Kuzey Kafkasya Demiryolu , Rusya'nın güney batısındaki demiryolu hatlarını işleten Rusya Demiryolları'na bağlı yan kuruluştur. Merkezi Rostov-na-Donu'da bulunan kuruluş, batıda Azak Denizi kıyısından doğuda Hazar Denizi kıyısına kadar uzanan ve toplam uzunluğu 6311,4km. olan demiryolu hatlarını işletmektedir. Kuzey Kafkasya Demiryolu'nun işlettiği demiryolu hatları, Rusya Federasyonu'nun Güney Federal Bölgesi'ne bağlı Rostov Oblastı, Krasnodar Krayı, Adige Cumhuriyeti ve Kalmukya toprakları ile Kuzey Kafkasya Federal Bölgesi'ne bağlı Stavropol Krayı, Çeçenistan, Dağıstan, İnguşetya, Karaçay-Çerkesya, Kuzey Osetya-Alanya topraklarından geçer. Kuruluşun işlettiği demiryolu ağı Grozni, Krasnodar, Mahaçkale, Mineralnıye Vodı ve Rostov yolcu ve yük demiryollarının yanı sıra Vladikavkaz ve Rostov'da bulunan iki çocuk demiryolunu da içermektedir. 2005 yılı itibarıyla Kuzey Kafkasya Demiryolu sisteminde 403 istasyon bulunmakta ve kuruluşta 80.757 kişi istihdam edilmektedir. Karadeniz'deki tatil beldeleri Soçi, Gelencik ve Anapa, demiryolu sistemindeki başlıca yolcu destinasyonlarıdır. Karadeniz kıyısı boyunca kilometrelerce uzanan Soçi demiryolu, özellikle yaz aylarında tatilciler için işletilen düzenli ve direkt ekspres trenler tarafından yoğun bir şekilde kullanılmaktadır. Novorossiysk ve Tuapse'deki petrol rafinerisi limanları da demiryolu yük trafiği için önem arz etmektedir. Hatlar Karadeniz demiryolu Kuberle - Morozovsk demiryolu Mahaçkale - Matsesta demiryolu Peshchanokopskaya - Peredovaya demiryolu Kısımlar ve hizmete giriş tarihleri 1861 - Şahtı - Aksay (Kuzey Kafkasya'daki ilk demiryolu hattı) 1871 - Zverevo - Şahtı 1872 - Rostov-na-Donu - Vladikavkaz 1875 - Aksay - Rostov-na-Donu 1888 - Tihoretsk - Novorossiysk 1897 - Kavkazskaya - Stavropol 1901 - Kavkazskaya - Krasnodar 1911 - Bataysk - Azak 1911 - Sosyka - Yeysk 1911 - Armavir - Maykop 1912 - Beloreçensk - Tuapse 1914 - Krasnodar - Akhtari 1914 - Krımsk - Timaşyovsk - Kushchevka 1915 - Bataysk - Salsk 1915 - Prohladni - Gudermes 1916 - Mikhaylovsk - İpatovo (Vinodelnoye)[[Dosya:Train_Black_Sea.jpg|küçükresim|265x265pik| Karadeniz kıyısı boyunca uzanan demiryolu hattında hizmet veren Kazan - Adlersky Treni]] 1923 - Tuapse - Soçi 1927 - Soçi - Matsesta - Adlersky 1928 - Svetlograd (Petrovskoye Selo) - Blagodarni 1931 - İpatovo (Vinodelnoye) - Divnoye 1931 - Rostov-na-Donu - Hapry 1931 - Komsomolskaya - Neftegorsk 1931 - Maykop - Kamennomostsky 1940 - Labinsk - Şedok 1942 - Gudermes - Astrahan 1942 - Adlersky - Sohum 1944 - Krımsk - Starotitarovka 1969 - Divnoye - Elista 1971 - Zverevo - Krasnodonskaya 1977 - Anapa - Yurovsky 1978 - Krasnodar - Tuapse 1987 - Blagodarni - Budyonnovsk 1989 - Peshchanokopskaya - Krasnaya Gvardiya 1937'de Kuzey Kafkasya Demiryolu, Sovyet parti lideri Sergo Orconikidze'nin adını aldı ancak kısa süre sonra geleneksel ismine geri döndü. 1950'lerin sonlarında kuruluşun işlettiği demiryolu ağının çoğu elektriklendi. Başlıca tren istasyonları Rostov-Glavny Garı Bataysk Garı Taganrog-II Garı Likhaya Tren İstasyonu Tihoretsk Garı Kavkazskaya Tren İstasyonu Armavir Garı Mineralnıye Vodı Garı Mahaçkale Garı Timaşyovsk Garı Krasnodar-I Garı Tuapse Tren İstasyonu Beloreçensk Garı Salsk Tren İstasyonu Novorossiysk Garı Novoçerkassk Garı Bağlantılı demiryolu hatları Yurtiçi bağlantı Morozovsk aracılığıyla Privolzhskaya (Volga) Demiryolu'na bağlantı Sokhranovka aracılığıyla Güneydoğu Demiryolu'na bağlantı Yurtdışı bağlantı Taman aracılığıyla denizyolu ile Kırım Demiryolu'na bağlantı Vesyoloye aracılığıyla Abhazya Demiryolu'na ait Psou'ya bağlantı Samur aracılığıyla Azerbaycan Demiryolları'na ait Yalama'ya bağlantı Gukovo ve Uspenskaya aracılığıyla Ukrayna Demiryolları'nın Donetsk Demiryolu'na ait Krasna Mohyla ve Kvashyne'ye bağlantı Kaynakça Dış bağlantılar Kategori:Rusya'daki demiryolu hatları