Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Nehrevan Kanalı

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
Nehrevan Kanalı (Farsça: کانال نرهوان) Dicle'nin doğu kıyıları ve Diyala Nehri'nin aşağı kesimi boyunca orta Irak'ta Sasani ve erken İslami dönemlerin önemli bir sulama sistemiydi. 6. yüzyılda inşa edildi, Abbasi Halifeliği döneminde, Abbasi başkenti Bağdat için ana su kaynağına hizmet ederken, suladığı bölgeler şehrin ana ekmek kaynağı olarak hizmet ettiğinde zirveye ulaştı. 10. yüzyılın ortalarından itibaren yıkımı ve aşamalı olarak terk edilmesi, Abbasi Halifeliğinin düşüşünü yansıtmaktadır. Tarihi [[Dosya:Nahrawan-Canal.jpg|küçükresim|right|250px|1909'da Gertrude Bell tarafından fotoğraflanan Samarra yakınlarındaki Nehrevan Kanalı'nın kuru yatağı]] Diyala Nehri boyunca ilk sulama çalışmaları Part döneminde yapılmıştır. Gerçekten de, Nehrevan Kanalı'nın alt kısmı, başlangıçta Diyala'nın aşağı rotası olabilir. Bununla birlikte, erken Orta Çağ zamanlarının büyük ölçekli kanal sistemi, burayı ayrı bir idari bölge (Bazidjan Hüsrev) olarak kuran Sasani hükümdarı I. Hüsrev'in hükümdarlığında inşa edilmiştir. Muhtemelen orada bir hazine ve darphane kurulmuştu. İslam'ın ilk zamanlarında, kanalın ortasındaki Cisr al-Nahrawan kasabası, 17 Temmuz 658'de Ali ile Abdullah bin Vahab komutasındaki Hâricîler arasında Nehrevan Muharebesi'nin yapıldığı yerdi. İlk halifeler döneminde ve özellikle yakındaki Bağdat'ı başkent yapan Abbasiler döneminde, kanal ağı onarıldı ve genişletildi, 9. ve 10. yüzyılın başlarında zirveye ulaştı. Abbâsîler döneminde bölge Yukarı, Orta ve Aşağı Nehrevan olmak üzere üç vergi bölgesine ayrılmıştı. Kanal 937/8'de Bajkam'ın İbn Ra'ik'e karşı isyanı sırasında yarıldı; ikincisi, aradaki bölgeyi sular altında bırakarak Baykam'ın Vasıt'ten Bağdat'a ilerlemesini engellemeye çalıştı. Hareket, Bajkam'ı zorlukla engelledi, ancak o zamana kadar Abbasi başkentinin ana ekmek kaynağı olan bölgenin tarımını yok etmesine neden oldu. Hugh N. Kennedy'nin yazdığı gibi, "Nehrevan Kanalı'nın bozulması, zamanın yaygın bir fenomeninin en dramatik örneğiydi ve tıpkı Marib Barajı'nın bozulmasının İslam öncesi güney Arabistan'ın refahının sonu olması gibi, Abbasi iktidarının sonunun simgesiydi.". Aşağı ve orta Nehrevan , Müizzüddevle yönetimindeki Büveyhîler kanalı tamir edene kadar neredeyse 14 yıl boyunca tamamen terk edildi. Bununla birlikte, kanal ağı bundan sonra azalmaya devam etti. 1140 gibi geç bir tarihte, Selçuklu valisi Bihruz onu restore etmeye çalıştı ancak 13. yüzyıl bilgini Yakut el-Hamavi'ye göre, Selçuklular arasında bir kez daha iç çekişmeler, kanalın ihmal edilmesi anlamına geliyordu ve birlikleri tarafından yol olarak kullanılması daha da karmaşık hale geldi. ağın yıkımı. Yakut'un zamanında, kanal ağı büyük ölçüde dolmuştu ve yanlarındaki kırsal alan terk edilmişti. Ana hatları 250px|küçükresim|Nehrevan Kanalı işaretlenmiş olarak Abbâsî dönemi Irak Haritası Orta çağda, ana kanal, 13. yüzyıl coğrafyacısı Yâkût el-Hamavî tarafından Mucemü’l-Büldân eserinde ayrıntılı olarak açıklandığı üzere üç bölüme ayrılmıştı. Samarra yakınlarındaki Dur al-Arabaya'da Dicle'den su çeken ve Bakuba'da Diyala'ya taşıyan ilk besleme kanalına al-katul al-Kisrawi ("Hüsrev'in yolu") adı verilmiştir. Seyir sırasında, Yahudi, adını Halife Memûn'dan alan Memûnî isimli Dicle'den gelen üç küçük kanal ve Harun Reşid'in saltanatında inşa edilen Abül-Jund ("yay savaşçı") isimli üç büyük ile birleştirildi. Abül-Jund kanalının girişinin yaklaşık 20km güneyinde Salwa veya Bab Salwa (Basalwa) kasabası ve biraz daha ileride Bağdat'ın 50km kuzey-kuzeydoğusunda, Yukarı Nahrawan bölgesinin başkenti Ba'quba kasabası yer alıyordu. Oradan, şimdi Tamarra olarak bilinen ana kanal, güneye, Bajisra (aslen Bayt al-Jisr, "köprü-ev") kasabalarına ve nihayet Nehrevan olarak bilinen Jisr al-Nahrawan'a döner. Bajisra'dan bir kanal, Nahr al-Khalis, ana kanalı Baradan'da Dicle'ye bağlar ve Bağdat'ın doğu banliyölerine su sağlar; bir diğeri, Nahr Bin, Cisr al-Nahrawan'ı Bağdat'ın güneyinde Kalwadha'ya bağlanır. Cisr al-Nahrawan'ın hemen güneyinde, Bağdat'ın yaklaşık 5km güneyinde Dicle'yi birleştiren Diyala kanalı - aynı adaşı olan nehrin şimdiki rotası - başka bir kanal vardır. Bağdat'ı Orta Asya'ya bağlayan Horasan Yolu kanalı geçtiği için Cisr al-Nahrawan'ın kendisi zengin bir yerdi. Günümüze ulaşan kayıtlar, kanalın her iki tarafında da genişletildiğini, her birinin kendi camileri, pazarları ve gezginler ve hacılar için pansiyonları olduğunu kaydeder. 14. yüzyılda Horasan yolunun Ba'quba üzerinden kuzeye çevrilmesi nedeniyle terk edildi. Jisr al-Nahrawan'ın altında büyük bir Sasani dönemi su bendi (Şadırvan), ardından Jisr Buran/Puran (Memûn'un karısının adı), Yarzatiya, başka bir su bendi 'Abarta ve kanal tarafından yukarı ve aşağı olarak bölünen Iskaf Bani Cüneyd şehri gelir. Iskaf'tan kanal, modern El-Kut yakınlarındaki Madharaya'da Dicle'ye yeniden katılmak için yoğun ekili bir arazinin ortasında 100km daha devam eder. Kaynakça Özel Genel Kategori:6. yüzyılda tamamlanan yapılar Kategori:Sulama kanalları Kategori:Dicle Nehri Kategori:Sasani İmparatorluğu Kategori:I. Hüsrev
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri