikle en iyi ihtimalle 1 saat hatta beklemek gerekiyor. Ne yazık ki sıra geldi ve adama durumu anlattım. Böyle bir şeyin nasıl mümkün olabildiğini sordum. Verdiğim 30 euro hizmet bedeli + 10 euro pasaportumun eve gelmesi için kargo ücreti ödememe rağmen verdiğim belgeyi konsolosluğa göndermedikleri için yaptığım bütün harcamaların tazminini istedim. VFS Global İzmir şubesinde benimle ilgilenen kızın ismini sordum ve şikayet etmek istediğimi söyledim. Adam ise sürekli "Sizin belgeleriniz buradan konsolosluğa gönderilmiş hiçbir sorun gözükmüyor" deyip durdu. "Ulan madem gönderilmiş o zaman ben neden apar topar tavan fiyata uçak bileti alıp sabahın 6'sında İstanbul'a geldim?" dedim. "Araştırın konsolosluğu sorun, otel rezervasyonumu göndermemişsiniz" diyorum. Bunları da hala benim durumumdaki birinden beklenmeyecek derecede seviyeli bir şekilde söylüyorum. Adam daha fazla konuşamayacağım kapatmak durumundayım dedi. Nasıl kapatıyorsun bana kendi ismini de verir misin seninle ilgili de şikayette bulunacağım dememden birkaç saniye sonra da cevap vermeden telefonu yüzüme kapattı.
Sonuç olarak Fransa vizesi almak için tek yetkili kurum olan (konsolosluktan şahsi başvuru yapılamıyor) VFS Global'e yapmaları gereken iş için 30 euro hizmet bedeli + 10 euro pasaportumun eve gelmesi için kargo ücreti ödememe rağmen verdiğim belgeyi konsolosluğa göndermedikleri için gidiş dönüş 700 tl uçak bileti, 300 tl otel ve 200 tl ulaşıma (evden havalimanına, havalimanından otele, otelden havalimanına, havalimanından eve) kendi cebimden para harcamış oldum ve üzerine de bunu kendilerinden istediğimde telefon adını bile öğrenemediğim bir müşteri temsilcisi tarafından yüzüme kapatıldı. Bunları kendi içlerinde şikayet edebileceğim bir merci de olmadığından yapabileceğim tek şey sosyal medyada olanı biteni yazmak veya dava açmak. İlk aşama olarak bunu buraya bırakıyorum.
Emin olun bu firmada çalışanlar vize için hangi belgelerin gerektiğini senden benden iyi bilmiyorlar. Normal vatandaş olarak doğru verdiğiniz belgeleri VFS Global'de çalışanlara verdiğiniz halde gerek yok diyerek geri verip bütün seyahat planınızın yanmasına sebep olabilirler. Hadi ben şanslıydım, bana 1200 tl'ye mal olsa da bir yere bağımlı çalışmadığımdan kimseye hesap vermeden sonraki sabah İstanbul'a gidip bütün günümü alsa da işimi görebildim ve pasaportumu kendi imkanlarımla zor da olsa elden teslim aldım. Ama imkanım olmasaydı tüm parası önceden ödenmiş ve iptal edilemez olan 8 günlük Fransa seyahati için uçak bileti ve otel harcaması bunlar yüzünden tümden yanacak, üzerine eksik belge yüzünden red yediğimden ileride Schengen vizesi almam da zorlaşacaktı.
Edit: Kendilerine az önce attığım maile de "Zaten otel rezervasyonu zorunlu bir belge değil diğer uyarılarınız için de teşekkür ederiz" şeklinde akıllara zarar bir cevap geldi. Ne demek ben teşekkür ederim.
Elinden gelenin yeterli olduğunu söyledi ve ödemeyi yaptıktan sonra ayrıldım. 11 Eylül'de verilen referans numarasıyla VFS Global'in web sitesinden pasaportun durumunu kontrol ettiğimde, 30 yaşında olmama rağmen babadan muvafakatname, seyahat edeceğim kişinin vize fotokopisi, emekli kartı gibi alakasız belgelerin eksik olduğuna dair bir yazı gördüm.
Hemen VFS Global'i aradım ve bana sitede yazan bilginin gerçeği yansıtmadığı, sadece otel rezervasyonunun konsolosluk tarafından istendiği söylendi. Ancak ben otel rezervasyonumu başvurumu yaparken zaten teslim etmiştim. Müşteri temsilcisi bazen aynı belgenin konsolosluk tarafından 2. kez istenebildiğini, şu an yapılabilecek tek şeyin benim otel rezervasyonunu İstanbul'daki Fransız konsolosluğu'na giderek vermem olduğunu söyledi.
Akşam bir randevu oluşturuldu ve hemen İzmir-İstanbul uçak bileti aldım. Dönüşüm belli olmadığından 1 günlük de otel rezervasyonu yaptım. Sabah konsolosluktaydım. Verdiğim belgenin seyahat tarihime bu kadar az bir zaman kalmışken neden 2. kez istendiğini sordum. Bayan "Eğer ki verdiysem aynı belgenin tekrar istenmesi gibi bir durum olmayacağını" söyledi, dosyamı açıp belgelerimi tek tek gözümün önünde saydı ve belgelerin içinde otel rezervasyonum yoktu. Yani VFS Global kendilerine verdiğim Fransa seyahatime ait otel rezervasyonunu dosyaya koymamış ve benim İzmir'den işi gücü bırakıp İstanbul'a otel rezervasyonu çıktısı vermeye gitmemin sebebi de buymuş.
Önemli bir detay: VFS Global çalışanının İngilizce bilmiyordu. Schengen başvuru formunda anlamadığım bir yeri sorduğumda İngilizce bilmediğini, sadece Fransızca bildiğini söyledi. O an bunu pek önemsemedim ancak muhtemelen bu kız Fransa otel rezervasyonu çıktısı da İngilizce olduğundan bunun ne olduğunu anlamayıp bana "Bunlara gerek yok" diyerek geri vermiş (daha sonra bana geri verdiği belgeleri incelediğimde fark ettim).
Konsolosluğa otel rezervasyonunu verdikten sonra hemen VFS Global müşteri hizmetlerini aradım. Buraya bağlanmak için de öncelikle en iyi ihtimalle 1 saat hatta beklemek gerekiyor. Ne yazık ki sıra geldi ve adama durumu anlattım. Böyle bir şeyin nasıl mümkün olabildiğini sordum. Verdiğim 30 euro hizmet bedeli + 10 euro pasaportumun eve gelmesi için kargo ücreti ödememe rağmen verdiğim belgeyi konsolosluğa göndermedikleri için yaptığım bütün harcamaların tazminini istedim. VFS Global İzmir şubesinde benimle ilgilenen kızın ismini sordum ve şikayet etmek istediğimi söyledim. Adam ise sürekli "Sizin belgeleriniz buradan konsolosluğa gönderilmiş hiçbir sorun gözükmüyor" deyip durdu. "Ulan madem gönderilmiş o zaman ben neden apar topar tavan fiyata uçak bileti alıp sabahın 6'sında İstanbul'a geldim?" dedim. "Araştırın konsolosluğu sorun, otel rezervasyonumu göndermemişsiniz" diyorum. Bunları da hala benim durumumdaki birinden beklenmeyecek derecede seviyeli bir şekilde söylüyorum. Adam daha fazla konuşamayacağım kapatmak durumundayım dedi. Nasıl kapatıyorsun bana kendi ismini de verir misin seninle ilgili de şikayette bulunacağım dememden birkaç saniye sonra da cevap vermeden telefonu yüzüme kapattı.
Sonuç olarak Fransa vizesi almak için tek yetkili kurum olan (konsolosluktan şahsi başvuru yapılamıyor) VFS Global'e yapmaları gereken iş için 30 euro hizmet bedeli + 10 euro pasaportumun eve gelmesi için kargo ücreti ödememe rağmen verdiğim belgeyi konsolosluğa göndermedikleri için gidiş dönüş 700 tl uçak bileti, 300 tl otel ve 200 tl ulaşıma (evden havalimanına, havalimanından otele, otelden havalimanına, havalimanından eve) kendi cebimden para harcamış oldum ve üzerine de bunu kendilerinden istediğimde telefon adını bile öğrenemediğim bir müşteri temsilcisi tarafından yüzüme kapatıldı. Bunları kendi içlerinde şikayet edebileceğim bir merci de olmadığından yapabileceğim tek şey sosyal medyada olanı biteni yazmak veya dava açmak. İlk aşama olarak bunu buraya bırakıyorum.
Emin olun bu firmada çalışanlar vize için hangi belgelerin gerektiğini senden benden iyi bilmiyorlar. Normal vatandaş olarak doğru verdiğiniz belgeleri VFS Global'de çalışanlara verdiğiniz halde gerek yok diyerek geri verip bütün seyahat planınızın yanmasına sebep olabilirler. Hadi ben şanslıydım, bana 1200 tl'ye mal olsa da bir yere bağımlı çalışmadığımdan kimseye hesap vermeden sonraki sabah İstanbul'a gidip bütün günümü alsa da işimi görebildim ve pasaportumu kendi imkanlarımla zor da olsa elden teslim aldım. Ama imkanım olmasaydı tüm parası önceden ödenmiş ve iptal edilemez olan 8 günlük Fransa seyahati için uçak bileti ve otel harcaması bunlar yüzünden tümden yanacak, üzerine eksik belge yüzünden red yediğimden ileride Schengen vizesi almam da zorlaşacaktı.
Edit: Kendilerine az önce attığım maile de "Zaten otel rezervasyonu zorunlu bir belge değil diğer uyarılarınız için de teşekkür ederiz" şeklinde akıllara zarar bir cevap geldi. Ne demek ben teşekkür ederim.