Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

İzebel

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
Jezebel ( ; ) Krallar Kitabı'na göre Surlu Ithobaal'ın kızı ve İsrail Kralı Ahab'ın karısıydı.(1 Krallar 16:31) İncile göre İzebel, kocasıyla birlikte ulusal ölçekte Baal ve Aşera tapınmasını başlatır. Ayrıca Omride hanedanına zarar vererek Yahve'nin peygamberlerini İsrail'den tasfiye etmiş, kendisi de defenestrasyon nedeniyle ölmüştür. Daha sonraki Vahiy Kitabında İzebel sahte peygamberlerle ilişkilendirilir. Adın anlamı Jezebel, İbranice' אִיזֶבֶל'nin İngilizce çevirisidir. Oxford Guide to People & Places of the Bible, ismin yılın tanrının yeraltı dünyasında olduğu düşünülen dönemlerinde Baal onuruna yapılan tapınma törenlerinden gelen ritüel bir ağlama ifadesi olan "en iyi 'Prens nerede? ' anlamına geldiğini belirtir. ( ) Alternatif olarak, Corpus Inscriptionum Semiticarum tarafından, ??????? b'l'zbl olarak not edilen dişil bir Pön adıdır. İsraillilerin yabancı tanrı isimlerini çağrıştıran kişisel isimleri genellikle değiştirdikleri bilindiğinden, ismin orijinal biçimiyle aynı kökenli olabilir. (bkz. Baal, Mefiboşet ve İş-boşet örnekleri). İncil Hikayesi [[Dosya:Leighton,_Frederic_-_Jezabel_and_Ahab_-_c.1863.jpg|sol|küçükresim| İzabel ve Ahab ( , Frederic Leighton)]] İzebel, İncil anlatısına Tire kralı 1. Ithobaal'in kızı Fenikeli bir prensesti. ( Fenikeliler için İncil'de kullanılan bir terim olan "Sidonyalı"dır). Josephus ve diğer klasik kaynaklarda verilen şecerelere göre, Kartaca Kraliçesi Dido'nun büyük halasıydı. Aynı zamanda Baal-Eser II'nin de kız kardeşiydi. İzebel İsrail'in kuzeyindeki Samiriye Kralı Ahab ile evlenir. Yakın Doğulu bilgin Charles R. Krahmalkov'un diğer bilim adamlarınca şüpheyle karşılanan görüşüne göre Mezmurlar 45' Ahab ve İzebel'in düğün törenini anlatmaktaydı. Bu evlilik, Omri'nin hükümdarlığı sırasında İsrail ile Fenike arasında var olan dostane ilişkilerin doruk noktasıydı. Süleyman'ın yabancı eşleri gibi, İzebel de kendi ibadet biçimini sürdürmek için tesislere ihtiyaç duyuyordu, bu nedenle Ahab, Samiriye'de inşa ettiği Baal evinde Ona bir sunak yapar. Geoffrey Bromiley, asil bir kadını Astarte rahibesi olarak görevlendirmenin bir Fenike uygulaması olduğuna dikkat çekiyor ve O'nun bu nedenle tapınak ve saray ilişkilerinde İbrani monarşisinde alışılmış olduğundan daha aktif bir role sahip olacağına dikkat çekiyor. İlyas alt=Coloured illustration of a bearded prophet confronting a luxuriously dressed king and queen|küçükresim| İzebel ve Ahab, İlyas ile tanışıyor, basım, Sir Francis Dicksee (1853–1928) Kraliçe olarak taç giymesiyle Yahvizm ve Baalizm arasındaki güç dengesini bozulur. Mukaddes Kitabın anlatımıyla Baal'a tapan biriydi ve acımasız yöntemler kullanarak hem Baal kültünü desteklemek hem de rakiplerini ortadan kaldırmada önemli bir güç ve etkiye sahipti. Ahab'ın kraliyet sarayında Yahwist bir figür olan Obadiah, tasfiyelerden sağ kurtulanları bir mağarada gizlice korur. İlyas sonunda İzebel'in Baal ve Aşera peygamberlerini Karmel Dağı'ndaki bir meydan okumaya davet eder. Buradaki sınav sunakta kurban edilen bir boğayı Yahweh veya Baal'den hangisinin yakacağını görmekti. İzebel'in peygamberleri, bağırmaları ve kendilerini kesmelerine rağmen Baal'ı çağırmayı başaramazlar. Ancak İlyas, İsrailoğullarını etkileyerek Yahve'yi çağırır ve başarılı olur. Daha sonra halka, Baal ve Aşera peygamberlerini Kişon Nehri'nde yakalayıp öldürmelerini emreder. Peygamberler öldürüldükten sonra, İzebel İlyas'ın kendi peygamberleri gibi olacağına (yani öldürüleceğine) yemin eder. İlyas canını kurtarmak için çöle kaçar ve burada İsrail'in Baal'a bağlılığı ve geriye kalan tek Yahvist tapıcısı olmasının yasını tutar. Nabot Ahab, Ben-Hadad'ın hayatta kalmasına izin verdiği için isimsiz bir peygamber tarafından azarlanmasının (Ben-Hadad, Samiriye'yi kuşattıktan sonra Jezebel de dahil olmak üzere Ahab'ın "eşlerini" yağma olarak ele geçirmeyi planlamıştı) üzerinden bir süre geçtikten sonra Nabot'un evini ziyaret etti. Rezidans, Yizreel şehrinde kraliyet sarayının yakınında bulunuyordu. Naboth'un bağını kendi bahçelerini genişletmek için satın almak ister. Naboth, Ahab'a bağının atalarının mülkü olduğunu bildirerek reddeder. Ahab somurtkan ve bunalmış bir halde sarayına döner. Jezebel, Naboth'un tuzağa düşürülmesini ve daha sonra Tanrı'ya ve krala karşı küfür suçlamasıyla idam edilmesini ayarlayarak onu teselli etmeye karar verir. Naboth şehir dışında idam edilir ve cesedi sokak köpekleri tarafından yalanır, Jezebel Ahab'a Naboth'un bağına el koyabileceğini bildirir. Elijah, Ahab'ı hırsızlık ve cinayet işlemekle suçlar. Ceza olarak Tanrı, Ahab'ın ölümü ve kraliyet soyunun yok edilmesine karar verir. Ayrıca Jezebel'in ölümü de kararlaştırılır ve cesedi köpekler tarafından yutulacaktır. [[Dosya:097.The_Death_of_Jezebel.jpg|alt=Engraving of Jezebel being thrown out of a window to waiting mounted troops and dogs|küçükresim| İzebel'in Ölümü, Gustave Doré]] Ahab üç yıl sonra savaşta ölür. Oğlu Ahazya tahta geçer, ancak bir kaza sonucu ölür ve yerine kardeşi Yoram geçer. İlya'nın halefi Elişa, öğrencilerinden birine, Ahab'ın ailesine karşı ilahi cezanın aracısı olması için Yoram'ın ordusunun komutanı Yehu'yu kral olarak meshetmesini emreder. Yehu, Yoram'ı ve yeğeni Ahazya'yı (Yahuda kralı ve muhtemelen İzebel'in kızı Athaliah'ın oğludur) öldürür. Daha sonra Jezebel'le yüzleşmek için Yizreel'deki kraliyet sarayına yaklaşır. Yehu'nun geleceğini bilen İzebel, makyaj yapar, süslemeli resmi bir peruk takar ve pencereden dışarı bakıp onunla alay eder. Bromiley, buna bir baştan çıkarma girişiminden daha çok kraliyet evi ve tarikatın otoritesine sahip olan kraliçe annenin asi bir komutanla karşı karşıya gelmesi olarak bakılması gerektiğini söylüyor. Isaac Asimov, iki ciltlik İncil Rehberi'nde (1967 ve 1969), İzebel'in son eylemini anlatıyor: tüm şıklığını, makyajını ve mücevherlerini kasıtlı bir sembol olarak giymek, onun haysiyet, kraliyet statüsü ve bu hayattan bir kraliçe olarak çıkma kararlılığını gösteriyordu. Yehu Jezebel'in hadım hizmetkarlarına onu pencereden atmalarını emreder. Kanı duvara ve atlara sıçrar ve atıyla onun cesedini çiğner. Saraya girer ve burada yiyip içtikten sonra Jezebel'in cenazesinin götürülmesini emreder. Hizmetçileri sadece onun kafatası, ayakları ve avuç içlerini keşfedebilir, tıpkı İlyas peygamberin kehanet ettiği gibi eti başıboş köpekler tarafından yenmiştir. Edwin R. Thiele, Jezebel'in ölümünü olarak verir. Tarihsellik alt=painting of Jezebel's dead body being consumed by dogs as Jehu gestures at her body in triumph|küçükresim| Kraliçe İzebel, Yehu Tarafından Cezalandırılıyor, (Andrea Celesti) Israel Finkelstein'a göre Kral Ahab'ın Fenike hükümdarının kızıyla evlenmesi, Ahab ve kuzey İsrail Krallığı'nın güç ve prestijinin işareti ve o bunu "uluslararası diplomasinin parlak bir darbesi"ydi. İzebel ve Ahab'ın İncil hikayelerindeki tutarsızlık ve anakronizmler konusunda da bunların "doğru bir tarihçeden çok tarihi bir roman" olarak görülmesi gerektiğini söylüyor. Tutarsızlıklar arasında; 1 Kings 20, "Aram kralı Ben-Hadad "ın Ahab'ın hükümdarlığı sırasında Samiriye'yi işgal ettiğini söyler, ancak bu olay İsrail tarihinde çok daha sonraları gerçekleşir. İki Kral kitabı, İzebel'in ölümünden iki yüz yıldan fazla bir süre sonra derlenen Tesniyenin parçasıdır. Finkelstein, bu açıklamaların "MÖ yedinci yüzyıl yazarlarının teolojisinden açıkça etkilendiğini" belirtir. İzebel ve ailesinin İncil'deki anlatımlarını derleyenler, olaylardan yüzyıllar sonra - katı bir tekdüzelik perspektifinden güneydeki Yahuda krallığında yazıyorlardı. Bu yazarlar, Omrid hanedanı üyelerinin şirkini günah olarak görüyorlardı. Ayrıca, Samiriye'nin merkezi Kudüs'e rakip olduğu için kuzey krallığına ve onun tarihine düşmandılar. Trinity College'dan Dr J. Bimson'a göre, Bristol 1 ve 2 Kings "doğrudan bir tarih değil, kendi teolojik yorumunu içeren bir tarih"tir. Krallar kitabının yazarının daha önceki diğer kaynaklara dayandığını gösteren gibi ayetlere işaret ediyor. 1964'te keşfedilen MÖ 9. yüzyıla ait bir mühür, "İzebel'e ait" olarak okunabilecek olan kısmen hasar görmüş bir "YZBL" yazıtına sahiptir. Ancak, bu teori ile ilgili bazı sorunlar var; Mühürde yazı yodh harfiyle başlarken, Jezebel'in adı aleph ile başlıyor, ayrıca, "ait olan" şeklinde çevrilecek olan lamedh..." mühürde eksik. Bununla birlikte, bu harflerin mührün şu anda hasar görmüş olduğu yerde olması da mümkündür. Mühür, firavun eserlerinde yaygın olarak bulunan Uraeus kobrası gibi hem Mısır hem de İsrail kraliyetiyle ilişkili motifleri ve MÖ 8. yüzyıldan kalma diğer birçok İsrail kraliyet mühründe bulunan kanatlı güneş ve Ankh gibi sembolleri içerir. Ne olursa olsun, bilim adamları mührün İncil karakterinin tarihselliğine kanıt olup olmadığı konusunda hemfikir değiller. Bazı bilim adamları, mührün boyutunun ve karmaşıklığının, onun kraliyet ailesi tarafından kullanıldığı anlamına gelebileceğini söylediler. Kültürel sembol küçükresim|İzabel, Léon Auguste Perrey Geoffrey Bromiley'e göre, İzebel'in "İsrail peygamberleri ve sadıkları tarafından nefret edilen Kenanlı kült ve siyasi uygulamalarının enkarnasyonu" şeklinde tasviri, ona dokuzuncu yüzyıldan kalma bir Sur prensesinin çok ötesinde bir edebi hayat vermişti. İzebel adı yüzyıllar boyunca sahte peygamberlerle, 20. yüzyılın başlarında, düşmüş veya terk edilmiş kadınlarla da ilişkilendirildi. Hristiyan bilgisinde Jezebel, manipülasyon ve ayartma yoluyla, Tanrı'nın azizlerini putperestlik ve cinsel ahlaksızlık günahlarına yönlendiren, Tanrı'nın bir hizmetkarı kılığına girmiş bir mürted veya pagan olarak görüldü. Hristiyanlar İzebel'i özellikle rastgele cinsel ilişki ile ilişkilendirdiler. Jezebel'in ölümünden önce uyguladığı kozmetikler de bazı Hristiyanların makyajı ahlaksızlıkla ilişkilendirmesine neden oldu. Orta Çağ tarihçisi Matthew Paris, İngiltere Kralı John'un eşi Angoulême'li Isabella'yı "İsabel'den çok Jezebel" yazarak eleştirdi. Modern kullanımda, Jezebel adı bazen cinsel açıdan karışık veya kontrolcü kadınlarla eşanlamlı olarak kullanılır. Jezebel klişesi baskıcı bir imajdır ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki kolonizasyon ve kölelik dönemlerinde cinsel saldırı ve cinsel esaret için bir gerekçe olarak kullanılmıştır. Feminist yorumlar ve İncil biliminde, Jezebel yeniden incelenir ve örneğin, haksız yere çerçevelenmiş (McKinlay, Bellis'te alıntılanmıştır) veya hikâyesi tahrif edilmiş (Beach) veya kadıncı teoloji için bir kaynak (Lomax) olarak görülmüştür. Popüler kültürde [[Dosya:Bette_Davis_in_Jezebel_trailer_1.jpg|alt=close up photo of classic film actress with "Bette Davis' written across the bottom of the image|sağ|küçükresim| Jezebel filminde Julie rolünde Bette Davis]] Literatürde Sahil, Eleanor Ferris. Jezebel Mektupları: dokuzuncu yüzyıl İsrail'inde din ve siyaset . Kale Basın, 2005. Bellis, Alice Ogden. Helpmates, fahişeler ve kahramanlar: İbranice İncil'de Kadın hikayeleri . Westminster John Knox Basın, 2007. Everhart, Janet S. "Jezebel: Hadımlar tarafından çerçevelenmiş mi? ." Katolik İncil Üç Aylık 72, hayır. 4 (2010): 688-698. Garrett, Zencefil. "Reign: The Chronicles of Queen Jezebel", Lost Loves of the Bible Serisinin 3. Kitabı (2013), Hazleton, Lesley. "Jezebel: İncil'in Harlot Kraliçesinin Anlatılmamış Hikayesi" (2009) Jackson, Melisa. "Jezebel'i" diğer "tarafından okumak: Feminist eleştiri, postkolonyalizm ve komedi." İnceleme ve Açıklayıcı 112, no. 2 (2015): 239-255. Lomaks, Tamura. Jezebel rahatsız: Siyah kadın bedenini din ve kültürde kaybetmek . Duke University Press, 2018. Mokoena, Lerato. İhlal ve dönüşüm: Yaratıcı müdahaleler olarak feminist, postkolonyal ve queer İncil yorumu (2021) kitabında "Jezebel ve Bayan Job'u Geri Almak: Cinsiyetçi Kültürel Kalıp Yargılara ve Görünmezliğin Lanetine Meydan Okumak". Çabuk, Catherine S. "Jezebel'in son kahkahası: kötü kadınların retoriği." Kadın ve Dil 16, no. 1 (1993): 44-49. Snyder, JB, 2012. Jezebel ve Tercümanları. Kadın İncil Yorumu: Yirminci Yıldönümü Sürümü. Louisville, KY , s.180-183. Wyatt, Stephanie. "Jezebel, Elijah ve Zarephath'ın dul eşi: Kutsalı yabancılaştıran ve kutsalı tuhaf yapan bir üçlü üçlü." Eski Ahit Çalışmaları Dergisi 36, no. 4 (2012): 435-458. Kaynakça Kategori:Doğum tarihi bilinmeyenler Kategori:Öldürülen hanedanlar Kategori:Kadın katiller Kategori:Öldürülen kadınlar Kategori:MÖ 9. yüzyıl kadınları Kategori:MÖ 9. yüzyılda ölenler Kategori:MÖ 1. binyılda idam edilmiş kişiler Kategori:KB1 bakım: Uygun olmayan url Kategori:Webarşiv şablonu wayback bağlantıları
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri