Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

M2 (İstanbul metrosu)

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
M2 (Yenikapı – Hacıosman & Sanayi Mahallesi – Seyrantepe) Metro Hattı, İstanbul'da yer alan metro hatlarından birisidir. Hattın 16 istasyonu olup, Haliç Metro Köprüsü üzerinde yer alan Haliç Metro İstasyonu haricindeki 15 istasyon yer altında yer almaktadır. Hat, yaklaşık olarak 2,5 dakikada bir sıklıkla çalışır. Planlanan istasyonlar da kullanıma girdiğinde ana hat Sefaköy'den Sarıyer'e batı-doğu-güney-kuzey doğrultusunda (ters "L" şeklinde), şube hattı ise Sanayi Mahallesi'den Alibeyköy Cep Otogarı'na doğu-batı doğrultusunda uzanacak ve toplamda 33 istasyona sahip olacaktır. Tarihçe [[Dosya:Şişli-Mecidiyeköy Station in November 2022.jpg|küçükresim|220x220px|Şişli - Mecidiyeköy Metro İstasyonu Fulya girişi]] M2 hattının inşasına yönelik ilk somut adım, Nurettin Sözen'in belediye başkanlığı görevini yürüttüğü 1990 yılında atılmıştır. İlk etabı Taksim – 4. Levent arasında yer alan hattın Taksim – Şişli - Mecidiyeköy kesiminin yapım ihalesini 757.882.080.574 TL + KDV bedelle Garanti Koza/Enka/Doğuş ortak girişimi, Şişli – 4. Levent kesiminin yapım ihalesini ise 624.978.682.509 TL + KDV bedelle Tekfen İnşaat A.Ş. kazanmıştır. 11 Eylül 1992'de temeli atılan hattın 12 Haziran 1994'te Taksim – Şişli, 30 Nisan 1995'te ise Şişli – 4. Levent arası tünel inşa işlemleri tamamlanmıştır. Ardından elektromekanik işlere geçilmiş ve 20 Mart 1998'de ise tüm ray altı beton dökümleri yapılarak inşa çalışmaları tamamlanmıştır. Metro araçları 11 Ocak 1999'da raya indirilmiş, 25 Mart 1999'da ise hattaki ilk deneme sürüşleri başlatılmıştır. Yolculu ilk seferler ise 16 Eylül 2000'de beş istasyondan oluşan Taksim – Levent arasında başlamış, 1,5 ay sonra da altıncı istasyon olan 4. Levent hizmete girmiştir. Hattın ikinci etabı olan 4. Levent – Atatürk Oto Sanayi ve Taksim – Şişhane uzatmalarının yapımı için çıkılan ihaleyi 70.703.249,65 TL + KDV bedelle Garanti Koza ve Alsim-Alarko ortak girişimi kazanmıştır. 18 Ekim 2004'te başlayan inşa süreci 17 Ekim 2008'de tamamlanmış ve hat 31 Ocak 2009'da hizmete girmiştir. Ancak sinyalizasyon sistemi hazır olmadığı için hattın hizmete giren bu kısımları mekik olarak işletmeye alınmıştır. Daha sonra Alstom araçlarının yerini Hyundai Rotem araçları almış, sinyalizasyon sistemi tamamlanmış ve Taksim – Atatürk Oto Sanayi arasında kesintisiz işletmeye geçilmiştir. Ancak Taksim – Şişhane arasında Yenikapı etabı hizmete girene kadar mekik işletmeye devam edilmiştir. Hat kuzey yönünde 2010'da Darüşşafaka'ya, 2011'de de Hacıosman'a uzatılmıştır. Güney yönündeki uzatma çalışmaları çerçevesinde 15 Şubat 2014'te Haliç Metro Köprüsü'nün tamamlanmasıyla birlikte hat, Yenikapı'ya kadar uzatılmıştır. Yenikapı - Hacıosman arasında kesintisiz hizmet vermeye başlanan hatta 16 Mart 2014'te Vezneciler - İstanbul Üniversitesi istasyonu da hizmete girmiştir. Ayrıca ilk başta sadece hattın depo sahası ve kumanda merkezi olması planlanan Seyrantepe'de, hem bölgedeki polis lojmanlarına hem de Ali Sami Yen Spor Kompleksi'na hizmet vermesi için depo sahasının içinde bir istasyon inşa edilmiş ve Sanayi Mahallesi – Seyrantepe arasındaki şube hattı 2010'da hizmete girmiştir. 2022 yılında yapılan makas düzenlemesiyle maç günleri Yenikapı – Seyrantepe arasında aktarmasız sefer yapılabilmektedir. 2018 yılında hat için yeni araç alımı Hyundai Rotem'den yapılmıştır. Eski Alstom araçlarından 12'si, 4’lü vagonlarla işletilen 3 tren seti olarak M6 hattı'nda, 20'si ise 4'lü vagon olarak mevcut hatta -sadece ihtiyaç halinde- hizmet vermektedir. Gelecekte ana hattın kuzeyde Sarıyer'e ve batıda Sefaköy'e, şube hattının ise batıda Alibeyköy Cep Otogarı'na uzatılması planlanmaktadır. Hattın batıda TÜYAP'a uzatılmasına karar verilmişse de bu güzergâhın çok uzun olması sebebiyle oluşacak işletim zorluğu dolayısıyla bu fikirden vazgeçilmiş ve Sefaköy - TÜYAP arası M20 hattına devredilmiştir. İşletme bilgileri Sahibi: İstanbul Büyükşehir Belediyesi İşletici: Metro İstanbul Hat uzunluğu: 23,49km Hat açıklığı: Standart (1435mm) Sefer süresi: Ana hat 32dk, Şube hattı 4dk Sefer sıklığı: Ana hat 5dk, Şube hattı 9dk İstasyon sayısı: Ana hat 15 istasyon, Şube hattı 2 istasyon Elektriklendirme: Üçüncü ray Vagon sayısı: 192 Adet Araç dizilimi: 4 Yolcu sayısı: Tek yönde 235.000 kişi Depo sahası/Kumanda Merkezi: Seyrantepe Tren setleri: Alstom: 32 vagon, Hyundai Rotem 2008: 92 vagon, Hyundai Rotem 2018: 68 vagon Etaplar İstasyonlar Ana hat Şube hattı İlk inşaat sırasında Seyrantepe'de sadece depo ve işletme merkezi olması planlanırken sonrasında hem bölgeye hem de Ali Sami Yen Spor Kompleksi'na hizmet etmesi için istasyon biçiminde inşaatı yapılmıştır. İlk hizmete girdiğinde makas bölgesinin sınırlı olması sebebiyle sadece Sanayi Mahallesi'ne kadar işletme yapılabilmekteydi. Maç günlerinde Seyrantepe - Yenikapı arasında kesintisiz işletme yapılabilmesi için düzenlemelerin yapılması ile birlikte sadece maç günleri Seyrantepe - Yenikapı arasında da kesintisiz seferler yapılmaya başlanmıştır. İstasyon yapıları küçükresim|200x200px|M2 hattına ait araç içi istasyon paneli (2018 Rotem) 15 adet yer altı istasyon: Yenikapı, Vezneciler - İstanbul Üniversitesi, Şişhane - Zemin İstanbul, Taksim, Osmanbey, Şişli - Mecidiyeköy, Gayrettepe, Levent, 4. Levent, Sanayi Mahallesi, Seyrantepe, İTÜ - Ayazağa, Atatürk Oto Sanayi, Darüşşafaka, Hacıosman 1 adet köprü istasyon: Haliç M2 hattı yerin 15 ilâ 45 metre derinliğinde yer almaktadır. 16 istasyonunun hizmet verdiği hatta peron boyları 180metredir. Hatta işleyen araçlar üçüncü raydan 750 voltluk doğru akım alarak çalışmaktadır. Elektrik kesintisi olasılığına karşı acil durumda kullanılmak üzere hazırda bekletilen ve 3 saat süresince elektrik sağlayabilecek dizel jeneratör üniteleri bulunmaktadır. Bunların da arıza yapması olasılığına önlem olarak ve istasyon içi aydınlatma sistemlerinin kesintiler sırasında sürdürülmesini sağlamak amacıyla da kesintisiz güç kaynakları kullanılmaktadır. Hatta kullanılan raylar, standart hat açıklığı (1435mm) ölçüsündedir ve S49 kalite ray çeliğinden yapılmıştır. Araçların sarsıntıyı en az düzeyde hissettirmesi için raylar ve traversler elastik yataklar üstüne döşenmiştir. Ray altlarının düzgünleştirilmesi için, raylar altına 43.000m3 beton dökülmüştür. Hat, 90 saniye sıklıkta bir araç kalkabilecek kapasitede tasarlanmıştır. Hatta günde tek yönde 225 sefer yapılmaktadır. Hatta kullanılan araçlar ise 3,05metre genişliğinde, 21,6metre uzunluğundadır. Taksim - 4. Levent arasında işleyen araçların içi turkuaz renk ağırlıkta tasarlanmıştır. Bunlar, dönemin değerleriyle 45.000.000$'a Alstom firmasından satın alınmıştır. Hattın kaba inşaatının ve elektromekanik işlerinin bitirilmesinin ardından iç tasarımına geçilmiş ve bu kapsamda yalnızca Taksim - 4. Levent arasında 30.000m2 zemin graniti, 25.000m2 metal duvar kaplaması, 10.000m2 duvar seramiği ve mozaik ile 35.000m2 metal asma tavan kullanılmıştır. Her bir istasyonda farklı renk teması uygulamasına gidilmiş, tüm hatta 100.000m2 alan boyanarak 10.000metre uzunluğunda drenaj borusu döşenmiştir. Mevcut Taksim – 4. Levent hattına, Şişhane – Taksim ve 4. Levent – Hacıosman uzatmaları da eklenince 92 araçlık bir ihale yapılmış ve ihaleyi 126.034.515$'a Hyundai Rotem şirketi kazanmıştır. Vagonlarda vagonlar arası geçiş imkânı, otomatik sürüş bilgisayarı, elektronik yolcu bilgilendirme ve reklam panoları vardır. İstasyon özellikleri İstasyon uzaklıkları İstasyonların platform ortası baz alınarak ölçüm yapılmıştır. İstasyon aktarmaları [[Dosya:M2 Taksim station (1).jpg|küçükresim|220x220px|Taksim Metro İstasyonu]] M2 hattı İstanbul'un önemli finans, eğlence, iş ve kültür merkezleri boyunca uzanmaktadır. Yenikapı Metro İstasyonu, Yenikapı Aktarma Merkezi içinde yer almakta ve doğu-batı doğrultusunda uzanmaktadır. İstasyon hattın diğer istasyonlarından farklı olarak 3 ray hattı ve 2 ada platform yapısı ile inşa edilmiştir. İstasyonun peron katından Marmaray Yenikapı Tren İstasyonu'na ve M1ᴀ&M1ʙ Yenikapı Metro İstasyonu'na aktarma imkânı vardır. Vezneciler - İstanbul Üniversitesi Metro İstasyonu, Süleymaniye Camii ve Şehzadebaşı Camii ile Büyük Reşit Paşa Caddesi'nin kesişiminde, Saraçhane, İstanbul Üniversitesi ve Beyazıt Meydanı'na yakın bir konumda yer almaktadır. İstasyon Mart 2014'te Yenikapı Metro İstasyonu'ndan bir ay sonra hizmete girmiştir. İstasyonun 16 Mart Şehitleri Caddesi ve İstanbul Üniversitesi olmak üzere 2 girişi bulunmaktadır. İstasyondan kısa bir yürüyüşle T1 Laleli - İstanbul Üniversitesi Tramvay İstasyonu'na aktarma imkânı vardır. Haliç Metro İstasyonu, Haliç üzerindeki Haliç Metro Köprüsü üzerinde yer almaktadır. Köprü Unkapanı, Atatürk (Unkapanı) Köprüsü, Sokullu Mehmet Paşa Camii ve Azapkapı arasında konumlanmıştır ve istasyona her iki yakadan da kolay ulaşılabilmesi için köprünün her iki yanında yaya yolları yer almaktadır. İstasyonun Unkapanı girişinden T5 Küçükpazar Tramvay İstasyonu'na aktarma imkânı vardır. Şişhane - Zemin İstanbul Metro İstasyonu, İstiklal Caddesi'nin Beyoğlu bitimi ile Şişhane semti arasında yer almaktadır. 2009 yılı başında hizmete girmiştir. Şişhane istasyonunda ve aynı tarihte hizmete giren diğer istasyonlarda ortak dekor kullanılmış ancak tema olarak renk yerine istasyonun çeşitli yerlerinde İstanbul ve tarihi ile ilgili resimler, boyamalar, kabartmalar ve tabelalar işlenmiştir. Şişhane istasyonunda İstiklal Caddesi, Vergi Dairesi, 6. Daire, Kasımpaşa ve Refik Saydam Caddesi olmak üzere 5 girişi vardır. İstasyondan T2 Tünel Tramvay İstasyonu'na ve Tünel (F2) Beyoğlu Füniküler İstasyonu'na aktarma imkânı vardır. İstasyon içerisinde Zemin İstanbul İnovasyon Merkezi bulunduğu için istasyon adına "Zemin İstanbul" ibaresi eklenmiştir. Taksim Metro İstasyonu, Taksim Meydanı'nın altında yer almaktadır. İç dekorasyonunda kırmızı tema kullanılan istasyonun Taksim Camii, İstiklal Caddesi, Atatürk Kültür Merkezi, Taksim Gezi Parkı ve Talimhane olmak üzere 5 girişi bulunmaktadır. -4. katta yer alan istasyondan, -2. kattaki F1 Taksim Füniküler İstasyonu'na ve zemindeki T2 Taksim Tramvay İstasyonu'na ve İETT'nin Taksim Otobüs Durakları'ndan kalkan otobüslere aktarma imkânı vardır. sol|küçükresim|220x220px|Araç içinden bir görüntü. (2009 Rotem) Osmanbey Metro İstasyonu, Halâskârgazi Caddesi'nin altında yer almaktadır. İç dekorasyonunda sarı tema kullanılan istasyonun tamamı Halaskârgazi Caddesi üzerinde yer alan Dolapdere ve (Pangaltı yönlü) Feriköy, Kurtuluş ve Bomonti olmak üzere 4 girişi bulunmaktadır. Şişli - Mecidiyeköy Metro İstasyonu, İstanbul'un en yoğun semtlerinden olan Şişli ve Mecidiyeköy arasında Eski Büyükdere Caddesi ve gayrimüslim mezarlığı altında yer almaktadır. İç dekorasyonunda gri tema kullanılan istasyonun Şişli Camii, Şişli, Kuştepe, Fulya, Mecidiyeköy, Ortaklar Caddesi, Trump Towers AVM ve Cevahir AVM olmak üzere 6 girişi bulunmaktadır. İstasyondan M7 Mecidiyeköy Metro İstasyonu'na ve Mecidiyeköy Metrobüs İstasyonu'na aktarma imkânı vardır. Ayrıca Şişli ve Mecidiyeköy'deki duraklarda İETT'nin Avrupa yakası içinde 48, Anadolu yakasına doğru çalışan 9 olmak üzere toplam 57 otobüs hattına aktarma yapılabilmektedir. Gayrettepe Metro İstasyonu, Büyükdere Caddesi altında yer alır. İstasyonun iç dekorasyonunda turkuaz renk teması kullanılmıştır. İstasyon ada platform olarak inşaat edilmiştir. Gayrettepe, Esentepe ve Astoria AVM olmak üzere iki girişi vardır. İstasyon kompleksinde ayrıca otopark da yer almaktadır. İstasyondan yapılan tünel ve girişlerle Zincirlikuyu Metrobüs İstasyonu'na aktarma mevcuttur. Ayrıca yapımı devam eden M11 (Gayrettepe - İstanbul Havalimanı - Halkalı) Metro Hattı'na aktarma yapılabilecektir. Bu sayede İstanbul Havalimanı'na hızlı ve konforlu erişim sağlanacak şekilde şehrin önemli toplu taşım aktarma merkezleri ve kent içi raylı sistem hatlarıyla entegrasyonu temin edilecektir. Levent Metro İstasyonu, Büyükdere Caddesi altında yer alır. İstasyonun iç dekorasyonunda koyu mavi renk teması kullanılmıştır. İstasyon ada platform olarak inşaat edilmiştir. Zincirlikuyu Mezarlığı, Levent Çarşı, Gültepe, Zincirlikuyu, Plazalar, Kanyon AVM, Özdilek AVM ve Metrocity AVM olmak üzere toplam 7 girişi vardır. Ayrıca istasyondan M6 (Levent - Boğaziçi Üniversitesi/Hisarüstü) Metro Hattı'na aktarma imkânı vardır. 4. Levent Metro İstasyonu, Büyükdere Caddesi altında yer alır. İstasyon iki ray hatlı olarak tasarlanmış ve inşa edilmiş olmasına karşın istasyonun kullanıma girdiği 2000 yılından, 2011 yılındaki Taksim - Hacıosman arasındaki kesintisiz seferlerin başlangıcına kadar sol platform kullanılmamaktaydı. 2011 yılında Taksim - Hacıosman arasında kesintisiz seferlerin başlamasıyla sol platform da hizmet vermeye başlamıştır. İstasyonun iç dekorasyonunda turuncu renk teması kullanılmıştır. 4. Levent, Çeliktepe, Yeni Levent, Emniyet Evleri ve Istanbul Sapphire olmak üzere 5 girişi vardır. Sanayi Mahallesi Metro İstasyonu, Büyükdere Caddesi altında yer alır. İstasyon 1 ada platform ile 1 kenar platform yapısı ile inşa edilmiştir. Ada platformundan ana hat, kenar platformdan ise Seyrantepe yönünde giden trenler kalkmaktadır. İki platform arası yürüyen merdiven ve asansörler ile birbirine bağlanır. Seyrantepe Metro İstasyonu, Seyrantepe'nin altında yer alır. M2 metro hattının Ali Sami Yen Spor Kompleksi ve Polis Lojmanları'na bağlantısını sağlar. İstasyondan stadyuma gidiş için yapılan tüneli kullanılarak F3 (Seyrantepe - Vadistanbul) Füniküler Hattı'na aktarma yapılabilir. İTÜ - Ayazağa Metro İstasyonu, Büyükdere Caddesi üzerinde İstanbul Teknik Üniversitesi yerleşkesi ile Maslak gökdelenlerinin arasında yer alır. Yürüyen merdiven ve engelli asansörüne sahiptir. Siyah ağırlıklı bir renk teması kullanılmıştır, duvarlarda İTÜ'nün arısı ve çeşitli bilimsel deneyleri gösteren resimler vardır. Atatürk Oto Sanayi Metro İstasyonu, Şubat 2009'da hizmete girmiştir. Atatürk Oto Sanayi Sitesi'nin altında yer alır. Darüşşafaka Metro İstasyonu, Eylül 2010'da hizmete girmiştir. Darüşşafaka Mahallesi'nin merkezinde yer alır. Hacıosman Metro İstasyonu, Mayıs 2011'de hizmete girmiştir. Yenikapı'dan gelen araçlar için son istasyondur. Ayrıca istasyon çıkışında bulunan İETT peronları ile şehrin kuzey tarafındaki bölgelere otobüs bağlantısı sağlanmaktadır. İstasyonlardaki çiniler İstanbul metrosunun istasyonları, o istasyonun tarihi özelliklerine uygun olarak tasarlanmış İznik çinileri ile süslenmiştir. İstasyonlarda İznik çinilerini kullanma fikri metronun inşaatı sürerken İznik Vakfı tarafından İstanbul Belediyesine sunulmuş ve kabul edilmiştir. İstasyonlardaki çini panolarda betimlenen konular şunlardır: Taksim Metro İstasyonu'nda “İstanbul'un Fethi’ni canlandıran panolar”, “Kadırgaların Geçişi minyatürü” Osmanbey Metro İstasyonu'nda, Osmanlı padişahlarının av sahası olduğu için “Av Sahneleri minyatürleri” Şişli - Mecidiyeköy Metro İstasyonu'nda Şişli ve Nişantaşı’nın geçmişte meyve bahçeleri ile kaplı olması nedeniyle “meyveli panolar” Levent Metro İstasyonu'nda “Osmanlı Levendleri”, “kalyonlar”, "Akdeniz’in Osmanlı dönemindeki haritası” ve “Pîrî Reis haritası” Gayrettepe istasyonu için “çintemani desenli panolar" Yolcu sayıları Metro İstanbul tarafından yayınlanan verilere göre 2022 yılında 158.302.324 yolcu taşınmıştır. Güzergâh şeması orta|950x950px Görseller Ayrıca bakınız İstanbul metrosu İstanbul'da toplu taşıma Haliç Metro Köprüsü Notlar Kaynakça Dış bağlantılar Metro İstanbul resmî sitesi Kategori:Bahçelievler'deki altyapı Kategori:Bakırköy'deki altyapı Kategori:Beşiktaş'taki altyapı Kategori:Beyoğlu'ndaki altyapı Kategori:Eyüpsultan'daki altyapı Kategori:Fatih'teki altyapı Kategori:Kâğıthane'deki altyapı Kategori:Küçükçekmece'deki altyapı Kategori:Sarıyer'deki altyapı Kategori:Şişli'deki altyapı Kategori:Zeytinburnu'nda ulaşım Kategori:Bahçelievler'de ulaşım Kategori:Bakırköy'de ulaşım Kategori:Beşiktaş'ta ulaşım Kategori:Beyoğlu'nda ulaşım Kategori:Eyüpsultan'da ulaşım Kategori:Fatih'te ulaşım Kategori:Kâğıthane'de ulaşım Kategori:Küçükçekmece'de ulaşım Kategori:Sarıyer'de ulaşım Kategori:Şişli'de ulaşım Kategori:Zeytinburnu'nda ulaşım Kategori:2000'de tamamlanan ulaşım altyapısı Kategori:2009'da tamamlanan ulaşım altyapısı Kategori:2010'da tamamlanan ulaşım altyapısı Kategori:2011'de tamamlanan ulaşım altyapısı Kategori:2014'te tamamlanan ulaşım altyapısı
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri