Özerk uzaylimanı insansız gemi

bullvar_katip

Administrator
Özerk uzaylimanı insansız gemi(İngilizce: Autonomous spaceport drone ship); ASDS olarak da bilinen, Just Read the Instructions (Türkçesi: Sadece Talimatları okuyun) isimli gemi okyanusta çalışabilen, mavnadan türetilmiş, uzay ve havacılık şirketi SpaceX tarafından yörüngedeki görevlerinden dönen roketlerin indirmeye çalıştığı bir dır. Gemi; 2014 yılının sonlarına doğru, Marmac 300 isimli bir mavnadan dönüştürülmüş ve 2015 Ocak ayında CRS-5 kargo ikmal görevi sırasında, nde iniş rampası sağlaması amacıyla kullanıma alınmıştır. nın önemli bir parçasıdır ve uzaya fırlatma hizmetlerinin maliyetini önemli ölçüde düşürme hedeflenmektedir. SpaceX gemiyi nihayetinde yüzen bir fırlatma rampası olarak ve iniş yapmış olan ilk aşamanın yakıt deposunu, asıl fırlatma sahasına uçarak geri gidebilmesi ve yeteri kadar doldurabilmek için kullanmayı planlamaktadır. Bu yeteneklerin ne zaman geliştirileceğine, test edileceğine ya da hizmete gireceğine dair bir tarih verilmedi. Tarihçe 2009 yılından beridir SpaceX CEO'su Elon Musk, "roket donanımını yeniden kullanıma konusundaki geleneksel yaklaşımda köklü bir değişiklik yaratmak" konusundaki tutkusunu sıklıkla dile getirmiştir. 2014 Ekim ayında SpaceX Louisiana'daki bir tersane ile; tekrar kullanılabilir, yörüngesel fırlatma araçları için yüzen bir iniş rampası yapımı üzerine anlaşmıştır. İlk bilgilere göre rampa; 90-by-50-meter (300ft × 160ft) boyutlarındaki bir iniş pistini taşıyacaktı ve fırlatma aracının inişi sırasında konumu koruyabilmesi için hassas konumlandırma yeteneğine sahip olacaktı. 22 Kasım 2014 tarihinde, Musk üretim ve boyut bilgilerinin yanında "Özerk uzaylimanı insansız gemi"nin fotoğrafını paylaşmıştır. 2014 Aralık ayının ortalarında, gemi; Jacksonville, Florida'da bulunan, 'ne ait olan nin kuzey ucunda bulunmaktaydı , burada SpaceX iniş sonrası işlemler için Falcon aşamasını güvenle saklayabileceği bir kısım inşa etmişti. İnşa edilen kısım dört adet 6800kg (15 Bin lb) ağırlığında, 270cm(107in) uzunluğunda ve 244.5cm(96.25in) genişliğinde kaidelerden ve bu kaidelerin çakıldığı beton temelden oluşmaktadır. hareketli bir vinç aşamayı gemiden kaldırıp inşa edilmiş olan bu alana koyacaktır. İniş ayaklarının çıkarılması ya da kamyona yüklenmeden bu ayakları tekrar katlanması gibi işlemler bu alanda gerçekleştirilecektir. Geminin kullanılacağı ilk iniş testi için seçilen konum Atlas Okyanusunda, Cape Canaveral fırlatma konumunun, yaklaşık 320km (200 mil) kadar kuzeydoğusunda, ve Charleston, Güney Karolina'nın yaklaşık 266km (165 mil) kadar güneydoğusundaydı. 23 Ocak 2015 tarihinde; başarısız olan ilk denemenin ardından geminin tamiratı sürerken, SpaceX CEO'su Elon Musk geminin Just Read the Instructions (Sadece Talimatları Okuyun) olarak adlandırılacağını ve batı kıyısından yapılacak olan fırlatmalarda kullanılmak üzere hizmete sokulması planlanan kardeş geminin isminin de Of Course I Still Love You (Elbette Seni Hâlâ Seviyorum) olacağını bildirmiştir. 29 Ocak'ta, SpaceX, yeni isimlendirmeyi doğrular şekilde, güverteye boyayla yazıldıktan sonra nasıl görüneceğini gösteren oynanmış bir fotoğraf yayımlamıştır. Her iki gemi de adını; bilimkurgu yazarı Iain M. Banks'in ' isimli romanında geçen (General Contact Units - Genel Temas Birimleri, özerk yapay zekalar tarafından yönetilen uzaygemileri) türündeki uzaygemilerinden almışlardır. Güverte mavnası 2003 yılında, Marmac 300 mavnası, Mississippi nehrinde batmış olan ön yarısını su yüzeyine kaldırmak için kullanılmıştır. 4000 st kısa ton (3600 t) miktarındaki ağırlığın yüzeye çıkarıldığı kaldırma işleminin Mississippi Nehri'nde gerçekleştirilen en çok ağırlığın yüzeye çıkarıldığı kaldırma işlemi olduğu bildirildi. Bu işlem Marmac 300 'e ait pruva kısmı, 42,7 × 21,3 × 6,1 m boyutlarındaki, nehrin tabanına kazılmış olan hendeğe batırıldıktan sonra enkaz eğik açıda duran mavnaya zincirlerle çekilerek başarılmıştır. 2011 yılında, mavna ' adlı geminin kullanılmıştır. Gemi 8.8 büyüklüğündeki Şili depremini (2010) takiben oluşan tsunami sebebiyle . Özellikleri Bu özerk gemi, GPS konum bilgisi ve dizel motorundan güç alan dört adet azimut iticisi . kullanmak suretiyle fırtına koşullarında dahi,3 metreye kadar hassas konumlandırma yapabilmektedir Özerk işletim yöntemine ek olarak, gemi yönetilebilmektedir. Azimut iticileri, tahrik birimleridir, içerdiği modüler dizel-hidrolik-tahrik güç birimlerinin ve modüler yönetici biriminin hepsi Thrustmaster isimli bir deniz gereçleri üreticisi tarafından yapılmıştır. Üst güvertedeki iniş rampası, 52 m × 91 m (170ft × 300ft) ebatlarındayken Falcon 9 iniş ayaklarının genişliği 18m (60ft)'dir. Geri dönen roket sadece güvertenin yüzeyine inmekle kalmaz aynı zamanda iniş sırasında ve de uğraşır. İşletimi Roket iniş işlemleri sırasında; ayrıca bir adet destek gemisi, mürettebatsız mavnadan belirli bir mesafede hazır bekliyor olacaktır. İnişi takiben, bu destek gemisindeki teknikerler ve mühendisler mavnadaki iniş rampasına çıkarak, mavnanın roketi limana götürebilmesi için, roketin iniş ayaklarını sağlama almak amacıyla aracı bulunduğu yere kilitlerler. Test inişi küçükresim|upright|CRS-6 ilk aşama hızlandırıcısının, Just Read the Instructions üzerine iniş girişimi Özerk gemi, SpaceX şirketi Falcon 9 Uçuş 14'e ait olan ilk aşamayı,dünya yörüngesine görev çerçevesindeki yükünü bıraktıktan sonra, katı yüzeye indirmek için,denetimli alçalış uçuş testi gerçekleştirince, ilk defa 10 Ocak 2015 tarihinde bir uçuş testi için kullanılmıştır SpaceX, uçuş öncesinde yaptığı açıklamada, rampa üzerine ilk denemede başarılı bir iniş yapma ihtimalinin yüzde 50 ya da daha az olacağını tahmin ettiklerini belirtmişlerdir. 10 Ocak 2015 inme girişimi SpaceX,10 Ocak 2015 tarihinde, insansız gemiye iniş girişiminde bulundu. Testin hedeflerinin çoğuna ulaşıldı. Buna güney Atlantik okyanusundaki belirli bir noktada bulunan rampaya inmesi için roketin alçalmasının hassas denetimi de dahildi ve yönlendirme yüzeylerinin daha hassas (atmosfere) tekrar-giriş konumlandırmasında ilk defa kullanımından çok büyük miktarda test verisi elde edilmiştir. Ancak roket sert iniş yaptı; SpaceX aracın parçalarını test, inceleme ve çözümleme için toplamaya çalıştı. SpaceX web yayını'nın, inişe geçen ilk aşama için boostback (tekrar hızlandırıcı) ateşlemesi ve atmosfere tekrar giriş ateşlemesi gerçekleşmişti,ve alçalan roket beklendiği üzere "ufkun altına" inmiş bu da canlı telemetri sinyalinin kullanımını engellemişti. Sonrasında SpaceX'in yayımladığı bilgiye göre, roketin insansız uzaylimanı gemisine beklendiği gibi ulaştı ancak "sert iniş yaptı ... Gemi iyi durumda. Güvertedeki destek aletlerinin bir kısmının değiştirilmesi gerekecek." Vine üzerinde paylaşılan bir video'ya göre, rocet 45°'lik bir açıyla hafifçe fazla hızla yaklaştı ve sonucunda çakıldı. 11 Şubat 2015 inme girişimi DSCOVR uydusu, 11 Şubat 2015 tarihinde fırlatıldı. Uydunun yörüngesine bırakılması için yapılması gereken fazladan iş sebebiyle, ilk aşama 135km (84mi) mesafedeki uç noktaya kadar gitmiş, sonrasında tekrar atmosfere giriş yapmış ve 10 Ocak'taki denemeyle karşılaştırıldığında neredeyse 4 kat daha fazla ısınmaya maruz kalmıştır. Okyanus koşulları yüzünden, 11 Şubat tarihine ertelenen iniş hedeflendiği şekilde gerçekleşmemiştir. 7m (23ft) yüksekliğindeki dalgalar ASDS'nin kurtarma görevini yapmasına engel olmuştur ve mavnanın üzerine iniş yerine, SpaceX,sonraki iniş denemelerinde kullanılmak üzere bilgi toplamak amacıyla, okyanus üzerine yumuşak iniş denemiştir. Yumuşak iniş başarılıydı, SpaceX CEO'su Elon Musk'ın attığı tweete göre araç hedeften 10m (33ft) uzaklığa indi ve bunu ağır fırtınaya rağmen dikey bir pozisyonda başardı. Bu sonuçtan yola çıkan Elon Musk'a göre; okyanus yerine mavnaya inmeye çalışılsaydı, başarılı olunurdu. 14 Nisan 2015 inme girişimi 14 Nisan 2015 tarihinde; SpaceX, Falcon ilk aşamasını özerk gemiye indirmek için yeni bir girişimde bulundu. Elon Musk'tan edinilen ilk haberlere göre araç özerk gemi üzerine sert iniş yapmıştı. Elon Musk daha sonra yaptığı açıklamada aracın gemiye dikey iniş yaptığının görüldüğünü, ancak arta kalan yanal (lateral) momentum sebibiyle devrildiğini belirtmiştir. Kaynakça Dış bağlantılar Thrustmaster drive unit specifications Kategori:SpaceX Kategori:Robotik
 
Geri
Üst