[[Dosya:William_james_small.png|sağ|küçükresim|William James, metafizik iyimserlik ve karamsarlık arasında bir orta yol olarak meliorizme erken bir bağlıydı.]] Meliorizm (Latince melior, daha iyi), ilerlemenin dünyanın gelişmesine yol açan gerçek bir kavram olduğu fikridir. İnsanların, aksi takdirde doğal olacak süreçlere müdahaleleri yoluyla, yukarıda bahsedilen doğal olanın üzerinde bir gelişme olan bir sonuç üretebileceğini savunur. Bir kişi ve toplum anlayışı olarak meliorizm, çağdaş liberal demokrasinin ve insan haklarının temelinde yer alır ve liberalizmin temel bir bileşenidir. Meliorist geleneğin bir başka önemli anlayışı da Amerikan Pragmatik geleneğinden gelmektedir. Lester Frank Ward, William James ve John Dewey'in eserlerinde bu konuda bir şeyler okunabilir . Bununla birlikte, James'in eserlerinde meliorizm, ilerlemecilik ve/veya iyimserliği tam olarak belirtmez. James'e göre , iyimserlik ve kötümserlik arasında ortada durur ve dünyanın kurtuluşunu bir kesinlik veya imkansızlıktan çok bir olasılık olarak ele alır. Meliorist bir praksis söz konusu olduğunda, Pragmatistlerin aktivist çağdaşı Jane Addams, ilerici idealleri herhangi bir seçkinci ayrıcalıktan arındırdı ve endişesi doğrudan sıradan insanlarla olan bir "yanal ilerleme" çağrısında bulundu. Meliorizm, Arthur Caplan tarafından, koşullar uzun süredir mevcut olsa bile (örneğin, yaygın hastalıkların tedavi edilmesinden yana olmak, ciddi yaşlanmayı geciktirmekten yana olmak) acıya neden olan koşulların iyileştirilmesinden yana olan biyoetik konumlarını tanımlamak için de kullanılmıştır. terapiler geliştirildikçe). Jean-Jacques Rousseau ve Marquis de Condorcet tarafından tartışılan yakından ilişkili bir kavram, insanın mükemmelleştirilebilirliğidir . Condorcet'in "Yaptığım çalışmanın amacı budur; bunun sonucu, akıl yürütme ve olgulardan yola çıkarak, insan yetilerinin gelişimine hiçbir sınır konmamış olduğunu; insanın mükemmelleştirilebilirliğinin kesinlikle belirsizdir; bundan böyle ona engel olacak her gücün kontrolünün ötesinde olan bu kusursuzluğun ilerlemesinin, doğanın bizi üzerine yerleştirdiği kürenin süresinden başka bir sınırı yoktur." James'in meliorizmini tahmin ediyor. Rousseau'nun yaklaşımı biraz daha zayıf. Bu gelenekteki modern düşünürler, Hans Rosling ve Max Roser'dir. Roser, Our World in Data'nın görev bildiriminde melioristik bir konum ifade etti. Her üç ifadenin de aynı anda doğru olduğunu söyleyen Erdoğan, “Dünya çok daha iyi. Dünya korkunç. Dünya çok daha iyi olabilir." Kendisinden önceki William James gibi Rosling de, insanlığın dünyalarını iyileştirme kapasitesini vurgulayan, iyimserlik ve kötümserlik arasında bir orta yol tuttu. Kaynakça