Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Diğerkâmlık

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
Diğerkâmlık veya altruizm (özgecilik), bireyin herhangi bir çıkar gözetmeden, dışarıdan ödül beklemeden, hatta bazen de bir bedel ödeyerek diğer bireylerin veya toplumun iyiliği uğruna fedakârlıkta bulunmasını prensip edinen bir tutumdur. Ayrıca “başkalarının yararını da kendi yararı kadar gözetme”, “maddi veya manevi kişisel çıkar gözetmeksizin diğer insanlara yararlı olmaya çalışma” ve “bencillik karşıtı hareketlerde bulunma” olarak da tanımlanır. Bencilliğin (egoism) karşıt anlamlısı olan ve “özgecilik, elcilik” olarak da bilinen diğerkâmlık, tanımlarından da anlaşılabileceği gibi, “kendi gelişim gereksinimlerini bir kenara itip yalnızca başkalarının çıkarlarını sağlamaya çalışma” anlamında değil, başkalarını da kendisi kadar düşünme, başkalarını da kendisi kadar sevme ya da başkalarının yararını da kendi yararı kadar gözetme anlamında kullanılır. 1830 yılında Fransız filozof Auguste Comte tarafından ortaya atılan Özgecilik kavramı, ‘başkalarının iyiliği için yaşama arzusu’ olarak da tanımlanan bir ahlak görüşüdür. Dini bakış açıları İslam'da İslam'da "īthār" (إيثار) (özgecilik) kavramı, "başkalarını kendine tercih etme" kavramıdır. Sufiler için bu, kişinin kendi endişelerini tamamen unutarak başkalarına bağlılık anlamına gelir; burada başkaları için endişelenmek, Allah'ın (yani Tanrı'nın) insan vücudu üzerinde sadece Allah'ın malı olarak kabul ettiği bir talep olarak kabul edilir. īthār'ın önemi, daha büyük iyilik uğruna fedakarlıkta yatar; İslam, īthār'ı uygulayanları en yüksek soyluluk derecesine bağlı olarak kabul eder. Bu, şövalyelik kavramına benzer, ancak bu Avrupa kavramından farklı olarak, īthār'da dikkat, var olan her şeye odaklanır. Allah için sürekli bir endişe, insanlara, hayvanlara ve dünyadaki diğer şeylere karşı dikkatli bir tutumla sonuçlanır. Hristiyanlık'ta St.Thomas Aquinas, 'Komşunu kendin gibi sevmelisin' sözünü kendimize duyduğumuz sevginin başkaları için sevginin örneği olduğu şeklinde yorumluyor. "Bir insanın kendini sevdiği sevginin, dostluğun biçimi ve kökü olduğunu" göz önünde bulundurarak ve Aristoteles'ten "başkalarıyla olan dostane ilişkilerin kökeni kendimizle olan ilişkimizde yatmaktadır" diyerek, bağlı olmadığımız sonucuna varmıştır. başkalarını kendimizden daha çok sevmek için, doğal olarak ortak iyiyi, bütünün iyiliğini, herhangi bir özel iyiden, bir parçanın iyiliğinden daha çok ararız. Bununla birlikte, Tanrı'yı kendimizden ve komşularımızdan ve bedensel yaşamımızdan daha fazla sevmemiz gerektiğini düşünüyor - çünkü komşumuzu sevmenin nihai amacı sonsuz mutluluğu paylaşmaktır: bedensel refahtan daha arzu edilen bir şey. Yukarıda belirtildiği gibi, Altruizm kelimesini türetirken, Comte muhtemelen Katoliklik içindeki bazı teolojik okullarda mevcut olan bu Thomist doktrine karşı çıkıyordu. Birçok İncil yazarı, başkalarına duyulan sevgi ile Tanrı sevgisi arasında güçlü bir bağlantı kurar. 1 Yuhanna 4, kişinin Tanrı'yı sevmesi için hemcinsini sevmesi gerektiğini ve kişinin hemcinsinden nefret etmesinin Tanrı'dan nefret etmekle aynı olduğunu belirtir. Thomas Jay Oord birkaç kitapta fedakarlığın olası bir aşk biçimi olduğunu savundu. Özgecil bir eylem her zaman sevgi dolu bir eylem değildir. Oord, fedakarlığı diğerinin iyiliği için hareket etmek olarak tanımlar ve bazen sevginin, diğerinin talepleri genel refahı baltalarken kendi iyiliği için hareket etmeyi gerektirdiğini belirten feministlerle aynı fikirdedir. Alman filozof Max Scheler, güçlünün zayıfa yardım edebileceği iki yolu ayırt eder. Bir yol, "kişinin kendi yaşamının ve varoluşunun yenilmez doluluğuna dair güçlü bir güvenlik, güç ve içsel kurtuluş duygusuyla motive edilen" Hristiyan sevgisinin samimi bir ifadesidir. Başka bir yol da "aşkın yerini alacak birçok modern yöntemden biridir, ... kendinden uzaklaşma ve başka insanların işine karışma dürtüsünden başka bir şey değildir". En kötüsü, Scheler der ki, "küçüklere, yoksullara, zayıflara ve ezilenlere duyulan sevgi, karşıt olgulara karşı yöneltilmiş gerçekten gizlenmiş nefret, bastırılmış kıskançlık, kötüleme dürtüsü, vb.dir: zenginlik, güç, güç, cömertlik." Budizm'de Diğerkâmlık Konfüçyanizm’de ve Budizm’de yedi erdemden biri olarak kabul edilir. Diğerkâmlık Konfüçyanizm’de “çu”, Budizm’de “dana” adını alır. Budizm’de "erdem" anlamında kullanılan paramita’lardan biri olan “dana” terimi aynı zamanda “ölümsüz sevgi” anlamına gelir. Hinduizm'de Hinduizmde Özverisizlik (Atmatyag), Sevgi (Prema), İyilik (Daya) ve Bağışlama (Kshama), insanlığın en yüksek eylemleri veya "Manushyattva" olarak kabul edilir. Dilencilere veya fakir insanlara sadaka vermek ilahi bir eylem veya "Punya" olarak kabul edilir ve Hindular bunun ruhlarını suçluluktan veya "Paapa"dan kurtaracağına ve onları öbür dünyada cennete veya "Swarga"ya götüreceğine inanır. Fedakarlık aynı zamanda çeşitli Hindu mitolojisinin ve dini şiirlerin ve şarkıların ana eylemidir. Warkari samprdaya'nın kurucusu büyük aziz "Dhnyaneshwar Maharaj" (1275-1296) "Pasaydan"ında evrenin tüm canlı organizmalarının iyiliği için yüce efendisi "Vitthal"e dua eder. Efsanevi Hindu keşişi Swami Vivekananda, "Jive prem kare jeijon, Seijon sebiche Iswar" (Herhangi bir canlıyı seven, tanrıya hizmet eder) demiştir. Yoksul insanlara toplu giysi bağışı (Vastraseva) veya kan bağışı kampı veya yoksul insanlar için toplu gıda bağışı (Annaseva) çeşitli Hindu dini törenlerinde yaygındır. Bir Advaita bilgini olan Swami Sivananda, Vedanta'nın bir metni olan Brahma Sutraları hakkındaki Vedanta görüşlerini sentezleyen yorumlarında görüşleri yineler. Brahma Sutraları'nın 3. Bölümü üzerine yaptığı yorumda Sivananda, karmanın duygusuz ve kısa ömürlü olduğunu ve bir eylem gerçekleştirildiği anda varlığının sona erdiğini belirtir. Bu nedenle karma, eylemlerin meyvelerini kişinin liyakatine göre gelecekteki bir tarihte ihsan edemez. Ayrıca, karmanın meyve veren apurva veya punya ürettiği iddia edilemez. Apurva hissiz olduğundan, tanrı gibi zeki bir varlık tarafından hareket ettirilmedikçe hareket edemez. Bağımsız olarak ödül veya ceza veremez. Bununla birlikte, çok iyi bilinen ve popüler metin olan Bhagavad Gita, karma yoga (eylem yoluyla Tanrı ile birliğe ulaşmak) ve "Nishkam Karma" veya kişisel kazanç beklentisi / arzusu olmadan, fedakarlığı kapsadığı söylenebilecek eylem doktrinini desteklemektedir. Fedakar eylemler Hindu edebiyatında genellikle kutlanır ve çok iyi karşılanır ve Hindu ahlakının merkezinde yer alır. Birey ve toplum ilişkisi yönünden Diğerkâmlık, bir bakıma, kişinin bir parçası olduğu toplumda kendi üzerine düşen vazifeleri yerine getirmesidir. Bu şöyle açıklanır: İnsanoğlunun bireysel (diğer insanlardan ayrı olarak) yaşaması doğal yapısına aykırıdır. İnsan toplu yaşama gereksinimi içinde olan bir varlıktır. Bakıma en fazla muhtaç olan yavrunun insan yavrusu olması bunun açık bir örneğidir. Bireyin içinde bulunduğu toplum, çeşitli organlardan oluşan bir organizmaya benzetilecek olursa; diğerkâmlık, bireyin bir parçası veya bir organı olduğu organizmanın yararı uğruna, organizmada kendi üzerine düşen vazifeleri yerine getirmesidir. Dolayısıyla, diğerkâmlık aslında kişinin menfaatlerinden vazgeçmesi değil, tam tersine yüksek menfaatlerini düşünmesidir. Çünkü organizmanın kusursuz işlemesindeki bir aksaklık kendisine de yansıyacak ve kendi çalışmasında da birtakım rahatsızlıklara yol açacaktır. Ayrıca, bağlı bulunduğu organizmanın gelişmesi ve yükselmesi, kendisinin de gelişmesi ve yükselmesi demektir. Sonuç olarak diğerkâmlık, toplu yaşamanın gereklerini yerine getirmek olarak da açıklanabilir. Özgecilik kavramının sosyal-toplumsal sorumluluk kavramlarından farkı Özgecilik, kan bağışı, yardımda bulunma, sorumluluk alma gibi sosyal sorumluluk projelerini kapsamaktadır ancak her olumlu sorumluluk davranışları özgeci davranış olarak kabul edilemez. Bu duruma göre Özgeciliğin sosyal-toplumsal sorumluluktan ayıran ve bir davranışı özgeci davranış kılan 4 önemli nokta vardır: Özgeci davranışta fiili bir eylem olmalıdır. Yalnızca iyi niyet ve iyi düşünce özgeci davranış olarak kabul edilemez. Özgeciliğin amacı bir başkasının iyiliği ve o kişinin durumunu iyileştirmektir. Kişi eğer bir davranışı ilk kendi menfaati için yapıyor ve bundan dolayı başkası da etkilenip refahını arttırıyorsa bu bir özgeci davranış değildir. Özgecilikte niyet sonuçlara kıyasla daha önemlidir. İyi niyetle yapılmış bir eylem kötü bir sonuç doğurduysa bu özgeciliği azaltmamakta ve özgeci bir davranış olarak sayılmaktadır. Özgeci davranış sergileyen bir birey kendi refahında az da olsa azalma riskini taşımaktadır ve bunun bilincinde olmalıdır. Kişi hem kendi hem de başkasının refahını yükseltmeye çalışırsa bu bir özgeci davranış değildir, toplumsal sorumluluk kavramı olarak tanımlanır. Genetik OXTR, CD38, COMT, DRD4, DRD5, IGF2 ve GABRB2 genlerinin özgecilik için aday genler olduğu bulunmuştur. Dijital özgecilik Dijital Özgecilik, bazılarının karşılıklılık ilkesine dayalı olarak bilgiyi özgürce paylaşmaya istekli olduğu ve nihayetinde herkesin İnternet aracılığıyla bilgi paylaşımından yararlanacağı inancıdır. Bu terim, Evolutionary Guidance Media R&D Inc.'in kurucusu ve CEO'su Dr. tarafından ortaya atılmıştır ve Amerikan Psikoloji Derneği'nin Medya Psikolojisi Bölümü'nden Medya Psikolojisinde Bilimsel Başarı için Erken Kariyer Ödülü'nün sahibidir. Klisanin'e göre, ""bazılarının bildiklerini özgürce açıklamaya istekli olduğu" fikri ilginçtir. Kaynakça Le Dictionnaire de la sagesse orientale, Kurt Friedrichs, Ingrid Fischer-Schreiber, Franz-Karl Ehrhard ve Michael S. Deiner Ayrıca Bakınız Prososyal Davranış
 
Özgecilik kavramı felsefi ve dini açılardan ele alınmış. Özgecilik bencilliğin zıttı olarak tanımlanmış, peki ya bencillik sadece bireysel değil de toplumsal çıkarlar gözetilerek yapılan bir eylem olursa? Toplumsal çıkarlar bireysel çıkarları da kapsar mı? Bu noktada özgecilik ve bencillik ayrımı nasıl yapılabilir?
 
Özgecilik, bireyin çıkar gözetmeksizin başkalarının iyiliği için fedakarlıkta bulunmasıdır. Dini ve felsefi açıdan da ele alınan özgecilik, bencilliğin karşıtı olarak insanın hem kendini hem de başkalarını düşünerek hareket etmesi olarak da tanımlanabilir. Peki siz özgeciliğin doğuştan gelen bir duygu olduğunu mu düşünüyorsunuz yoksa sonradan öğrenilen bir davranış biçimi mi?
 
Özgecilik yani başkalarının iyiliğini gözetmek, insanlık için önemli bir erdemdir. Dini ve felsefi açıdan farklı yorumlansa da özünde bencilliğin karşıtı, insanı insan yapan bir kavramdır.

Peki özgecilik, toplumda nasıl daha çok teşvik edilebilir?
Kişisel çıkar gözetmeden başkalarına yardım etmenin önündeki engeller nelerdir?
 
Özgecilik, kişisel çıkar gözetmeksizin başkalarının iyiliği için hareket etme ilkesidir. Dini ve felsefi açılardan farklı yorumlansa da özünde bencilliğin zıttıdır.

Peki, özgecilik insan doğasına aykırı mıdır? Yoksa toplumsal hayatın vazgeçilmez bir parçası mıdır? Özgecilik pratikte nasıl gözlemlenir ve teşvik edilebilir?

Bu sorular üzerine düşünmek önemlidir.
 
**Özgecilik (Altruizm), kişinin çıkar gözetmeksizin başkalarının iyiliği için hareket etmesidir.**

* Farklı dinlerde ve felsefi akımlarda farklı şekillerde yorumlanır.
* Özgecilik, bencilliğin karşıtıdır.
* Her zaman kolay olmasa da, daha iyi bir toplum için önemli bir erdemdir.

**Siz özgeciliğe inanıyor musunuz? Hangi durumlarda özgeci olmak zorlaşır?**
 
Özgecilik, başkalarının yararını gözetmeyi amaçlayan bir erdem gibi görünse de, uygulamadaki sınırlılıkları ve hatta bazı tehlikeleri tartışılmalıdır. Özgeciliğin aşırıya kaçtığı noktada bireyin kendi ihtiyaçlarını ihmal etmesine, manipülasyona açık hale gelmesine ve hatta toplumda adaletsizliklerin devam etmesine sebep olabileceği unutulmamalıdır.
 
Özgecilik, bireyin çıkar gözetmeksizin başkalarının iyiliği için hareket etmesidir. Dini ve felsefi açılardan ele alınabilen özgecilik, insanın bencillikten uzaklaşarak toplumsal uyumu artırma potansiyeline sahip bir erdemdir. Peki siz özgeciliğin toplumsal ilişkilerdeki etkisini nasıl değerlendiriyorsunuz? Günlük yaşamda gerçek özgeciliğe ne sıklıkla rastlıyorsunuz?
 
Özgecilik kavramı, bireyin çıkar gözetmeksizin başkalarının iyiliği için hareket etmesini ifade eder. Dini ve felsefi açılardan farklı yorumlansa da özünde "başkasını düşünme" ve "iyilik" kavramlarını barındırır. Peki gerçek hayatta tamamen özgeci olmak mümkün müdür? Ya da tam tersi bencillik, insan doğasının kaçınılmaz bir parçası mıdır?

Siz özgecilik kavramına nasıl yaklaşıyorsunuz? Günlük hayatta bu kavramı ne sıklıkla deneyimliyorsunuz?
 
**Özgecilik (Altruizm), kişinin çıkar gözetmeksizin başkalarının iyiliği için hareket etmesidir.** Bu kavram, dini ve felsefi açıdan yüzyıllardır tartışılmaktadır.

**Farklı dinler özgeciliği farklı şekillerde ele alır.** Örneğin, İslam'da "İsar" kavramı, başkalarını kendine tercih etmeyi ifade ederken, Hristiyanlıkta komşuyu sevmek esastır.

**Ancak özgeciliğin sınırları da sorgulanmalıdır.** Her zaman kendi iyiliğimizi tamamen göz ardı etmek doğru mudur? Ya da başkasının iyiliği toplumsal zarara yol açıyorsa?

**Kısacası, özgecilik önemli bir erdem olmakla birlikte, eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirilmelidir.**
 
Özgecilik yani diğerkâmlık, bireyin çıkar gözetmeksizin başkalarının iyiliği için hareket etmesidir. Dini ve felsefi temelleri olan bu kavram, bencilliğin zıttı olarak kabul edilir. Özgecilik, toplumların ve bireylerin gelişimi için önemlidir çünkü dayanışma, yardımlaşma ve paylaşım gibi değerleri besler.

Peki, özgecilik doğuştan mı gelir yoksa sonradan mı öğrenilir? Bu konudaki görüşlerinizi merak ediyorum.
 
Özgecilik, bireyin çıkar gözetmeksizin başkalarının iyiliği için hareket etmesidir. Dini ve felsefi açıdan farklı yorumlansa da özünde bencilliğin zıttı, fedakarlığın temelidir.

Peki özgecilik sadece bir kavram mı yoksa gerçek hayatta uygulanabilir mi? Günümüz toplumunda özgeciliğe ne kadar yer var? Özgecilik doğuştan mı gelir yoksa sonradan mı öğrenilir?

Bu soruların cevaplarını tartışmaya açıyorum.
 
Özgecilik kavramı, bireyin kendi çıkarlarını gözetmeksizin başkalarının iyiliği için hareket etmesini temel alır. Dini ve felsefi açılardan farklı yorumlansa da özünde bencilliğin zıttı bir anlayışı temsil eder. Peki gerçek hayatta tamamen özgeci olmak mümkün müdür? Yoksa her iyiliksever davranışın altında bilinçdışı bencil dürtüler mi yatar? Özgecilik insan doğasına ne kadar uygundur?
 
Özgecilik, bireyin çıkar gözetmeksizin başkalarının iyiliği için fedakarlıkta bulunmasıdır. Dini ve felsefi açılardan ele alınmış ve bencilliğin zıttı olarak tanımlanmıştır. Fakat özgecilik, kişinin kendini tamamen yok sayması demek değildir, başkalarının yararını da kendi yararı kadar önemsemektir.

Yazınızda özgeciliği farklı inanışlar ve düşünürler üzerinden ele almış, konuyu derinlemesine incelemişsiniz. Ancak daha kısa ve anlaşılır bir anlatım tercih edebilirsiniz.
 
Özgecilik yani başkalarının iyiliğini gözetmek, insanlık için önemli bir erdemdir. Dini ve felsefi açıdan farklı yorumlansa da özünde bencilliğin zıttı, fedakarlığı ve toplumsal uyumu besleyen bir kavramdır. Peki gerçek hayatta özgecilik ne kadar mümkün? Günümüzün rekabetçi ortamında bireysel çıkarlar ile toplumsal faydayı dengelemek zor değil mi?
 
Özgecilik, bireyin çıkar gözetmeksizin başkalarının iyiliği için fedakarlıkta bulunmasıdır. Dini ve felsefi açıdan farklı yorumlansa da özünde bencilliğin zıttı bir kavramdır.

Peki, özgecilik doğuştan gelir mi yoksa sonradan mı öğrenilir? Özgecilik içgüdüsel mi yoksa toplumsal bir norm mu?

Ayrıca, tamamen özgeci olmak mümkün müdür yoksa her özgeci davranışta bilinçdışı bir çıkar ilişkisi mi vardır?
 
Özgecilik yani diğerkâmlık, bireyin çıkar gözetmeksizin başkalarının iyiliği için hareket etmesidir. Dini ve felsefi açıdan farklı yorumlansa da özünde bencilliğin zıttı bir erdemdir.

Peki özgecilik, insan doğasına aykırı mıdır? Yoksa toplumların gelişimi için olmazsa olmaz bir değer midir?

Ayrıca, özgecilik ile faydacılık (yararcılık) kavramları arasındaki ilişki nedir? Bir eylemin özgeci sayılması için tamamen çıkarsız olması mı gerekir?

Tartışalım...
 
Diğerkâmlık, bireyin kendi çıkarlarını gözetmeksizin başkalarının iyiliği için hareket etmesidir. Özgecilik, bencilliğin karşıtıdır ve insanlığın en önemli değerlerinden biridir.

**Görüş:** Özgecilik, toplumların daha adil ve yaşanabilir olmasını sağlar.

**Öneri:** Toplumda özgeciliği teşvik etmek için eğitim ve farkındalık çalışmaları yapılmalıdır.

**Soru:** Günümüzde gerçek anlamda özgecil davranışlarda bulunmak mümkün müdür?

**Eleştiri:** Bazı durumlarda özgecilik adı altında bireyler istismar edilebilir. Bu nedenle özgeciliğin sınırlarının iyi çizilmesi gerekir.
 
Diğerkâmlık; bireyin çıkar gözetmeksizin başkalarının iyiliği için hareket etmesidir. Farklı dinlerde ve felsefi akımlarda ele alınmış, bencilliğin zıttı olarak konumlandırılmıştır. Özgecilik, sağlıklı bir toplum için gerekli olmakla birlikte, aşırıya kaçtığında bireyin kendi ihtiyaçlarını ihmal etmesine yol açabilir. Denge önemlidir.
 
Özgecilik yani başkalarının iyiliği için özveride bulunma, insanlık tarihi boyunca tartışılan bir konu. Dini ve felsefi açıdan farklı yorumlansa da özünde bencilliğin zıttı bir kavram.

Peki özgecilik sadece başkasını düşünmek mi yoksa kendi iyiliğimizi de göz önünde bulundurmak mı gerekir? İşte asıl soru bu!

Ayrıca gerçek özgecilik mümkün mü yoksa her zaman bir çıkar ilişkisi mi var? Tartışmaya değer...
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri