Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Knidoslu Eudoksos

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
Knidos'lu Eudoxus veya Knidoslu Eudoksos (; ; Eúdoxos ho Knídios ) antik bir Yunan astronomu, matematikçi, bilim insanı ve Archytas ile Platon'un öğrencisiydi. Hipparchus'un Aratus'un astronomi üzerine şiiriyle ilgili yorumunda bazı parçalar korunsa da tüm eserleri kaybolmuştur. Bithynialı Theodosius tarafından yazılan Sphaerics, Eudoxus'un bir çalışmasına dayanabilir. Takımyıldızların tanımlanmasına katkıda bulundu Ve böylece Yunan dünyasında gözlemsel astronominin gelişmesine ve ilk gelişmiş, geometrik gök hareket modelini kurdu. Coğrafya üzerine yazılar yazdı ve Platon Akademisi'nde felsefi tartışmalara katkıda bulundu. Yazılarının hiçbiri hayatta kalmasa da, katkıları Antik Çağ'daki birçok tartışmadan bilinmektedir. Aristoteles, Eudoksos’un metafizik ve etik hakkındaki görüşlerini korumuştur. Platon'dan farklı olarak, Eudoksos formların algılanabilir şeyler olduğunu iddia etti. Ayrıca, iyiliği her şeyin amaçladığı, zevke ulaşmayı hedefleyen şey olarak tanımladı. Hayatı Eudoxus, günümüz Türkiye'sinin güneybatı kıyısında bir şehir olan Cnidus'ta (bazen Knidos olarak da söylenir) doğdu ve öldü. Eudoxus'un doğum ve ölüm yılları tam olarak bilinmemektedir, ancak aralık yaklaşık , veya olabilir. Adı Eudoxus "onurlu [honored]" veya "iyi şöhretli [of good repute]" anlamına gelir (εὔδοξος, eu "iyi [good]" ve doxa’dan "fikir [opinion], inanç [belief], şöhret [fame]"). Latince adı Benedictus'a benzer. Eudoxus'un babası Cnidus'lu Aeschines geceleri yıldızları izlemeyi severdi. Eudoxus, matematik öğrendiği Archytas ile çalışmak için önce Tarentum'a gitti. İtalya'dayken Eudoxus, Philiston ile tıp eğitimi aldığı Sicilya'yı ziyaret etti. 23 yaşında, (Diogenes Laërtius'a göre) bazılarının sevgilisi olduğuna inandığı doktor Theomedon ile Sokrates'in takipçileriyle çalışmak için Atina'ya gitti. Sonunda birkaç ay boyunca Platon ve diğer filozofların derslerine katıldı, ancak bir anlaşmazlık nedeniyle araları açıldı. Eudoxus oldukça fakirdi ve sadece Pire'de bir daire alabiliyordu. Platon'un derslerine katılmak için her gün geliş ve dönüşte yürüdü. Yoksulluğundan dolayı arkadaşları onu astronomi ve matematik çalışmalarını sürdürmesi için Mısır'ın Heliopolis kentine gönderecek kadar para topladılar. 16 ay orada yaşadı. Mısır'dan kuzeye, Marmara Denizi'nin güney kıyısındaki Propontis'te bulunan Kyzikos'a gitti. Güneye, Mausolus'un sarayına gitti. Seyahatleri sırasında birçok öğrenciyi bir araya getirdi. MÖ 368 civarında Eudoxus öğrencileriyle Atina'ya döndü. Bazı kaynaklara göre, 367 civarında, Platon'un Syracuse döneminde Akademi başkanlığını üstlendi ve Aristo'ya öğretmenlik yaptı. Sonunda, şehir meclisinde görev yaptığı memleketi Knidos'a geri döndü. Burada yasa koyucu oldu ve araştırmasını 53 yaşında ölene kadar sürdürdü. Menaechmus ve Callippus dahil olmak üzere Eudoksos'un takipçileri hem Atina'da hem de Kyzikos'ta gelişti. Cnidus'tayken bir gözlemevi inşa etti ve teoloji, astronomi ve meteoroloji üzerine yazmaya ve ders vermeye devam etti. Bir oğlu Aristagoras ve üç kızı Actis, Philtis ve Delphis vardı. Matematiksel astronomide ünü, eş merkezli kürelerin ortaya çıkması ve gezegenlerin hareketini anlamaya yaptığı erken katkılardan kaynaklanmaktadır. Oranlar üzerine yaptığı çalışma, gerçel sayılar hakkında fikir verir; sadece tam sayıların ve hatta rasyonel sayıların değil, sürekli büyüklüklerin titiz bir şekilde ele alınmasını sağlar. 16. yüzyılda Tartaglia ve diğerleri tarafından yeniden canlandırıldığında, bilimde nicel çalışmanın temeli haline geldi ve Richard Dedekind'in çalışmalarına ilham verdi. Mars ve Ay'daki kraterler onun adına verilmiştir. Bir cebirsel eğri olan (Eudoxus eğrisi [Kampyle of Eudoxus]) de adını ondan almıştır. Eudoksos, Arşimet'ten önceki en yenilikçi Yunan matematikçisidir. Çalışmaları, Öklid'in Unsurları'ndaki en ileri tartışmaların temelini oluşturuyor ve Arşimet'in hacim ve yüzey çalışmalarına zemin hazırlıyor. Oranlar teorisi, tamamen eklemlenmiş ilk büyüklük teorisidir. Çoğu gök bilimci, MÖ 2. yüzyılın ortalarında astronomik görüşlerini terk etmiş gibi görünse de, merkezdeki her göksel hareketin merkezdeki tekdüze ve dairesel olması ilkesi 17. yüzyıl gök bilimcisi Johannes Kepler'e kadar devam etti. Batlamyus'un bu prensibi (üniform hareketin merkezini hareket çemberinin merkezinden farklı kıldığı yerde) değiştirmesinden duyulan memnuniyetsizlik, Nicolaus Copernicus (1473–1543) dahil olmak üzere birçok Orta Çağ ve Rönesans astronomunu motive etti. Bilimsel çalışmaları Matematik Eudoxus, bazıları tarafından klasik Yunan matematikçilerinin en büyüğü olarak kabul edilir ve tüm Antik Çağ'da sadece Arşimet'ten sonra ikinci sırada yer alır. Eudoxus, muhtemelen Öklid'in V. kitabının çoğunun kaynağıydı. Antiphon'un, sonraki yüzyılda Arşimet tarafından ustaca bir şekilde kullanılan integral hesabın bir öncüsü olan tükenme yöntemini titizlikle geliştirdi. Yöntemi uygularken, Eudoxus aşağıdaki gibi matematiksel ifadeleri kanıtladı: dairelerin alanları, yarıçaplarının kareleri ile birbirine orantılıdır, kürelerin hacimleri, yarıçaplarının küpleri ile birbirine orantılıdır, bir piramidin hacmi, aynı taban ve yüksekliğe sahip bir prizmanın hacminin üçte biridir, bir koninin hacmi, karşılık gelen silindirin üçte biridir. Eudoxus, çizgiler, açılar, alanlar ve hacimler gibi sürekli geometrik varlıkları tanımlamak ve bunlarla çalışmak için ölçülmemiş matematiksel büyüklük fikrini ortaya attı, böylece irrasyonel sayıların kullanımından kaçındı. Bunu yaparken, Pisagor'un sayı ve aritmetik üzerindeki vurgusunu tersine çevirdi ve bunun yerine katı matematiğin temeli olarak geometrik kavramlara odaklandı. Eudoxus'un öğretmeni Archytas gibi bazı Pisagorcular sadece aritmetiğin ispatlara temel oluşturabileceğine inanıyordu. Ölçülemez miktarları anlama ve bunlarla çalışma ihtiyacının neden olduğu Eudoxus, açık aksiyomlar temelinde matematiğin ilk tümdengelimli düzeni olabilecek şeyi kurdu. Eudoxus'un odak noktasındaki değişiklik, matematikte iki bin yıl süren bir bölünmeyi tetikledi. Pratik sorunlarla ilgilenmeyen bir Yunan entelektüel yaklaşımı ile birlikte, aritmetik ve cebirdeki tekniklerin gelişiminde önemli bir gerileme yaşandı. Pisagorcular, bir karenin köşegeninin karenin kenarlarıyla ortak bir ölçü birimine sahip olmadığını keşfetmişlerdi; bu, 2'nin karekökünün iki tam sayının oranı olarak ifade edilemeyeceğinin ünlü keşfidir. Bu keşif, tam sayıların ve rasyonel kesirlerin ötesinde ölçülemez büyüklüklerin varlığını müjdelemişti, ancak aynı zamanda bir bütün olarak geometride ölçüm ve hesaplamalar fikrini de sorguladı. Örneğin, Öklid, Pisagor teoreminin (Elementler I.47) ayrıntılı bir ispatını, alanların toplamasını kullanarak ve ancak çok daha sonra (Elementler VI.31), doğru parçalarının oranlarına dayanan benzer üçgenlerden daha basit bir kanıt sağlar. Antik Yunan matematikçiler bugün yaptığımız gibi miktarlar ve denklemlerle hesaplama yapmadılar, bunun yerine nicelikler arasındaki ilişkiyi ifade etmek için orantıları kullandılar. Dolayısıyla, bugün düşündüğümüz gibi, iki benzer büyüklüğün oranı sadece sayısal bir değer değildi; iki benzer niceliğin oranı, aralarındaki ilkel bir ilişkiydi. Eudoxus, iki oran arasındaki eşitliğin anlamı için şaşırtıcı bir tanım sağlayarak orantılılıkların kullanımına olan güveni yeniden sağladı. Bu oran tanımı, Öklid'in Elementler'inin V. kitabı'nın konusunu oluşturur. Öklid'in V. kitabının 5. tanımında şunu okuyoruz: Modern zaman gösterimini kullanılarak bu, aşağıdaki gibi açıklığa kavuşturulur. Dört miktar alırsak: , , ve , o zaman birinci ve ikincinin bir oranı olur ; benzer şekilde üçüncü ve dördüncü de gibi bir orana sahiptir. Şimdi olduğunu söylersek Aşağıdakileri yaparız: Herhangi iki rastgele tam sayı için, ve , birinci ve üçüncünün ve eş çarpanlarını oluştururuz; benzer şekilde ikinci ve dördüncü ve eş çarpanlarını oluşturur. Eğer olursa, o zaman 'ye de sahip olmamız gerekir. Eğer olursa, o zaman 'ye de sahip olmamız gerekir. Son olarak, eğer olursa, o zaman 'ye de sahip olmamız gerekir. Tanımın benzer miktarlar ve ile benzer miktarlar ve 'yi karşılaştırmaya bağlı olduğuna ve bu miktarları ölçmek için ortak bir birimin varlığına bağlı olmadığına dikkat edin. Tanımın karmaşıklığı, ilgili derin kavramsal ve metodolojik yeniliği yansıtır. Öklid'in paralelliklerle ilgili meşhur beşinci postülatını akla getiriyor ki bu tanım, ifadeleri açısından diğer postülalardan daha kapsamlı ve karmaşıktır. Eudox'un orantılılık tanımı, modern limit ve sürekliliğin epsilon-delta tanımlarında olduğu gibi, sonsuz ve sonsuz küçük olanı kullanmak için "her bir ... için" niceleyiciyi kullanır. Ek olarak, Öklid'in V. kitabının 4. tanımı olarak belirtilen Arşimet özelliği, aslında Arşimet'e değil, Eudoxus'a aittir. Eudoksos'un tükenme yöntemi Eudoksos, bir piramidin hacmini, hacmini “tüketen” art arda daha küçük prizmalar ile hesapladı. Eudoksos da muhtemelen bir daire içine yazılan normal bir beşgenin yan ve diyagonal oranlarının, Çemberin çapı Atina'daki Theaetetus'un sınıflarına girmez (MÖ 417-369). Cyrene Eratosthenes'e göre (MÖ 276-194), Eudoksos ayrıca küpü ikiye katlama sorununa, yani belirli bir küpün iki katı hacminde bir küpün inşasına bir çözüm kattı. Astronomi Antik Yunanistan'da astronomi, matematiğin bir dalıdır; gök bilimciler göksel hareketlerin görünümünü taklit edebilecek geometrik modeller yaratmaya çalıştılar. Eudoxus'un astronomik çalışmasını ayrı bir kategori olarak tanımlamak bu nedenle modern bir kolaylıktır. Eudoxus'un günümüze ulaşan astronomik metinlerinden bazıları şunlardır: Güneşin kaybolması (Disappearances of the Sun), muhtemelen tutulmalarda Oktaeteris (Ὀκταετηρίς), takvimin sekiz yıllık Ay-Güneş-Venüs döngüsü üzerine Phaenomena (Φαινόμενα) ve Entropon (Ἔντροπον), küresel astronomi üzerine, muhtemelen Eudoxus tarafından Mısır ve Knidus'ta yapılan gözlemlere dayanmaktadır. Hızlar Üzerine (On Speeds), gezegen hareketlerinde Phaenomena’nın içeriği hakkında oldukça iyi bilgilendirildik, çünkü Eudoxus'un düz yazı metni Aratus'un aynı adlı bir şiirinin temelini oluşturuyordu. Hipparchus, Aratus üzerine yaptığı yorumda Eudoxus'un metninden alıntı yaptı. İki eserde, Phaenomena ve Mirror, Eudoksos, takımyıldızları şematik olarak, sabit yıldızların fazlarını (görünür oldukları tarihler) ve farklı fazlarla ilişkili hava durumunu açıkladı. Aratos'un bir şiiri (MÖ 315-245 civarı) ve gökbilimci Hipparchus'un (MÖ 100 civarı) şiiri hakkındaki yorumlarıyla, bu eserler antik dönemde kalıcı bir etkiye sahipti. Eudoksos ayrıca Güneş, Ay ve Dünya'nın boyutlarını da tartıştı. Sekiz yıllık bir döngü takvimi (Oktaëteris) yapmış olabilir. Eudoksos ayrıca parçalarının hayatta kaldığı bir etnografik eser (Dünyanın Devresi) yazdı. Eudoksos'un göksel kürenin bir bölünmesine göre küresel Dünya'yı da bilinen altı bölüme (kuzey ve güney tropikal, ılıman ve kutup bölgeleri) böldüğü düşünülebilir. Eudoxus'a ait gezegen modelleri On Speeds’in içeriğiyle ilgili genel bir fikir, Aristoteles'in Metafizik XII, 8'den ve Cilicia'lı Simplicius'un (MS 6. yüzyıl) De caelo adlı eserinde Aristoteles'in bir başka eseri üzerine yaptığı yorumdan elde edilebilir. Simplicius tarafından aktarılan bir hikayeye göre Platon, Yunan gökbilimciler için bir soru sordu: "Gezegenlerin görünen hareketleri hangi tek tip ve düzenli hareketler varsayımıyla açıklanabilir?" (Lloyd 1970, s.84). Platon, gezegenlerin görünüşte kaotik gezinme hareketlerinin, küresel bir Dünya üzerinde merkezlenmiş tekdüze dairesel hareketlerin kombinasyonları ile açıklanabileceğini öne sürdü; bu, görünüşe göre MÖ 4. yüzyılda yeni bir fikirdi. Eudoxan modelinin çoğu modern rekonstrüksiyonunda, Ay'a üç küre atanmıştır: En dıştaki kısım 24 saatte bir batıya doğru dönerek yükselmeyi ve batmayı açıklar. İkincisi ayda bir kez doğuya doğru döner ve Ay'ın burçlar boyunca aylık hareketini açıklar. Üçüncüsü de bir ayda devrimini tamamlar, ancak ekseni biraz farklı bir açıyla eğilir ve enlemdeki hareketi (ekliptikten sapma) ve ay düğümlerinin hareketini açıklar. Güneş'e ayrıca üç küre atanmıştır. İkincisi, bir ay yerine bir yılda hareketini tamamlar. Üçüncü bir kürenin dahil edilmesi, Eudoxus'un hatalı olarak Güneş'in enlemde hareket ettiğine inandığı anlamına gelir. küçükresim| küçükresim| Görünür beş gezegenin (Venüs, Merkür, Mars, Jüpiter ve Satürn) her birine dört küre atanır: En dıştaki günlük hareketi açıklar. İkincisi, gezegenin burçtaki hareketini açıklar. Üçüncü ve dördüncü birlikte, bir gezegen yavaşlar göründüğünde, zodyak boyunca hareketini kısaca tersine çevirdiğinde gerilemeyi açıklar. Eudoxus, iki kürenin eksenlerini birbirine göre eğerek ve bunları zıt yönlerde ancak eşit periyotlarla döndürerek, iç küre üzerinde sekiz şeklindeki bir şekli veya hipopeti izleyen bir nokta yapabilirdi. Eudoxus'a ait sisteminin önemi 4. yüzyılın Yunan gök bilimcisi Callippus, Eudoxus'un orijinal 27 küreli sistemine yedi küre daha ekledi (gezegensel kürelere ek olarak, Eudoxus sabit yıldızlar için bir küre içeriyordu). Aristoteles her iki sistemi de tanımladı, ancak dış kümenin hareketlerini iptal etmek için her küre kümesi arasına "yuvarlanan" küreler eklemekte ısrar etti. Aristoteles, sistemin fiziksel doğasıyla ilgileniyordu; silindirler olmadan, dış hareketler iç gezegenlere aktarılacaktır. Eudoxian sistemindeki büyük bir kusur, gezegenlerin parlaklığındaki değişiklikleri Dünya'dan görüldüğü gibi açıklayamamasıdır. Küreler eşmerkezli olduğundan, gezegenler her zaman Dünya'dan aynı mesafede kalacaktır. Bu soruna Pitane'li Autolycus tarafından Antik Çağ'da işaret edilmiştir. Gök bilimciler, bir gezegenin mesafesini değiştirmesine neden olan yörünge ve epicycle'ı tanıtarak yanıt verdi. Bununla birlikte, Eudoxus'un astronomi ve özellikle Yunan astronomisi için önemi büyüktür. Etik Nicomachean Ethics adlı eserinde Aristoteles, Eudoxus'a hedonizm lehine bir argüman atfeder -yani, zevk, aktivitenin çabaladığı nihai iyiliktir. Aristoteles'e göre, Eudoxus bu pozisyon için şu argümanları ileri sürer: Mantıklı ve mantıksız her şey zevki hedefler; şeyler, iyi olduğuna inandıkları şeyi hedefler; Temel iyiliğin ne olduğuna dair iyi bir gösterge, çoğu şeyin hedeflediği şey olacaktır. Benzer şekilde, hazzın zıttı -acı- evrensel olarak önlenir ve bu da hazzın evrensel olarak iyi kabul edildiği fikrine ek destek sağlar. İnsanlar zevki başka bir şeyin aracı olarak değil, kendi başına bir amaç olarak ararlar. Aklınıza gelebilecek başka herhangi bir iyilik, ona zevk eklenseydi daha iyi olurdu ve iyilik ancak iyilikle artırılabilir. İyi olan her şey arasında mutluluk övülmemeye özgüdür, bu da onun taçlandıran iyilik olduğunu gösterebilir. Ayrıca bakınız Arşimet Öklid Öklid'in Elementler'i Eudoxus reals (onun onuruna adı verilen gerçek sayıların oldukça yakın zamanda keşfedilen bir yapısı) Delos problemi (Küpün hacmini iki katına çıkarma problemi) Ölçülemez büyüklükler Speusippus Notlar Kaynakça Lasserre, François (1966) Die Fragmente des Eudoxos von Knidos (de Gruyter: Berlin) Laërtius, Diogenes (1925). "Pythagoreans: Eudoxus" . Lives of the Eminent Philosophers. 2:8. Translated by Hicks, Robert Drew (Two volume ed.). Loeb Classical Library. Manitius, C. (1894) Hipparchi in Arati et Eudoxi Phaenomena Commentariorum Libri Tres (Teubner) Dış bağlantılar (Eudoxus'un Kürelerinin çalışma modeli ve eksiksiz açıklaması) (gezegen modelinin bir açıklamasını içeren Eudoxus üzerine bir belgesel) (Eudoxus Olaylarının İstatistiksel tarihlemesi) (astronomi ve homosentrik -eş merkezli- küreler) (Herodot Projesi: Cnidus'un kapsamlı Siyah Beyaz fotoğraf denemesi) (Gezegensel Hareket Modelleri - Eudoxus) (Eudoxus'a Göre Evren - Java uygulaması) Kategori:MÖ 337 yılında ölenler Kategori:MÖ 390 doğumlular Kategori:MÖ 4. yüzyıl filozofları Kategori:MÖ 4. yüzyılda Yunanlar Kategori:MÖ 4. yüzyılda ölenler Kategori:MÖ 5. yüzyılda doğanlar Kategori:Akademik filozoflar Kategori:Antik Yunan astronomlar Kategori:Antik Yunan filozoflar Kategori:Antik Yunan hekimler Kategori:Antik Yunan matematikçiler Kategori:Aristoteles
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri