Adalar'ın korunması için gerekli olan, ancak artık gerçekliğini yitirmiş bir durumla karşı karşıyayız. Adalar sit alanı ve yaya bölgesi olarak tanımlanmış, adada motorlu araç kullanımına yasak getirilmiştir. Özel olarak tanımlanan araçlar, ambulans, itfaiye, cenaze aracı ve çöp kamyonları gibi istisnalar dışında adada motorlu araç kullanımı yasaktır.
Bu yasağa rağmen, ilk olarak "akülü" veya "yuki" olarak adlandırılan bireysel motorlu araçlar bu kuralı deldi. Faytonların varlığı sırasında, 65 yaş üstü ve sağlık sorunu olanların, ayrıca engellilerin kendi elektrikli araçlarını kullanmasına izin verildi. Zamanla, sağlık raporu alan kişilerin bu araçları ailelerine kullandırdığı ve izinsiz akülü araçların adaya girdiği görüldü. İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), 2020 yılında adaya elektrikli taksi ve otobüs soktu ve fayton hizmetini sona erdirdiğini duyurdu.
Ancak, İBB'nin getirdiği bu yeni ulaşım araçları, pandemi döneminde adaya gelen trafik nedeniyle tepki çekti. Atları "kurtarmak" adına fayton hizmetinin kaldırılmasının asıl amacının, motorlu araçları adaya sokmak olduğu ortaya çıktı. Bu durum, özellikle Ahırkapı'da tutulan atların kötü muamele görmesi ve yüzlerce atın ölümüne neden olunmasıyla netleşti.
İBB'nin otobüs ve taksi hizmeti sunmasıyla birlikte, bireysel akülüler için meşruiyet zemini kayboldu. İBB, bu araçları kaldıracağını açıkladı, ancak sözünü tutmadı. Bugün, Adalar Kaymakamı dahil birçok kişi adada kural tanımaz bir şekilde motorlu araç kullanıyor. Yaklaşık 10.000 yasa dışı bireysel motorlu araç adada bulunuyor ve birçok adalı, bu araçları korsan taksi hizmeti için kullanıyor. Son yıllarda, özellikle Büyükada ve Heybeliada'da akülü araç kiralama hizmeti de başladı ve bu araçlarla ilgili kazalarda can kayıpları yaşanıyor.
Adalılar, İBB'nin adaya minibüs sokma girişimine karşı net bir duruş sergiledi. Minibüslerin adaya girmesine izin verilmeyeceği ve yasa dışı motorlu araçların kazalarının önlenmesi için mücadele edileceği vurgulandı. Adalar Belediye Başkanı Ercan Akpolat ve İETT Genel Müdürü Irfan Demet, minibüslerin bayram tatilinde devreye alınacağını duyurdu, ancak halk bu karara karşı çıkıyor ve minibüslerin adaya girmesine izin vermeyeceklerini açıklıyor.
Adalar'ın korunması ve yasa dışı motorlu araç kullanımının önlenmesi, tüm paydaşlar için bir sınavdır. Adalılar, adanın yaya bölgesi olarak kalmasını ve motorlu araçların adadan çıkarılmasını istiyor. İBB'nin ve ilgili makamların bu talebe duyarlı olması ve adada yasa uygulamasını sağlaması beklenmektedir. Adalar, yürüyerek veya bisiklet kullanarak keşfedilebilecek bir yer olup, motorlu araçlara ihtiyaç duymamaktadır. Minibüslerin adaya sokulması, adanın ruhunu ve doğal güzelliğini yok edecektir.
Bu yasağa rağmen, ilk olarak "akülü" veya "yuki" olarak adlandırılan bireysel motorlu araçlar bu kuralı deldi. Faytonların varlığı sırasında, 65 yaş üstü ve sağlık sorunu olanların, ayrıca engellilerin kendi elektrikli araçlarını kullanmasına izin verildi. Zamanla, sağlık raporu alan kişilerin bu araçları ailelerine kullandırdığı ve izinsiz akülü araçların adaya girdiği görüldü. İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), 2020 yılında adaya elektrikli taksi ve otobüs soktu ve fayton hizmetini sona erdirdiğini duyurdu.
Ancak, İBB'nin getirdiği bu yeni ulaşım araçları, pandemi döneminde adaya gelen trafik nedeniyle tepki çekti. Atları "kurtarmak" adına fayton hizmetinin kaldırılmasının asıl amacının, motorlu araçları adaya sokmak olduğu ortaya çıktı. Bu durum, özellikle Ahırkapı'da tutulan atların kötü muamele görmesi ve yüzlerce atın ölümüne neden olunmasıyla netleşti.
İBB'nin otobüs ve taksi hizmeti sunmasıyla birlikte, bireysel akülüler için meşruiyet zemini kayboldu. İBB, bu araçları kaldıracağını açıkladı, ancak sözünü tutmadı. Bugün, Adalar Kaymakamı dahil birçok kişi adada kural tanımaz bir şekilde motorlu araç kullanıyor. Yaklaşık 10.000 yasa dışı bireysel motorlu araç adada bulunuyor ve birçok adalı, bu araçları korsan taksi hizmeti için kullanıyor. Son yıllarda, özellikle Büyükada ve Heybeliada'da akülü araç kiralama hizmeti de başladı ve bu araçlarla ilgili kazalarda can kayıpları yaşanıyor.
Adalılar, İBB'nin adaya minibüs sokma girişimine karşı net bir duruş sergiledi. Minibüslerin adaya girmesine izin verilmeyeceği ve yasa dışı motorlu araçların kazalarının önlenmesi için mücadele edileceği vurgulandı. Adalar Belediye Başkanı Ercan Akpolat ve İETT Genel Müdürü Irfan Demet, minibüslerin bayram tatilinde devreye alınacağını duyurdu, ancak halk bu karara karşı çıkıyor ve minibüslerin adaya girmesine izin vermeyeceklerini açıklıyor.
Adalar'ın korunması ve yasa dışı motorlu araç kullanımının önlenmesi, tüm paydaşlar için bir sınavdır. Adalılar, adanın yaya bölgesi olarak kalmasını ve motorlu araçların adadan çıkarılmasını istiyor. İBB'nin ve ilgili makamların bu talebe duyarlı olması ve adada yasa uygulamasını sağlaması beklenmektedir. Adalar, yürüyerek veya bisiklet kullanarak keşfedilebilecek bir yer olup, motorlu araçlara ihtiyaç duymamaktadır. Minibüslerin adaya sokulması, adanın ruhunu ve doğal güzelliğini yok edecektir.