Sanatta, edebiyatta ve antropolojide renk sembolizmi, rengin çeşitli kültürlerde ve hikaye anlatımında bir sembol olarak kullanılması anlamına gelir. Kültürler arasında ve hatta aynı kültür içinde farklı zaman dilimlerinde renklerin kullanımı ve çağrışımlarında büyük farklılıklar vardır. Aynı renk herhangi bir zamanda aynı kültür içinde çok farklı çağrışımlara sahip olabilir. Renk sembolizminde çeşitlilik, renk anlamlarının ve sembolizmin bireysel, kültürel ve evrensel temelde ortaya çıkmasından kaynaklanmaktadır. Renk sembolizmi de bağlama bağlıdır ve zaman içindeki değişikliklerden etkilenir. Dini kavramların veya maddelerin sembolik temsilleri, kavram veya nesnenin ilişkilendirildiği belirli bir rengi içerebilir. Yaygın çağrışımlar Kırmızı Kırmızı, tüm renk uzayı modellerinde ana renktir. Kanın rengidir. Genellikle aşk, tutku ve şehvetle, aynı zamanda tehlike ve saldırganlıkla ilişkilendirilir. Sevgililer Günü ile ilgili olarak sıklıkla kullanılır. Tehlike veya uyarıyı belirtmek için de kullanılabilir, ancak aynı zamanda önemle de ilişkilendirilir. Örneğin, dur işaretleri ve itfaiye araçları için kullanılır. Çin'de kırmızı genellikle iyi şansı veya mutluluğu sembolize etmek için kullanılır ve birçok tatil veya düğün için kullanılır. Aynı zamanda komünizmi temsil eder. Mavi Mavi, tüm renk uzayı modellerinde ana renktir. Okyanusun ve gökyüzünün rengidir; genellikle dinginliği, istikrarı, ilhamı veya bilgeliği sembolize eder. Sakinleştirici bir renk olabilir ve güvenilirliği sembolize eder. Katolik Kilisesi'nde Meryem Ana, ilahi lütufla "lütuf dolu" olmayı sembolize etmek için çoğunlukla mavi giyerek tasvir edilir. Mavi, erkek bebeklerin kıyafetlerinde veya yatak odalarında yaygın olarak kullanılmaktadır, ancak mavinin erkeklerle bu kadar güçlü bir şekilde ilişkilendirilmesinin nedeni tartışılmaktadır. Mavi ayrıca üzüntü ve depresyonu temsil edebilir. Sarı Sarı, birçok renk uzayı modelinde birincil renktir ve diğer tüm modellerde ikincildir. Genellikle güneş ışığı veya neşe ile ilişkilendirilen bir renktir. Çocuklar genellikle bu rengi sever ve çocuklara ürün pazarlamak için kullanılır; çok parlak, göze çarpan bir renk olduğu için okul otobüsleri ve taksilerde de kullanılır. Yeşil Yeşil, birçok renk uzayı modelinde birincil renktir ve diğer tüm modellerde ikincildir. Doğada çok baskın bir renk olduğu için çoğunlukla doğayı, şifayı, sağlığı, gençliği veya doğurganlığı temsil etmek için kullanılır. Çok rahatlatıcı bir renk olabilir ancak ABD'de parayı, açgözlülüğü, hastalığı veya kıskançlığı sembolize etmek için de kullanılır. Turuncu Turuncu, birçok renk uzayı modelinde ikincil bir renktir. Genellikle eğlence, dışa dönüklük, ateş, enerji, aktivite, tat ve aroma ile ilişkilendirilir. Sonbaharla en çok ilişkilendirilen renktir. İnsan görüşündeki en dikkat çekici renklerden biridir ve genellikle göze çarpmak için kullanılır. Siyah Siyah, tüm renk alanı modellerinde ana renktir. Batı kültüründe negatif bir renk olarak kabul edilir ve genellikle ölümü, kederi veya kötülüğü ve aynı zamanda depresyonu sembolize eder. Bu uygulama geçmişte olduğu kadar yaygın olmasa da insanlar genellikle yas için siyah giyerler. Beyaz Beyaz, tüm renk alanı modellerinde ana renktir. Çoğu zaman mükemmelliği, inancı, masumiyeti, yumuşaklığı ve temizliği sembolize eder. Gelinler genellikle saflığı simgelemek için beyaz gelinlik giyerler. Pembe Pembe, birçok renk uzayı modelinde belirgin bir ikincil veya üçüncül renktir. Yumuşaklık, tatlılık, sevgi ve olgunlaşmamışlık ile ilişkilendirilir. Kaynakça Kategori:Sembolizm