[[Dosya:Fernando Alonso 2010 Malaysia 2nd Free Practice.jpg|küçükresim|upright=1.36|Fernando Alonso'nun Ferrari F10 aracında yer alan Marlboro barkodu subliminal mesajlara örnek verilebilir.]] Subliminal mesaj veya bilinçaltı mesaj, başka bir objenin içine gömülü olan bir işaret ya da mesajdır ve normal insan algısı limitlerinin altında kalmak, o anda fark edilmemek üzere tasarlanmıştır. Subliminal mesajlar insanın bilinçli dikkati tarafından fark edilemezler, ancak bu mesajların insanın bilinçaltını etkiledikleri ileri sürülmektedir. Subliminal teknikler reklamcılık ve propaganda alanlarında sıklıkla kullanılmaktadır. Dizilerde veya filmlerde karakterlerin içtiği içecek markaları, kıyafetleri subliminal mesaj örneklerindendir. Bu tekniklerin amaçları, etkisi, kullanım sıklığı ve rekabet gibi konularda ahlaka uygunluğu konuları tartışmalıdır. Marka ve ürünlerin pazarlamasından toplumun ilgi, ihtiyaç ve algısını değiştirmeye kadar birçok konuda kullanılmaktadır. Bir kişiyi, kurumu ya da ürünü kötü göstermek için o şey ile kötü olan bir nesnenin aynı temada işlenmesi subliminal mesajın en yaygın kullanılma şeklidir. Şu ana kadar yapılan çalışmalar neticesinde en bilinçli ve defansif kişiler bile bu mesajları ilk bakışta %100 olarak çözememektedir. Bu da toplumlarımızı yönlendirmeli reklamlara karşı savunmasız bırakmaktadır. Reklamlarda subliminal mesaj TBMM'de 15 Şubat 2011 tarihinde kabul edilen 6112 Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun'un 9.maddesinin 2.fıkrası gereği "Ticarî iletişimde bilinçaltı teknikleri kullanılamaz." Etkisi Subliminal mesajlar, toplumda bulunan algının aksine kişilere her şeyi yaptıramaz. Sadece yapmaya yatkın oldukları şeyleri bir nebze pekiştirebilir. 1957 yılında James Vicary isimli piyasa araştırmacısı, ABD'nin Fort Lee şehrindeki bir sinemada gösterilen reklamlara "Patlamış mısır yiyin." ve "Coca Cola için."'' yazılı subliminal mesajlar gizleyerek bir deney yaptığını ve bu deney sonucu kola ve patlamış mısır satışlarının yarı yarıya arttığını iddia etmiştir. Ancak deneyin yapıldığı söylenen dönemdeki sinemanın patlamış mısır ve kola satışlarının kayıtları incelendiğinde kayda değer bir artış görülmediği ve deneyin sadece bir reklam kampanyasından ibaret olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca; Rusya, Türkiye, ABD, tüm Avrupa ülkeleri ve daha birçok dünya ülkesi, reklamlarda subliminal tekniğin kullanılması yasaklanmıştır. Kaynakça Dış bağlantılar Bilinçaltı Telkinleri ile Beyin Programlama Mümkünmü?, Bilinçaltı Mesaj 22 Mart 2013 Medya yoluyla verilen bilinçaltı mesajları anlattı, Antalya Büyükşehir Belediyesi, 9 Nisan 2012 ‘Apartmanınıza giremeyen zihninize giriyor’, Habertürk, 11 Kasım 2012 “SUBLİMİNAL MESAJLAR” KONULU SEMİNER, T.C. Başbakanlık, Basın Yayın Enformasyon Genel Müdürlüğü, 21 Şubat 2012 Reklam ve çizgi filmlerdeki gizli tehlikeye dikkat, Sabah, 3 Kasım 2012 Bilinçaltımda kim dolaşıyor?, Tempo Dergisi, erişim 7 Şubat 2013 Tüketiciyi korumaya ‘kızılötesi’ tasarısı, Hürriyet, 14 Mart 2005 Şeytan ayrıntıda, ayrıntı reklamda gizlidir, Hürriyet, 18 Mart 2005 Gizli mesajların farkında mısınız?, Sabah, 19 Şubat 2012 Beynimize tecavüz ediyorlar, Sabah, 15 Kasım 2011 Kategoriuyu sistemi Kategori:Bilinç Kategori:Algı Kategori:Reklam teknikleri Kategoriropaganda Kategori:İnsan iletişimi Kategori:Şehir efsaneleri Kategori:Televizyon