İzmir tramvay hatları, Türkiye'nin üçüncü büyük şehri İzmir'deki toplu ulaşım araçlarından birisidir. Tarihçe İzmir'de ilk tramvay 1 Nisan 1880'de faaliyete geçti. Bu hat Alsancak Garı ile Pasaport Vapur İskelesi arasında, Kordon'a yük taşımacılığı yapmak üzere hizmete giren atlı tramvay hattıydı. O yıllarda İzmir Limanı bu bölgede bulunmaktaydı. Ayrıca bu hatta Alsancak Garı'na gidecek demiryolu yolcuları da taşınmaktaydı. 1901 yılında, bu hat yeni inşa edilen Konak Meydanı'na kadar uzatıldı. Şehirdeki ikinci tramvay hattı ise Karşıyaka İskelesi ile Karşıyaka Tren İstasyonu arasında inşa edildi ve 1906 yılında hizmete girdi. 1907 yılında Karşıyaka'daki tramvay hattına Karşıyaka Vapur İskelesi - Alaybey ve Karşıyaka Vapur İskelesi - Bostanlı arasında inşa edilen hatlar da eklendi. Alsancak ve Karşıyaka'daki hatlara ek olarak Göztepe - Konak arasında da atlı tramvay hattı bulunmaktaydı. 18 Ekim 1928'de Göztepe - Konak hattı elektrikli hâle getirildi. 31 Ekim 1928'de ise şehirdeki atlı tramvay seferleri son buldu. Yeni pembe boyalı tramvaylar hizmete girdi ve 1927 ile 1939 arasında İzmir tramvayları zirvede idi. Otomobilin yükselişi ile otobüsler daha popüler hale geldi ve İzmir'de tramvay kullanımı gerilemeye başladı. İlk kapatılan tramvay hatları Karşıyaka'daki üç hat oldu. Karşıyaka Belediyesi, 1 Ekim 1939'da Karşıyaka'daki tüm tramvay hatlarını seferden kaldırdı. Konak-Göztepe hattı 1950'de kapatıldı ve İzmir'de hizmet veren tek tramvay hattı olarak Konak-Alsancak hattı kaldı. Konak-Alsancak hattının önce Pasaport-Alsancak bölümü kapatıldı. 7 Haziran 1954'te ise İzmir'deki tramvaylar tamamen kaldırıldı. Nisan 2015'te yapımına başlanan 8,8km uzunluğundaki 14 duraklı Karşıyaka tramvayı, Nisan 2017'de hizmete girdi. İnşaatı Temmuz 2015'te başlayan 12,8km uzunluğundaki 19 duraklı Konak tramvayı ise Mart 2018'de açıldı. Karşıyaka tramvayının Çiğli'ye uzatılması, Girne'ye ise 4,4km uzunluğunda ve on duraklı yeni bir hat yapılması planlanmaktadır. Hatlar Eski hatlar Alsancak Garı - Pasaport İskelesi hattı Karşıyaka Vapur İskelesi - Karşıyaka Tren İstasyonu hattı Karşıyaka Vapur İskelesi - Alaybey hattı Karşıyaka Vapur İskelesi - Bostanlı hattı Göztepe - Konak hattı Mevcut hatlar T1 (Alaybey - Ataşehir) Tramvay Hattı [[Dosya:Tram_at_Bostanli_Iskele.jpg|küçükresim|300px|T1 hattı Bostanlı İskele Tramvay İstasyonu (Deniz tarafı)]] [[Dosya:TR Izmir asv2020-02 img40 Alaybey tram stop.jpg|küçükresim|300px|T1 hattı Alaybey Tramvay İstasyonu]] T1 (Alaybey - Ataşehir) Tramvay Hattı, T1 hattı ya da Karşıyaka tramvayı, İzmir tramvayı'nın bir parçası olarak inşa edilen 14 istasyonlu ve uzunluğundaki tramvay hattıdır. 11 Nisan 2017'de hizmete giren tramvay hattının ilk istasyonu Alaybey, son istasyonu ise Ataşehir'dir. Tramvay hattında 17 araç hizmet vermektedir. T1 hattından İZBAN'ın Alaybey, Karşıyaka ve Mavişehir istasyonlarına, İZDENİZ'in Karşıyaka ve Karşıyaka iskelelerine ve ESHOT ve İZULAŞ tarafından işletilen otobüslere aktarma yapılabilmektedir. T2 (Fahrettin Altay - Halkapınar) Tramvay Hattı [[Dosya:Göztepe_tram.jpg|küçükresim|300px|T2 hattı Göztepe Tramvay İstasyonu (Kara tarafı)]] T2 (Fahrettin Altay - Halkapınar) Tramvay Hattı, T2 hattı ya da Konak tramvayı, İzmir tramvayı'nın bir parçası olarak inşa edilen 19 istasyonlu ve uzunluğundaki tramvay hattıdır. 24 Mart 2018'de hizmete giren tramvay hattının ilk istasyonu Fahrettin Altay, son istasyonu ise Halkapınar'dır. Tramvay hattında 21 araç hizmet vermektedir. T2 hattından İzmir metrosu'nun Halkapınar, Konak ve Fahrettin Altay istasyonlarına, İZBAN'ın Alsancak ve Halkapınar istasyonlarına, İZDENİZ'in Üçkuyular, Göztepe, Karantina ve Konak iskelelerine ve ESHOT ve İZULAŞ tarafından işletilen otobüslere aktarma yapılabilmektedir. Ayrıca bakınız İzmir'de toplu taşımacılık İzmir'de ulaşım İzmir'de demiryolu ulaşımı Kaynakça Dış bağlantılar Kategori:Osmanlı İmparatorluğu'nda demiryolu ulaşımı Kategori:1880'de Osmanlı İmparatorluğu'nda kurulan oluşumlar Kategori:1880'lerde tamamlanan ulaşım altyapısı