küçükresim|upright=1.05|Antonov An-225'in önden görünümü küçükresim|upright=1.05|Yüksekteyken, An-225 kendine özgü altılı buhar izlerine sahiptir. [[Dosya:Buran on An-225 (Le Bourget 1989) 1.JPEG|küçükresim|upright=1.05|Antonov An-225 ve Buran Uzay Mekiği]] küçükresim|Ukrayna - Rusya savaşı sırasında AN225'in imha edilmiş hâli küçükresim|upright=1.05|Büyük uçakların ölçüleri Antonov An-225 Mriya (Ukraynaca: Антонов Ан-225 Мрія, NATO rapor ismi 'Cossack'), merkezi Ukrayna'da bulunan Antonov Tasarım Bürosu (Antonov Design Bureau) tarafından yapılmış stratejik hava taşıtıdır. "Buran Uzay Mekiğini" taşıma amaçlı yapılmıştır. AN-124 modelinin daha büyük halidir. Mriya (Мрія) Ukrayna dilinde "Hayal" demektir. Kargo taşımacılıkta kullanılan bu uçaktan sadece bir adet mevcuttu (Kuyruk numarası: UR-82060). İkincisinin üretimi ise tamamlanmamıştır. Antonov, %70'e kadar tamamlanmış olduğu düşünülen ikinci bir An-225'i kısmen inşa etmiştir. Bununla birlikte, şirketin CEO'sunun 2020 yılında COVID-19 salgınının ortasında böyle bir fikri "ekonomik açıdan uygunsuz" olarak görmesiyle, ikinci An-225'in göklere çıkması yakın zamanda pek olası görünmemektedir. En Büyük Kalkış Ağırlığı alanında dünyanın en büyük uçağıdır. İlk uçuşunu yaptığı yılda (1988) en yakın rakibi olan Lockheed C-5 Galaxy'den de %50 daha büyük idi. Uluslararası Havacılık Federasyonu (FAI-Fédération Aéronautique Internationale) tarafından Guinnes Rekorlar Kitabı'na 240 alanda aday gösterilmiştir. Antonov Havayolları tarafından işletilen bu uçak, büyük boyutta ve ağırlıktaki özel yüklerin taşınmasında kullanılmaktaydı. Sadece 1 adet üretilmişti, ikincisi ise bitirilememiş ve hangara kaldırılmıştı. 27 Şubat 2022 tarihinde Rusya-Ukrayna Savaşı sırasında Rus güçleri tarafından imha edildiği Ukrayna Dışişleri Bakanı Dmitro Kuleba tarafından açıklanmıştır. Bununla beraber uçağın üretici firması Antonov, uçağın teknik durumu hakkında uzmanların incelemesi bitene kadar bilgi veremeyeceklerini söylemiş ve uçağın Rus güçleri tarafından tamamen imha edildiğini onaylamamıştır. Ancak uçağın enkazı görüntülenmiştir. Kullanıcılar Eski Kullanıcılar Sovyet Buran programı için Antonov Airlines (eski operatör); şirket ve uçak Sovyetler Birliği'nin dağılmasından sonra Ukrayna'ya geçti. Antonov Airlines 27 Şubat 2022'de Rusya'nın Ukrayna'yı işgali sırasında Rus güçleri tarafından imha edildi. Genel özellikler Mürettebat: 6 Boş ağırlık: 285.000kg (628.315lb) Alabileceği En Fazla Yük: 250.000kg (551.000lb) Azami Kalkış Ağırlığı: 640.000kg (1.411.000lb) Yükleme Ölçüleri: 440 x 640cm (14,4 x 21,0ft) Uzunluk: 84m (276ft) Yükseklik: 18,1m (59,3ft) Kanat açıklığı: 88,40 m (291ft 2 in) Kanat alanı: 905,0 m2 (9.741ft2) Motor: 6× ZMKB Progress D-18 turbofan, 229kN (51.600lbf) her biri Havalanma (Kalkış) mesafesi: 3.500m (11.500ft) (azami ağırlıktayken) Performans Azami hız: 850km/s (460 knots, 530mph) Uçuş hızı: 750km/s (400 knots, 465mph) Menzil: Azami yakıtla: 14.000km (8.700mi) Azami yükle: 4.000km (2.500mi) Uçuş yüksekliği: 10.000m (33.000ft) Dış bağlantılar Resmi An-225 sitesi An-225 – buran-energia.com An-225 – YouTube.com Dünyanın en büyük uçakları: Antonov An-225 ; Airbus A380-800, Airbus A340-600 ve Boeing 747-400 kıyaslaması Second Antonov An-225 Mriya (line no. 01-02) under construction at Aviant-Kiev Aviation Plant. Kiev-Svyatoshino (UKKT), Ukraine, 19 September 2004 Second Antonov An-225 Mriya (line no. 01-02) (front view) under construction at Aviant-Kiev Aviation Plant. Kiev-Svyatoshino (UKKT), Ukraine, 20 August 2008 Second Antonov An-225 Mriya (line no. 01-02) (side view) under construction at Aviant-Kiev Aviation Plant. Kiev-Svyatoshino (UKKT), Ukraine, 20 August 2008 Payloads An-225 (An-225-100) "Мрiя", Antonov OKB (NATO Cossack) Antonov Havayolları resmi sitesi Kaynakça Kategori:Nakliye uçakları An-225 Kategori:Buran programı Kategori:İlk uçuşunu 1988'de yapan hava araçları Kategori:Altı motorlu jetler Kategori:Ünlü hava taşıtları Kategori:Rusya'nın Ukrayna'yı işgali Kategori:Yüksek kanatlı uçaklar