Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Art Nouveau

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
Art Nouveau (Türkçe: Yeni Sanat; Fransızca telaffuz: [aʁ nuvo]), zarif dekoratif süslemelerin ön plana çıktığı, kıvrımların ve bitkisel desenlerin sıklıkla kullanıldığı bir sanat akımıdır. Köklerinin Londra merkezli Arts & Crafts Hareketi'ne dek gittiği söylenebilir. Avrupa ve Amerika’yı etkilemiştir. 19. yüzyıl sonu ve 20. yüzyıl başında etkili olmuş bu akım Türkiye'de Yeni Sanat ya da 1900 Sanatı olarak adlandırıldığı gibi birçok Avrupa ülkesinde de bölgesel olarak değişik adlarla anılmış, adlara uygun olarak da uygulamaların niteliklerinde değişiklikler görülmüştür. Modern Style, Yellow Book Style, Fin de Siècle Style, Jugendstil, Secession Stil bölgesel olarak kullanılan adlara örnektir. Akımın ilk aşamalarında mimarlıktaki gelişmeler daha belirgindir. Kullanılan abartılı barok stili benzeri dekoratif bezeme ve süslemeler sebebiyle Floral Style , Style Coup De Fouet ve Style Anguille olarak da anılmıştır. Tarihi gelişimi Orta Çağ'ın gotik sanatını savunan İngiliz estetikçi ve tarihçi John Ruskin’den etkilenen, Praeraphaelit grubu üyesi William Morris, mutluluğun el emeğiyle elde edilebileceği, işçi kesiminin yaşama sevincine bu tür çalışmalar ile ulaşabileceği inancındaydı. İnsan ile maddenin arasına giren makinenin, dolayısıyla endüstriyel gelişimin güzelliği yok ettiği görüşündeydi. Yalnız ve yalnız insan elinin maddeye can verebileceği, Orta Çağ sanatçılarının eserlerinin mükemmelliğinden aldıkları zevkle özgür ve mutlu olduklarını savunuyordu. Sosyalist fikirlere sahip William Morris; sanatı el emeği niteliğiyle geniş halk topluluklarına mal etmek suretiyle demokratlaştırmak istemiş, sanat kurumları açmış ayrıca imal ve satışın bir arada gerçekleştiği günümüz meslek okulları niteliğindeki atölye-mağaza olan Morris Company’i açmıştır. W. Morris’in bakış açısı birçok sanatçı tarafından benimsenmiş, desteklenmiş ; bu yolla el sanatlarına dayalı bir sanat akımı oluşmuştur. Endüstriyel gelişmelerle ev yapımı ürünlerin pahalı kalmasıyla fakir işçi kesim yerine zengin koleksiyonculardan rağbet görmüştür. Kısaca endüstriye yenilmiştir. Art Nouveau ismi 1896 yılında Paris’te açılmış olan, dekoratif mobilya ve aksesuar satan bir mağazadan gelmektedir. Devlet salonuna kabul edilmeyen sanatçıların da bu tür eşyaların alım satımıyla ilgilenmeye başlamasıyla akım güçlenmiş ve anti akademik bir nitelik kazanmıştır. Art Nouveau, zamanla klasisizmi reddetmiştir. Bu toplumsal değişimi de yansıtan bir durumdur. Darwin sonrası bir toplumda, tanrının varlığının ancak sorgulanabildiği bir zamanda, insan ruhunun karanlık yanları ortaya çıkmaya başlamıştı. Fin de siècle yani “yüzyılın sonu” sanatçıları ve yazarları sis ve loşluğu, parlak gün ışığına yeğlerler. Paris gece hayatından, dansçılar ve hayat kadınlarından ilham alan grafik çalışmalar mimaride Victor Horta’nın Loie Fuller’e tasarladığı tiyatro binası bunu kanıtlar niteliktedir. Klasisizme sırtını dönen Art Nouveau sanatçıları ilhamı öncelikle doğada aramışlardır. Bitkisel motifler, kadın figürleri, kıvrılan bükülen çizgiler akımın etkilediği her alanda kullanıldı. Bitkileri ve hayvanları düzenli kompozisyonlarda statik bir formda kullanılarak, eskilerin aksine doğanın dinamik kuvvetleri dile getirilmeye çalışılmıştır. Demirin yapı malzemesi olarak kullanılması mimari için önemli bir devrim hareketi olmuştur. Demir; metro girişlerinde, yapıların değişik bölümlerinde, günlük yaşam araç ve objelerinde hem fonksiyonel hem de süs olarak değerlendirilmiştir. Demirin kullanımının yanı sıra Art Nouveau’nun karakteristiklerinden birisi de camın yoğun kullanımı, bunun bir sonucu olarak ışık ve aydınlatma çözümleridir. Aydınlatmanın önem kazanmasıyla cam pencerelerle aydınlatılan merdiven ya da hollerin merkez olarak yerleştirildiği yeni bir plan düzenine gidilmiştir. Art Nouveau mimarlık sanatı 4 aşamada incelenebilir: 1896-1900 yılları arasında, başka stillerin yansımalarının net olarak görüldüğü dönemde Neo Barok denilebilecek motifler ve bitkisel bezemeler ön plandadır. "Gotik'i taklit ya da tekrar etmemeli sadece devam etmeliyiz" diyen Antoni Gaudi yapıtlarında renkli yüzeyler, dalgalı formlar, bol dekorasyon ve organik motifler kullanarak bu akımın ilk örneklerini yaratmıştır. Gotik mimari ve Katalan mimarisinin bir sentezi de sayılan yapıtların her yerinde süsleme öğeleri olarak bükük, kıvrık çizgili hacimler kullanılmıştır. 1905-1914 yılları arası bir geçiş aşamasıdır. Bu dönemde dekoratif süsler sadeleşmiş, çizgiler stilize edilmiş, eğri çizgiler çokgen ve küpler oluşturmaya başlamıştır. 1925’te uluslararası stil uygulamaya geçmiş; eğriler, geometrik figürler, yoğun dekor, sistematik sadelik, fantezi-fonksiyon paralellikleri oluşmuştur. Art Nouveau'nun el sanatlarını yayma ilkesi 20. yüzyılda endüstriyel tasarım ilkesini oluşturmuş, el sanatlarının fonksiyonel olması gerekliliği vurgulanmıştır. Mimarlıkta da form fonksiyonu izler. Uluslararası stil de aynı zamanda kübik hacimler oluşturur, düz yüzeyler teras nitelikli katlar ve bu formları tamamlar; yalınlaşan tasarımda yüzeyler dik açılarla birleşir. Bu mimari stilinin tanınmış temsilcileri arasında Le Corbusier, Walter Gropius, Mies van der Rohe, Alvar Aalto sayılabilir. Uygulayanlardan bazıları Mimarlar Émile André (1871–1933) Gavriil Baranovsky (1860–1920) Ernesto Basile (1857–1932) Vjekoslav Bastl (1872–1947) Peter Behrens (1868–1940) Ferdinand Boberg (1860–1946) Gustave Serrurier-Bovy (1858–1910) Raimondo Tommaso D'Aronco (1857–1932) Lluís Domènech i Montaner (1850–1923) Mikhail Eisenstein (1867–1921) August Endel (1871–1925) Max Fabiani (1865–1962) Eugène Gaillard (1862–1933) Antoni Gaudí (1852–1926) Vladislav Gorodetsky (1863–1930) Hector Guimard (1867–1942) Paul Hankar (1859–1901) Josef Hoffmann (1870–1956) Victor Horta (1861–1947) Lev Kekushev (1862–1919) Ciril Metod Koch (1867–1925) Károly Kós (1883–1977) Béla Lajta (1873–1920) Ödön Lechner (1845–1914) Jules Lavirotte (1864–1924) Charles Rennie Mackintosh (1868–1928) Ede Magyar (1877–1912) Rafael Masó (1880–1935) Ivan Meštrović (1883–1962) Gyula Pártos (1845–1916) Marian Peretiatkovich (1872–1916) Jože Plečnik (1872–1957) Zsigmond Quittner (1859–1918) Eliel Saarinen (1873–1950) Fyodor Schechtel (1859–1926) László Székely (1877–1934) Gustave Strauven (1878–1919) Louis Sullivan (1856–1924) Eugène Vallin (1856–1922) Henry Van de Velde (1863–1957) Ivan Vurnik (1884–1971) Otto Wagner (1841–1918) William Walcot (1874–1943) Lucien Weissenburger (1860–1929) Mobilya tasarımcıları Eugène Gaillard (1862–1933) Louis Majorelle (1859–1926) Carlo Bugatti (1856-1940) Resim, çizim, ve grafik Aubrey Beardsley (1872–1898) František Bílek (1872–1941) Ivan Yakovlevich Bilibin (1876–1942) Walter Crane (1845–1915) Galileo Chini (1873-1956) Jules Cheret (1836–1932) Eugène Gaillard (1862–1933) Eugène Grasset (1845–1917) Gustav Klimt (1862–1918) E. M. Lilien (1874–1925) Józef Mehoffer (1869–1946) Alphonse Mucha (1860–1939) Erwin Puchinger (1876–1944) József Rippl-Rónai (1861–1927) Valentin Serov (1865–1911) Konstantin Somov (1869–1939) Margaret MacDonald (1865–1933) Virginia Frances Sterret (1900–1931) Henri de Toulouse-Lautrec (1864–1901) Théophile Steinlen (1859–1923) Henri Privat-Livemont (1861–1936) Janos Vaszary (1867–1939) Hans Unger (1872–1936) Stanisław Wyspiański (1869–1907) Eliseu Visconti (1866–1944) Gerda Wegener (1886–1940) Cam işleri Auguste Daum (1853–1909) Antonin Daum (1864–1930) Émile Gallé (1846–1904) René Lalique (1860–1945) Louis Comfort Tiffany (1848–1933) Çömlekçiler Ernest Chaplet Adrien-Pierre Dalpayrat Albert Dammouse Taxile Doat (1851–1939) Edmond Lachenal (1855–1948) Artus Van Briggle (1869–1904) Vilmos Zsolnay (1828–1900) Diğer dekoratif sanatçılar Charles Robert Ashbee (1863–1942) Will H. Bradley (1868–1962) Georges de Feure (1868–1943) Hermann Obrist (1863–1927) François-Raoul Larche (1860–1912) Galeri Ayrıca bakınız Papadopulos Apartmanı Hidiv Kasrı Kaynakça Dış bağlantılar Art Nouveau in Riga , , Art Nouveau in Poland Orivit, Alman Art Neuveau akımı üzerine bir site. Brussels Capital of Art Nouveau , Art Nouveau 1890-1914 1900 Architecture , , , , , , Art Nouveau Links & History Szecesszio House of Hungarian Art Nouveau , Hungarian Csetneki Lace , , Art Nouveau European Route , , , Art Nouveau in Central Europe 24 pictures of a Bechstein grand piano Art Nouveau Réseau Art Nouveau Network , , , , , , Artcyclopedia - Art Nouveau L'art Nouveau Kategori:Edward devri
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri