Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Calvary Alayı

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
Calvary Alayı ya da Çarmıha Gidiş, Flaman Rönesans ressamı Pieter Bruegel'in 1564 tarihli ahşap üzerine yağlı boya manzara tablosudur. İsa'nın kendi çivileneceği devasa haçı kurgusal olarak Flaman topraklarında taşıma sahnesini gösteren eser, sanatçı tarafından "BRVEGEL MD.LXIIII" şeklinde imzalanmıştır ve şu anda Viyana Sanat Tarihi Müzesinde sergilenmektedir. Calvary ya da Golgotha, Kudüs'te bulunan, Hristiyan inanışına göre İsa'nın çarmıha gerildiği tepenin adıdır. Tarihi ve açıklama Bu tablo, boyutları bakımından Bruegel'in bilinen en büyük ikinci eseridir. Anvers'li zengin koleksiyoner ve Bruegel'in himayesinde olduğu Niclaes Jonchelinck'in envanterinde bulunmuş on altı eserinden biridir. Bruegel'in Aylar serisine aracılık eden Jonchelinck, bu eserde de aynı görevi yapmış olabilir. Eser Bruegel'den Jonchelinck'in Antwerp'teki koleksiyonuna geçmiştir. 1604 yılında Kutsal Roma Cermen İmparatoru II. Rudolf'un Prag Koleksiyonunda kayıtlı olan eser, buradan Viyana'ya nakledilmiş. Napoleon Bonaparte tarafından 1809 yılından 1815'e kadar savaş ganimeti olarak Paris'te tutulmuştur. 150'den fazla insan figürünü içeren eser kalabalık bir kompozisyondur, Bruegel'in diğer eserlerine göre oldukça geleneksel çizgidedir ki bunun nedeni muhtemelen böylesine kutsal bir dini olayı elen alan eserin, isimsiz bir flaman ressamı olan Brunswick Monogramcısı'nın ve çağdaşı Pieter Aertsen'in çok bilinen projelerinin bir uyarlaması olmasıdır. İsa'nın kalabalıklar arasında dikkat çekmeyen konumu, Bruegel'in sık sık uyguladığı bir yöntemdir. Resmin ana temasını kalabalıklar arasında gizlemiştir. Öyle ki resimdeki figürler dahi bu hedef saptırmaya yardımcı olmaktadırlar, herkesin bakışları resmin sağ alt kadranına yakın Simon'un askerler tarafından haçın taşınmasına yardım etmek üzere zorla alınmasına dönmüştür, ve hemen hiç kimse İsa'ya dönük değildir. Kederli Meryem Ana ve yandaşları, kasıtlı olarak arkalarında meydana gelen dramatik olaylara kayıtsız bir tutum içinde ve suni bir şekilde kayalık bir zemine yerleştirilmişlerdir. Bruegel'in manzara çalışmaları kariyeri boyunca, kuş bakışı manzaralardan, olağanüstü doğallığı göze çarpan Aylar serisindeki geniş manzaralara doğru gelişim göstermiştir. Joachim Patinir'in öncülük ettiği Antwerp Ekolü, inanılmaz biçimde yeryüzüne çıkmış kaya kütleleriyle karakterizedir. Patinir'in takipçileri tarzı popüler fakat eski formüle dönüştürmüşlerdir. Bruegel'in manzara çizimleri dizisi, bu formülün kademeli olarak terk edilişini gösterir. Ancak bu çalışmada ressamın Antwerp ekolüne dönüşünün sebebi, kutsal toprakların kayalık ve alışılmadık arazi yapısını resmine aktarmak istemesidir. Tabloda Tanrı, sahneye yukarıdan bakan konumdaki değirmenci olarak betimlenmiştir. Resmin sol tarafındaki şehrin etrafındaki surlar içindeki halka hayat çemberini ve sol taraftaki yeşil yapraklı ağaç ise hayat ağacını simgeler. Sol tarafındaki Golgotha Tepesindeki izleyicilerin oluşturduğu siyah halka ise ölüm çemberini simgeler. Ressam kendisi ve hamisi Jonchelinck'i de sağ tarafta ölüm ağacı olarak simgelediği tekerlek şeklindeki dar ağacının dibinde resmetmiştir. Detaylar küçükresim|sol|upright=0.91|Sol üst kadran detayı Bruegel'in çalışmalarında çağının yaşam tarzına ilişkin gözlemlerinden kaynaklı görünün bir canlılık hakimdir. Halka açık infazlar 16. yüzyıl dünyasında özellikle de sorunlu Flandre topraklarında alışılagelmiş bir olaydı. Ressam öndeki arabanın içinde oturmakta olan, az sonra İsa'nın her iki yanında çarmıha gerilerek infaz edilecek iki hırsızı da göstermektedir. Hırsızlar, anakronik olarak iki yanlarında cübbeli rahipler varken, avuçlarında tutmakta oldukları haç figürleriyle son günah çıkarmalarını yaparken gösterilirler. küçükresim|sol|upright=0.91|Başarılı bir anakronik uygulama, hırsızların elinde mesih henüz çarmıha gerilmemiş olmasına rağmen haç figürü dikkat çekiyor. Hırsızlar, rahipler ve bulundukları arabayı çevrelemiş korkunç izleyici kalabalığının hepsi çağlarının özgün kıyafetleri içerisindedirler. Ressam, İsa'nın koruyuculuğu konusunda iki hırsız arasında bir ayrım belirtmemiştir. Bruegel zamanında karnaval ya da festival havası olan toplu infaz ortamlarına katıldı. Dolayısıyla arabanın etrafında sefil halde ve korku dolu hükümlülere mutlak bir ilgisizlikle bön bön bakan kalabalıkları gösterir. Başka bir tarafta bu etkinliklerdeki kalabalıklardan beslenen seyyar satıcılar ve yan kesiciler gösterilir. Sol tarafta, Golgotha Tepesi'nde iki haç hırsızların bedenlerinin asılması için dikilmiş vaziyettedir.küçükresim|sağ|upright=0.91|Sağ alt kadran detayı Kazılmış çukur ise İsa'nın bedeninin asılacağı haç içindir. İnfaz edilmiş bir cesedin kuzgunlardan arta kalan kısımlarının sarkmakta olduğu tekerlek şeklindeki bir darağacından yeni cümbüşün! yaşanacağı korkunç noktaya doğru akın etmekte olan yaya ve atlı izleyiciler gösterilir. İsa'nın kendisi dışında alaydaki tüm askerler çağdaş kıyafetler giymektedirler, Bruegel burada olayın şüphe götürmeyecek şekilde kendi zamanında gerçekleşmiöş şekilde temsil etmektedir. küçükresim|sağ|upright=0.91|Sağ taraf detayı Kırmızı ceketli İspanyol lejyonerlerinin özellikle gösterilmesi ressamın döneminde ülkesindeki İspanyol varlığına karşı hoşnutsuzluğunu gösterir. Resimdeki kutsal figürler olan Aziz John ve diğer iki Maria'nın (Meryem) yardımıyla duran halsiz Meryem Ana olayların gerçekleştiği zeminden kayalık bir zemin üzerine yerleştirilerek ayrıştırılmıştır. Arkalarındaki dram ve farkında olmadıkları büyük kalabalıktan bağımsız görünüşte, kendi halleri üzerinedirler. Meryem ana ve arkadaşları arkalarındaki figürlerden daha büyük ve izole durumdadırlar. Referans alınan kurgular Michael Francis Gibson'ın Değirmen ve Haç isimli tarihsel romanı konusunu bu tablodan almıştır. 2011 yılında Polonyalı yönetmen Lech Majewski tarafından aynı adla sinemaya uyarlanmıştır. Kaynakça Dış bağlantılar Viyana Sanat Tarihi Müzesi'nin resmi web sitesi Konusunu tablodan alan filmin web sayfası Kategori:Pieter Brueghel (baba) tabloları Kategori:1564 tabloları Kategori:Viyana Sanat Tarihi Müzesi'ndeki tablolar Kategori:Dinsel temalı tablolar Kategori:Kitâb-ı Mukaddes temalı tablolar
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri