Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Solo Keman için Sonat ve Partitalar (Bach)

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
küçükresim|BWV 1001–1006 eser sayılı Sonat ve Partitaların el yazmasından 1720 tarihli başlık sayfası. Solo keman için sonat ve partitalar (BWV 1001–1006) Johann Sebastian Bach'ın 1720'li yıllarda Köthen'de yazdığı düşünülen, altı başlıktan oluşan eserdir. Bazen, Bach imzalı el yazmasındaki başlıklarına uygun olarak, İngilizce'de solo keman için sonatlar ve partiler olarak anılırlar: Bach zamanında Almanca konuşulan bölgelerde "Partia" (çoğul "Partien") yaygın olarak kullanılırken, 1879 Bach Gesellschaft baskısında o zamana kadar standart hale gelen bu sete İtalyanca "partita" olarak tanıtılmıştır. Eser üç kilise sonatı ve dans bölümlerinden oluşan üç partitadan oluşur. İkinci partita, son bölümü solo keman için yazılmış en ustalıklı ve duygulu bölüm olan Chacone ile bilinir. Eser 1720'de tamamlanmış, ancak 1802'ye kadar Bonn'da Nikolaus Simrock tarafından yayımlanmamıştır. Yayımlandıktan sonra bile, ünlü kemancı Joseph Joachim bu eserleri icra etmeye başlayana kadar büyük ölçüde göz ardı edilmiştir. Bugün, Bach'ın solo sonat ve partitaları keman repertuvarının önemli bir parçasıdır ve sıklıkla icra edilip kaydedilmektedir. Bach'ın adlandırdığı şekliyle Sei Solo a Violino senza Basso accompagnato (Bas Eşliği Olmayan Keman için Altı Solo), solo bir çalgı olarak kemanın teknik olanaklarını sağlam bir şekilde oluşturmuştur..Eser, Eugène Ysaÿe ve Béla Bartók da dahil olmak üzere sonraki nesil besteciler tarafından solo keman parçaları için arketip görevi görmüştür. Bazıları, İtalyanca kelimeler yerine Almanca olarak okunduğunda "sei solo" başlığının gerçek anlamının (yalnızsın [zorunlu]) karısının son zamanlarda ani ölümüne kasıtlı bir gönderme olduğuna inanıyor. Bu teori müzisyenler arasında yaygındır, ancak Bach akademisyenleri arasında değildir, ancak başlık sayfasındaki tamamlanma yılının istisnai belirtisi, karısına bir saygı ödediğini gösteriyor gibi görünmektedir. Eserin tarihsel arka planı küçükresim|463x463pik|BWV 1001 ilk sonatın giriş bölümü adagionun el yazması, 1720 Sonatların ve partitaların bestecinin imzası ile bugüne kalan el yazması, Bach'ın 1720'de Kapellmeister olduğu Köthen'de yapılmıştır. Christian Wolff'un (2002) belirttiği gibi, Bach'ın Leipzig'deki döneminden önceki çalgısal eserleri için kaynakların yetersizliği, kesin bir kronoloji oluşturmayı zorlaştırmaktadır; bununla birlikte keman ve sürekli bas için sol minör Füg'ün BWV 1026 (BWV 1001-1006'dakine benzer kemancı yazıya sahiptir) 1714'te Weimar'lı orgcu Johann Gottfried Walther tarafından yapılan bir kopyası, koleksiyonun orijinal olarak Weimar'da bestelenen parçalardan yeniden oluşturulmuş olabileceği gibi yaygın olarak tutulan bir görüş için destek sağlamaktadır. Kontrpuan tekniğine göre yaratılan polifonik bir doku üretme hedefi, solo keman için bu türden hayatta kalan ilk eserlerin Johann Paul von Westhoff tarafından 1696'da yazılmış solo keman için partitalarının etkisini de gösterir. O dönemin usta kemancılarından Westhoff, 1674'ten 1697'ye kadar Dresden'de ve 1699'dan 1705'teki ölümüne kadar Weimar'da saray müzisyenliği yapmıştır, bu nedenle Bach onu iki yıl kadar tanımıştır. O dönemde solo keman repertuvarı aktif olarak büyümekteydi: Heinrich Ignaz Franz Biber'in ünlü solo Passacaglia c.1676; Westhoff'un solo keman müziği koleksiyonları 1682 ve 1696'da yayınlandı; Johann Joseph Vilsmayr'ın Artificiosus Concentus pro Camera 1715'te ve Johann Georg Pisendel'in solo keman sonatı 1716 civarında bestelendi; ve son olarak, Georg Philipp Telemann 1735'te solo keman için 12 Fantazi yayınlamıştır. Polifonik keman müziği yazma geleneği, Almanya'da, özellikle Biber, Johann Heinrich Schmelzer ve Dresden okulu bestecileri denilen Johann Jakob Walther ve Westhoff tarafından önceden geliştirilmişti. Bach'ın Weimar ve Köthen dönemleri, saray müzisyeni olarak çalıştığı için özellikle dindışı müzik yazmak için uygun ortamlardı. Solo viyolonsel ve orkestra süitleri, ünlü Brandenburg Konçertoları ve diğer birçok tanınmış çalgısal müzik koleksiyonu Köthen döneminden kalmadır. In the list of Bach's chamber works, the violin solos form part of a small group, as there is the supposed 'libro secundo' of the 6 suites à Violoncello solo, with a single partita for flauto traverso solo, in A minor, placed directly after the cello suites in the Schmieder catalogue: BWV 1013. Yani senza basso grubunda on üç değişik sonat ve partita var. Her iki el yazmasında da önemli özellikler açıkça yazılmıştır: keman ya da viyolonsel solo için, 'bas eşliği olmaksızın'. Bach, kendi zamanında tüm sanatsal müzikte ortak payda olan müziğin temeli olarak sürekli bas uygulamasının altını çizdi. Keman için bir sonat doğal olarak sürekli bas ile eşlik eden çalıcılarında olduğu bir müzik ve parçaları ima ederdi, solo sonatlarda ve süitlerde ise sürekli bas'ın geçerli olmadığını ifade etmiştir. Sürekli bas normu, Arcangelo Corelli'nin 1700'de yazdığı Op. 5 solo keman sonatları tarafından belirlenmiş ve bu eserlere çeşitli şekillerde eşlik edilmiş olabilir, ancak burada sürekli bas 'solo' kemanın doğal eşliğidir. Yazılı bir bas çizgisi (ya da sürekli bas), sol el bas hattını ikiye katlamak için pes sesli bir yaylı veya üflemeli bir çalgının eklenebileceği, klavsenci veya lut çalıcısı tarafından çalınması istenen armonileri işaret etmek için bazı sayılar ve şifrelerle birlikte çalınan bas çizgisidir. Sürekli bas olmadığı belirtilen (senza basso) parçalar ise, çalıcıyı çeşitli ses bölgelerinde gerçekleştirmeye zorladıkları, bazı notaların ve desenlerin diğer partilere eşlik ettiği, müziğin içine bir polifonik söylemin yazıldığı istisnalardır. Birkaç tel üzerindeki arpejler, çift sesler ve karşıt ses aralıkları ve özellikle çok ustalıklı yay çalım gerektiren hareketler, tüm seslerin bir yaydan ve dört/beş telden ve hatta tek bir flütten sağlayabilecek derecede sonuna kadar kullanılmıştır. İlk seslendiriliş Bu keman sololarının Bach'ın yaşamı boyunca icra edilip edilmediği veya icracıların kim olduğu bilinmemektedir. Her ikisi de Dresden sarayında yetenekli kemancılar olan Johann Georg Pisendel ve Jean-Baptiste Volumier, Köthen'deki orkestra lideri Joseph Spiess gibi olası icracılar üzerinde durulmaktadır. Daha sonra Leipzig'de Bach'ın aile çevresinin bir parçası olacak olan Friedrich Wilhelm Rust da muhtemel bir adaydır. Bach'ın kendisi gençliğinden itibaren yetenekli bir kemancı olduğu ve keman ve edebiyatına olan aşinalığı, eserde de görüldüğü gibi çok ayrıntılı imza el yazmasında kendini göstermektedir. Oğlu Carl Philipp Emanuel Bach'ın belirttiğine, "Bach, hem gençliğinde hem yaşlılığına kadar temiz ve güçlü bir şekilde keman çalmıştır." El yazmaları ve yayımlanan edisyonlar küçükresim|468x468pik|BWV 1006 eser sayılı üçüncü partitanın giriş bölümü olan prelüdün ilk sayfasının el yazması. Bach'ın 1750'de ölümü üzerine, orijinal el yazması muhtemelen ikinci eşi Johann Christoph Friedrich Bach'ın ikinci eşi Anna Magdalena aracılığıyla bulundu. J. C. F. Bach'ın son erkek soyundan Wilhelm Friedrich Ernst Bach'a miras kalmış, o da kız kardeşi Christina Louisa Bach'a (1762–1852) bırakmıştı. Diğer dört erken el yazması da var. Başlangıçta Leipzig döneminden otantik bir Bach imzası olarak tanımlanan biri, şimdi Bach'ın ikinci karısı Anna Magdalena Bach tarafından 1727-32 yıllarına dayanan bir kopya olarak tanımlanmış ve Bach'ın solo çello için yazdığı altı süitin kopyasına eşlik etmektedir. Bach'ın hayranlarından Johann Peter Kellner tarafından yapılan 3 Temmuz 1726 tarihli (tarih son sayfadadır) başka bir kopya, si minör partita'nın setten eksik olmasına ve sapmalar ve ihmaller çok sayıda olmasına rağmen iyi korunmuştur. Bu farklılıklar, daha önceki bir kaynaktan veya kopya oluşturmadan gelmiş olabilir ve Kellner'e ait kopyalama hataları olmayabilir. Bu görüş Zoltán Szabó tarafından desteklenmektedir. Üç el yazması Berlin Devlet Müzesi'ndedir ve 1879'dan beri Alfred Dörffel'in çabalarıyla Bach-Gesellschaft'ın mülkiyetindedir. Her ikisi de kimliği belirsiz kopistler tarafından yazılmış diğer iki on sekizinci yüzyıl el yazması da bugüne kadar korunmuştur. Eserin ilk baskısı, 1802'de Bonn'dan Nikolaus Simrock tarafından yayımlanmıştır. Bach'ın kendi el yazmasına referansla yapılmadığı ve 19. yüzyılın sonraki baskılarında sık sık tekrarlanan birçok hataya sahip olduğu, içindeki hatalardan açıktır. İcracılar Sonat ve partitaların en ünlü icracılarından biri, bu eseri "Kemancıların Himalaya dağları" olarak gören ve 1940'ların sonlarında tüm sonat ve partitaları kaydeden ünlü kemancı ve besteci Georges Enescu'dur. Öğrencilerinden biri (Serge Blanc), ustası Enescu'nun ses tonu, cümle kurma, tempo, parmak numaraları ve ifade ile ilgili notlarını ücretsiz olarak dağıtılan bir belgede toplamıştır. Müzikal yapı Eser üç sonat ve üç partitadan oluşmaktadır. Sıralaması ise 'Sonat 1, Partita 1, Sonat 2, Partita 2, Sonat 3, Partita 3' şeklindedir. Sonatların her biri, kilise sonatının tipik yavaş-hızlı-yavaş-hızlı biçiminde dört bölümden oluşur. Her sonatın ilk iki bölümü ağır bir giriş bölümünü takip eden bir fügdür. Üçüncü (yavaş) bölümler liriktir, son bölümler ise benzer müzikal yapıyı tipik bir ikili süit bölümü olarak ortak özelliği paylaşırlar. Sonatların aksine, partitalar daha alışılmışın dışında bir tasarıma sahiptir. Her ne kadar allemande, courante, sarabande ve gigue barok süit be partita biçiminin alışılmış bölümleri olsalar da, çeşitlilik sağlamak için her bölüme yeni unsurlar eklenmiştir. Alternatif partisyonlar Bugüne kalan BWV 964 ve 968 transkripsiyonlarının yanı sıra, iki farklı kaynak da Bach ve çevresinin sonat ve partitaları solo keman yerine klavyeli çalgılar üzerinde çaldığını gösteriyor. Müzik teorisyeni, çalgı yapımcısı ve orgcu Jakob Adlung şöyle yazmıştır; 'Bach'ın klavye çalışmalarına göre -' Bu eserler aslında klavyede performans için çok uygun olan ve sürekli bas eşliksiz solo kemanlar için 3 sonat ve 3 partitadır (Anleitung zu der musikalischen Gelahrtheit, Erfurt, 1758). Bach'ın ölüm ilanını yazan Johann Friedrich Agricola ise, "Bestecisi klavikordda sık sık kendi başına çalmıştır ve gerekli gördüğü kadar çok armoniler eklemiştir" şeklinde bir bilgi belirtmiştir. Eserler ve bölümler Sonat No. 1 BWV 1001 sol minör Adagio Fuga (Allegro) Siciliana Presto Her ne kadar tonalite el yazmasında re minör olduğunu gösteriyor olsa da, bu barok dönemde yazımsal bir gelenektir ve bu nedenle parçanın Dorian modunda olduğu anlamına gelmez. İkinci bölüm füg, daha sonra org (Prelude ve Füg, BWV 539) ve lut (Fugue, BWV 1000) için yeniden ele alınmıştır, ikincisi keman versiyonundan iki ölçü daha uzundur. Partita No. 1 BWV 1002 si minör Allemanda – Double Corrente – Double (Presto) Sarabande – Double Tempo di Borea – Double Bu partitada, alışılmışın dışında gigue yerine bir bourrée ile bitirilmiştir (Tempo di Borea). Her bölümü bir varyasyon izlemektedir (Fransızca'da double). Sonat No. 2 BWV 1003 la minör Grave Fuga Andante Allegro Partita No. 2 BWV 1002 re minör Allemanda Corrente Sarabanda Giga Ciaccona Orijinal el yazmasında Bach, Allemanda'nın sonunda 'Segue la Corrente' olarak belirtmiştir. Partitanın son ve en ünlü bölümü olan Chaconne, Yehudi Menuhin tarafından "solo keman için var olan en büyük yapı" olarak değerlendirilmiştir. Sonat No. 3 BWV 1005 Do Majör Adagio Fuga Largo Allegro assai Eserin açılış bölümü, bir zamanlar yaylı çalgılarda imkansız olduğu düşünülen bir teknik olan, notaların huzurlu ve yavaş bir şekilde akorlanması üzerine kuruludur. Füg, üç sonat arasında en karmaşık ve en kapsamlı olanıdır ve konu koral Komm, heiliger Geist, Herre Gotttan alınmıştır. Bach, bu fügde bir stretto, bir ters çevirme ve çeşitli çift kontrpuan örnekleri dahil olmak üzere birçok kontrapuntal teknik kullanmıştır. Partita No. 3 BWV 1006 Mi Majör Preludio Loure Gavotte en rondeau Menuet I Menuet II Bourrée Gigue Seçilmiş düzenlemeler ve transkripsiyonlar J. S. Bach'ın klavsen, org ve lut için yaptığı çeşitli bölümlerin transkripsiyonlarından bazıları daha sonra Bach'ın öğrencilerine atfedilmiştir. Klavsen parçaları 'Muhtelif Klavsen Eserleri' başlığıyla, Bach Gesellschaft Edition, 1853'te yayınlandı. BWV 539/ii Füg re minör, (BWV 1001/ii) org için BWV 1000 Füg sol minör, (BWV 1001/ii) lut için BWV 1006a Suite Mi Majör, (BWV 1006) lut ya da klavsen için BWV 964 Sonata re minör, (BWV 1003, kuşkuludur) klavsen için BWV 968 Adagio Sol Majör, (BWV 1005'ten, kuşkuludur) klavsen için Chaconne, BWV 1004. Johannes Brahms, sol el piyano için Ferruccio Busoni, solo piyano için William Thomas Best, org için Henri Messerer, org için Matthias Keller, org için, Carus Verlag, 2011 Prelüd, BWV 1006 J. S. Bach, BWV 29 eser sayılı kantatın giriş bölümü olarak org, trompetler, obualar ve yaylılar için tekrar çalışılmış bir bölümdür. Various arrangements for organ of the sinfonia, including the versions by Alexandre Guilmant, Marcel Dupré ve Friedemann Winklhofer'ın (Hans Sikorski Ed.) versiyonları da dahil olmak üzere org için çeşitli düzenlemeler. İngiliz lutçu Nigel North Bach'In keman ve viyolonsel için tüm solo eserlerinin lut transkripsiyonlarını yapmış ve kaydetmiştir. Seçilmiş kayıtlar Modern keman ile Yehudi Menuhin, 1934–1944 and 1957 and 1975 George Enescu, 1948 Jascha Heifetz, 1952 Henryk Szeryng, 1954 and 1967 Emil Telmányi, 1954 Nathan Milstein, 1956 and 1973 Joseph Szigeti, 1956 Arthur Grumiaux, 1961, included on the Voyager Golden Record Gidon Kremer, 1980 and 2005 Oscar Shumsky, 1983 Shlomo Mintz, 1984 Itzhak Perlman, 1988 Ida Haendel, 1995 Salvatore Accardo, 1996 Vanessa-Mae, 1996 Dmitry Sitkovetsky, 1997 James Ehnes, 2000 Christian Tetzlaff, 1993, 2006 and 2017 Viktoria Mullova, 2009 Isabelle Faust, 2010 & 2012 Kyung Wha Chung, 2016 Julia Fischer, 2017 (Re-release) Hilary Hahn, 1997 and 2018 Barok keman ile Sergiu Luca, 1977 Sigiswald Kuijken, 1981 Jaap Schröder, 1984-1985 Lucy van Dael, 1996 Rachel Podger, 1997–1999 Elizabeth Wallfisch, 1997 Monica Huggett, 1997 Ingrid Matthews, 2000 Hélène Schmitt, 2004 John Holloway, 2006 Alina Ibragimova, 2009 Viktoria Mullova, 2009 Amandine Beyer, 2011 Isabelle Faust, 2016 Giuliano Carmignola, 2018 Thomas Zehetmair, 2019Klavsen Robert Hill, 1999 Mandolin Chris Thile, 2013 Avi Avital, 2019 Bulent Yazici, 2019 Notlar Kaynakça El yazmaları ve yayımlanmış edisyonlar . Preface by Peter Wollny, pages VIII–XII. , Part of the preface Kitaplar ve dergi makaleleri and published a book (2017) about Bach's Chaconne: Excerpts from Eternity – The Purification of Time and Character, the Fulfilment of Love and Cooperation with the Celestial Will in Johann Sebastian Bach's Ciaccona for Violin. Bachmann, Alberto (1925) An Encyclopedia of the violin, Da Capo, . (a reprint of a 1985 publication in Early Music) Dış bağlantılar J. S. Bach Sonatlar ve Partitalar: International Music Score Library Project (IMSLP) adresindeki ücretsiz notalar. Digitised copy of autograph manuscript (1720) at the Bach Archive, Leipzig. Free sheet music of all six works from Cantorion.org MIDI Sequences of Bach's Violin Sonatas/Partitas Sonatas and Partitas for solo violin Vito Paternoster – MP3 Creative Commons Recording, played on cello Sonatas and Partitas for Solo Violin (Bach) at the Mutopia Project Violinists talk about their approach to Sonatas and Partitas for Solo Violin From liner notes of a Benedict Cruft recording Discussion of recording history Recordings of the Sonatas and Partitas in the 1950s at Enesco's Profile at The Remington Site Discussion of publishing history and Second Sonata Free Bach Violin Sheet Music With bowing and fingering instructions. Music for Glass Orchestra by Grace Andreacchi, a novel that contains an extensive analysis of the Sonatas and partitas for Solo Violin. Bach's Chaconne in D minor for solo violin: An application through analysis by Larry Solomon Violinist and author Arnold Steinhardt discusses his lifelong quest to master the chaconne; interesting interview, good links In the BBC Discovering Music: Listening Library Kategori:1720 besteleri Kategori:Johann Sebastian Bach Kategori:Johann Sebastian Bach'ın eserleri Kategori:Barok müzik Kategori:Johann Sebastian Bach süitleri
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri