[[Dosyaegasus barge being moved by Freedom Star and towboat American 1.jpg|küçükresim|200px|Pegasus barçı; Discovery Uzay Mekiği'ne ait dış yakıt tankı ile kurtarma gemisi Freedom Star ve American isimli römorkör tarafından Canaveral Limanı'na çekilirken (1 Mart 2006) ]] Römorkörler genellikle diğer deniz araçlarının manevralarını kolaylaştırmak veya sağlamak üzere itme ve çekme işlerinde, aynı zamanda mavna gibi motorsuz deniz araçlarının ve petrol platformu gibi büyük yüzen yapıların çekilmesi amacıyla da kullanılmaktadırlar. Kendi hizmet alanlarında, diğer bir deniz aracı için talep edilen; kurtarma-yardım, destek, ulaştırma ve manevraya yardım hizmetlerini; çekerek, iterek, istenilen konumda sabitleyerek veya refakat yaparak yerine getirme; yetenek, güç ve donanımında olan özgün tasarımlı deniz aracıdır. Sahip oldukları motor gücü, boyutlarına göre oldukça büyük olan römorkörler toplam beygir güçleri ve vinç/çekme kolu kuvvetleriyle anılmaktadırlar. Görev alanları ve yürütecekleri işlere göre manevra yeteneklerini ve çekme-itme güçlerini en verimli duruma getirmek için; Tekne dizayn ve boyutları değişebilir. Makine güç ve sayıları değişebilir. Dümen, pervane ile sevk sistemleri farklı yapı ve tasarımlarda olabilir. Güvertedeki ırgat, kanca-çekme düzeneği ve baş/kıç usturmaçaların yerleşimi farklı olabilir. Bir römorkörü tanımlayan en önemli iki özellik ;Yürütme sistemi ve Çekme gücü(bollard pull) dür. [[Dosya:Tugboat diagram tr.svg|küçükresim|orta|400px|Liman römorkörünün şeması. Römorkörler yüksek manevra kabiliyetine, dayanıklı bir yapıya, alabora olmamasını sağlayan alçak bir ağırlık merkezine, güçlü bir vince ve ittiği gemiye yaslandığı zaman üst yapısına zarar gelmemesini sağlayan bir profile sahiptir. Teknenin arkasındaki hidrolik pin, içinden geçen çekme halatı veya kablosundaki ânî kuvvetleri tamponlayarak onun kopmasını engeller. Pervaneyi çevreleyen kort nozul düşük hızda pervaneden daha çok güç elde edilmesini sağlar.]] Çalışma alanlarına göre römorkörler Çalışma alanlarına göre römorkörleri 3 farklı sınıfta incelemek mümkündür. Açık deniz römorkörleri Özellikleri:Büyük tekne boyutları, güçlü makineler, yüksek çekme güçü, açık denize elverişlilik . Hizmet türü:Kurtarma-yardım, yedekleme, demir çekme(Anchor Handling Tug Supply Vessel-AHTS), Barça akuple yürütücüler(Articulated Tug Barge-ATB, Notch Tugs, Integrated Tug and Barge-ITB) olarak ulaştırma, taşıma Nehir römorkörleri Özellikleri:Orta büyüklükte tekne boyutları, itme için deforme baş bodoslama, yüksek itme-çekme gücü Hizmet türü:Çekerek veya iterek(Towboat-Pushboat) ulaştırma, taşıma Liman römorkörleri Özellikleri:Küçük tekne boyutları, güçlü makineler, güçlü çekme-itme gücü, yüksek manevra yeteneği, farklı tekne ve yürütme sistemi yapıları, açık denize elverişlilik Hizmet türü:Limanlarda gemi yanaştırma/kaldırma, Liman sınırları içinde ve iç denizlerde refakat, yangın söndürme, acil müdahale Yürütme sistemlerine göre römorkörler Çarklı-Paddle Tug:Liman manevralarının gemi halatları, ırgatlar ve gemicilerin kol kuvveti ile yapıldığı zamanlar(1800’ler)da; ahşap güverteli, buharlı ve yandan çarklı römorkörler;liman manevralarından çok yelkenlilerin nehir ve haliçlerde uygun rüzgâr ve gel-git akıntılarını beklemelerinden doğacak gecikmelerini önlemek üzere çekme yedekleme işlerinde kullanılırdı. Konvansiyonel tek/çift uskurlu Single/Twin Screw Tug Birleşik-Combi Tug Azimut kıçtan itişli -Azimuth stern drive-ASD Azimut merkez çekişli-Azimuth tractor drive-ATD Azimut baştan çekişli -Ztech Voith-Schneider Propeller -VSP Rotor Tug EDDY(Efficient Double End Dynamic) Tug RAVE(Robert Allen Voith Escort) Tug Gemi yanaştırma mödülü(GYM)-Ship Docking Modules-SDM Ayrıca bakınız Gemi Gemi makineleri Dış bağlantılar http://www.maritimejournal.com https://web.archive.org/web/20150217012700/http://www.pilotmag.co.uk/2013/02/24/whither-towage-john-clandillon-baker/ Amerikan Denizyolları Operatörleri Römorkörler hakkında geniş içerikli bir site New York Eyaleti Römorkör Yarışları Kategorienizcilik Kategori:Gemi mühendisliği Kategori:Gemi tipleri Kategori:Römorkörler