Danıştay 10. Dairesi, 2022 yılında çıkarılan e-ticaret kanununda yer alan bazı maddelerin iptalini istedi. Bu maddeler, özellikle lisanslama ücreti ile ilgiliydi. Danıştay, e-ticaret sektöründe yerli firmaları ve küçük esnafı korumak amacıyla bu talebi anayasa mahkemesi (AYM) 'ne sundu. AYM ise talebi reddetti.
AYM'nin kararında, kanunun elektronik ticaret piyasasının milli ekonominin gereklerine uygun olarak faaliyet göstermesine yaradığı belirtildi. Lisans ücretlerinin önemi ise "lisans ücreti elektronik ticaretin dengeli ve sağlıklı şekilde büyüme ve gelişmesine katkıda bulunulması bağlamında kamu yararı doğrultusunda kamu gücü kullanılmak suretiyle yerine getirilmesi gereken bir yükümlülüktür" denilerek vurgulandı.
AYM'ye göre, elektronik ticaret ortamında faaliyet gösteren işletmelerden bir kısmının piyasaya hakim olması durumunda rekabet ortamını bozucu etkiler yaratabilir. Bu nedenle, eşit rekabet için getirilen lisans ücreti kamu yararı dışında başka bir amaca yönelik değil.
Danıştay'ın talepleri şunlardı:
1. **Ekonomik bütünlük tanımı:** 7416 sayılı kanunda yer alan "paylarının en az yüzde 25'ine" ifadesi ile yapılacak denetimleri ilgilendiren maddede yer alan ticaret bakanlığı yetkilerini içeren, "bilirkişinin hak ve yükümlülükleri ile görevlendirilmesine ilişkin usul ve esasları yönetmelikle belirlemeye yetkilidir" ifadesinin iptali.
2. **Platformların etkisi:** "elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcının, aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret hizmet sağlayıcının ticari faaliyetlerini önemli ölçüde bozan, makul karar verme yeteneğini azaltan veya belirli bir kararı almaya zorlayarak normal şartlarda taraf olmayacağı bir ticari ilişkinin tarafı olmasına sebep olan uygulamalarının haksız olduğu kabul edilir" maddesinin iptali.
3. **Lisans ücreti:** Elektronik ticaret platformlarının bir takvim yılında gerçekleşen net işlem hacmi kapsamında her yıl faaliyet gösterebilmek için lisans ücreti ödemelerini içeren maddenin de iptali.
AYM'nin kararında, kanunun elektronik ticaret piyasasının milli ekonominin gereklerine uygun olarak faaliyet göstermesine yaradığı belirtildi. Lisans ücretlerinin önemi ise "lisans ücreti elektronik ticaretin dengeli ve sağlıklı şekilde büyüme ve gelişmesine katkıda bulunulması bağlamında kamu yararı doğrultusunda kamu gücü kullanılmak suretiyle yerine getirilmesi gereken bir yükümlülüktür" denilerek vurgulandı.
AYM'ye göre, elektronik ticaret ortamında faaliyet gösteren işletmelerden bir kısmının piyasaya hakim olması durumunda rekabet ortamını bozucu etkiler yaratabilir. Bu nedenle, eşit rekabet için getirilen lisans ücreti kamu yararı dışında başka bir amaca yönelik değil.
Danıştay'ın talepleri şunlardı:
1. **Ekonomik bütünlük tanımı:** 7416 sayılı kanunda yer alan "paylarının en az yüzde 25'ine" ifadesi ile yapılacak denetimleri ilgilendiren maddede yer alan ticaret bakanlığı yetkilerini içeren, "bilirkişinin hak ve yükümlülükleri ile görevlendirilmesine ilişkin usul ve esasları yönetmelikle belirlemeye yetkilidir" ifadesinin iptali.
2. **Platformların etkisi:** "elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcının, aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret hizmet sağlayıcının ticari faaliyetlerini önemli ölçüde bozan, makul karar verme yeteneğini azaltan veya belirli bir kararı almaya zorlayarak normal şartlarda taraf olmayacağı bir ticari ilişkinin tarafı olmasına sebep olan uygulamalarının haksız olduğu kabul edilir" maddesinin iptali.
3. **Lisans ücreti:** Elektronik ticaret platformlarının bir takvim yılında gerçekleşen net işlem hacmi kapsamında her yıl faaliyet gösterebilmek için lisans ücreti ödemelerini içeren maddenin de iptali.