Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Helen Longino

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
Helen Elizabeth Longino (d. 13 Temmuz 1944), bilimsel araştırma için değerlerin ve sosyal etkileşimlerin önemini savunan Amerikalı bir bilim filozofudur. Kadınların bilimdeki rolü hakkında yazmıştır ve feminist epistemoloji ve sosyal epistemolojide merkezi bir figürdür. Stanford Üniversitesi'nde Clarence Irving Lewis Felsefe Profesörüdür. 2016 yılında Amerikan Sanat ve Bilim Akademisi'ne seçildi. Eğitimi ve kariyeri Longino, 1966'da Barnard College'dan İngiliz edebiyatı alanında lisans derecesini ve 1967'de İngiltere'deki Sussex Üniversitesi'nden felsefe alanında yüksek lisans derecesini aldı. Doktora derecesini 1973'te Baltimore, Maryland'deki Johns Hopkins Üniversitesi'nden Peter Achinstein'ın gözetiminde aldı. Tezi, Çıkarım ve Bilimsel Keşif ile ilgiliydi. Longino, Stanford Üniversitesi felsefe bölümüne katılmadan önce California Üniversitesi, San Diego (1973–1975), Mills Koleji (1975–1990), Rice Üniversitesi (1990–1995) ve Minnesota Üniversitesi'nde (1995–2005) çalıştı. Kadın kurtuluş hareketinde ve çeşitli kurumlarda kadın çalışmalarının kurulmasında aktif rol aldı. 2008'de Clarence Irving Lewis Felsefe Profesörü oldu ve 2008'den 2011'e kadar felsefe bölümünün başkanı olarak görev yaptı. Bilim Felsefesi Derneği Başkanlığı (2013–2014) ile Uluslararası Tarih ve Bilim Felsefesi Birliği'nin Mantık, Metodoloji ve Bilim ve Teknoloji Felsefesi Bölümü Birinci Başkan Yardımcılığı (2016–2019) yapmıştır. Felsefi çalışmaları Longino, çalışmasında bilimsel bilginin sosyal boyutlarını ve sosyal ve bilişsel değerlerin ilişkilerini tartışmaktadır. Feminist ve sosyal epistemolojileri ve bunların bilimsel çoğulculuk üzerindeki etkilerini inceler. Longino, ayırt edici bir şekilde kadınlara özgü bir bilme yolu olduğunu öne sürmek yerine, "bir feminist olarak epistemoloji yapma" fikrini vurgulamaktadır; bu yaklaşım, bir sorunun karakterize edilebileceği birçok yola dair bir farkındalık getirmektedir. Longino, Science as Social Knowledge (1990) adlı ilk kitabında, toplumsal değerlerin veya bilimin insan bağlamının bir parçası olan değerlerin, bilimsel bilginin nesnel olarak gerekçelendirilmesiyle ilişkisini savundu. Bağlamsal ampirizminde, bilim adamları tarafından alınan türden gözlemlerin ve verilerin kendi başlarına herhangi bir özel hipotezin lehinde veya aleyhinde kanıt olmadığını savunur. Bunun yerine, herhangi bir belirli verinin herhangi bir hipotez için uygunluğuna, ne tür verilerin ne tür hipotezleri destekleyebileceğine ilişkin insan inançları ve varsayımları karar verir. Dahası, kanıtın uygunluğuna karar verildiğinde bile, kanıt ile ilginç bilimsel teorilerin tam olarak gerekçelendirilmesi arasında mantıksal bir boşluk kalır (kuramların yetersiz belirlenmesine ilişkin geleneksel felsefi sorun). Kanıtların hangi hipotezleri doğru olarak kabul edeceğimize karar vermemize yardımcı olması için, bu boşluk da meşru akıl yürütme hakkındaki inançlar ve varsayımlarla kapatılmalıdır. Neyse ki, hipotezleri eleştirmek için farklı bakış açılarının kullanılması, bu hipotezlerden bazılarını bilimsel bilgiye dönüştürebilir. Hipotezler, özellikle farklı inanç ve değerlere sahip olanlar tarafından farklı bakış açılarından incelemeye tabi tutulduklarında bilgiye dönüşürler. Bilimin bu nedenle nesnel olmadığını iddia etmek için yukarıdaki iki kanıtsal boşluğa işaret eden filozofların aksine, Longino, farklı değerlere sahip olanlar tarafından yapılan incelemenin bunun yerine bilimin nesnelliğini destekleyebileceğini savunuyor. Buna göre, bilimle hemen hiçbir ilgisi yokmuş gibi görünen değerlerimiz, bilimsel bilgi parçalarının nesnelliği için çok önemlidir ve bilim tam da değerden bağımsız olmadığı için nesnel olabilir. Bu bakış açısından, muhalefet, bir teoriyi kabul etmek için gerekçelerimizin yeterliliğini test etmede önemlidir. Bir topluluk içinde açık eleştirel diyalog, potansiyel olarak topluluğun önyargının üstesinden gelmesini sağlayabilir. Nesnelliğe ulaşmak için bilim, "dönüştürücü eleştiriye" izin vermeli ve onunla ilgilenmelidir. Longino'nun The Fate of Knowledge (2002) adlı kitabı, filozofların ve bilim sosyologlarının bilgi açıklamalarını araştırıp uzlaştırmaya çalışmaktadır. En son olarak, Studying Human Behavior: How Scientists Investigate Aggression and Sexuality (2013) adlı kitabında Longino, epistemolojik çerçeveleri, ürettikleri bilgi türleri ve pragmatik hedefleri açısından insan saldırganlığı ve cinselliğine beş bilimsel yaklaşımı inceliyor. Farklı yaklaşımların, her biri konu hakkında kısmi bilgi üreten farklı nedenlerle başladığını ve üzerine inşa edildiğini savunuyor. Bu nedenle tek bir bakış açısına indirgenemezler. Longino, sosyal epistemolojideki bakış açısına göre, bilgiye yönelik farklı yaklaşımların çoğulluğunun kabul edilmesi halinde, bilimsel araştırmanın kamu politika yapıcıları için bir rehber olarak daha yararlı olacağını savunuyor. İncelenecek bakış açıları yelpazesine ilişkin farkındalığın arttırılması, kararları daha kapsamlı bir şekilde bilgilendirerek politikaya fayda sağlayabilir ve ayrıca sınırlı bir perspektife dayalı politika pozisyonlarını çok hızlı benimseme konusunda dikkatli olmayı teşvik edebilir. Bilimsel bilginin doğası üzerine çalışması, çeşitli insanların bilime katkılarının değerini (ve buna bağlı olarak kadınların katkılarının değerini) savunması anlamında genel olarak feminist olsa da, Longino'nun diğer çalışmalarından bazıları daha açık bir şekilde feminist olmuştur ve kadınlarla ilgilenir. Örneğin, cinsiyet merkezli varsayımların teorinin oluşumu üzerindeki etkisini vurgulayarak, insan evriminin kadın ve erkek merkezli açıklamalarının alternatif anlatılarını sunmuş ve analiz etmiştir. Bilgi çalışmasının ötesinde, yazıları pornografinin doğasının ve ahlaki açıdan sorunlu olduğu koşulların analizini de içeriyor. Ödüller ve onurlar 2002'de Longino'nun The Fate of Knowledge (2001) adlı kitabı, Amerikan Sosyoloji Derneği Bilim, Bilgi ve Teknoloji Bölümü'nden en iyi kitap dalında Robert K. Merton Profesyonel Ödülü'nü aldı. 2014 yılında Longino'nun Studying Human Behavior (2013) adlı kitabı, Bilim Felsefesi Derneği Kadın Grubu tarafından 2014 Feminist Felsefede En İyi Kitap Ödülü'ne layık görüldü. 2016 yılında Helen Longino, Amerikan Sanat ve Bilim Akademisi'ne seçildi. 2018 yılında American Association for the Advancement of Science üyeliğine seçildi. Yayınları Kitapları Longino, Helen E. 1990. Science as Social Knowledge: Values and Objectivity in Scientific Inquiry. Princeton: Princeton University Press. Longino, Helen E. 2002. The Fate of Knowledge. Princeton: Princeton University Press. Longino, Helen E. 2013. Studying Human Behavior: How Scientists Investigate Aggression and Sexuality, published by University of Chicago Press. Kitaplardaki bölümleri Longino, Helen E. 1992. Essential Tensions—Phase Two: Feminist, Philosophical, and Social Studies of Science. in Ernan McMullin, editor. The Social Dimensions of Scientific Knowledge. Notre Dame: University of Notre Dame Press. Longino, Helen. 1993. Subjects, Power and Knowledge: Description and Prescription. in Feminist Philosophies of Science in Feminist Epistemologies, Alcoff, Linda (Ed). New York: Routledge. Longino, Helen E. 1994. The Fate of Knowledge in Social Theories of Science. in Frederic Schmitt, editor. Socializing Epistemology: Rowman & Littlefield. Longino, Helen E. 1996. Cognitive and Non-Cognitive Values in Science: Rethinking the Dichotomy. in Lynn Hankinson Nelson and Jack Nelson, editors. Feminism, Science, and the Philosophy of Science. Dordrecht: Kluwer Academic. Longino, Helen E. 1997. Explanation V. Interpretation in the Critique of Science. Science in Context 10. Longino, Helen E. 2000. Toward an Epistemology for Biological Pluralism. in Richard Creath and Jane Maienschein, editors. Biology and Epistemology. Cambridge: Cambridge Univ. Press. Longino, Helen E. 2002. Behavior as Affliction: Common Frameworks of Behavior Genetics and Its Rivals. in Rachel Ankeny and Lisa Parker, editors. Mutating Concepts, Evolving Disciplines: Genetics, Medicine, and Society. Boston: Kluwer Academic. Longino, Helen E. 2003. Does the Structure of Scientific Revolutions Permit a Feminist Revolution in Science? in Thomas Nickles, editor. Thomas Kuhn. Cambridge: Cambridge University Press. Longino, Helen E. 2004. How Values Can Be Good for Science. in Peter Machamer, editor. Science, Values, and Objectivity. Pittsburgh: Univ of Pittsburgh Press. Dergi makaleleri Longino, Helen E. 1997. Feminist Epistemology as a Local Epistemology. Proceedings of the Aristotelian Society Supplement. Kaynakça Dış bağlantılar Kategori:21. yüzyılda Amerikalı kadınlar Kategori:20. yüzyılda Amerikalı kadınlar Kategori:Bilimsel Gelişme için Amerikan Birliği derneği üyeleri Kategori:Feminist filozoflar Kategori:Johns Hopkins Üniversitesinde öğrenim görenler Kategori:Minnesota Üniversitesi öğretim üyeleri Kategori:Rice Üniversitesi öğretim üyeleri Kategori:Mills Koleji öğretim üyeleri Kategori:Sussex Üniversitesinde öğrenim görenler Kategori:Yaşayan insanlar Kategori:Bilim felsefecileri Kategori:Barnard College'da öğrenim görenler Kategori:Analitik filozoflar Kategori:Biyoloji felsefecileri Kategori:Amerikalı feministler Kategori:21. yüzyıl Amerikalı filozofları Kategori:20. yüzyıl Amerikalı filozofları Kategori:1944 doğumlular
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri