Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Asar-ı Şevket sınıfı zırhlı korvet

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
Asar-ı Şevket sınıfı, 1860'larda başta Mısır, ardından Osmanlı donanması için inşa edilen Asar-ı Şevket ve Necm-i Şevket olmak üzere iki gemiden oluşan zırhlı korvet sınıfıdır. Fransa'da inşa edilen gemiler, tasarımları daha önceki zırhlı korvet sınıfı Asar-ı Tevfikin tasarımına dayanıyordu. Merkezî bataryalı olarak inşa edilen iki gemi, merkezî bir kazamat içinde dört adet 178mm Armstrong top ve kazamatın üstünde döner bir barbette bir adet 229mm Armstrong top taşıyordu. Her iki gemi de 1877-1878 Rus-Osmanlı Savaşı'nda (93 Harbi) hizmet verdi ve Karadeniz'deki Rus kuvvetlerine karşı faaliyet gösterdiler. Kafkasya'da Osmanlı kara kuvvetlerini desteklemekle görevlendirilen gemiler, savaştan sonra alınarak Osmanlı-Yunan Savaşı'nın başlangıcında seferber edildikleri 1897'ye kadar başka bir faaliyette bulunmadılar. Bu savaşın başında Osmanlı filosunun geri kalanı gibi Asar-ı Şevket sınıfı gemiler de, kötü durumları nedeniyle hücumda kullanılamadı. Asar-ı Şevket, 1900'lerde hizmet dışı bırakıldı ve hurda olarak satıldı. Genellikle kışla gemisi olarak hizmette kalan Necm-i Şevket ise, Birinci Balkan Savaşı sırasında İstanbul'u Bulgar ordusundan koruyan kuşatılmış Osmanlı savunma hatlarına ateş desteği vermek üzere tekrar hizmete girdi. 1929'da hizmet dışı bırakıldı ve hurda olarak satıldı. Siparişi 1860'lı yılların başlarında Osmanlı İmparatorluğu'nun bir eyaleti olan Mısır, en son yirmi yıl önce Mısır-Osmanlı Savaşı'nda savaştığı merkezî hükûmetin gücüne tekrar meydan okuma adına bir silahlanma programı başlattı. Bu programın bir parçası olarak donanması için, 1866'da sipariş edilen iki Asar-ı Şevket sınıfı gemiler de dahil olmak üzere birkaç zırhlı savaş gemisi sipariş etti. Bu siparişler, Osmanlı hükûmeti ile Mısır Eyaleti arasında krize sebep oldu. Bir müddet süren müzakerelerden sonra kriz, Mısır'ın verdiği diğer imtiyazların yanı sıra Asar-ı Şevket ve Necm-i Şevket de dahil olmak üzere Mısır zırhlılarının 29 Ağustos 1868'de merkezî hükûmete devredilmesi ile çözüldü. Tasarım küçükresim|Asar-ı Şevket sınıfı çizimi Asar-ı Şevketin tasarımı, zırhlı korvet Asar-ı Tevfike dayanıyordu. Asar-ı Şevket sınıfı daha küçük bir versiyon olsa da, her iki tasarım da merkezî batarya ve ek ağır silahlar için üstüne yerleştirilmiş bir barbet düzenlemesini paylaşıyordu. Asar-ı Tevfik de aynı Fransız tersanesinde inşa edilmişti ve Colbert sınıfı gibi çağdaş Fransız demir zırhlı tasarımlarına dayanıyordu. Özellikleri Tam boyları 66,4 m, dikmeler arası uzunlukları 62 m, genişlikleri ise 12,9 m olan Asar-ı Şevket sınıfının gemilerinin su çekimleri 5 m idi. Gemi gövdesi demirden yapılmış, burunda bir mahmuz yer alıyordu ve gemi kısmen çift tekneliydi. Gemilerin deplasmanı 2.047 metrik tondu. 170 subay ve denizciden oluşan mürettebatları vardı. Gemiler, tek bir vidalı pervaneyi çeviren tek bir yatay bileşik buhar motoruna sahipti. Buhar, gemi ortasında bulunan tek bir bacaya bağlı dört adet kömürle çalışan kutu kazan tarafından sağlanıyordu. Motor 1.750 belirtilen beygir (1.300kW) gücündeydi ve gemileri en çok saatte 12 deniz mili (22km/sa) hıza ulaştırabiliyordu; ancak kötü bakım sebebiyle 1877'de iki gemi de sadece 8 deniz miline (15km/sa) ulaşabilmekteydi. Gemiler 300 metrik ton kömür taşıyabiliyordu. 1890'da, her iki gemiye de Tersane-i Amire'de yeni kazanlar takıldı. Gemilerde ilave bir brigantin yelken teçhizatı da yer almaktaydı. Asar-ı Şevket sınıfı gemiler bir adet 229mm ve dört adet 178mm Armstrong ağızdan dolma top ile silahlandırılmıştı. 178mm'lik toplar merkezî, zırhlı bir bataryada yer alırken 228mm top açık bir barbet üzerinde yer alıyordu. 1890 modernizasyonunda her iki gemiye de iki 87mm Krupp top, iki 63,5mm Krupp top, iki 37mm Hotchkiss revolver top ve bir 25,4mm Nordenfelt topundan oluşan yeni bir hafif batarya takıldı. Sınıftaki gemiler, dövme demirden yapılmış zırh ile korunuyordu. Gemilerin zırhlı kemeri gemi ortasında 152 milimetre kalınlığındaydı, baş ve kıça doğru 114mm'ye inceliyordu. Su hattının üzerindeki kısım 1 metre yüksekliğinde, altındaki kısım 2 metre yüksekliğindeydi. Ana kemerin üzerinde ana top bataryasını koruyan 114mm kalınlığında zıhlı bir borda kaplaması vardı, barbet de aynı kalınlıkta zırh ile korunuyordu. Gemiler küçükresim|Necm-i Şevket Hizmet geçmişi Sınıfın her iki gemisi de hizmet girdikten hemen sonra 1866-1869 Girit İsyanı'nın sonrasında adanın stabilize edilmesinde yardımcı olmaları amacıyla Girit'e konuşlandırıldı. Bununla birlikte Osmanlı filosu bu dönemde büyük ölçüde etkin değildi. İki gemi, 1877-1878 Rus-Osmanlı Savaşı (93 Harbi) sırasında yeniden harekete geçti ve Karadeniz'deki Rus kuvvetlerine karşı operasyonlar yaptı. Öncelikle Kafkasya'daki Osmanlı ordusunu desteklemek için Rus kıyı konumlarını bombaladılar. Mayıs 1877'de Necm-i Şevket, Sohum limanına yapılan bir amfibi hücuma destek verdi. Asar-ı Şevket 24 Ağustos'ta Sohum'da demirliyken bir Rus torpido botu tarafından saldırıya uğradı; ancak spar torpido gövdesine zarar vermedi. Savaştan sonra her iki gemi de İstanbul'da Haliç'e çekildi ve 1882'de küçük bir yeniden donatım gördüler. Şubat 1897'de Osmanlı-Yunan Savaşı'nın başlangıcında, Osmanlılar yaptıkları donanma teftişinde Asar-ı Şevket sınıfı gemiler de dahil olmak üzere gemilerin neredeyse tamamının Yunan Donanması'na karşı mücadeleye uygun olmadığını belirledi. Yunanistan ile savaşın sona ermesinin ardından hükûmet bir deniz yeniden yapılanma programı başlatmaya karar verdi. Asar-ı Şevket ve Necm-i Şevket, yeniden inşayı haklı çıkartmayacak kadar kötü bir durumda oldukları için programa dahil edilmediler. Asar-ı Şevket 1903'te hizmet dışı bırakıldı ve 1909'da hurda olarak satıldı. Necm-i Şevket, 1912'de Birinci Balkan Savaşı'nın patlak vermesine kadar kışla gemisi olarak hizmette kaldı. Bulgar kuvvetleri Çatalca'ya dek gelerek İstanbul'u tehdit ettiğinde donanma, Osmanlı savunma hatlarına ateş desteği sağlamak için gemiyi tekrar hizmete aldı. Tehdit geçtikten sonra kışla gemisi görevine geri döndü, 1929'da ise hurdaya ayrıldı. Kaynakça Özel Genel Kategori:Asar-ı Şevket sınıfı zırhlı korvetler
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri