Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

M5 (İstanbul metrosu)

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
M5 (Üsküdar - Çekmeköy) Metro Hattı, İstanbul'un Anadolu Yakasında, ilk istasyonu Üsküdar, son istasyonu ise Çekmeköy olan 20km uzunluğunda 16 istasyonlu bir metro hattıdır. Metro hattında çalışan araçlar Türkiye'nin ilk sürücüsüz metro araçları olma özelliğine sahiptir. M4 (Kadıköy - Sabiha Gökçen Havalimanı) Metro Hattı'ndan sonra Anadolu Yakası'nın ikinci metrosu olma özelliğini taşır. Hattın Üsküdar - Yamanevler arasındaki ilk bölümü 15 Aralık 2017'de hizmete girmiştir. Tarihçe Başlangıçta hafif metro olarak düşünülen metro, daha sonra tıpkı M4 hattında olduğu gibi ağır metroya dönüştürülmüştür. Birçok kez gündeme gelen metronun ihalesi sık sık ertelenmiştir. Hattın ihalesi için ilk olarak 9 Ağustos 2011 tarihi planlanmış ancak daha sonra 26 Ağustos'a ertelenmiştir. İhaleye ise 15 Eylül 2011 günü çıkılmıştır. İhaleyi en düşük teklifi veren Doğuş Grubu kazanmıştır. 7 Mart 2012 tarihinde sözleşme imzalanmış olup bedeli 563,899,995.32 €'dur. 6 Haziran 2012'de resmî olarak temel atılmıştır. Sözleşmeye göre işin bitim tarihi 4 Mayıs 2015'ti, fakat 15 Aralık 2017 tarihinde ilk etap açıldı. Hattın ikinci etabı ise 21 Ekim 2018 tarihinde Çekmeköy istasyonunda törenle açılmıştır. Hattın üçüncü etabı olan Çekmeköy - Sancaktepe - Sultanbeyli uzatmasının ihalesi Mart 2017'de yapılarak Nisan 2017'de inşaat çalışmalarına başlanmıştır. 2018 yılının ortaasından itibaren ödenek yokluğu ile kredi temin edilememesi sebebiyle inşaat çalışmaları tamamen durdurulmuştur. Ekim 2019'da 110 milyon € kredi temin edilerek Kasım 2019'da inşaat çalışmaları Sancaktepe İstasyonu'nda yapılan törenle tekrar başlamıştır. Aralık 2020'de ise Eurobond ihracı ile hat için 60 milyon € ek finansman sağlanmıştır. Üçüncü etaptaki ana hat TBM tünel kazıları Sancaktepe İstasyonu'ndan Çekmeköy'e doğru Ocak 2021 tarihinde başlamıştır. TBM-1 18 Ocak 2022'de Meclis İstasyonu Şaftına ulaşarak TBM kazısını tamamlamıştır. TBM-1'in kazısı tamamlandığı gün TBM-3 Veysel Karani'ye doğru Sancaktepe'den kazıya başlamıştır. Hattın üçüncü etabındaki Çekmeköy ile Sancaktepe Şehir Hastanesi arasının 2023 yılında, Sancaktepe Şehir Hastanesi ile Sultanbeyli arasının ise 2024 yılında hizmete alınması planlanmaktadır. Sultanbeyli istasyonu'ndan 2 Temmuz 2022 tarihinde şantiye alanına indirilen ve Veysel Karani İstasyonu'na doğru kazacak olan 5. ve 6. TBMler 19 Ağustos 2022 tarihinde TBM Başlama Töreni ile kazıya başlamıştır. TBM kazı optimizasyonu ile çalışma programında 6 ay erken bitirme hedeflenmiştir. 19 Ekim 2022 tarihinde Meclis İstasyonu TBM şaftında hattın 3.etabının ilk ray kaynağı töreni yapılmıştır. Bu törende İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, 3. etap ilerleme oranının %65'e ulaştığını ve ilk üç istasyonun Eylül 2023'te, son altı istasyonun ise 2024 yılının sonuna doğru açılışının planlandığını belirtmiştir. 6 Ekim 2023 tarihinde 5. TBM, Samandıra aç-kapa makas yapısına ulaşarak kazısını tamamlamıştır. İşletme bilgileri Sahibi: İstanbul Büyükşehir Belediyesi İşletici: Metro İstanbul Hat uzunluğu: 36,1km (İşletmede olan 20,0km) Hat açıklığı: Standart (1,435mm) Sefer süresi: 32 dk / Tek yön Sefer sıklığı: 4 dakika 40 saniye (Pik saatlerde), 6 dakika (Normal satlerde) İstasyon sayısı: 28 (İşletmede olan 16, İnşa hâlinde 8, Proje aşamasında 4) Araç seti ve vagon sayısı: 150 adet (6’lı vagonlarla işletilen 25 tren seti) Günlük sefer sayısı: 365 sefer / Tek yön Günlük yolcu sayısı: Tek yönde 220.000 (kişi/gün) Depo sahası/Kumanda merkezi: Metro İstanbul Behiç Erkin Yerleşkesi İşletme saatleri: 06:00 - 00:00 Araç Marka/Model: CAF - Mitsubishi (Ortak üretim) Hat voltajı: 750 V DC Sürüş modu: UTO, ATP Sinyalizasyon: GOA 4 - PAKS Teknik bilgiler 17km anahat tünel uzunluğu 20km toplam hat tüneli uzunluğu 16 istasyon 140 metre platform uzunluğu Üsküdar istasyonunda 150 metre platform uzunluğu Her istasyonda 24x2 adet yarım boy peron ayırıcı kapı 2.750 metre bağlantı tüneli 21 Sürücüsüz metro treni (126 vagon) ÇSS etabı kapsamında 4 yeni tren (24 vagon) araç filosuna eklenmiştir. 128,8 metre tren uzunluğu ile İstanbul metrosu'ndaki en uzun metro treni 6 vagondan oluşan CAF üretimi trenlerde, 1622 yolcu kapasitesi bulunmaktadır. 128.88m uzunluğundaki trenler, saatte 90kmh hız yapabilecek şekilde tasarlanmıştır. Hattın işletme hızı 80kmh olarak tasarlanmıştır. 23 Kasım'da İspanya'da üretilen metro araçları Çakmak istasyonunda raylara indirildi. 15 Aralık tarihinde ise 1. etap olan Üsküdar - Yamanevler hizmete girdi. 2. etap ise 21 Ekim 2018'de Çekmeköy istasyonunda yapılan törenle hizmete girdi. 3. etabının yapımı sürmektedir. 4. etap ise plan aşamasındadır. Metro hattının 1. ve 2. etap istasyonlarında yarım boy PAKS bulunmaktadır. Üçüncü etapta ise tam boy PAKS bulunacaktır. Bu sayede tren ile peron arasında hem gürültü hem de hava kirliliği önlenmiş olacaktır. Etaplar İstasyonlar İstasyon özellikleri İstasyon uzaklıkları İstasyonların platform ortası baz alınarak ölçüm yapılmıştır. Entegrasyonlar Üsküdar istasyonundan Marmaray'a hizmet veren Üsküdar Tren İstasyonu'na ve Şehir Hatları Üsküdar İskelesi'ne, Altunizade istasyonundan Metrobüslere ve yapımı devam eden M14 (Altunizade - Kâzım Karabekir) Metro Hattı'na, Çarşı istasyonundan yapımı devam eden M12 (60. Yıl Parkı - Kâzım Karabekir) Metro Hattı'na, Dudullu istasyonundan M8 (Bostancı - Parseller) Metro Hattı'na, -hattın 3. etabında yapımı devam eden- Sarıgazi istasyonundan proje aşamasındaki M13 (Yenidoğan - Söğütlüçeşme) Metro Hattı'na entegrasyon sağlanmıştır. Ayrıca yakın gelecekte Ümraniye, Sancaktepe ve Kurtköy YHT/ViaPort istasyonlarından proje aşamasındaki Hızray / M34 (Beylikdüzü - Sabiha Gökçen Havalimanı) Hızlı Metro Hattı'na entegrasyon planlanmaktadır. Hattın 4. etabı için Kurtköy YHT/ViaPort'a uzatılması planlanmıştır. Böylece hattın yapılması planlanan yüksek standartlı demiryolu ile birlikte İstanbul Havalimanı'na entegrasyonu sağlanacaktır. Metroya Entegre İETT Otobüs Hatları İETT tarafından işletilen otobüs hatlarından UM ve ÇM kodlu İETT hatları M5 Metro Hattına ücretsiz şekilde tam aktarma yapmaktadır. Alemdağ Caddesi'ni kullanarak Ümraniye'ye giden İETT Hatlarından bazıları Necip Fazıl İstasyonu'nda peron alanı bulunabilmesi sebebiyle Necip Fazıl İstasyonu'na kadar kısaltılmıştır. Ümraniye'den Üsküdar'a giden bazı hatlar ise Ümraniye veya Bulgurlu Metro İstasyonlarına kadar kısaltılmıştır. Bu hatlar da ücretli şekilde metro entegre hat olarak tanımlanabilmektedir. Ücretsiz Entegre İETT Hatları ÇM41 Çekmeköy - Necip Fazıl Metro ÇM42 Şahinbey - Çekmeköy Metro/Emek Mahallesi ÇM43 Atatürk Mahallesi - Necip Fazıl Metro ÇM44 Nişantepe - Çekmeköy Metro/Prof. Dr. Feriha Öz Hastanesi UM11 Kirazlıtepe - Kısıklı Metro - Esatpaşa UM13 Küçüksu/Yavuztürk Mahallesi - Ümraniye Metro - Ümraniye EAH UM30 Adem Yavuz Mahallesi - Ihlamurkuyu Metro UM36 Esenevler - Bulgurlu Metro UM40 Atatürk Mahallesi/Taşdelen - Necip Fazıl Metro UM60 Sancaktepe - Necip Fazıl Metro UM61 Paşaköy/Yenidoğan - Necip Fazıl Metro UM62 Yenidoğan/Taşdelen - Necip Fazıl Metro UM73 Sabiha Gökçen Havalimanı/Sultanbeyli - Necip Fazıl Metro UM74 Sultanbeyli Devlet Hastanesi/Necip Fazıl Metro - Dudullu Ücretli Entegre İETT Hatları 9A Atakent-Ümraniye Metro 9KS Ömerli/Kasabaevleri - Necip Fazıl Metro 11D İnkilap Mahallesi-Ümraniye Metro 11G Yenidoğan - Necip Fazıl Metro 11K Kazım Karabekir Mahallesi-Ümraniye Metro 11R Reşadiye - Necip Fazıl Metro 11M Evtaş Blokları-Bulgurlu Metro 11SA Uğur Mumcu/Samandıra - Necip Fazıl Metro 11ST Dumlupınar-Ümraniye Metro Yolcu sayıları Metro İstanbul tarafından yayınlanan verilere göre 2022 yılında 80.007.671 yolcu taşınmıştır. Güzergâh şeması orta|1000x1000px Görseller Ayrıca bakınız İstanbul metrosu İstanbul'da toplu taşıma Kaynakça Üsküdar - Çekmeköy Metrosu geliyor... Anadolu Yakası Raylı Sistem Müdürlüğü Üsküdar - Çekmeköy metrosu | Ana Sayfa Anadolu Yakası'na ikinci metro için ihaleye çıkıldı Üsküdar - Çekmeköy metrosu için ilk adımlar atılıyor Üsküdar - Çekmeköy Metrosu için dünya çapında ihale! Üsküdar - Çekmeköy metro hattı bilgi notu (12.02.2013) Istanbul awards Asian metro contract - Railway Gazette Üsküdar - Çekmeköy metrosu inşaat ve elektromekanik işleri Temeli atılan Üsküdar - Çekmeköy Metrosu 38 ayda tamamlanacak uskudarumraniyecekmekoymetrosu.com Dış bağlantılar Metro İstanbul resmî sitesi Kategori:Üsküdar'da ulaşım Kategori:Ümraniye'de ulaşım Kategori:Çekmeköy'de ulaşım Kategori:Sancaktepe'de ulaşım Kategori:Sultanbeyli'de ulaşım Kategori:Pendik'te ulaşım Kategori:2017'de tamamlanan ulaşım altyapısı Kategori:2018'de tamamlanan ulaşım altyapısı
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri