Haremde Beethoven (Sarayda Beethoven olarak da bilinir), Abdülmecid Efendi’nin 1915 tarihli yağlı boya tablosu. Abülmecid Efendi’nin Batı müziğine ilgisini yansıtan ve Batıcılık fikrini savunan bir eserdir: Bu resim ile izleyiciye gösterilir ki Batı kültürü şehzadenin haremine kadar ulaşmıştır; saraylılar, Batı müziği icra eder ve dinlerler. Resimde enstrüman çalan üç kişi vardır: Piyanonun başında bir kadın otururken, bir erkek ona çelloyla eşlik etmekte ve yine bir kadın, keman çalmaktadır. Paşa kıyafetli bir adam ve ikisi ayakta üç kadın ise müziği dinlemektedir. Yerde duran nota kitabının kapağında tabloya adını veren Beethoven'in adı yazmaktadır. Duvarda asılı Ayvazovski resminin hemen altında Beethoven büstü bulunur. Ayrıca piyano çalan kadının arkasında bir atlı heykel vardır. Bu, günümüzde Beylerbeyi Sarayı’nda bulunan Sultan Abdülaziz Heykeli'dir. Tablonun mekânı, Üsküdar’daki Abdülmecid Efendi Köşkü’nün zemin kat sofasıdır. Tabloda ressam Abdülmecid Efendi’nin paşa üniformalı olarak resmettiği kişi kendisidir. Kemanı çalan kişinin Abdülmecid Efendi’nin ilk eşi olan Şehsuvar Kadınefendi, piyano çalanın asıl adı Ofelya olan Hatça Kadın, resmin solunda ayakta duran iki genç kadından öndekinin Abdülmecid’in diğer eşi, Mehisti Kadınefendi olduğu düşünülür. Eser, Türk ressamlar tarafından Avrupa’da açılan ilk sergi olan Viyana Sergisi’nde Abdülmecid’e ait diğer üç tablosuyla birlikte yer almıştır (diğerleri ‘Otoportre’, ‘I. Sultan Selim’, ‘Haremde Goethe’). Tablo, günümüzde İstanbul Resim ve Heykel Müzesi koleksiyonundadır. Kaynakça Kategori:1917 tabloları Kategori:1898 tabloları Kategori:İstanbul Resim ve Heykel Müzesi