Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Cutty Sark

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
Cutty Sark Birleşik Krallık yelkenlisidir. 1869 yılında İskoçya'nın Dumbarton kentinde Jock Willi Shipping Line firması için yapılmıştır. Buharlı gemiler ortaya çıkıncaya kadar uzun mesafe ticaret gemisi olarak görev yapan yelkenlilerin en gelişmişi ve en hızlısıydı. Tarihçesi Cutty Sark, denizcilik işletmesi sahibi John Willis tarafından sipariş edilmişti. Şirketin Çin ile İngiltere arasında çay ticareti yapan çok sayıda gemisi bulunmaktaydı. Çay, o dönemde çok yüksek değere sahip, mevsimlik bir ürün olduğu için çok hızlı bir şekilde tüketileceği bölgeye getirilmesi önem taşımaktaydı. Dolayısıyla hızlı gemilerin erken getirdiği ürünler İngiliz pazarında oldukça yüksek fiyata satılabilmekteydi. Çay tüccarları kendilerine müşteri çekebilmek için bu dönemde çayı getirdikleri hızlı gemilerin isimlerini bile reklam olarak kullanmaktaydı. Cutty Sark'ın sipariş edildiği 1865-1869 dönemi çay taşıyan hızlı yelkenli gemilerin sayısında gözle görülür bir artışın yaşandığı bir dönemdir. 1868 yılında Aberdeen yapımı olan Thermopylae yelkenlisi ilk seferinde Londra-Melbourne arasını 61 günde katederek bir rekor kırmıştı, Willis bu yelkenliden daha hızlı bir yelkenli inşa etme peşindeydi. Willis, filosundaki 1854 yapımı The Tweed adlı yelkenlinin performansından memnundu, bu tasarımın geliştirilmesini istiyordu. Cutty Sark'ın inşa edilmesi için Scott & Linton firmasıyla sözleşme imzalayan Willis, geminin imalatının bitmesinden sonra gemiyi komuta etmesi için anlaştığı kaptan George Moodie'yi de inşa sürecine denetçi olarak dahil etmiştir. Moodie inşaatın kimi aşamalarında sürece müdahale etmiş ve geminin güçlendirilmesini sağlamıştır. 22 Kasım 1869 tarihinde gemi törenle suya indirilmiştir. Hizmete 1869 yılında başlayan Cutty Sark'ın kaydettiği en yüksek hız olarak hesaplanmıştır. Geminin bir günde aldığı mesafe olarak ölçülmüştür. Cutty Sark'ın ilk yolculuğuna Londra'dan 16 Şubat 1870 tarihinde çıkmış, Şangay'a şarap, alkol ve bira taşımıştır. 25 Haziran'da başladığı dönüş yolculuğunda aldığı 37 ton çayı 13 Ekim günü Ümit Burnu etrafından dolanarak Londra'ya ulaşmıştır. Cutty Sark'ın hizmete girişi Süveyş Kanalı'nın açılmasına denk gelir. Kanal sayesinde Uzakdoğudan Avrupa'ya yapılan yolculuklar yaklaşık 9000km kısalmış, bu da seyahat süresini yaklaşık olarak 10 gün azaltmıştır. Bu dönemde yürürlüğe giren buharlı gemiler de yüksek maliyetli olmalarına karşın yavaş yavaş gelişen teknoloji sayesinde verimli hale gelmeye başlayınca yelkenli gemilerin ticarette belirleyici olduğu dönemin sonuna yaklaşılmıştır. Çay ticaretinden Avustralya-İngiltere arası yün ticaretine yöneltilen gemi artık buharlı gemiler karşısında ekonomik olarak sürdürülebilir olmaktan çıktığı gerekçesiyle 1895 yılında Portekizli bir firmaya satılmıştır. 1922 yılında Wilfred Dowman tarafından alınan gemi sonraki dönemde Birleşik Krallık Deniz Harp Okulu öğrencileri için eğitim gemisi olarak görev yapmıştır. 1953 yılında Cutty Sark Koruma Derneğine verilen gemi için Greenwich'de karada özel bir yer yapılmış ve müze gemi olarak sergilenmeye başlanmıştır. Günümüzdeki durumu sağ|küçükresim|upright=1.14|Yangının ardından restore edilen gemi (2008) 21 Mayıs 2007 tarihinde çıkan yangının ardından gemide büyük hasar yaşanmıştır. Yangının hafta sonu açık unutulan sanayi tipi elektrik süpürgesinden kaynaklı olarak çıktığı açıklanmıştır. Uzun süren yeniden yapım ve onarım sürecinin ardından gemi 12 Nisan 2012 tarihinde kraliçe II. Elizabeth tarafından açılmıştır. Gemi günümüzde Greenwich'deki önemli turistik yerlerden birisidir. Yangının ardından geliştirilen müzede geminin güvertesi ziyaret edilebilmekte, döneme ait eserler izlenebilmekte ve yerden yükseltilmiş konumda olan geminin tüm yapısı incelenebilmektedir. Ayrıca gemide yelkenlilere tırmanma yarışı gibi yarışmalar düzenlenmektedir. İsimlendirme sağ|küçükresim|upright=1.14|Geminin baş kısmındaki süsleme Cutty-Sark ismi Robert Burns tarafından 1791 yılında yazılmış olan Tam o'Shanter adlı şiirde geçen Nannie Dee adlı cadı karakterinin takma adıdır. Geminin baş kısmındaki süslemede yer alan karakter heykeltraş Fredrick Hellyer tarafından yapılmıştır ve elinde Meg adlı gri atın kuyruğu olan Nannie Dee yarı çıplak olarak resmedilmiştir. Notlar Kaynakça Kategori:Birleşik Krallık'taki müze gemileri Kategori:1869 gemileri Kategori:Gemi yangınları
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri