Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Kamov Ka-50

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
Ka-50 takma adları Kara Köpekbalığı (Чёрная акула-Chyornaya akula ) veya Kurtadam (Werewolf)dır. Hokum A NATO'daki kod adıdır. Sovyet yapımı, tek koltuklu, karşıt pervaneli (kontra-rotor), fırlatma koltuklu, anti-tank helikopteridir. Kamov şirketi tarafından üretilmektedir. 1990'ların sonlarında Kamov ve İsrail Havacılık ve Uzay Sanayii, Türkiye'nin saldırı helikopteri yarışmasında rekabet etmek için Kamov Ka-50-2 "Erdoğan" (Rusça: Эрдоган) adlı iki kişilik kokpitli bir versiyon geliştirdi. Kamov ayrıca Kamov Ka-52 "Alligator" (Rusça: Аллигатор, NATO raporlama adı: Hokum B) adlı iki koltuklu bir başka varyantı da tasarladı. Tasarım özellikleri Tek rotorlu (döneçli) helikopterlerde, gövdenin pervanenin dönüş yönünün tersine dönmesini engellemek için kuyruk pervanesi bulunur. Kamov Ka-50'de ise bunun yerine birbirinin tersi yönde dönen iki rotor (döneç) mevcuttur. Dünyanın fırlatma koltuğuna sahip ilk helikopteridir. Koltuklar fırlatılmadan önce pervaneler gövdeden ayrılır. Ka-50'lerin en büyük sorunu tek pilota sahip olmasıdır. Navigasyon (seyrüsefer) ve silah sistemlerinin tek mürettebat tarafından kontrol edilmesi Ka-50 pilotlarını germekte ve daha çok hata yapmalarına neden olmaktadır. Bu eksikliği fark eden üreticiler çift koltuklu Kamov Ka-52 Timsah (Alligator) versiyonunu üretmişlerdir. Ka-52'deki çift koltuklar diğer saldırı helikopterlerinden farklı olarak arka arkaya değil yan yana tasarlanmışlardır. Gelişim Kamov Ka-50, V-80Sh-1 prototipinden geliştirilen tek kişilik bir Rus saldırı helikopteridir. Keşif, hava muharebesi ve kara saldırısı gibi çeşitli rolleri yerine getirmek üzere tasarlanmıştır. Ka-50'nin en önemli özelliklerinden biri, döngüler, dönüşler ve "huni" (daire çizme) gibi gelişmiş akrobasi yeteneklerine ulaşmasını sağlayan eş eksenli kontra döner rotor sistemidir. Bu sistem aynı zamanda kuyruk rotoru ihtiyacını ortadan kaldırarak helikopterin çevikliğini artırır ve yerden ateşe karşı savunmasızlığını azaltır. Ka-50, füzeler, bombalar ve 30mm top dahil olmak üzere bir dizi silahla donatılmıştır. Ayrıca bir helikopter için nadir bir özellik olan NPP Zvezda K-37-800 fırlatma koltuğu ile donatılmıştır. Bu koltuk bir kaza ya da acil durumda rotor kanatlarını patlatarak ve roket devreye girmeden önce kanopiyi fırlatarak pilotu korumak üzere tasarlanmıştır. Ka-50 ilk kez 1984 yılında Batı'da rapor edilmiş ve 1992 yılında Mosaeroshow'da tanıtılmıştır. Dümenindeki kurt adam resmi nedeniyle "Kurt Adam" lakabını almıştır. "Black Shark" filmindeki görüntüsü nedeniyle "Black Shark" olarak da bilinir. 1995'te Rus Ordusu'nda hizmete girdi, ancak Sovyetler Birliği'nin çöküşünü takiben savunma alımlarındaki azalma nedeniyle sadece bir düzine adet üretildi. Ka-50'nin üretimine 2006 yılında yeniden başlandı ve 2009 yılında Rus Hava Kuvvetleri 1990'ların ortalarından kalma tamamlanmamış uçak gövdelerinden inşa edilen üç adet teslim aldı. Ka-50'nin "Night Shark" ve "Ka-50Sh" de dahil olmak üzere çeşitli varyantları geliştirilmiştir. Bu varyantlar geliştirilmiş gece yetenekleri ve ilave silah sistemleri ile donatılmıştır. Ka-50 öncelikle özel kuvvetler destek helikopteri olarak kullanılırken, Mil Mi-28 ana ordunun savaş helikopteri olarak hizmet vermektedir. İkinci Çeçen Savaşı ve Suriye İç Savaşı da dahil olmak üzere çeşitli çatışmalarda görev almıştır. Ka-50-2 "Erdogan" 1997 yılında İsrail Havacılık ve Uzay Sanayii (IAI) ve Kamov Bürosu, Türkiye'ye 145 (daha sonra 50 olarak değiştirildi) savaş helikopteri sağlamak üzere 4 milyar dolarlık bir sözleşme için açılan tasarım yarışmasına Ka-50 helikopterinin tandem kokpitli bir varyantı olan Ka-50-2 Erdoğan ile katıldı. Ka-50-2, IAI tarafından üretilen modern bir "cam kokpit" aviyonik sistemine ve iniş izni için katlanabilen tarete monte 30mm topa sahipti. Ayrıca gelişmiş tanksavar füzeleri ve IAI'nin Türkiye'nin operasyonel gereksinimlerini karşılamak ve gelecekteki büyümeye izin vermek için özelleştirilebilen esnek modüler aviyonik paketine sahipti. IAI'nin Core Avionics ile yapılan test uçuşlarında Ka-50-2, "cam kokpit" ekranlarını, uçuş navigasyonunu ve gece görevleri için Gece Görüş Gözlüğü ve Helikopter Çok Görevli Optronik Stabilize Yük (HMOSP) hedefleme sistemini kullanma yeteneğini gösterdi. Ka-50, Bell AH-1 SuperCobra, Eurocopter Tiger, AH-64 Apache, Denel Rooivalk ve A129 Mangusta'ya karşı yarışsa da, sözleşme 2007 yılında A129'a verildi. küçükresim|Rus Hava Kuvvetleri Kamov Ka-52 kokpiti Ka-52 "Alligator" küçükresim|Ka-52 "061", Zhukovski, 2009 küçükresim|Rus Hava Kuvvetleri'ne ait Kamov Ka-52 Kamov tasarım ekibi 1980'lerin başında savaş alanında keşif yapmaya, hedef belirlemeye ve Ka-60'a dayalı grup saldırı helikopteri operasyonlarını koordine etmeye adanmış bir helikopter için bir öneri geliştirdi. Ancak 1980'lerin sonunda yaşanan ekonomik zorluklar bu yeni geliştirme programını engellemiş ve keşif ve hedef belirleme sistemini kurmak için Ka-50'nin modifiye edilmiş bir versiyonunu seçmeye sevk etmiştir. "Kara Köpekbalığı" olarak bilinen bu modifiye versiyon, optronik/radar keşif paketini çalıştırmak için ikinci bir mürettebat gerektiriyordu ve Ka-52 olarak adlandırıldı. Ka-52, iki antenli bir radar sistemine ve iki dairesel tarette gündüz ve gece TV/termal görüş sistemine sahiptir. Ayrıca altı adet kanada monteli silah istasyonuna sahiptir ve çeşitli hava koşullarında kullanım için uygundur. İlk Ka-52'nin üretimine 1996 yılında başlanmış ve seri üretime 2008 yılında geçilmiştir. Rus Hava Kuvvetleri Ka-52'yi Mayıs 2011'de kullanmaya başladı ve 2011 yılında Hava Kuvvetleri'ne 2020 yılına kadar 146 adet Ka-52 sağlamak için uzun vadeli bir sözleşme imzalandı. Şubat 2018'de Rusya Savunma Bakanlığı, 2018-2027 Devlet Silahlanma Programı kapsamında Ka-52'nin 114 adet yeni versiyonunu satın almakla ilgilendiğini ifade etmiştir. Operasyonel Geçmiş Ka-50 ve Ka-52 helikopterleri İkinci Çeçen Savaşı, Suriye İç Savaşı ve Rusya'nın Ukrayna'yı işgali de dahil olmak üzere çeşitli askeri operasyonlarda kullanılmıştır. İkinci Çeçen Savaşı'nda Ka-50 ilk kez gerçek düşmanlara karşı canlı silahlarla kullanıldı ve zorlu, dağlık arazide iyi bir performans gösterdi. Suriye İç Savaşı'nda Ka-52 Rus askeri müdahalesini desteklemek üzere konuşlandırıldı ve Lazkiye'deki Rus üssünün savunmasında, arama kurtarma helikopterlerine eşlik etmede ve Rus özel kuvvetlerini desteklemede görev aldı. Rusya'nın Ukrayna'yı işgali sırasında Ka-52 yoğun olarak kullanılmış ve bazı kaynaklara göre savaşın ilk 11 ayında yaklaşık 30 Ka-52 kaybedilmiştir. Ka-52 Ukrayna güçleri tarafından karadan havaya füzeler, tanksavar güdümlü füzeler ve MANPADS gibi çeşitli silahlar kullanılarak düşürülmüştür. Varyantlar Kamov V-80 Ka-50 için prototip versiyonu. Kamov Ka-50 Tek koltuklu versiyon. Kamov Ka-50Sh Geliştirilmiş gece saldırısı kabiliyetine sahip Ka-50. Kamov Ka-50-2 "Erdogan" İki koltuklu tandem kokpitli versiyonu Türkiye'ye pazarlandı. Kamov Ka-52 "Alligator" Rus Hava Kuvvetleri için iki koltuklu yan yana kokpitli son derece geliştirilmiş versiyon. Kamov Ka-52E Mısır'a satılan ihraç versiyonu. Kamov Ka-52K "Katran" Katlanır kanatlara ve güçlendirilmiş iniş takımlarına sahip, gemilere yerleştirilmek üzere kanatları kısaltılmış ve Kh-35 ve Kh-38 füzelerini kullanması planlanan deniz versiyonu. Operatörler Mısır Hava Kuvvetleri – 2022 itibarıyla 46 adet Ka-52. Rus Hava Kuvvetleri – 2022 itibarıyla 133 Ka-52 helikopteri. Rus Deniz Havacılığı Ayrıca bakınız İlgili geliştirmeler Kamov Ka-25 Kamov Ka-27 Kamov V-80| Benzer helikopterler Agusta A129 Mangusta AgustaWestland Apache Bell AH-1 SuperCobra Bell AH-1Z Viper Boeing AH-64 Apache CAIC Z-10 Denel Rooivalk Eurocopter Tiger HAL Hafif Savaş Helikopteri Harbin WZ-19 IAIO Toufan Mil Mi-28 Panha 2091 TAI/AgustaWestland T129 ATAK Video Kaynakça Ka-050 Kategori:Askerî helikopterler
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri