Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

GLSL

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
GLSL, (OpenGL Tarayıcı Dili,GLsLang diye de bilinir) C tabanlı yüksek seviye bir programlama dilidir.OpenGL ARB tarafından,geliştiricilerin grafik işhattına assembly veya donanım-bağımlı bir dil bilmeden direkt erişim sağlaması için yaratılmıştır. Geçmişi Grafik kartlarındaki son gelişmelerle,yaratım işhattında tepe noktası ve parçalama seviyesinde kolaylık sağlamak için birçok özellik eklendi.Bu seviyede programlama parçalama ve tepe noktası tarayıcılarını kullanılarak gerçekleştirilir. Aslında bu başarım tarayıcıları assembly dilinde yazarak sağlandı.OpenGL ARB daha GPU yu daha kolay anlaşılır bir dille programlamak için eski açık standartlarını devam ettirerek OpenGL Tarayıcı Dilini yaratmıştır. İlk önce OpenGL 1.4 ün bir uzantısı olarak ortaya çıkmış,daha sonra resmi olarak GLSL OpenGL 2.0 ın içine dahil edilmiştir.OpenGL 2.0, 1992 de çıkan OpenGL 1.0 den bu yana ilk büyük revizyondur. GLSL kullanımının bazı faydaları Değişik işletim sistemleri üzerinde platformlar arası uyumluluk(MacOS,Linux,Microsoft Windows) OpenGL Tarayıcı dilini destekleyen her grafik kartı üzerinde çalışabilecek kod yazabilmek. Her bir grafik kartı üreticisi kendi sürücüsüne GLSL derleyici dahil eder. Operatörler GLSL daha önce C diline aşina olanlara tanıdık operatörler sunarak tarayıcı programlamada rahatlık sunar.İşaretçiler ve Bit operatörleri dışında C ve C++ daki operatörleri içerir. Fonksiyonlar ve Kontrol Yapıları GLSL C dilinde olduğu gibi döngü ve dallanmayı destekler ve if, else, if/else, for, do-while, break, continue gibi yapıları içerir. Kullanıcı tanımlı fonksiyonlar desteklenir ve birçok bilindik fonksiyon hazır olarak gelir.Böylece kart üreticileri bu fonksiyonları donanım seviyesinde optimize edebilirler.Bunlardan bazıları Math kütüphanesindeki fonksiyonu gibi veya daha grafik programlamaya yönelik gibidir. Derleme ve Çalıştırma GLSL tarayıcılar tek başlarına çalışabilen uygulamalar değillerdir ve OpenGL API lerini işleten progamlara ihtiyaç duyarlar. API uygulamaları değişik sistemlerde ve değişik dil bağlamları ile mevcuttur. GLSL tarayıcılar,kart sürücüsüne, OpenGL API lerini kullanan bir program tarafından derlenmesi için geçirilen basit katar kümeleridir.Tarayıcılar bir programdan çıkabilir veya bir yazı dosyasından okunabilir ancak sürücüye mutlacak katar halinde göderilmelidir. GLSL programlarını derlemek bağlamak ve parametre göndermek için kullanılan API ler 3 OpenGL uzantısı içinde belirlenmiş ve OpenGL nin çekidek parçası haline gelmiştir.Bu API ler şu uzantılar içinde bulunabilir. ARB Tepe Tarayıcı ARB Parça Tarayıcı ARB Tarayıcı Nesneleri Araçlar GLSL tarayıcılar onu kullancak uygulamaya enjekte edilmeden önce test edilmelidir.Bu amaç için birçok program mevcuttur. RenderMonkey - ATI tarafından yaratldı.GLSL programlarını yaratmak test ve debug etmek için arayüz sunar.DirectX destekler.Sadec Microsoft Windows üzerinde çalışır]]. GLSLEditorSample - MacOS üzerinde çalışır.Tarayıcı yaratma ve derlemeye yarar.Debug etmez.Xcode 2.3 ve üzerinin bir arçasıdır. Quartz Composer - MacOS üzerinde çalışan sanal programlama ortamıdır.Oluşturma,derleme ve diğer Quartz yamaları ile sanal programlama modeli altında entegrasyonu sağlar.Debug etmez.Ücretsiz dağıtılan Xcode un bir parçasıdır. Lumina - Platformdan bağımsız GLSL geliştirme Aracı.Arayüz olarak Qt kullanır. Shader Designer - Kullanımı kolay GLSL IDE si TyphoonLabs ın ürünüdür.Buna rağmen ücretsiz olarak indrilip kullanılabilir.Ayrıca tarayıcı örnekleri ve yeni başlayanlar için dokümanlar içermektedir. Demoniak3D - GLSL tarayıcıları çabuk yazıp derleyebileceğiniz bir araç. Demoniak3D XML ve LUA karışımı bir dil kullanır.Gerçek 3B sahneler için oluşturmak için GLSL kullanır. Shader Maker - Shader Maker basit ve platformlar arası bir araçtır. Windows, Linux, ve Mac OS X üzerinde çalışır. Kaynakça Rost, Randi J. OpenGL Shading Language. 1st ed. Pearson Education, Inc, 2004. ISBN 0-321-19789-5 Kessenich, John, & Baldwin, David, & Rost, Randi. The OpenGL Shading Language. Version 1.10.59. 3Dlabs, Inc. Ltd. Dış bağlantılar Shader Programlama Shader Programlama Dilleri OpenGL Resmi Sayfası Lighthouse3D Ders ve Örnekleri glslDevil Açık Kaynak GLSL Hata Ayıklayıcısı oZone3D.Net GLSL Dersleri Kategori:OpenGL Kategori:Programlama dilleri
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri