Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Konçerto grosso

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
Konçerto grosso (ya da büyük konçerto) küçük bir solist grup (konçertino) ve büyük bir orkestra grubu (ripieno) için yazılmış barok döneme ait bir müzikal türdür. Solo konçertonun tekbir melodi ve orkestra eşliği düşüncesine karşıtlık oluşturur. Tarihçe Her ne kadar isim ilk başta kullanılmasa da, form on yedinci yüzyılın sonlarında gelişti. Alessandro Stradella, farklı boyutlarda iki grubun karakteristik bir şekilde birleştirildiği ilk müziği yazmış gibi görünüyor. İsim ilk olarak Giovanni Lorenzo Gregori tarafından 1698'de Lucca'da yayınlanan on eserden oluşan bir sette kullanıldı. Konçerto grosso terimini kullanan ilk büyük besteci Arcangelo Corelli idi. Corelli'nin ölümünden sonra on iki konçerto grosso koleksiyonu yayınlandı. Çok geçmeden Francesco Geminiani, Pietro Locatelli ve Giuseppe Torelli gibi besteciler Corelli tarzında konçertolar yazdılar. Ayrıca Antonio Vivaldi üzerinde güçlü bir etkisi oldu. Konçerto grosso'nun iki farklı formu vardır: Concerto da Chiesa (kilise konçertosu) Concerto da Camera (oda konçertosu) Kilise konçertosu yavaş ve hızlı hareketlerin yerlerini değiştirdi; Oda konçertosu, bir başlangıç ile tanıtılan ve popüler dans formlarını içeren bir süit karakterine sahipti. (Ayrıca bkz. oda sonatı ve kilise sonatı) Bu ayrımlar zamanla belirsizleşti. Corelli'nin bu türlerdeki eserleri 48 trio sonat, 12 keman ve sürekli bas için sonat ve 12 konçerto grosso içermektedir. Chrysander tarafından 1888 ve 1891 arasında yayınlanan on iki kompozisyonun altı seti, birkaç başka eserle birlikte Corelli'ye atfedilmiştir. Opus 1: 12 Kilise Sonatı (2 keman ve sürekli için trio sonat ) (Roma 1681) Opus 2: 12 Oda Sonatı (2 keman ve sürekli kamera için trio sonat) (Roma 1685) Opus 3: 12 Kilise Sonatı (2 keman ve sürekli için trio sonat) (Roma 1689) Opus 4: 12 Oda Sonatı (2 keman ve sürekli kamera için trio sonat) (Roma 1694) Opus 5: 12 Sonat, keman ve sürekli bas için (6 Kilise Sonatı ve 6 Oda Sonatı) (1700 Roma) 12 numaralı eser sonat başlığında tek parça halinde La Folia varyasyonlarıdır. Opus 6 : 12 Konçerto Grosso (2 keman ve viyolonsel, yaylılar ve sürekli bas için, 8 kilise konçertosu ve 4 oda konçertosu) (Amsterdam 1714). Corelli'nin konçertino grubu, iki keman ve çellodan oluşuyordu, ripieno grubu ise yaylı orkestrasından. Her ikisine de bir klavsen, org, lut veya tiorbo kombinasyonu içeren bir sürekli bas grubu eşlik eder. Handel, çeşitli konçerto grosso koleksiyonları yazdı ve Bach'ın Brandenburg Konçertoları'nın birçoğu da konçerto grosso özelliklerini bir şekilde taşımaktadır. Konçerto grosso formunun yerini on sekizinci yüzyılın sonlarında solo konçerto ve senfoni konçertant aldı ve formun yeni örnekleri bir asırdan fazla sürmedi. Yirminci yüzyılda, Igor Stravinsky, Ernest Bloch, Ralph Vaughan Williams, Bohuslav Martinů, Malcolm Williamson, Henry Cowell, Alfred Schnittke, William Bolcom, Heitor Villa-Lobos, Andrei Eshpai, Eino Tamberg, Krzysztof Penderecki, Jean Françaix, Airat Ichmouratov ve Philip Glass tarafından tekrar konçerto grosso türünde eserler yazıldı. Edward Elgar modern bir besteci olarak kabul edilemezken, yaylı dörtlü ve yaylı orkestrası için Introduksiyon ve Allegro konçerto grosso kurulumuna oldukça benzemektedir. Konçertino Bir konçertino, kelimenin tam anlamıyla "küçük topluluk", konçerto grosso'da solistleri ifade etmektedir. Bu, konçertino ile zıt olan daha büyük grup ripieno ve tutti'ye karşıdır. Konçertino diğer gruptan daha küçük olmasına rağmen, materyali genellikle ripienodakinden daha virtüözite gerektirir. Ayrıca, konçertino tematik materyali ripieno ile paylaşmaz, ancak benzersiz fikirler sunar. Küçük grubun büyük gruba ve bir tematik grubun diğerine karşı kontrastı, Barok ideolojisinin çok karakteristik özelliğidir. Ayrıca bakınız Konçerto grossoların listesi Konuyla ilgili yayınlar Bennett, R. (1995). Müzik Tarzlarının Araştırılması . Cambridge: Cambridge Üniversitesi Yayınları. Büke, Aydın & Altınel, İpek Mine (2006), Müziği Yaratanlar Barok Dönem. Dünya Kitapları, ISBN 9789753043526. Kaynakça Kategori:Konçerto grosso Kategori:Barok müzik Kategori:İtalyanca deyişler Kategori:Bilgi kutusu bulunmayan sayfalar
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri