Konyalı Amfilokius (339/340, Caesarea-Kayseri – 403, İconium-Konya) İconium’lu bir piskopos. Hieronymus, ismini Kapadokyalı Kilise Babaları listesine dahil eder. Yortusu Katolik Kilisesi’nde 22 Kasım, Ortodoks Klisesi’nde 23 Kasım'dır. Hayatı Kapadokyalı, zengin ve nüfuz sahibi Hristiyan bir ailenin oğludur. Antakya’da, Grek ve pagan olan Libanios’tan hukuk eğitimi almıştır. Amfilokius, arkadaşı ve kuzeni olan Nenizili Gregorios’un yanında dini bir hayata yönelmeden önce Konstantinopolis’te avukatlık yapmıştır. Kısa bir süre içinde Kayseri’li Basil’in etki çemberine girmiştir, Basil’in Kayseri’de kurduğu Hristiyan "Fakirler Şehri"nin bir üyesi olduğu düşünülmektedir. 374 yılında Konya’nın piskoposu olmuştur, muhtemelen Konya'ya Basil tarafından atanmıştır. Basil’in 379'da ölümüne kadar kendisine kilise işlerinde yardım etmiştir. Ardından Nenizili Gregorios ile yakın ilişkiler kurmuş, kendisine 381 yılındaki Konstantinopolis konsilinde eşlik etmiştir, aynı konsilde Hieronymus ile tanışmış ve diyalog kurmuştur. (De Vir. Ill., c. 133). Eserleri Amfilokius ’un çoğu eseri kayıptır. Sekiz vaazı günümüze ulaşmıştır, bunlardan birisi İsa’nın tapınakta sunumu bayramı ile igili bilinen en eski vaazdır. Bu bayram, Yeni Antlaşma’daki Luka İncili’nin ikinci bölümünde anlatılmaktadır ve Katolik ve Ortodoks Kiliselerinde Şubat ayının 2’sinde kutlanmaktadır. Vaazlarına ek olarak Konya konsiline yazdığı bir risale ve Macedonian sapkınlığına karşı Likya piskoposlarına yazdığı sinodik mektup (Episloa Synodica) vardır. Polemik incelemesi Sahte Çilecilik Üzerine eseri, Lykaonia kırsalında yayılmış olan ‘Enkratitler' ve ‘Apotatikler’lerin inanç ve pratiklerini hedef alarak yazdığı bir eserdir. 370’li yılların ikinci yarısında yazıldığı düşünülmektedir. Temel teolojik fikirleri Amfilokius’un teolojisi tipik olarak Nazians’lı Gregorios, Nissali Gregorios ve Kayserili Basil’in adımarını takip etmektedir. Fikirinin temel özgünlüğü Üçlü Birliği ilişkiler olarak tanımlamasında yatmaktadır. Üçlü-Birliksel düşüncesinin yanı sıra, Amfilokius ayrıca ileri dönemlerde kullanılan Mesihsel terminolojideki ‘hipostaz’ fikirini öngörmüştür. Mesih’in insan doğası üzerine ısrarı, Mesih’in iki irade ve doğası olduğu fikrine varmasını sağlamıştır. Kaynakça Kategori:4. yüzyılda doğanlar Kategori:Kayseri doğumlular Kategori:5. yüzyılda ölenler Kategori:403 yılında ölenler Kategori:Konya'da ölenler Kategori:4. yüzyıl Romalıları Kategori:5. yüzyıl Romalıları Kategori:4. yüzyıl Hristiyan aziz ve azizeleri Kategori:5. yüzyıl Hristiyan aziz ve azizeleri Kategori:4. yüzyılda Hristiyan ilahiyatçılar Kategori:5. yüzyılda Hristiyan ilahiyatçılar Kategori:Kilise Babaları Kategori:Kapadokyalı Babalar Kategori:Kapadokya asıllı Bizanslılar Kategori:4. yüzyıl yazarları Kategori:5. yüzyıl yazarları Kategori:Katolik aziz ve azizeleri Kategorioğu Ortodoks aziz ve azizeler Kategori:Anglikan azizler