Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Pratt & Whitney JT3D

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
Pratt & Whitney JT3D, Pratt & Whitney JT3C turbojetten türetilen erken dönem turbofan uçak motoru. İlk olarak 1958'de çalıştırıldı ve 1959'da bir B-45 Tornado test uçağında ilk deneme uçuşu gerçekleştirildi. 1959 ile 1985 yılları arasında 8.000'den fazla JT3D üretildi. Bugün hala hizmette olan JT3D motorlarının çoğu askeri uçaklarda kullanılmaktadır ve USAF tarafından belirlenmiş TF33 ile kodu tanımlanmaktadır. Tasarım ve gelişim Rolls-Royce Conway turbofan ile rekabet edebilmek için Pratt & Whitney, zamanında hizmete girmek üzere olan Boeing 707 ve Douglas DC-8 için JT3C turbojetten JT3D turbofanı geliştirmeye karar verdi. 9 aşamalı JT3C LP kompresörün ilk 3 aşamasının yerini 2 aşamalı bir fan aldı. LP türbininde ikinci aşama büyütüldü ve üçüncü aşama eklendi. GE'nin CJ805-23 motorunun aksine Pratt & Whitney JT3D'yi tasarlamadan önce herhangi bir transonik fan araştırması yapmamıştı, bu nedenle şartnameye tek aşamalı bir ünite ekleyemediler. Bunun yerine P&W, J91 nükleer turbojeti desteklemek için yaptıkları bazı araştırmalara dayanarak 2 aşamalı bir ünite tasarladı. Boeing 707'de JT3D fan naceli nispeten kısayken, Douglas DC-8'in tasarımına tam uzunlukta bir fan başlığı eklenmişti. Pratt & Whitney, JT3C'lerin bir revizyon atölyesinde JT3D standardına dönüştürülebileceği bir kit sağladı. 1959'da bu motorun kullanıldığı önemli siparişler American Airlines'ın JT3D turbofan ile çalışan Boeing 707-120B ve Boeing 720B siparişi ve KLM'nin JT3D ile çalışan bir Douglas DC-8 siparişiydi. Daha eski 707'ler JT3C turbojet motoru kullanıyordu ve turbofanın geliştirilmiş verimliliği kısa sürede havayollarını cezbetti. JT3D ile çalışan 707-123B ve 720-023B (B son eki, uçağın turbofan motorları olduğunu gösterir) 12 Mart 1961'de aynı gün American Airlines'da hizmete girdi. Boeing KC-135 Stratotankerlerin tümü orijinal olarak turbojet motorlar kullanıyordu. Birçok havayolunun elindeki 707'nin hizmetten çıkarılmasından faydalanan Birleşik Devletler Hava Kuvvetleri, fazlalık uçak gövdelerini satın alıp motor olarak Ulusal Hava Muhafızları için KC-135A ve rezerv birlikler için sivil JT3D (envanter adı TF33-PW -102) taktı. 150'den fazla uçak modifiye edildi ve eski KC-135A, KC-135E olarak yeniden adlandırıldı. küçükresim|Boeing 707'deki JT3D'ler USAF KC-135A'ya dönüştürüldü, 1984 Hem havayolları hem de hava kuvvetleri için uzun süre hizmet vermesinin ardından JT3D ile çalışan uçakların sayısı giderek azalmaktadır. Yüz otuz beş KC-135, JT3D'yi kullanırken 354 tanesi daha düşük gürültü izi olduğu için daha fazla itiş, daha düşük yakıt tüketimi ve daha fazla operasyonel esneklik sağlayan CFM International CFM56 motoru donatılmıştır. JT3D'nin gürültüsü, NATO'nun E-3 Sentry AWACS filosundaki uçakların revizyonu konusundaki tartışmalarının nedenlerinden biridir, çünkü uçaklar modern motorlu uçakların sahip olmadığı kısıtlamalara tabidir. Daha güçlü motorlar uçağın tavanını yükselteceği ve radar menzilini genişletebileceği için operasyonel esneklik daha da arttırılabilir; örneğin NATO/USAF'taki muadillerine göre RAF, Fransız ve Suudi Arabistan Hava Kuvvetleri'ne ait E-3'ler daha yüksekten uçar. 1961'de, TF33 ile çalışan Boeing B-52H Stratofortress hizmete girdi. B-52'nin "H" modeli, ağır bombardıman uçağının turbofan motorlarla donatılmış tek üretim varyasyonuydu ve Birleşik Devletler Hava Kuvvetleri hizmetinde kalan tek modeldir. Bu uçakların Birleşik Devletler Hava Kuvvetleri ağır bombardıman uçağı filosunun en az 2040 yılına kadar dayanak noktası olarak kalması bekleniyor, ancak 8 TF33 motorunun daha modern eşdeğerleriyle değiştirme seçenekleri değerlendiriliyor. Varyantlar küçükresim|Bir C-141B'nin TF33-P-7 motoru JT3D-1 itiş gücü, sivil versiyon (su enjeksiyonu opsiyonel) JT3D-2 (TF33-P-3) JT3D-3 , (İsteğe bağlı su enjeksiyonu) JT3D-3A (TF33-P-5) JT3D-3B itiş gücü, sivil versiyon JT3D-5A (TF33-P-7) , (İsteğe bağlı su enjeksiyonu) JT3D-8A (TF33-P-7) , (İsteğe bağlı su enjeksiyonu) JT3D-7 itiş gücü, sivil versiyonu JT3D-15 itiş gücü, 707-820'nin üretilmemiş sivil versiyonu için TF33-P-3 itiş gücü, Boeing B-52H Stratofortress için TF33-P-5 itiş gücü, Boeing KC-135 Stratotanker için TF33-P-7 itiş gücü, Lockheed C-141 Starlifter için TF33-P-9 itiş gücü, Boeing EC-135C ve Boeing RC-135C için TF33-P-11 itiş gücü, Martin RB-57F Canberra için Uygulamalar [[Dosya:Engine_of_a_DC-8.jpg|küçükresim| Douglas DC-8 üzerinde JT3D]] Sivil (JT3D) Boeing 707 Douglas DC-8 Shanghai Y-10 Askeri (TF33) Boeing B-52H Stratofortress Boeing C-18 Boeing C-135 serisi EC-135 KC-135D/E Stratotanker (emekli olan uçaklardan alınan motorların yeniden yapılandırılması ile üretilmiş) OC-135B Open Skies RC-135 WC-135 Boeing E-3 Sentry Northrop Grumman E-8 Joint STARS Boeing VC-137B / C Stratoliner Lockheed C-141 Starlifter Martin / General Dynamics RB-57F Canberra Özellikler (JT3D-8A / TF33-P-7) Aircraft engines of the World 1966/67'den alınmış bilgi: Genel karakteristikler Tip: Turbofan Uzunluk: 142,3in (3.610mm) Çap: 53in (1.300mm) Kuru ağırlık: 4.605lb (2.089kg) Parçalar Compressor: Eksenel akışlı, 2-aşamalı fan, 6-aşamalı LP kompresör ve 7-aşamalı HP kompresör Yakıcılar: kanüler, 8 flame tubes Türbin: Eksenel akışlı, tek aşamalı HP türbin ve 3-aşamalı LP türbin Yakıt tipi: Mil-J-5624/JP-4/JP-5 Yakıt sistemi: Dönüşlü 50psi (340kPa) Performans Azami itme: 17.000lbf (76kN) kalkış (ISA'ya göre); su enjeksiyonu ile kısmı itme kazancı Toplam sıkıştırma oranı: 16:1 toplam Bypass oranı: 1.42:1 Kütlesel hava akışı: 500lb/s (230kg/s) Türbin giriş sıcaklığı: 1.150K (880°C; 1.610°F) kalkışta, ISA Spesifik yakıt tüketimi: 0.78 lb/(lbf⋅h) (22g/(kN⋅s)) 4.000lbf (18kN) itmede, M 0,82, 35.000ft (11.000m), ISA İtme ağırlık oranı: Çıplak motorda 3,9 Ayrıca bakınız İlişkili motorlar Pratt & Whitney JT3C/J57 Pratt & Whitney JT4A/J75 Muadil motorlar Kuznetsov NK-8 Rolls-Royce Conway Soloviev D-30 İlişkili listeler Uçak motorları listesi Kaynakça Dış bağlantılar Kategori:Pratt & Whitney uçak motorları
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri