Dıraç Güzeli mozaiği MÖ 4. yüzyılın bir polikromatik mozaikdir. Arnavutluk'da keşfedilen en eski ve önemli mozaikdir. Elips şeklinde olan siyah bir arka plan üzerinde bir kadının kafasını gösteriyor. Etrafında çiçekler ve çiçekli motifler var. 1916'da Dıraç'de keşfedildi ve 1982'den beri Tiran'daki Arnavutluk Ulusal Tarih Müzesi'nde sergileniyor. Tarih Mozaik MÖ 4. yuzyılın ikinci yarısında özel ve lüks bir banyonun dekoratif zemini olarak o zamanlar Epidamnos olarak tanınan Dıraç'da yapılmış. Mozaik 1916'de Birinci Dünya Savaşı sırasında Dıraç'ın Avusturya-Macaristan kuvvetleri tarafından işgal edildiğinde keşfedildi. Savaş sonrası Dıraç Güzeli mozaiği kapatıldı. Ancak 1947’de Dıraç’lı bir arkeolog Vangjel Toçi tarafından yeniden keşfedildi. Sanat tarihi dünyasında ancak 1959'dan sonra yaygın olarak tanınmıştır. 1982 yılında mozaik, Dıraç'dan dikkatlice taşındı ve bugün hâlâ Tiran'daki Ulusal Tarih Müzesi'nde görülebilir. Mozaik açıklaması 2400 yıl önce yapılan Dıraç Güzeli mozaiği olarak bilinen mozaik yaklaşık dokuz metrekarelik bir yüzeye sahipdir. Mozaik işlenmemiş renkli çakıl taşlarından yapılmış ve hala oldukça iyi durumda. Helenistik sanatın İlirya sanatının yerel motifleriyle birleştiği Antik Çağ dönemin önemli bir örneğini olduğu düşünülüyor. Bir zamanlar Eski Makedonya'nın bir parçası olan Pella'da keşfedilen aynı döneme ait olan mozaikleri andırıyor. The woman portrait Mozaikte gösterilen konu hakkında en az iki teori var. Tarihçi ve arkeolog Dr. Moikom Zeqo'nın teorisine göre mozaikdeki kadının Güney İtalya ve Puglia'da bulunan amforaların üzerinde bulunan bir arketip ile aynıdır. Ona göre, Dıraç Güzeli mozaiği Girit tanrıçası İlithiya'yı temsil eder. Dıraç'in Arkeoloji Müzesi başkanı olan arkeolog Dr. Afrim Hoti ise kadının portresinin muhtemelen avcılık tanrıçası Artemis'in bir arkadaşı olan Aura olduğunu öne sürüyor. Teknik Mozaik opus vermiculatum tekniği kullanılarak yapıldı, böylece koyu siyah arka plan ile kontrast oluşturan tesseralar kullanılarak şekillerin etrafına hafif bir taslak çizilidir. Farklı renklerden oluşan nehir çakılları büyük bir ustalık ile birbirine yapıştırılmış. Portrenin plastik etkisi, modelde sıra dışı bir beceriye sahip olan biri tarafından birkaç beyaz çakıl taşın verdiği nüans ile elde ediliyor. Oysa siyah çizgiler sadece portrenin temel özellikleri için kullanılıyor. Kaynakça Kategori:Arnavutluk'ta arkeoloji Kategori:MÖ 4. yüzyılda eserler Kategori:Helenistik sanat Kategori:İncelenmemiş çeviri içeren sayfalar