Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Stirling Moss

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
Sir Stirling Craufurd Moss, (17 Eylül 1929 - 12 Nisan 2020), İngiliz Formula 1 yarış pilotudur. Uluslararası Motor Sporları Onur Listesi'ne girerek, çeşitli kategorilerde yarıştığı 529 yarıştan 212'sini kazandı ve "Dünya Şampiyonluğunu asla kazanamayan en büyük sürücü" olarak tanımlandı. 1955 ile 1961 arasında yedi yıllık bir süre içinde Moss, dört kez ikinci, diğer üç yılda ise üçüncü oldu. Erken dönem Moss, anne Aileen ve diş hekimi baba Alfred Moss'un oğlu olarak Londra'da doğdu. Thames Nehri'nin sağ kıyısındaki bir evde büyüdü. Babası, 1924 Indianapolis 500'de 16. sırada yer almış amatör bir yarış pilotuydu. Aileen Moss, bir Singer Nine'nin direksiyonunda savaş öncesi tepe tırmanışı motor sporlarına da dahil olmuştu. Stirling, başarılı bir ralli şoförü olan ve Erik Carlsson ile evlenen kız kardeşi Pat Moss gibi yetenekli bir at binicisiydi. Moss birkaç bağımsız okulda eğitim gördü: Surbiton'daki Shrewsbury House School, Clewer Manor Junior School ve Hertford yakınlarındaki Hertford Heath'de bulunan bağlantılı kıdemli okul Haileybury ve Imperial Service College . Yarış kariyeri sağ|küçükresim| Moss, 1957 İngiliz Grand Prix'sini kazanmak için bu Vanwall VW5'i Tony Brooks ile paylaştı. Moss, 1948'den 1962'ye kadar yarıştı ve 16 Formula 1 yarışı dahil olmak üzere girdiği 529 yarıştan 212'sini kazandı . Tek bir yılda 62 yarışta yarıştı ve Cooper 500, ERA, Lister Cars, Lotus, Maserati, Mercedes-Benz, Porsche ve Vanwall tek koltuklu yarış otomobilleri dahil olmak üzere yarış kariyeri boyunca 84 farklı markanın arabasını, Aston Martin, Maserati, Ferrari, Jaguar ve Mercedes-Benz'in spor otomobillerini ve Jaguar sedanlarını kullandı. Dönemin birçok sürücüsü gibi, çoğu kez aynı günde çeşitli sınıflarda ve yarışlarda yarıştı. "Bir İngiliz otomobilinde onurlu bir şekilde kaybetmek yabancı bir otomobilde kazanmaktan daha iyi" diyerek İngiliz arabalarıyla yarışmayı tercih etti. Vanwall takımı ile F1'de Alman / İtalyan dominasyonunu kırmada etkili oldu (Cooper'daki Jack Brabham gibi). Nigel Mansell'in daha fazla yarışta yarıştıktan sonra onu geçtiği 1991 yılına kadar en çok Formula 1 zaferine sahip İngiliz sürücü olarak kaldı. 1948-1954 Moss, kariyerine babası Alfred'in 328 Frazer Nash, DPX 653'ün direksiyonunda başladı. Moss, Cooper Car Company'nin ilk müşterilerinden biriydi ve 1948'de Cooper 500 yarış otomobili üzerindeki depozitoyu ödemek için binicilik etkinliklerinde yarışarak kazandığı parayla depozitoyu ödedi.Ondan sonra oğlunun yarışmasına karşı çıkan ve onun bir dişçi olmasını isteyen babasını arabayı almak için ikna etti. Kısa süre sonra ulusal ve uluslararası düzeyde çok sayıda galibiyet ile yeteneğini gösterdi ve daha üst kategorilere geçtikten sonra Formula 3'te Cooper ve Kieft takımları ile yarışmaya devam etti. İlk büyük uluslararası yarış zaferi, 21. doğum gününün arifesinde, Kuzey İrlanda'daki Dundrod pistinde 1950 RAC Turist Kupasında, ödünç aldığı Jaguar XK120'nin direksiyonunda geldi. 1951 (Jaguar C-Type ), 1955 (Mercedes-Benz 300SLR), 1958 ve 1959 (Aston Martin DBR1) ve 1960 ve 1961'de (Ferrari 250 GT) ile bu yarışı 6 kez daha kazandı. Ayrıca yetenekli bir ralli pilotu olarak, Alp Rallisi'nde ceza almadan 3 etabı bitirenlere verilen Coupe d'Or (Gold Cup)'u kazanan 3 kişiden biridir . 1952 Monte Carlo Rallisi'ni Desmond Scannell ve Autocar dergisi editörü John Cooper'ın co-pilotlukları ile Sunbeam-Talbot 90'la ikinci bitirdi . 1954'te, 12 saatlik Sebring'i kazanan ilk Amerikan olmayan pilot oldu ve Cunningham ekibinin 1.5 litrelik OSCA MT4'ünü Amerikan Bill Lloyd ile paylaştı. 1953'te Mercedes-Benz yarış patronu Alfred Neubauer, Moss'un menajeri Ken Gregory ile Moss'un Mercedes Grand Prix ekibine katılma olasılığı hakkında konuştu. Nispeten rekabetçi olmayan bir arabada iyi performans gösterdiğini ve daha iyi bir arabada nasıl performans göstereceğini görmek isteyen Neubauer, Moss'un 1954 sezonu için Maserati satın almasını önerdi. Bir Maserati 250F satın aldı ve aracın güvenilmezliği 1954 Sürücü Şampiyonasında yüksek puanlar almasını engellemesine rağmen, Mercedes'in favori pilotları yanında birkaç kez yarışmaya hak kazandı ve yarışlarda iyi performans gösterdi. Maserati'de Şampiyonluk Dışı Uluslararası Altın Kupası'nı kazandığında ilk Formula 1 zaferini kazandı. Monza'daki İtalyan Grand Prix'sinde o sırada Formula 1'de en iyisi olarak kabul edilen her iki sürücüyü de geçti - Mercedes pilotu Juan Manuel Fangio ve Ferrari pilotu Alberto Ascari - ve liderliği ele geçirdi. Ascari motor sorunları nedeniyle yarıştan çekildi ve Moss, motorunun arızalanacağı 68. tur'a kadar ilerledi. Fangio zaferi aldı ve Moss Maserati'sini bitiş çizgisine itti. Moss, Hockenheim'da bir Mercedes-Benz W196'yı test ederken ondan çoktan etkilenen Neubauer, derhal 1955 yılı için Moss'la kontrat imzaladı. 1955 Moss'un ilk Formula 1 zaferi, Aintree'deki 1955 İngiliz Grand Prix'siydi . Aynı zamanda bu yarışı kazanan ilk İngiliz pilottu. Mercedes 1–2–3–4'lük bir finişe liderlik ederken takım arkadaşı ve sıkı rakibi olan Fangio'yu yendi.Aynı zamanda Fangio onun akıl hocasıydı. Fangio'nun yarış Moss'un ülkesinde yapılıyor diye Moss'a 1.liği bilerek verdiği ileri sürülmüştür.Moss, Fangio'ya defalarca sordu ve Fangio şöyle cevapladı: "Hayır. O gün benden daha iyiydin." Aynı yıl Moss ayrıca RAC Turist Kupasını, Targa Florio'yu (takım arkadaşı Peter Collins ) ve Mille Miglia'yı da kazandı. Mille Miglia 1955 yılında Moss İtalya'da bin millik Mille Miglia yarışını kazandı. 25 yaşında olan Moss, fabrika çıkışlı dört Mercedes-Benz 300 SLR spor yarış otomobilinden birini sürdü. W196 Grand Prix otomobiline dayanarak, uzay şasi ve magnezyum alaşımlı gövdelere sahiptiler ve modifiye edilmiş W196 motorları benzin, benzen ve alkol karışımına ile çalışıyordu. Ekibin ana yarış rakipleri fabrika çıkışlı Piero Taruffi, Eugenio Castellotti, Umberto Maglioli ve Paolo Marzotto'nun pilotluğunu yaptığı Ferrari'lerdi. Gazeteci Denis Jenkinson, Moss'un yönlendiricisiydi. Aslında bir yönlendirici isteyen John Fitch ile yarışacaktı, ancak Mercedes Fitch'e 300 SL verdiğinde,Jenkinson SLR daha hızlı olduğu için Moss'la beraber yarışmayı kabul etti. Jenkinson, yarış hızı notlarını, tehlikelerini not ettiği rotanın bir silindir haritası şeklinde ortaya çıkardı - Moss'un daha fazla yerel bilgiye sahip sürücülerle rekabet etmesine yardımcı olan bir yenilik. Jenkinson, ona giden yolu anlatmak için el işaretlerini kullandı. Radyo iletişimi denediklerinde etkisiz olduğunu kanıtlamıştı, çünkü Moss sürüşüne tamamen konsantre olduğu zaman Jenkinson'ın sesinden habersizdi. Yarışı yolcular için çok tehlikeli olarak gören Fangio, Karl Kling gibi SLR'ını tek başına sürdü. Hans Herrmann dördüncü arabayı yolcu koltuğundaki tamirci Herman Eger ile sürdü. Yarış zamanlanmış bir olaydı ve yarışmacılar bir dakikalık aralıklarla tek başlarına başladılar. Moss'un Mercedes'i 7:22'de Brescia'daki kalkış rampasını terk etti (dolayısıyla otomobilin yarış numarası 722'ydi). Castellotti'nin Ferrari'si bir dakika sonra kalktı ve Taruffi'nin arabası ise 7: 27'de kalktı. Yaklaşık 90 mil sonra, Moss Paduva'ya saatte 175 mil/saat (282km/saat) yaklaşırken yan aynasında Castellotti'nin hızla arayı kapadığını gördü. Moss bir köşeyi yanlış döndü ve saman balyalarına çarptığında Castellotti onu geçti ve giderek arayı açtı. 188 mil yarıştan sonra İtalyanlar Ferrari'nin lastiklerini değiştirmek için Ravenna'da durmak zorunda kaldı ve Ferrari tekrar geride kaldı. Marzotto'nun Ferrari'si iyi başladı ama lastik sırtı 170 mil/saat (274km/saat) hızla giden lastikten fırladı ve yedek lastik sırtı yanlış boyutta olduğu için yarıştan çekilmek zorunda kaldı. Adriyatik kıyısına yaklaştıklarında başıboş bir tanker gemisi yanaştı ve hem Jenkinson'u hem Moss'u benzine buladı. Jenkinson'un gözlükleri rüzgar sayesinde uçtu ve aracın kenarına kustu ama yanında yedek gözlükler vardı. Roma'ya ulaştıklarında, Taruffi, Hermann, Kling ve Fangio'nun önünde oldukları onlara söylendi fakat toplam geçen sürede rakiplerinin önüne geçip geçmediklerini bilmenin bir yolu yoktu. Roma'yı geçtikten sonra, Kling'in yarışı ağaçlara çarpması sonucu sona erdi. Moss ve Jenkinson nihayet Brescia'daki finişe vardıklarında, Castellotti'nin Ferrari'sinin şanzıman sorunuyla yarış dışı kaldığını ve kazandıklarını öğrendiler. Fangio yaklaşık 33 dakika daha yavaş bir derece ile ikinci sırada yer aldı, Mercedes'i motor arızasından dolayı gecikti ve sadece yedi silindirle çalıştı. Fabrika çıkışlı Ferrari'lerden yarışı tek bitiren Maglioli, Moss'tan 45 dakika daha geç geldi ve 3. oldu. Moss'un 10 saat 7 dakika ve 48 saniyelik zamanı ve 1000 milde ortalama 159km/saatlik rekoru kırılamayan bir rekor olarak hala durmaktadır.Mille Miglia yarışı 2 sene sonra bir daha hiç yapılmamak üzere yapılmadı. Yarıştan önce Fangio'nun kendisine verdiği bir “sihirli hap” almıştı ve içinde ne olduğunu bilmese de kullandı. Hapın içinde Dexedrine ve Benzedrine adlı rallilerden önce kullanılan etken maddeler vardı. İlacın alınma nedeni açıktı,ayakta kalmak,uyumamak için alınıyordu. Yarışın ardından geceyi ve ertesi gün kız arkadaşıyla Köln'e gitti, Münih'te kahvaltı etti ve Stuttgart'ta öğle yemeği için mola verdi. 1956-1962 küçükresim|Moss (solda), Innes Ireland ile 1961 Hollanda Grand Prix'sinde . Moss, 1956 ve 1957 Bahamalar Hız Haftası'nda Nassau Kupası'nı kazandı. Ayrıca 1957'de o tarihe kadar bir Grand Prix'e ev sahipliği eden en uzun pistte,Pescara Pisti'nde kazandı.Bu pistte uzun mesafeli yarışlardaki uzmanlığını herkese gösterdi . Etkinlik üç saat sürdü ve Moss, pol pozisyonundan başlayan Fangio'yu 3 dakikadan biraz fazla süreyle yendi. 1958'de, Moss'un ileri görüşlü tavrı yarış dünyasında dalgalanmalar yarattı. Moss, sezonun ilk yarışını 1961'de ortak tasarım haline gelen arkadan motorlu bir F1 otomobilinde kazandı. O yıl Monza'da, Avrupa'da yarışla alakası olmayan bir marka olan Eldorado Dondurma Şirketi tarafından desteklenen ilk tek kişilik otomobil olan "Eldorado" Maserati'de yarıştı. Bu, Avrupa'da çağdaş sponsorluğun ilk örneğiydi, dondurma üreticisinin renkleri Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) tarafından belirlenen renklerin yerini aldı. Moss'un spor tutumu ona 1958 Formula 1 Dünya Şampiyonası'na mal oldu. Rakip Mike Hawthorn, Portekiz Grand Prix'sinden sonra bir ceza ile tehdit edildiğinde, Moss onu savundu. Hawthorn, arabasıyla spin attıktan sonra ters yöne sürüp arabasını stop ettirmişti. Moss, arabayı vurdurmak için trafiğe karşı yokuş aşağı srümesi için Hawthorn'a tavsiyelerde bulunmuştu. Moss'un hızlı düşünmesi ve Hawthorn'u komiserler karşısında savunması, Hawthorn'un Moss'un arkasındaki ikinci olduğu için 6 puanını korudu. Hawthorn, o yıl Moss'un dört yarış birinciliğine rağmen sadece bir yarış kazanmış olsa da 1 puan ile Moss'u sezon sonunda yenmiş ve şampiyon olmuştu. Moss'un şampiyonadaki kaybı, pit ekibi ve bir yarıştaki sürücü arasındaki iletişimde bir hataya bağlanabilir. Her yarıştaki en hızlı tur için bir puan veriliyordu ve pit ekibi, Hawthorn'un rekor bir tur attığı anlamına gelen "HAWT REC" yazan bir tabela gösterdi. Moss bunu "HAWT REG" (Hawthorn Regular) olarak okudu ve Hawthorn'un aynı hızlarda düzenli turlar yaptığını düşündü, bu yüzden hızlı bir tur atmaya çalışmadı. Pit ekibinin tur zamanını işaret etmesi gerekiyordu ve bu sayede Moss neyi geçmesi gerektiğini anlayabilirdi fakat öyle olmadı. Moss, spor otomobillerde de Grand Prix otomobillerde olduğu gibi yetenekliydi. Turist Kupası, Sebring 12 Saat ve Mille Miglia'daki galibiyetlerine, 1000km'lik Nürburgring'de, ilk ikisi Aston Martin'de (arabayı çoğunlukla Moss sürdü) üç ardışık galibiyet (1958-1960 arası) ekledi. Üçüncü yarışta ise Amerikan Dan Gurney ile birlikte Tipo "Birdcage" Maserati adlı aracı sürerek 1.oldular. Çift, bir yağ hortumu patladığında yaklaşık altı dakika kaybetti, ancak kötü koşullara rağmen kaybedilen zamanı telafi ettiler ve 1. oldular. sol|küçükresim| Moss, 1958 12 Saat Sebring'de Aston Martin DBR1 ile yarışıyor 1960 Formula 1 sezonunda Moss, Rob Walker'ın Coventry-Climax motorlu Lotus 18'i sürerek Monaco Grand Prix'sini kazandı. Spa-Francorchamps'taki Belçika Grand Prix'si için alıştırma turları sırasında Burnenville virajında bir kazada ciddi bir şekilde yaralandı ve sonraki üç yarışı kaçırdı ancak sezonun sonuncu yarışı, Kaliforniya, Riverside'daki Amerika Birleşik Devletleri Grand Prix'sine kadar iyileşmişti ve bu yarışı kazandı. [[Dosya:MossLotusClimax19610806.jpg|sağ|küçükresim| Moss, 1961 Alman Grand Prix'sinde galip gelen Lotus-Climax'ın direksiyonunda. ]] Yeni 1.5 litrelik motor kuralına uyarak,1961 Formula 1 sezonu için Enzo Ferrari, "sharknose" (köpekbalığı burun) Ferrari 156'yı tamamen yeni bir V6 motorla donattı. Moss'un Climax motorlu Lotus'u nispeten güçsüzdü, ancak 1961 Monaco Grand Prix'ini 3.6 saniye farkla Richie Ginther, Wolfgang von Trips ve Phil Hill'in Ferrari'lerinin önünde bitirdi ve yağmurlu 1961 Alman Grand Prix'sini kazandı. Yeteneğine ek olarak, diğer iki faktör Lotus'un bu yarışlardaki güç açığını telafi etmeye yardımcı oldu : Monako'daki sıkı ve dar pist hızlı Lotus'un yararınaydı, ağır ve kötü yol tutuşu olan Ferrariler'in beygir gücü avantajı işe yaramadı ; ve Nürburgring'de Moss ve menajeri Ken Gregory, yarış öncesi yağmur pisti ıslattıktan sonra yağmur lastikleri takma riskini aldı. Gökyüzü açık ve bulutsuz olsaydı ve parkur kurusaydı, karar işe yarardı. Yağmur yağmaya başladı ve Moss'un lastikleri hızla kötüleşmesine rağmen, Hill ve von Trips'in önüne geçerek yarışı kazanmayı başardı. 1962'de 23 Nisan Pazartesi günü Goodwood'daki Glover Trophy yarışı sırasında Lotus'uyla feci bir şekilde kaza yaptı. Kaza onu bir ay komaya soktu ve altı ay boyunca vücudunun sol tarafı kısmen felç oldu. İyileşti, ancak ertesi yıl bir Lotus 19'la yapılan özel bir test seansından sonra profesyonel yarıştan emekli oldu çünkü eski derecelerine farkla çok daha kötü dereceler yapıyordu. Eski yeteneklerini kaybettiğini hissetti ve yarışmayı bıraktı. 1955'ten 1958'e kadar dört yıl üst üste Şoförler Şampiyonası'nda ve sonraki üç yılın her birinde üçüncü oldu. Hız rekorları 1950'lerde Moss birkaç başarılı hız rekoru denemesine katıldı. 1950 Paris'in yakınlarında dik oval bir pist olan Autodrome de Montlhéry'de Moss ve Leslie Johnson 24 saat boyunca sıra sıra araca binerek 107.46 mil/saatlik (172.94km/saat) bir ortalama tutturdular ve bu ortalama pit stopları ve araca tekrar benzin koyarken kaybedilen süreyi de içeriyordu. Sürücüler her üç saatte bir aracın başına geçerek toplam 2579,16 mil yol kat ettiler. Bir üretim aracının (fabrika çıkışlı) ilk kez 100 mil/saat hızını (160.93km/saat) geçmesi rekorunu kırdılar. . küçükresim|Rekor kıran 1952 Jaguar XK120 (fotoğraf 2008 yılına ait) 1952 Montlhéry'de tekrar yarışan Moss, Johnson tarafından yönetilen 4 pilotluk bir takımın bir pilotuydu ve fabrika çıkışlı bir Jaguar XK120'yi 7 gün 7 gece bu Fransız pistinde sürdü. Moss, Johnson, Bert Hadley ve Jack Fairman ortalama 100.31 mil/saatlik (161.43km/saat) bir hızla dört dünya rekoru ve beş Uluslararası Sınıf C rekoru kırdılar ve toplam 16.851 mil (27.120km) yol kat ettiler. . 1957 Ağustos ayında Moss, Bonneville Salt Flats'te rekor amaçlı özel üretilmiş bir araç olan MG EX181'de beş Uluslararası F Sınıfı rekoru kırdı. Aerodinami için özel üretilmiş şekli olan ve süperşarjlı olan bu aracın hızı uçuş kilometresi ile 245.64 mil/saatti ve bu ortalama yapılan 2 testin ortalamasıydı. Yayıncılık/sunuculuk kariyeri Sürücülük yapmadığı zamanlar ABC'nin Wide World of Sports adlı programında Formula 1 ve NASCAR yarışlarında sunuculuk yaptı. 1980'de ABC'den ayrıldı. Moss, Tony Jardine ile birlikte 1988 Formula 1 sezon incelemesini seslendirdi. Moss ayrıca Peter Kay'ın rol aldığı popüler çocuk dizisi Roary the Racing Car'ı da seslendirdi. Yarışlara dönüş sağ|küçükresim| OSCA MT4 Spider Morelli'nin direksiyonunda Moss. Silverstone Pisti,İngiltere,2006. küçükresim|Moss,Bahamalar Hız Haftası'nda OSCA FS 372 Spider Morelli'nin direksiyonunda. 2011. [[Dosya:Mercedes_SLR_Stirling_Moss_1977.jpg|sağ|küçükresim| 1977'de Nürburgring'de bir Mercedes-Benz 300 SLR sergileyen Moss ]] Görünüşe göre 1962'den beri yarıştan emekli olsa da, Moss önümüzdeki yirmi yılda profesyonel motor sporları etkinliklerinde bir kereye mahsus yarışlar ve gösteriler yaptı. Ayrıca 1974 Londra-Sahara-Münih Dünya Kupası Rallisi'nde bir Mercedes-Benz'de yarıştı, ancak Cezayir Sahra'daki etkinlikte yarış dışı kaldı. 1976 yılında Bathurst 1000'de Jack Brabham ile paylaştığı Holden Torana'ya birisi arkadan çarptı ve motor arızası ile yarış dışı kaldı. Pukehoke Park Raceway'da Denny Hulme ile 1979 Benson & Hedges 500 yarışında Volkswagen Golf GTI'i paylaştılar. 1980 yılında İngiliz Salon Otomobil Şampiyonası'nda, GTi Engineering Audi ekibi ile düzenli rekabete geri döndü. 1980 sezonunda Moss, takımın iki numaralı sürücüsü oldu. 1981 sezonunda Moss, Audi ile birlikte kaldı ve ekip, Martin Brundle ile birlikte Tom Walkinshaw Racing yönetimine geçti. Emekliliği boyunca, tarihi otomobil etkinliklerinde yarıştı, başkalarının adına ve daveti üzerine sürdü ve kendi OSCA FS 372'sinin reklamını yaptı. 9 Haziran 2011'de Le Mans Efsaneleri yarışına katılmaya hak kazanan Moss, Radio Le Mans'ta o öğleden sonra korktuğunu söyleyerek yarıştan emekli olduğunu açıkladı. 81 yaşındaydı. Yarış pilotluğu sonrası kariyeri Haziran 2005'te Goodwood Hız Festivali'nde Moss, 1955 Mille Miglia yarışını kazanan Mercedes-Benz 300 SLR'nin kaputunu imzaladı. Stuttgart'ta yeni inşa edilen Mercedes-Benz Müzesi'ne götürülmeden önce otomobil son kez insanların önüne çıkmıştı. Zaman zaman Michael Schumacher'in açık sözlü bir eleştirmeni olmasına rağmen, Moss 2006 yılının Ekim ayında onun, Juan Manuel Fangio, Ayrton Senna ve Jim Clark'ın arkasında, tüm zamanların en büyüklerinin arasında 4.olarak yer aldığını söyledi. Moss'un 17 Eylül 2009'da 80. doğum günü Goodwood Revival ile aynı gündü ve Lord March (11.Richmond Dükü) Moss'un doğum gününü üç günün her birinde 80 araçlık bir geçit töreni ile kutladı. Moss her gün farklı bir araba sürdü: bir Mercedes W196 Monoposto, 1961 Monako GP'sini kazandığı Lotus 18 ve bir Aston Martin DBR3. 7 Mart 2010'da, iki ayak bileğini ve bir ayağındaki 4 kemiği kırdı ve aynı zamanda evinde bir asansör boşluğuna düştüğünde dört omurları parçaladı ve cilt lezyonları oluştu. Yaraları iyileşti ve Silverstone'daki 2010 İngiliz Grand Prix toplantısında yarış öncesi BBC röportajında yer aldı ve Lewis Hamilton'a podyumda ikinci sıradaki kupasını sundu. Temmuz 2016'da Moss, Lister Cars ile ortaklık yaptı ve Londra'daki Kraliyet Otomobil Kulübü'nde 1 milyon £ Stirling Moss Lister'i Knobbly'yi görücüye çıkardı. Stirling'in adını taşıyan tek tatihi yarış otomobilidir. Aralık 2016'da Moss'un hastalandığı ve ciddi bir göğüs enfeksiyonu ile Singapur'daki hastaneye kaldırıldığı açıklandı. Bu hastalık ve buna müteakip uzun bir iyileşme dönemi sonucunda Moss, Ocak 2018'de kamu hayatından emekli olduğunu açıkladı. Başarılar ve Ödüller 1990 yılında Moss, Uluslararası Motor Sporları Onur Listesi'ne girdi . Yeni Yıl Ödülleri 2000 Listesinde, Moss motorsporlarına yaptığı hizmet ve katkılardan dolayı Şövalye rütbesine yükseldi . 21 Mart 2000'de, Avustralya'ya resmi bir ziyarette bulunan Kraliçe'nin yerine görevde olan Prens Charles tarafından şövalye edildi. 2005 Segrave Kupasını aldı. 2006 yılında Moss, motor sporlarına yaptığı olağanüstü katkılardan dolayı FIA altın madalyası ile ödüllendirildi. Aralık 2008'de McLaren - Mercedes, Mercedes-Benz SLR McLaren modelini tanıttı. Model Stirling Moss'u onurlandırmak için bu adla çıktı. Mercedes McLaren SLR Stirling Moss 217 mil/saat (349km/saat) son hıza sahiptir ve ön cam yerine eski yarış arabaları gibi kesik cam vardır. Temmuz 2016'da Lister Cars, Stirling Moss'un adını taşıyan 1 milyon £ değerinde tam magnezyum gövdeli Lister Knobbly'ı duyurdu. Araba, 1950'lerde yarışan Lister Cars Stirling Moss'un tamı tamına aynısıdır. 2016 yılında, sürücü ve otomobilin göreceli etkisini değerlendiren matematiksel bir modelleme çalışmasını anlatan bir makalede Moss, tüm zamanların en iyi 29. Formula 1 sürücüsü oldu. Biyografiler 1957'de Stirling Moss, ilk kez Londra'da yayınlanan “In Speed of Track” adlı bir otobiyografi yayınladı. 1963 yılında motor sporları yazarı ve yorumcusu Ken Purdy, Moss ile röportajlar yoluyla toplanan materyallere dayanan All But My Life adlı bir biyografik kitap yayınladı. 2015 yılında 85 yaşındayken Moss, arkadaşı motor sporları yazarı Simon Taylor ile yazdığı "My Racing Life" adlı otobiyografisini yayınladı. Popüler kültür Sürüş kariyeri boyunca Moss, İngiltere'deki en tanınmış ünlülerden biriydi ve birçok kez medya önüne çıktı. Mart 1958'de Moss, bir TV şovu olan What's My Line'da konuk bir yarışmacıydı. (Anita Ekberg ile olan bölümde). 1959'da This Is Your Life adlı televizyon programının konusuydu. Ertesi yıl 12 Haziran'da John Freeman Face to Face adlı programda Moss'la röportaj yaptı. Freeman sonra şöyle dedi : "röportajdan önce Moss'un bir playboy olduğunu düşünüyordum fakat röportajı yaptığımız zaman ölüme bu kadar yakın yaşayan bir adamın soğukkanlılığıyla doğru karar verme yetisine çok güvendiğini anlayınca buna hayran kaldım." Moss ayrıca 1964 yapımı The Beauty Jungle filminde de yer aldı ve James Bond filmi Casino Royale'nin 1967 versiyonunda ekrana çıkan birçok ünlüden biriydi. Ayrıca Evelyn Tremble'ın (Peter Sellers ) sürücüsünü oynadı. Kariyeri boyunca ve sonrasında uzun yıllar boyunca, "Kim olduğunu düşünüyorsun, Stirling Moss mu?" tüm İngiliz polislerinin hız yapan sürücülere sorduğu standart soruydu. Moss, bir zamanlar hız yaptığı için durdurulduğunu ve trafik görevlisinin ona bu soruyu sorduğu ve sonra durduğu kişinin Stirling Moss olduğuna inanmakta güçlük çektiğini kitabında yazdı. The Life and Times of Private Eye kitabında da olduğu gibi, Ayrıca Moss, Private Eye dergisinde saygısızca çizilmiş karikatürlerin konusu oldu. Willie Rushton tarafından çizilen karikatürler onun sürekli kaza yaptığını, bunun sonucunda ehliyetinin iptal edildiğini ve "hakkında hiçbir şey bilmediği konularda televizyon programlarına ev sahipliği yaptığını" imajını çizmeye çalıştı. Ayrıca, 1962'de Goodwood'daki kazada meydana gelen kafa travmaları sonucu Moss'un yaşadığı amneziye (hafıza kaybı) atıfta bulundu. Moss ünlü çocuk çizgidizisi Roary the Racing Carın seslendirmesini de yaptı. Moss, bu TV şovlarını gelecek nesillere motorsporlarını sevdirme yolu olarak gördü. Kendi adına bir marka yaratan (telif amaçları için) az sayıdaki sürücüden biridir ve 2009 yılında internet sitesini açmıştır. Moss ayrıca İngiltere Bağımsızlık Partisi'nin de destekçisidir. Moss, Mercedes-Benz W113, Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss'u da içeren bir koleksiyona sahip bir koleksiyoncudur ve bir Mercedes-Benz Marka Büyükelçisidir. küçükresim|2014 yılında Moss. Sürüş yasağı Nisan 1960'ta Moss tehlikeli sürüşten suçlu bulundu. Bir Mini'yi test ederken Chetwynd, Shropshire yakınlarındaki bir kazadan sonra 50 £ para cezasına çarptırıldı ve on iki ay boyunca araba kullanması yasaklandı. Ölümü Stirling Moss, 12 Nisan 2020 günü sabah saatlerinde uzun süreli hastalığı yüzünden öldü. Lister Knobbly Stirling Moss küçükresim|Lister Cars CEO'su Lawrence Whittaker ve Sir Stirling Moss Lister Cars, Haziran 2016'da Londra'daki Royal Automobile Club'da Lister Knobbly Stirling Moss'un yapımını ve satışını duyurdu. Araba, 1958 modelinin tam özelliklerine göre üretildi ve dünyadaki tek magnezyum gövdeli otomobildir. Ayrıca Stirling Moss tarafından onaylanan tek otomobildir. Seneler önce Brian Lister, Moss'u Lister'a bu otomobili kullannması için üç ayrı vesileyle, 1954'te Goodwood'da, 1958'de Silverstone'da ve 1959'da Sebring'de davet etmişti ve bu yarışları kutlamak için 10 özel sürüm hafif Lister Knobbly arabası üretildi. Şirket, otomobillerin hem yol hem de yarış kullanımı için mevcut olacağını ve Moss'un her bir aracı şahsen teslim edeceğini açıkladı. Yarış kayıtları Kariyer başarıları 1st: 1. 2nd: 2. 3rd: 3. Formula 1 Dünya Şampiyonası Sonuçları Kalın' yazılar pol pozisyonunu belirtiyor. İtalik yazılar ise en hızlı turu. GBR:Birleşik Krallık FRA:Fransa ITA:İtalya POR:Portekiz MON:Monako ARG:Arjantin GER:Almanya ESP:İspanya NED:Hollanda USA:ABD WDC:Dünya Şampiyonasında kaçıncı olduğu. Kaynakça Kategori:World Sportscar Championship sürücüleri Kategori:Segrave Kupası sahipleri Kategori:Londra doğumlu sporcular Kategori:Britanya İmparatorluk Nişanı subayları Kategori:İngiliz otomobil yarışçıları Kategori:İngiliz Formula 1 pilotları Kategori:BRDC Gold Star sahipleri Kategori:BBC Yılın Sporcusu Ödülü sahipleri Kategori:Le Mans 24 Saat pilotları Kategori:2020 yılında ölenler Kategori:1929 doğumlular Kategori:Uluslararası Motor Sporları Onur Listesi üyeleri
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri