Ankara Garı, Türkiye'nin başkenti Ankara'nın Altındağ ilçesi Hacı Bayram Mahallesi'nde yer alan TCDD'ye ait hemzemin ana tren istasyonudur. Günümüzde TCDD 2. Bölge Müdürlüğü'ne ev sahipliği yapan ve İstanbul-Haydarpaşa - Ankara demiryolu'nun bitiş ve Ankara - Kars demiryolu'nun başlangıç noktası olan garın ilk binası, Chemins de Fer Ottomans d'Anatolie / Osmanlı Anadolu Demiryolları (CFOA) Şirketi tarafından Osmanlı Anadolu Demiryolları için inşa edilerek 31 Aralık 1892'de hizmete girmiştir. CFOA Şirketi, 1924'te ilk devlet demiryolu şirketi olan Chemins de fer d'Anatolie Baghdad / Anadolu-Bağdat Demiryolları (CFAB) Şirketi tarafından idare edilmeye başlanmış, 1927'de CFAB Şirketi devletleştirilmiş ve şirketin işlettiği hatlar ve tren istasyonları Devlet Demiryolları ve Limanları İdaresi (DDYL)'nin denetimine girmiştir. DDYL ise 1929'da yerini -o zamanlar adı Devlet Demiryolları Umum Müdürlüğü olan- TCDD'ye bırakmıştır. Ankara'nın başkent olmasıyla birlikte giderek yetersiz kalan ilk gar binasının yerine TCDD tarafından inşa edilen yeni gar binası 30 Ekim 1937'de hizmete girmiştir. Elektrifikasyon altyapısıyla yenilenerek 1972'de tekrar hizmete giren istasyon, 1972 - 2016 yılları arasında Sincan - Kayaş Banliyö Treni'ne hizmet vermiş, Başkentray projesinin inşası kapsamında 11 Temmuz 2016'da -banliyö kısmı- kapatılmış ve yeniden inşa edilerek 12 Nisan 2018'de tekrar hizmete girmiştir. İki ada platformu ve bir kenar platformdan oluşan istasyonun, kuzeydeki ada ve kenar platformu İzmir Mavi Treni, 4 Eylül Mavi Treni, Ankara Ekspresi, Doğu Ekspresi, Güney Kurtalan Ekspresi, Turistik Doğu Ekspresi ve Van Gölü Ekspresi Anahat Trenleri'ne ve Ankara - Polatlı Bölgesel Trenleri'ne, güneydeki ada platformu ise B1 (Sincan - Kayaş) Banliyö Trenleri'ne hizmet vermektedir. Hatlar TCDD İstanbul-Haydarpaşa - Ankara demiryolu Ankara - Kars demiryolu (Sincan - Kayaş) Hizmetler Platform yapısı Güzergâh Tarihçe küçükresim|sağ|upright=1.14|2015 Ankara Garı Saldırısı Anıtı Ankara'da demiryolu ulaşımının ana arteri olan Ankara Garı'nın tarihi Osmanlı İmparatorluğu dönemine kadar uzanmaktadır. O yıllarda İstanbul-Haydarpaşa - Ankara demiryolu'nun Ankara ayağını oluşturan garın ilk hizmet binası Chemins de Fer Ottomans d'Anatolie / Osmanlı Anadolu Demiryolları (CFOA) Şirketi tarafından inşa edilerek 31 Aralık 1892'de hizmete girdi. Fakat Cumhuriyet'in ilanıyla birlikte hızla gelişen Ankara'nın yolcu trafiğini kaldıramaz hale gelen bu eski gar binası yerini 1935-37 yılları arasında inşa edilen ve halen kullanımda olan günümüzdeki yapıya bıraktı. Şehirlerarası ulaşımın yanı sıra 1972'den 2016 yılına kadar Sincan - Kayaş Banliyö Treni'nde hizmet veren Ankara Garı; Başkentray projesi kapsamında 11 Temmuz 2016'da kısmen kapatıldı ve gerekli altyapı çalışmalarının ardından yenilenerek 12 Nisan 2018'de tekrar hizmete girdi. Ayrıca; Ankara YHT Garı'nın inşası tamamlanana kadar Yüksek Hızlı Tren hatları da Ankara Garı'ndan işletildi. Ankara Garı 2005 yılında, TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası tarafından yayımlanan 50. Yılda 50 Eser listesine dahil edildi. 10 Ekim 2015 tarihinde garın önünde gerçekleştirilen bir bombalı saldırıda 109 kişi hayatını kaybetti. Mimari Cumhuriyet tarihinin en önemli ve prestijli mimari eserlerinden biri olarak kabul edilen Ankara Garı, Şekip Akalın tarafından tasarlandı. Akalın burayı sadece bir tren istasyonu olarak değil; gar gazinosu, lojmanlar ve idari binalarıyla birlikte oldukça büyük bir gar kompleksi olarak kurguladı. Temeli 4 Mart 1935 tarihinde atılan yapı, dönemin Bayındırlık Bakanlığı ve Demiryolları Umum Müdürlüğü'nün de katkılarıyla 30 Ekim 1937'de tamamlanarak hizmete açıldı. İstasyon Caddesi üzerinde yer alan Ankara Palas, Gençlik Parkı, 19 Mayıs Stadyumu ve Ankara Hipodromu gibi sosyal mekanlara komşu olan bir noktada konumlanan garın inşasıyla birlikte şehir içinde Ankara Kalesi'nden başlayarak bu yeni gar binasına kadar uzanan bir kültür koridoru da oluşturulmuş oldu. Zaman içerisinde modernleşmenin sembolü ve çağdaş yaşama açılan bir kapı olarak görülmeye başlanan Ankara Garı'nın öncü olduğu bu kültür aksı o kadar benimsendi ki, benzer projeler Eskişehir ve Balıkesir gibi diğer Türk kentlerinde de uygulandı. Çevre alanı Atatürk Konutu ve Demiryolları Müzesi TCDD Müzesi ve Sanat Galerisi Ankara Büyükşehir Belediyesi Ankara Spor Salonu Gençlik Parkı Gazi Üniversitesi Maltepe Kampüsü Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Konser Salonu Başkent Millet Bahçesi Türk Hava Kurumu Müzesi Görseller Ayrıca bakınız Ankara Yüksek Hızlı Tren Garı 2015 Ankara Garı Saldırısı Notlar Kaynakça Dış bağlantılar TCDD resmî sitesi TCDD Taşımacılık resmî sitesi Kategori:Hacı Bayram, Altındağ Kategori:Altındağ'daki yapılar Kategori:Altındağ'da ulaşım Kategori:Türkiye'deki garlar Kategori:Ankara'daki tren istasyonları Kategori:Başkentray istasyonları Kategori:Ankara'daki cumhuriyet dönemi yapıları Kategori:Türkiye'deki Art deco yapılar Kategori:1892'de tamamlanan ulaşım altyapısı Kategori:1892'de Osmanlı İmparatorluğu'nda kurulan oluşumlar Kategori:1937'de tamamlanan ulaşım altyapısı Kategori:1972'de tamamlanan ulaşım altyapısı Kategori:2018'de tamamlanan ulaşım altyapısı