Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Taksim Yayalaştırma Projesi

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
Taksim Yayalaştırma Projesi İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin finanse ettiği ve Kalyon İnşaat tarafından inşa edilen ve Taksim Meydanı’nin araç trafiğini tünellere alarak meydanı genişletme ve meydanın yanında bulunan Gezi Parkı'na AVM, otel, rezidans kullanımı için Topçu Kışlası'nı yeniden inşa etmek üzere hazırlanmış bir projedir. Meydan düzenlemesinin ilk kısmı biten projenin dayanağı olan 1/5000 ve 1/1000 ölçekli planlar İstanbul 1. İdare Mahkemesi tarafından 6 Haziran 2013 tarihinde iptal edilmesi dolayısıyla proje de iptal edilmiştir. Ancak inşaat tamamlanmış, 13 Eylül 2013 tarihinde Taksim tünelleri açılmıştır. [[Dosya:Taksim Meydan - Taksim Square.jpg|küçükresim|300px|Yayalaştırma Projesi sonrası The Marmara Oteli'nden Taksim Meydanı]] Proje Taksim Meydanı’ndaki trafiğin kısmen yer altına alınması hedefi bağlamında Tarlabaşı-Harbiye yönünde 400 metre, Harbiye-Tarlabaşı yönünde ise 320 metre uzunluğunda tüneller yapıldı. Bu proje sürecinde 14.315 adet fore kazık çakıldı. Projenin ilk kısmının bitmesiyle yayalar; Taksim Gezi Parkı, AKM, Talimhane ve İstiklal Caddesi arasında trafik kesintisi olmadan yürüyebilmekteler. Projeyle beraber meydan yaklaşık 100 bin metrekarelik bir alana sahip oldu. Ancak proje de yayalaştırma belediye meclisince oy birliği ile kabul edilmişken, sadece umumi hizmette kullanılmak koşulu ile tapuda İBB'ye tahsis edilmiş olan Gezi Parkı'na Topçu Kışlası yapılması düzenlemesi sadece AKP’li üyelerin oylarıyla oy çokluğu neticesinde kabul edilmiş ve hakkında davalar açılmıştır. Tartışmanın ekseninde Gezi Parkı’nın büyük kısmının tahribatı ve kalan kısmının da kışla ortasında kalıp halkın kullanımının engelleneceği, kent merkezinde bu kadar yeşil alan sıkıntısı çekilirken kalan son yeşil alanlardan birinin yok edilecek olmasının yanı sıra AVM'nin esnafı ve bölge kültürüne olacak olumsuz etkisi vardır. Mayıs 2013'te hükûmetin kışla konusundaki ısrarı Gezi Parkı olaylarının fitilini ateşleyen ana nedendir. Tarihçe 2007 İstanbul Büyükşehir Belediyesi 21 Ağustos tarihinde yaptığı açıklamada trafiğin başka caddelere yönlendirilerek İstiklâl Caddesi ve Gezi Parkı arasında araç trafiğinin ortadan kalkacağını ve planlama çalışmalarının tamamlandığını söyledi. Projede herhangi bir tünel bulunmamaktaydı. 2011 Eylül 2011’de İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi, Taksim Meydanı’nın tamamının yayalaştırılmasını kabul etti. 2012 28 Haziran 2012 tarihinde İstanbul Büyükşehir Belediyesi ilgili ön yeterlilik ihalesinin tamamlandığını açıkladı. Koruma Kurulu Taksim yayalaştırma projesi için Ekim 2012 tarihinde onay verdi. 23 Ağustos 2012 tarihinde gerçekleştirilen ihaleye 11 firma katıldı. Projenin ihalesini Kalyon İnşaat 51 milyon 555 bin 370 TL bedel ile kazandı. Taksim'i yayalaştırma projesinin ilk etabı 31 Ekim 2012 tarihinde başladı. İlk çalışmalar için Zambak Sokak, Cumhuriyet Caddesi ve Divan Oteli’nin bulunduğu bölge trafiğe ve çoğunlukla yaya ulaşımına kapatıldı. 2013 Şubat 2013'de Osmanlı dönemine ait bir kemere rastlanması nedeniyle inşaat çalışmalarına inşaatın belli bölgelerinde ara verildi. Henri Prost tarafından tasarlanan Gezi Parkı'nı Asker Ocağı Caddesi üzerinden karşıya bağlayan 70 yıllık yaya köprüsü İBB tarafından yıkıldı. Nisan 2013 itibarıyla proje kapsamında yapılması gereken işlerin %50'si tamamlandı. Eylül 2013 itibarıyla projenin 1. kısmı tamamlandı. Eleştiriler Bu proje için birçok sivil toplum kuruluşu, meslek odası, akademisyen olumsuz eleştirilerde bulundular. Getirilen eleştirilerin başında bu projenin bir yayalaştırma projesi değil de bir kimliksizleştirme projesi olduğu geldi. Ayrıca projenin çağdaş meydan düzenleme ve ulaşım planlama kurallarına uygun yapılmadığı eleştirileri de bazı kurumlar tarafından yapıldı. Tünel girişleri nedeniyle meydana yaya erişiminin zorlaşacak olması başka bir olumsuz nokta olarak vurgulandı. Ayrıca bu plan kapsamında yapılması önerilen Topçu Kışlası’nın şehrin ender yeşil alanlarından birisi olan Taksim Gezi Parkı’nı yok edecek olması başka bir olumsuz unsur olarak gösterildi. Bu bağlamlarda başta Mimarlar Odası, Şehir Plancıları Odası ve Peyzaj Mimarları Odası olmak üzere, birçok semt sakini ve dernekleri projenin durdurulması için davalar açtılar. Projenin dayanağı olan 1/5000 ve 1/1000 ölçekli planlar İstanbul 1. İdare Mahkemesi tarafından 6 Haziran 2013 tarihinde iptal edilmesi dolayısıyla proje de iptal edilmiştir. Ancak Taksim yayalaştırma projesi tamamlanmıştır. Ayrıca bakınız 2013 Taksim Gezi Parkı protestoları Taksim Meydanı İstiklal Caddesi Atatürk Kültür Merkezi Taksim Gezi Parkı Yenikapı-Hacıosman Metro Hattı Dış bağlantılar Taksim Yayalaştırma Projesi Animasyon Filmi Kaynakça Kategori:Türkiye mimarisi Yayalaştırma Projesi Kategori:Beyoğlu'ndaki meydanlar Kategori:Ulusal meydanlar
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri