=Mazda motorları= Mazda hem pistonlu hem de Wankel “döner” motorlar üretmektedir. Bu sayfada birçok motor ailesi ve motor çeşidi özetlenmektedir. Pistonlu motorlar Mazda, Wankel “döner” motorlarıyla tanınmış olsa da, Mazda şirketi Toyo Kogyo şirketinin ilk yıllarından bu yana pistonlu motorlar üretmektedir. İlk başlarda Mazda, üstten kam, alüminyum bloklar ve hem motoru hem de şanzımanı bir ünitede barındıran yenilikçi bir blok üretiyordu. Bu bölümde pistonlu motor gelişimi özetlenmektedir. Mazda’nın yalnızca V- ikiz, dört silindirli ve V6 motor konfigürasyonları piyasaya çıkmıştır. Şirket, piyasaya sunmayı planladığı Amati lüks otomobil markasında kullanılmak üzere 1990 yılında V8 ve V12 motorlarını tasarlamış ve tamamlamıştır. Ancak şirket o sıralarda yaşadığı mali sıkıntılar yüzünden bu lüks markanın ve bu iki motorun üretimini durdurmak zorunda kalmıştır. V- İkiz motor Diğer birçok Japon otomobil üreticisi gibi Mazda da 1950’li yılların üç tekerlekli nakliye araçları için V- ikiz motorları üretmiştir. Bu motorlar 1960’ların bazı küçük kei otomobillerinde de kullanıldı. Bu motorlar temelinde motosiklet motorlarıydı ve birkaç yıl içinde bunların yerini büyük ölçüde su soğutmalı dört silindirli motorlar aldı. Mazda R360 modeli bu değişimden etkilenmedi ve 1969 yılına kadar özellikle engellilerin kullanımı için üretimine devam etti. '''V- ikiz motor- 356 cc —1.4 L hava soğutmalı V2 (1958 - 1969) 4 silindirli motor Mazda'nın gücü 1960’lı yıllardan bu yana dört silindirli motorlardan gelmektedir. Üretilmiş en küçük motorlardan biri olan 358 cc kei otomobil motoruyla yola başlamış olan Mazda, bugün bu tip motorun önde gelen geliştiricilerinden biri konumundadır. OHV (üstten supaplı) motor - 300 cc – 1.2 L OHV (üstten supaplı) dört silindirli (1961 – 1974) xC motoru - 1.0 L – 1.8 L üstten tek kam milli dört silindirli (1965 – 1983) E motoru - 1.1 L – 1.5 L üstten tek kam milli dört silindirli (1980 – 1987) F motoru - 1.6 L – 2.2 L üstten tek kam milli /üstten çift kam milli dört silindirli (1977 – 2002) Mazda R Dizel motor (MZR-CD dahil) 1983 - 2009 G motoru - 2.5 L – 2.6 L dört silindirli (1989 – 1999) B motoru - 1.1 L – 1.8 L üstten tek kam milli /üstten çift kam milli dört silindirli (1985 – 2005) Mazda Z motoru (MZR) - 1.3 L–1.6 L üstten çift kam milli dört silindirli (1995– günümüze) Mazda L motoru (MZR) - 1.8 L – 2.5 L üstten çift kam milli dört silindirli (2002– günümüze) Japon Kei otomobil motoru - Suzuki dört silindirli Dizel - 1.4 L–4.6 L dört silindirli YF Mazda Tribute için SkyActiv-G - 2.0 L dört silindirli (2011) SkyActiv-G - 2.5 L dört silindirli (2012) SkyActiv- D - 2.2 (2012) V6 Mazda, V6 motorlarının 3 soyunu üretti. Mazda, 2000 yılı itibarıyla Ford Duratec V6 motor tasarımını üretmekte ve kullanmaktadır. J motoru - 2.0 L–3.0 L 90° V6 (–1995) K motoru - 1.8 L–2.5 L 60° V6 Dizel V6 - 4.1 L–5.5 L ZB /ZC V6 AJ /MZI - 2.5 L ve 3.0 L V6 - Ford Duratec üstten çift kam milli V6 motorunun Mazda versiyonu. 3.5 L MZI motor, Ford Cyclone motorudur. Wankel motorları Mazda, başarılı Wankel motorlarının tek üreticisidir ve bu motorları spor arabaların başlıca güç kaynağı haline getirmiştir. Tüm Mazda Wankel motorları 1960’lı yıllardaki kendi ilk tasarımlarına dayanmaktadır. Ancak o günden bu yana geçen kırk yıllık süre içinde oldukça gelişmişlerdir. Wankel ailesi - 1.0 L-2.0 L Wankel (1967 – günümüze) 10A - 1.0 L (1967 – 1973) 10B - 1.0 L (1968 – 1972) 13A - 1.3 L (1970 – 1972) 12A - 1.1 L (1970 – 1985) 13B - 1.3 L (1973 – 2002) 20B - 2.0 L üç rotorlu (1990 – 1996) 26B - 2.6 L dört rotorlu (1991– Le Mans 24 Saat yarışı galibi) Renesis - 1.3 L (2004–) Kaynakça Kategori:Otomobil motorları Kategori:Otomobil listeleri