Pratt & Whitney J75 (sivil adı: JT4A), ilk kez 1955'te uçan eksenel akışlı bir turbojet motordur. Tasarım ve gelişim J75 askeri amaçlı olarak, Convair F-106 Delta Dart, Lockheed U-2 ve Republic F-105 Thunderchief'de kullanıldı. Ayrıca prototip ve deneysel olarak da, Avro Canada CF-105 Arrow, Lockheed A-12, Martin P6M SeaMaster, North American YF-107 ve Vought XF8U-3 Crusader III'te kullanıldı. Pratt & Whitney JT3D turbofan motorundan önce JT4A, bazı Boeing 707 ve Douglas DC-8 modellerine güç sağladı. Orta menzilli Boeing 707-220 ve Douglas DC-8-20 ve uzun menzilli Boeing 707-320 ve Douglas DC-8-30'a geliştirilmiş saha performansı getirdi. 1959'un sonlarına doğru P&W, geçici olarak TF75 veya JT4D olarak adlandırılacak olan J75'in turbofan versiyonunu sunmayı düşündü ancak bu modele uçak endüstrisi tarafından çok az ilgi gösterildi. Denizcilik ve elektrik jeneratörü Uçaklardaki nispeten kısa ömründen sonra JT4A, FT4'ün 18.000 ila 22.000hp arasında çeşitli modellerde üretildiği denizcilik alanında daha kalıcı bir kullanım olanağı buldu. Kullanım alanları arasında ilk türbin savaş gemileri, Kanadalı Iroquois sınıfı muhripler, Birleşik Devletler Sahil Güvenliği'ne ait Hamilton sınıfı kırıcılar, 1970'lerde üretilen buz kırıcılar USCGC Polar Sea (WAGB-11) ile USCGC Polar Star ( WAGB-10) (her biri CODOG konfigürasyonunda 3 motor) bulunmuştur ve ABD Donanması'nın Asheville sınıfı savaş teknesi için düşünülmüştür. Ancak şu anda yerini elektrik motorlarına bırakmıştır. Varyantlar J75-P-1 J75-P-3 itki J75-P-5 itki J75-P-9 J75-P-11 J75-P-13B itki J75-P-15W artyakıcı itki J75-P-17 artyakıcı itki J75-P-19 artyakıcı itki J75-P-19W su enjektörlü artyakıcı itki JT4A-3 JT4A-4 JT4A-9 JT4A-11 itki JT4A-29 (J75-P-19W) su enjektörlü artyakıcı itki Kullanımlar küçükresim|ABD Donanması'na ait bir P6M Seamaster'da J57 kullanılıyor J75 Avro Canada CF-105 Mk1 Arrow Convair F-106 Delta Dart Lockheed A-12 Lockheed U-2 Martin P6M SeaMaster North American F-107 Republic F-105 Thunderchief Vought XF8U-3 Crusader III JT4A Boeing 707 (özellikle 707-220 ve 707-320) Douglas DC-8 (özellikle DC-8-20 ve DC-8-30) Teknik bilgiler (JT4A-11) Veriler: Jane's All the World's Aircraft 1962-63, Aircraft engines of the World 1966/67,' Flight:Aero Engines 1960 Tip: turbojet Uzunluk: 3,660mm Diametre: 1,092mm Kuru ağırlık:''' 2,313.3kg Dış bağlantılar P&W Resmi sitesi Kaynakça Kategori:Uçak motorları Kategoriratt & Whitney uçak motorları