Otopilot, uçuşların verimli ve güvenli hale getirmeyi amaçlayan otomatik kontrol sistemleridir. Bu sistemler, uçağın istendiği rota ve yüksekliğe doğru taşımalarını sağlar ve pilot müdahaleden başka hareketlere devam eder. Uçağın konumunu sağlıklı bir şekilde saptamanın için, navigasyon sistemleri (GPS) kullanılır ve bu sayede uçaklar aracılığıyla alınan sinyallerle konum tespitleri yapılabilir. Ayrıca GPS sinyali azaldığında ya da kaybolduğunda, ivmeölçer ile uçağın yönü ve hızı hesaplanır.
Navigasyon sistemlerinin yanı sıra pitot tüpleri ve statik port adına verilen cihazlar kullanılarak, hava hızı, tırmanma ve yükseklik miktarı gibi değerler elde edilebilir. Otopilot bilgisayarı bu sensörlerden aldığı verileri işlemeye döndürerek, uçağın rotasını hesaplıyor ve gerektiğinde bu düzeltmeleri yapıyor. Aktüatör cihazları ise bilgisayarın komutlarını eyleme dökerek, uçağın dumanlık, kanatçıkları ve diğer kontrol bölümlerini hareket ettirir.
Kalkış sırasında, pilotlar genellikle otopilotu kullanmadaklar. Ancak belirli bir hız ve yüksekliğe ulaştıktan sonra devreye sokarlar. Otopilot, önceden belirtilen verileri kullanarak uçuşu gerçekleştirip, olumsuz hava koşullarında meydana gelebilecek aksaklıkları sürekli takip eder.
İnişe geçildiğinde ise otomatik iniş sistemleri kullanılarak, piston ortalayıp doğru irtifaya taşınabilir ama pilotlar, kalkışta olduğu gibi inişi de genellikle manuel olarak yaparlar. Otopilot sistemleri aslında uçuşun daha güvenli olması için tasarlanmaktadır, ancak donanım ve yazılım teknolojik hatalar ortaya çıkabilir. Bu durumların olduğunda pilot hemen devreye girebilir.
İlgili Haber: Uçakların İçinde Oksijen Var mı? Nasıl Sürüyor?
Uçakların oksijen kabiliyetini sağlamak için, büyük uçaklar genellikle her 20 dakika bir beşak için oksijen tasarrufu yapmaktadır. Küçük ve orta büyüklüğündeki uçaklar ise, hem kabine hem de motar tesisatındaki oksijen kabiliyetini sürekli denetlemektedirler. Uçaklarda oksijenin düşürmeleme ve taşıma süreçleri, uçuş güvenliğine önemli ölçüde katkıda bulunur.
İlgili Haber: Uçak Yolculukları Neden Gittikçe Daha Türbülanslı Bir Hal Alıyor? Üstelik Açık Havada Bile!
Uçak yolculuklarının daha turbolansli hâl alması, çoğu zaman atmosferik koşullar ve hava dalgasına bağlıdır. Bu durum, açık havada olsa da uçakların hareket ettiği çevresindeki hava dalgasının de etkisi olabilir. Ayrıca uçakların sürekli taşıdığı yüksekliğin ve yolculuk saatlerinin değişimi, uçakların daha fazla turbulanslı bir hâl içinde olduğu anlamına gelir.
Sponsorlu - Uygulamaya Yönlendir: Türbülasyon ve hava koşullarından etkilenmiş uçakların, daha güvenli ve verimli bir yolculuk sağlamak için uygun önlemleri alabilmeleri önemlidir. Uçuş süreçlerini planlarken ve yolda belirtilen rotaları takip etmekte olan uçaklar, hava dalgası ve turbolansların olduğu bölgelerde daha güvenli ve verimli bir seyahat sürecini sağlamak için yeniden planlandığı ve gereksiz şeylere izin verilmeyen uygulamalar kullanmalıdır.