Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp, Amerikan hava soğutmalı radyal uçak motoru’dur. Motor hacmi 1.830 inç küptür (30 L). Piston çapı ve stroğu 5.5 inçtir (140mm). Tasarımın geçmişi, 1929'da Pratt & Whitney'de çift sıralı tasarımlar üzerinde yapılan deneylere kadar uzanır. Üretimi 1932'de başlamış ve 1930'larda çok kullanılmıştı. Motor, iki sıralı, 14 silindirli (arkaya yedi silindirli), hava soğutmalı radyal tasarımlıdır. En çok üretilmiş iki uçak olan dört motorlu Consolidated B-24 Liberator ağır bombardıman uçağı ve çift motorlu Douglas DC-3 uçaklarında bu motor kullanılmıştır. Tarihte şimdiye kadar toplam 173.618 R 1830 motor üretilmiştir. Daha geliştirilmiş versiyonu olan R-2000, 1942'den itibaren üretildi. R-2000’de silindir çapı 5,75 inç'e (146 mm) çıkartıldı. Yakıttan tasarruf sağlamak ve daha düşük oktanlı yakıtla daha yüksek güç değerlerinde çalışmasına imkan vermek için motorda birçok küçük değişiklikler yapıldı. R-2000 çoğunlukla Douglas DC-4'te kullanılmıştı. Bugün çoğunlukla kullanımdan kaldırılan R-1830, hâlâ Douglas DC-3'te ve hava gösterilerinde görülen çeşitli müze uçaklarında ve eski piston motorlu savaş uçaklarında kullanılmaktadır. Bu motor artık üretilmemektedir ama yedek parçaları hala mevcut ve ikinci el motorlar ve parçalar için hala pazarı vardır. Varyantlar R-1830-1 : 800hp (597kW) R-1830-9 : 850hp (634kW), 950hp (708kW) R-1830-11 : 800hp (597kW) R-1830-13 : 900hp (671kW), 950hp (708kW), 1.050hp (783kW) R-1830-17 : 1.200hp (895kW) R-1830-21 : 1.200hp (895kW) R-1830-25 : 1.100hp (820kW) R-1830-33 : 1.200hp (895kW) R-1830-35 : 1.200hp (895kW) GE B-2 turbo süperşarj ile donatılmıştır R-1830-41 : 1.200hp (895kW) GE B-2 turbo süperşarj ile donatılmıştır R-1830-43 : 1.200hp (895kW) R-1830-45 : 1.050hp (783kW) R-1830-49 : 1.200hp (895kW) R-1830-64 : 850hp (634kW), 900hp (671kW) R-1830-65 : 1.200hp (895kW) R-1830-66 : 1.000hp (746kW), 1.050hp (783kW), 1.200hp (895kW) R-1830-72 : 1.050hp (783kW) R-1830-75 : 1.350hp (1.007kW) R-1830-76 : 1.200hp (895kW) R-1830-82 : 1.200hp (895kW) R-1830-86 : 1.200hp (895kW) R-1830-88 : 1.200hp (895kW) R-1830-90 : 1.200hp (895kW) R-1830-90-B : 1.200hp (895kW) R-1830-92 : 1.200hp (895kW) R-1830-94 : 1.350hp (1.007kW) R-1830-S1C3-G : 1.050hp (783kW), 1.200hp (895kW) R-1830-S3C4-G : 1.200hp (895kW) R-1830-S6C3-G : 1.100hp (820kW) R-1830-SC-G : 900hp (671kW) R-1830-SC2-G : 900hp (671kW), 1.050hp (783kW) R-1830-SC3-G : 1.065hp (749kW) İsveç'te SFA şirketi tarafından İsveç J 22, B 17 ve B 18 için STWC-3G ile aynı motor üretildi. Uygulamalar küçükresim|R-1830, eski bir askeri Douglas C-47'nin sol kanadına monte edildi sağ|küçükresim| RAF Dakota'nın İkiz Wasp'ı servis için çıktı Bristol Beaufort (Avustralya yapımı) Bloch MB.176 Boeing XB-15 Budd RB Conestoga Burnelli CBY-3 CAC Boomerang CAC Woomera Konsolide B-24 Kurtarıcı Konsolide PBY Catalina Konsolide PB2Y Coronado Konsolide PB4Y Özeler Curtiss P-36 Şahin Douglas C-47 Gök Treni Douglas DC-3 Douglas DB-7 (yalnızca ilk varyantlar) Douglas TBD Devastator FFVS J 22 (İsveç Hava Kuvvetleri tarafından evde inşa edilmiştir) Grumman F4F Yaban Kedisi I.Ae. 24 Calquin Laird-Turner Meteor LTR-14 Lioré et Olivier LeO 453 Lockheed Model 18 Lodestar Lisunov Li-3 - Sovyet Lisunov Li-2'nin Yugoslav versiyonu Martin Maryland Martin M-130 Cumhuriyet P-43 Lancer Saab 17 Saab 18 Kısa Sunderland V Seversky P-35 Vickers Wellington IV VL Myrsky Vultee P-66 Öncü Ekrandaki motorlar Model R 1830 65, Museo Nacional de Aeronautica Buenos Aires Arjantin'de sergileniyor. Model R 1830 86, New England Hava Müzesi Bradley Uluslararası Havaalanı Windsor Locks Connecticut'ta sergileniyor. Model R 183090C, Hollanda havacılık müzesi Aviodrome'da sergileniyor. Model R 1830 92, Smithsonian Enstitüsü'nün Washington DC'deki Ulusal Hava ve Uzay Müzesi'nde sergilenmiştir. Model R 1830, Norwich New York'taki Kuzeydoğu Klasik Otomobil Müzesi'nde sergileniyor. Mesa Arizona'daki Airbase Arizona Müzesi'ndeki Model R-1830 kesit ekranı. Özellikler (R-1830-S1C-G) küçükresim|Pratt & Whitney R-1830 "İkiz Wasp" (kesitli) Veriler. Genel özellikler Tür: On dört silindirli iki sıralı süperşarjlı hava soğutmalı radyal motor Delik: 5.5 inç (139.7mm) İnme: 5.5 inç (139.7mm) Deplasman: 1.829.4 in3 (29.978 l) Uzunluk: 59.06 inç (1.500mm) Çap: 1.220mm (48.03 inç) Kuru ağırlık: 1.250lb (567kg) Bileşenler Valfdizisi: Silindir başına iki üst valf Süperşarj: Tek hızlı General Electric santrifüj tipi süperşarj, 1: 7.15 hız artışı Yakıt sistemi: İki namlulu Stromberg karbüratör Yakıt tipi: 95-100 oktan dereceli benzin Soğutma sistemi: Hava soğutmalı Redüksiyon dişlisi: Episiklik dişli, 2: 3 Performans Güç çıkışı: Kalkış için 2.700 rpm'de 1.200hp (895kW) 13.120ft'de (4.000 m) 2,325 rpm seyir gücünde 700hp (522kW) Özgül güç: 0,66hp / in3 (29,83kW / l) Sıkıştırma oranı: 6.7: 1 Özgül yakıt tüketimi: 0,49lb / (hp • sa) (295 g / (kW • sa)) Güç-ağırlık oranı: 0,96hp / lb (1,58kW / kg) Kaynakça Dış bağlantılar Pratt & Whitney'in R-1830 sayfası R-1830 Varyantlarının Listesi Kategoriratt & Whitney uçak motorları