26 Aralık 1941 günü Aeroflot tarafından işletilen bir Tupolev TB-3 (ANT-6 modelinin kargo-yolcu versiyonu); Almatı Havalimanı'ndan Abay Havalimanı'na giderken Dmitriyevka, Kazakistan SSC'nin 6km kuzeybatısına düştü ve bunun sonucunda uçakta bulunan Kazakistan SSC yöneticileri de dahil 34 kişiden 26'sı öldü. Bu olay, Kazakistan'da belgelenen ilk uçak kazasıdır. Uçak Kaza yapan uçak, Sivil Hava Filosu Kazakistan Bölgesel İdaresi, Aeroflot'a ait bir Tupolev TB-3 CCCP-L3043 idi. 1939'da üretildi (fabrika numarası 22182) ve aynı yıl Sivil Hava Filosu Kazakistan Bölgesel İdaresi, Aeroflot'a teslim edildi. Uçak kaza yaptığında 2.150 uçuş saatine sahipti. Kaza Kaptan pilot A. İ. Solovyov'un Tupolev TB-3'te uçuş tecrübesi olmamasına ve bu nedenle yolcu olarak kokpitte oturmasına rağmen; üstlerin talimatıyla uçak, yardımcı pilot G. S. Tupçiy tarafından uçuruldu. Uçakta toplam 34 kişi vardı ve yakıt depolarında 3,2 ton yakıt doldurulmuştu. Kalkış ağırlığı yaklaşık bir ton aşıldı. Hava tahminlerine göre, Bakanas ilçesinde sis olmalıydı ama aslında sis, Almatı ilçesinde başlamıştı. Buna rağmen sivil hava filosu departmanı başkanı A. Y. Gatuşkin uçağın kalkmasına karar verdi. Bu karara havalimanı başkanı V. A. Kudinov tepki göstermedi ve uçuşun iptalini talep etmedi. Uçak Almatı'dan Kazan'a yakıt için Karağandı'da duraklayarak gidiyordu. Uçakta Kazakistan'ın üst düzey devlet yetkilileri vardı. Uçuşun ilk etabında, Almatı'dan kalkıştan sonra uçak türbülanslı alçak bulutlara ve sise girdi. Şiddetli buzlanma pilotun Almatı'ya dönmeye karar vermesine neden oldu ancak uçak yaklaşık 100-150 metre irtifada uçarken dik bir şekilde sola döndü ve irtifa kaybetti. Dmitriyevka, Kazakistan SSC'nin yaklaşık 6km kuzeybatısına uçak düştü ve alev aldı. Kaza sonucunda uçaktaki 34 kişiden her iki pilot da dahil olmak üzere 26'sı öldü. Kayda değer yolcular Uçakta aşağıdaki devlet yetkilileri bulunuyordu: İvan Semonoviç Klimentyev - Kazakistan SSC Halk Komiserler Konseyi 1. Başkan Yardımcısı, Kazakistan Komünist Partisi Merkez Komitesi Bürosu adayı. Gabdulla Urazbaeviç Buzurbaev - Kazakistan Komünist Partisi Merkez Komitesi Sekreteri Kaldıbay Baymanov - Kazakistan SSC Yüksek Konseyi Başkanlığı Sekreteri A. Kadırbekov - Devlet çiftlikleri komiseri D. V. Popov - Motorlu Taşıt Komiseri N. A. Tabunov ve I. Dosanov - Merkez Komitesi eğitmeni F. İ. Dedus - Merkez Komitesi öğretim görevlisi E. O. Neçay - Et ve et endüstrisi komiseri yardımcısı A. V. Naryşkin - Karağandı Oblastı İcra Komitesi Başkan Vekili Jarmagambetov - Komsomol Akmola Bölge Komitesi Sekreteri Araştırma Teknik araştırmanın sonucunda yere düşmeden önce uçak neredeyse bir ton aşırı yüklenmesine rağmen tamamen operasyoneldi. Aynı zamanda, pilot Solovyov'un yoğun siste ("kör") aletlerle uçmak için gerekli deneyime sahip olmadığı ve diğer pilot Tupçiy'in bu tip uçaklarda uçma deneyimi olmadığı rapor edildi. Kazanın diğer bir nedeni ise uçuş rotası boyunca hatalı meteorolojik tahmin idi. Kazanın ana suçlusu, GVF departmanı Gatuşkin olarak belirlenmiş, böyle bir şey için yetkisi olmamasına rağmen eğitimsiz mürettebatın uçmasına izin vermişti. Uçuşun iptal edilmesini talep etmeyen Almatı Havalimanı başkanı da suçlu gösterildi. Kaynakça Kategori:1941'de havacılık kazaları ve olayları Kategori:Kazakistan SSC'deki havacılık kazaları ve olayları Kategori:1941'de Sovyetler Birliği Kategori:Aeroflot kazaları ve olayları Kategori:Tupolev TB-3 içeren kazalar ve olaylar