üzerinde ittifak edilecek atıf sisteminin kolay uygulanabilir olması, kolay öğrenilebilir olması lazım. sade olması, göze ve kulağa hoş gelmesi lazım.dipnotta "kemal gözler ve gürsel kaplan" yazdıktan sonra, kaynakçada "gözler, kemal ve kaplan, gürsel" yazmak sadece beni rahatsız etmemiştir diye düşünüyorum. bunu yerine, pek çok eserde olduğu gibi, soyadları büyük harfle yazılmak üzere, "gözler, kemal ve kaplan, gürsel" yazsak daha iyi olmaz mı? böylece kaynakça oluştururken her eserin ilk atını kopyalayıp sayfa numarasını silmemiz yeterli olacaktır. sonra bunları ms word'un sıralama fonksiyonuyla sıralayıp kaynakçamızı oluşturabiliriz.tühas, dört veya daha fazla yazarlı eserlerde sadece ilk yazarın adına yer verilmesini, diğer yazarların "et al." veya "ve diğerleri" denilerek gizlenmesini öneriyor. oysa, bazı eserlerin baskısı zamanla tükenebilir. bu eserler hakkında internette de bilgi yoksa, diğer yazarların adlarına ulaşmak imkansız hale gelebilir. dört veya daha fazla yazarlı eserlerde bütün yazarların adlarına bir defa ilk atıfta, bir defa da kaynakçada yer verip kısa atıflarda "ve diğerleri" denilebilir. böylece eserde emeği olan bütün yazarların adları anılmış olur. eğer bir yazar, birden fazla eserin yazarları arasında yer almaktaysa, bu durum da ayrıca araştırma yapılmadan anlaşılabilir.literatürde yaygın atıf sıralaması şu şekilde:
ergun özbudun, türk anayasa hukuku, 21. baskı, yetkin yayınları, ankara, 2021, s.45
tühas'ın önerdiği atıf sıralaması şu şekilde:
ergun özbudun, türk anayasa hukuku, ankara, yetkin, 21. baskı, 2021, s.45.
bu sıralamayı neden değiştiriyoruz? belli ki yaygın atıf şeklinde özelden genele doğru bir sıralama var. eserin basım yılı; basım yerinden ve yayın evinden daha özel bir bilgi olduğuna göre basım yılı önce gelmeli.
tühas'ın önerdiği cilt numarası yazma şekli şu şekilde:
kemal gözler, idare hukuku, bursa, ekin, 3. baskı, 2019, c.ı, s.45.
cilt numarası neden yıldan sonra gelsin? cilt, eserin bir parçası olduğuna göre cilt numarası eserin adından sonra gelmeli: ve sayfa numarasında noktadan sonra boşluk bırakılmadığı gibi ciltte de noktadan sonra boşluk bırakılmamalı.
kemal gözler, idare hukuku, c.ı, 3. baskı, ekin yayınevi, bursa, 2019, s.45.
tühas, kısa atıflarda, araya başka dipnot veya dipnotlar girmiş ise “op. cit.", araya başka dipnot girmemiş ise “ıbid." kullanılmasını öneriyor. bunlar işi biraz zorlaştırıyor. "özbudun, s.32" dediysem, bundan, eserde özbudun'un tek bir eserine atıf yaptığım anlaşılır. özbudun'un birden fazla eserine atıf yaparsam, "özbudun, türk anayasa hukuku, s.32" ve "özbudun, otoriter rejimler, s.16" şeklinde bunları ayırabilirim. böylece hem ben araya yazar girip girmediğini kontrol etmek zorunda kalmam hem de okur, hangi esere atıfta bulunduğumu kolayca anlar. eğer cümlemin ya da paragrafımın yerini dipnotuyla birlikte değiştirmem gerekirse, dipnotları düzeltmek için ayrıca bir mesai harcamam da gerekmez; kısa atfın ilk atıftan sonra gelmesine dikkat etmem yeterli olur.
ergun özbudun, türk anayasa hukuku, 21. baskı, yetkin yayınları, ankara, 2021, s.45
tühas'ın önerdiği atıf sıralaması şu şekilde:
ergun özbudun, türk anayasa hukuku, ankara, yetkin, 21. baskı, 2021, s.45.
bu sıralamayı neden değiştiriyoruz? belli ki yaygın atıf şeklinde özelden genele doğru bir sıralama var. eserin basım yılı; basım yerinden ve yayın evinden daha özel bir bilgi olduğuna göre basım yılı önce gelmeli.
tühas'ın önerdiği cilt numarası yazma şekli şu şekilde:
kemal gözler, idare hukuku, bursa, ekin, 3. baskı, 2019, c.ı, s.45.
cilt numarası neden yıldan sonra gelsin? cilt, eserin bir parçası olduğuna göre cilt numarası eserin adından sonra gelmeli: ve sayfa numarasında noktadan sonra boşluk bırakılmadığı gibi ciltte de noktadan sonra boşluk bırakılmamalı.
kemal gözler, idare hukuku, c.ı, 3. baskı, ekin yayınevi, bursa, 2019, s.45.
tühas, kısa atıflarda, araya başka dipnot veya dipnotlar girmiş ise “op. cit.", araya başka dipnot girmemiş ise “ıbid." kullanılmasını öneriyor. bunlar işi biraz zorlaştırıyor. "özbudun, s.32" dediysem, bundan, eserde özbudun'un tek bir eserine atıf yaptığım anlaşılır. özbudun'un birden fazla eserine atıf yaparsam, "özbudun, türk anayasa hukuku, s.32" ve "özbudun, otoriter rejimler, s.16" şeklinde bunları ayırabilirim. böylece hem ben araya yazar girip girmediğini kontrol etmek zorunda kalmam hem de okur, hangi esere atıfta bulunduğumu kolayca anlar. eğer cümlemin ya da paragrafımın yerini dipnotuyla birlikte değiştirmem gerekirse, dipnotları düzeltmek için ayrıca bir mesai harcamam da gerekmez; kısa atfın ilk atıftan sonra gelmesine dikkat etmem yeterli olur.