Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

İlhan Mimaroğlu

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
İlhan Kemâleddîn Mimaroğlu, (11 Mart 1926, İstanbul - 17 Temmuz 2012, New York), Türk elektronik müzik bestecisi ve müzik eleştirmeni. Hayatı Cumhuriyet döneminin en önemli mimarlarından Mimar Kemaleddin Bey’in oğludur. Küçük yaşta babası ölen Mimaroğlu, mühendis olan üvey babasının evinde büyümüştür. 1945 yılında Galatasaray Lisesi’nden, 1949’da Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nden mezun oldu. Ankara’da kısa bir süre Hayrullah Duygu’dan klarnet dersleri aldı bu dönemden sonra bütünüyle müzik ve müzikoloji ile ilgilenmeye başladı. Aynı dönemde radyo programları hazırladı ve müzik eleştirileri yazdı. 1955 yılında Rockfeller Vakfı'nın bursuyla iki yıl için New York’a giden Mimaroğlu, Columbia Üniversitesi’nde Paul Henry Lang’ın müzikoloji ve Douglas Moore’ın kompozisyon derslerini izledi. 1959 yılında yeniden ABD’ye giderek New York’daki The Record Hunter plak firmasında repertuvar uzmanlığı ve Amerika'nın Sesi radyosunda müzik eleştirmenliği yaptı. 1959 yılında New York'a yerleşen Mimaroğlu, Türkiye ile hep yakın ilişkiler içinde oldu. TRT İstanbul Radyosu ve Ankara Radyosu'nda başlattığı Çağımızın Bestecileri başlıklı programı, New York’tan sürdürmüş ve ayrıca caz programları hazırladı. 1961 yılında Türkiye’de ilk baskısı yapılan Müzik Tarihi kitabının baskıları yenilendi, bunu yeni kitapları izlemiştir. 1990’lı yıllardan başlayarak gazetelerde müzik yazıları ve denemeler de yazdı. 1963 yılından itibaren Columbia Üniversitesi’nde Vladimir Ussaçevski yönetiminde öğrenim gören besteci, elektronik müzikte sanat konusunda mastır derecesi aldı. Bu dönemde Edgar Varése ve Staphan Wolpe ile kompozisyon çalıştı. Daha sonra Columbia Üniversitesi’nde elektronik müzik hakkında ders veren Mimaroğlu, 1968 yılında Fransa radyosunun daveti üzerine çalışmalarını bir müddet Fransa'da sürdürdü. İlhan Mimaroğlu, "öncü müzik" anlayışındadır. Atonalitenin "çağrışımlara uygun düştüğü" görüşündedir. Elektronik yapıtlarını conventional stüdyo ortamına göre yazmakta, elektronsal gereçlerle kısıtlanmaktan kaçınmakta ve tını renklerini öne çıkarmayı yeğlemektedir. Yaratılarının yanı sıra, sayısı yüzleri bulan müzik yazılarıyla katkılar getiren sanatçı, Cumhuriyet ve Yeni Yüzyıl gazetelerinde köşe yazıları yazdı. Besteci, ASCAP üyesidir. Ödüller 1971 yılında Guggenheim Vakfı tarafından ödüllendirildi. 2009 yılında İstanbul Kültür Sanat Vakfı tarafından düzenlenen İstanbul Caz Festivali'nde yaşam boyu başarı ödülü'ne layık görüldü. Başlıca yapıtları İlhan Mimaroğu’nun yapıtlarını "geleneksel çalgılar için" ve "elektronsal gereçler için" iki grupta ele almak olanaklıdır. Onun geleneksel çalgılar için yazdığı yapıtlar doğal olarak yine "öncü" niteliktedir. Geleneksel çalgılar için Monologlar, klarnet ve viyola için. Püç parça, 1952. Pices Sentimentales, piyano için. Anı ve Günce Sonatı, piyano için. Rosa, piyano için, 1978. Valses ignobles et sentencieuses, piyano için. Yaylı dördüller. Yaylı çalgılar için gece ezgileri. Sessions, piyano için, 1977. Ses bantı ve çalgı ya da şarkı ortamı için Music Plus One, keman için. Still Life, viyolonsel için, 1980. Sleepsong for Sleeper, klarnet, piyano ve elekronik teyp için. Elektronik müzik Görsel Çalışma, 1965. Immolation Scene, söz ve şarkı için, 1983. Prelüdler, manyetik teyp için, 1966-76. Jean Dubuffet’in Coucou Bazar’I için müzik. Le Tombeau d’Edgar A. Poe, 1964. Besteci ve Çalgıcı için piyano müziği, 1976. La Ruche, viyolonsel, klavsen, piyano ve elektrikli aygıtlar için. Intermezzo, 1964. Bowery Bum, 1964. Wings of the Delirious Demon 1969. Sing me a song of Songmy, 1971. Tract, ses ve elektronsal için, 1972-74. To Kill a Sunrise, 1974. The Ofering, ses ve teyp için, 1979. Kitapları New York Kapı Dışı Sanatı, 2017, ISBN 978-9750801280 Sinema Köşelerinde, 2017, ISBN 978-9756287835 Amerika’nın Sesi, Ankara, 1956. Caz Sanatı, İstanbul, 1958. 11 Çağdaş Besteci, 1961, ISBN 978-6054518630 Müzik Tarihi, 1961, ISBN 978-9754343687 Günsüz Günce, İstanbul, 1989. Elektronik Müzik, 1991. Ertesi Günce, 1994, ISBN 978-9757652397 Yokistan Tasarısı, 1997, ISBN 978-9757652625 Geldim gördüm geçtim gittim, 1999, ISBN 978-9758434275 Film müziği İlhan Mimaroğlu, Federico Fellini'nin 1969 tarihli filmi Satyricon'un müziklerini Nino Rota ile birlikte yapmıştır. Özellikle filmin 31. dakikasından sonraki Türkçe sözlerin de işitildiği atonal elektronik müzik bölümünün İlhan Mimaroğlu'na ait olduğu anlaşılmaktadır. Kaynakça Özel Genel Kategori:1926 doğumlular Kategori:2012 yılında ölenler Kategori:20. yüzyıl Türk bestecileri Kategori:21. yüzyıl Türk bestecileri Kategori:Çağdaş Türk müziği bestecileri Kategori:Galatasaray Lisesinde öğrenim görenler Kategori:Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesinde öğrenim görenler Kategori:Türk elektronik müzisyenleri
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri