[[Dosya:Mig-29K takeofff from INS Vikrant.jpg|küçükresim|300x300pik|MiG-29K kalkış]] STOBAR, ("Short Take-Off But Arrested Recovery", veya "Short Take-Off, Barrier Arrested Recovery", ), "kısa kalkış ve dikey iniş" (STOVL) unsurlarını "mancınık destekli kalkış ancak yakalamalı iniş" (CATOBAR) ile birleştiren, uçak gemisi güvertesinden uçağın fırlatılması ve gemi pistine indirilmesi için kullanılan bir sistemdir. Uçak, kalkışta (bir mancınık kullanmak yerine) bir eğimli atlama rampası kullanarak kendi motor gücü ile pistten kalkar. Bununla birlikte, uçaklar STOVL uçaklarından ziyade gelenekseldir ve bu nedenle gemiye inmek için yakalama halatlarına ihtiyaç duyar. STOBAR sisteminin kurulması CATOBAR'dan daha basittir. 2018 itibarıyla düzenli olarak Rus, Hint, İngiliz ve Çin taşıyıcılarında kullanılmaktadır. Kullanıcılar STOBAR sistemi kullanan uçak gemisi sınıfları STOBAR uçakları listesi Mikoyan MiG-29K – şu anda Hint Donanması ve Rus Donanması'nda etkin hizmette. Shenyang J-15 – kısmen Çin uçak gemisi Liaoning'de Çin Halk Kurtuluş Ordusu Donanması tarafından işletilen Su-33'e dayanıyor. HAL Tejas – Hindistan Donanması için iki deniz çeşidi geliştiriliyor; bir öncültür (NP-1) şu anda uçuş testinden geçmektedir. Suhoy Su-33 – Su-27'den geliştirilmiş ve yalnızca Rus Donanması tarafından kullanılmaktadır. Ayrıca bakınız Uçak gemileri listesi CATOBAR Kaynakça Kategori:Uçak gemileri Kategorieniz havacılık teknolojisi Kategori:Kalkış ve iniş türleri