[[Dosya:Turkish Strait disambig.svg|küçükresim|250px|İstanbul Boğazı (kırmızı) ve Çanakkale Boğazı (sarı) Türk boğazları olarak bilinir.]] [[Dosya:Bosphorus aerial view.jpg|küçükresim|İstanbul Boğazı'nın kuzeyden (alt) güneye (üst) havadan görünümü]] Türk Boğazları terimi iki dar boğazı, bir tarafta Marmara Denizi ile Ege Denizi'ni ve diğer taraftan da Karadeniz'i bağlamayı ifade eder. Bu boğazlar, geleneksel olarak Avrupa ve Asya kıtaları arasında sınır olarak kabul edilirler. Türkiye'nin kuzey batısında yer alırlar. İstanbul Boğazı veya Boğaziçi yaklaşık 30km uzunluğunda ve sadece 700 metre genişliğinde olup, kuzeyde Marmara Denizi ile Karadeniz'i bağlar. İstanbul'a doğru akar. Onu kuzeyde kıtalararası şehirlerden birisi yapar. Karşıdan karşıya geçiş üç asma köprü (15 Temmuz Şehitler Köprüsü, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü) ve boğazın altından geçen bir demir yolu tüp geçidi (Marmaray) ve bir kara yolu tüp geçidi (Avrasya Tüneli) ile sağlanır. Çanakkale Boğazı, 68km uzunluğunda ve 1,2km genişliğinde olup, güneyde Çanakkale yakınında Marmara Denizi ile Ege Denizi'ni birleştirir. Tarihsel olarak Hellespont adı ile bilinir. I. Dünya Savaşı'nda Çanakkale Savaşları'na sahne olmuştur. Hükûmetin 1936 yılında imzaladığı Montrö Boğazlar Sözleşmesi'nden sonra uluslararası su yolu olmuştur. Karşıdan karşıya geçiş 1915 Çanakkale Köprüsü ile sağlanmaktadır. Ayrıca bakınız Çanakkale Boğazı Çanakkale Krizi Kanal İstanbul Lozan Antlaşması Marmara Bölgesi Montrö Boğazlar Sözleşmesi Sakız Boğazı Türk Boğazları krizi