Matematik, fen bilimleri okuryazarlığı ve okuma becerileri alanlarında düzenlenen uluslararası değerlendirme çalışması PISA sonuçlarına göre Finlandiya, 2000 yılından bu yana en üst sıralarda yer almıştır. Bu nedenle, Finlandiya'daki öğrencilerin olağanüstü başarısı dünya çapında büyük ilgi uyandırmaktadır. Eğitim politikalarını iyileştirmeyi hedefleyen birçok ülke için Finlandiya'da uygulanan eğitim sistemi, uzmanların dikkatini çeken önemli bir konu haline gelmiştir.
Finlandiya, 1917'de bağımsızlığını kazanmış olup, 1995 yılından bu yana AB üyesidir. 5,5 milyon nüfusa ve 338.000 km2 yüzölçümüne sahip olan bu Kuzey Avrupa ülkesi, İstanbul'un nüfusuna göre 3 katı büyüklüğünde ve Türkiye'nin yüzölçümünün ise 2,5 katıdır. Bu sebeple, Finlandiya'da öğretmen başına düşen öğrenci sayısı oldukça azdır ve Türkiye ile kıyaslanamayacak kadar düşüktür.
Finlandiya'da ailelerin %85'i günlük gazete abonesidir ve kişi başına yılda 21 kitap kütüphanelerden ödünç alınmaktadır. Ülkede 550.000 öğrenci ve 3000 zorunlu eğitim kurumu bulunmaktadır. Finlandiya'nın eğitim sistemindeki başarının temelinde yatan en önemli faktörler arasında eğitimde fırsat eşitliği, bireysel ihtiyaçlara odaklanan yapılandırılmış eğitim yaklaşımı, ücretsiz eğitim imkanı, saygın ve özgür öğretmenler, esnek müfredat, okuryazar toplum yapısı, ömür boyu öğrenim olanağı, az bürokrasi ve çok profesyonellik ilkeleri bulunmaktadır.
Finlandiya'da öğretmen olabilmek için (okul öncesi hariç) tezli yüksek lisans yapmak zorunludur. Lisans eğitimi 3 yıl, pedagojik formasyon ise 2 yıl olmak üzere toplam 5 yıl sürmektedir. Yeni mezun bir öğretmen, 3 ay boyunca derslere gözlem yapmakta ve uzman öğretmenler eşliğinde ders anlatmaktadır. Sınıf öğretmenleri 1. sınıftan 6. sınıfa, branş öğretmenleri ise 7. sınıftan 12. sınıfa kadar derslere girmektedirler.
Finlandiya'da öğretmenler, eğitimlerinde özgürdür ve devlet tarafından belirlenen müfredat çerçevesi içinde sınıf dinamiğine ve öğrenci ihtiyaçlarına göre esneklik sağlayabilmektedirler. Kitap, materyal, yöntem ve teknik seçiminde öğretmenlere tam bir özgürlük tanınmaktadır.
Bu ülke eğitim sistemi türk eğitim sisteminde direkt uygulanamaz. Her ne kadar Türkiye'nin eğitim sistemine uygulanamasa da, Finlandiya eğitim sistemi bazı noktalarda ilham kaynağı olabilir. Her koşul altında, nesilleri yetiştirecek en güçlü unsur öğretmendir. Bu nedenle, öğretmenlik mesleğinin yeterlilikleri ve ilkeleri evrensel nitelik taşımaktadır. Eğitmenlerin güçlü bir şekilde yetiştirilmesi, öğrencilerin ve eğitim felsefesinin de güçlenmesine katkı sağlayacaktır.
Kaynak:
Hangisi daha cazip, Finlandiya'da öğretmenlik mi yoksa bir ülkede Millî Eğitim Bakanı olmak mı?
Finlandiya, 1917'de bağımsızlığını kazanmış olup, 1995 yılından bu yana AB üyesidir. 5,5 milyon nüfusa ve 338.000 km2 yüzölçümüne sahip olan bu Kuzey Avrupa ülkesi, İstanbul'un nüfusuna göre 3 katı büyüklüğünde ve Türkiye'nin yüzölçümünün ise 2,5 katıdır. Bu sebeple, Finlandiya'da öğretmen başına düşen öğrenci sayısı oldukça azdır ve Türkiye ile kıyaslanamayacak kadar düşüktür.
Finlandiya'da ailelerin %85'i günlük gazete abonesidir ve kişi başına yılda 21 kitap kütüphanelerden ödünç alınmaktadır. Ülkede 550.000 öğrenci ve 3000 zorunlu eğitim kurumu bulunmaktadır. Finlandiya'nın eğitim sistemindeki başarının temelinde yatan en önemli faktörler arasında eğitimde fırsat eşitliği, bireysel ihtiyaçlara odaklanan yapılandırılmış eğitim yaklaşımı, ücretsiz eğitim imkanı, saygın ve özgür öğretmenler, esnek müfredat, okuryazar toplum yapısı, ömür boyu öğrenim olanağı, az bürokrasi ve çok profesyonellik ilkeleri bulunmaktadır.
Finlandiya'da öğretmen olabilmek için (okul öncesi hariç) tezli yüksek lisans yapmak zorunludur. Lisans eğitimi 3 yıl, pedagojik formasyon ise 2 yıl olmak üzere toplam 5 yıl sürmektedir. Yeni mezun bir öğretmen, 3 ay boyunca derslere gözlem yapmakta ve uzman öğretmenler eşliğinde ders anlatmaktadır. Sınıf öğretmenleri 1. sınıftan 6. sınıfa, branş öğretmenleri ise 7. sınıftan 12. sınıfa kadar derslere girmektedirler.
Finlandiya'da öğretmenler, eğitimlerinde özgürdür ve devlet tarafından belirlenen müfredat çerçevesi içinde sınıf dinamiğine ve öğrenci ihtiyaçlarına göre esneklik sağlayabilmektedirler. Kitap, materyal, yöntem ve teknik seçiminde öğretmenlere tam bir özgürlük tanınmaktadır.
Bu ülke eğitim sistemi türk eğitim sisteminde direkt uygulanamaz. Her ne kadar Türkiye'nin eğitim sistemine uygulanamasa da, Finlandiya eğitim sistemi bazı noktalarda ilham kaynağı olabilir. Her koşul altında, nesilleri yetiştirecek en güçlü unsur öğretmendir. Bu nedenle, öğretmenlik mesleğinin yeterlilikleri ve ilkeleri evrensel nitelik taşımaktadır. Eğitmenlerin güçlü bir şekilde yetiştirilmesi, öğrencilerin ve eğitim felsefesinin de güçlenmesine katkı sağlayacaktır.
Kaynak:
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
. Diğer bir kaynak: Hangisi daha cazip, Finlandiya'da öğretmenlik mi yoksa bir ülkede Millî Eğitim Bakanı olmak mı?