Türkiye'nin Boğaz Geçiş Ücretlerindeki Rekor Zam: Gemiler İçin Zorlu Dönem mi Başlıyor?
Türkiye, 1 Temmuz 2024 itibarıyla Türk Boğazları'ndan geçiş yapan gemilerden alınan ücretleri rekor seviyelerde artırdı. Sağlık denetimi, fener ve tahlisiye hizmeti gibi temel hizmetler için alınan ücretler, gemilerin net tonajına göre hesaplanıyor ve birim olarak da altının ons fiyatına endeksli "altın frank" esası uygulanıyor.
Bu zamla birlikte, 10 bin net tonajlı bir gemi için ödenen ücret yaklaşık üç katına çıkıyor. 2022'deki ilk güncellemeden önce bu gemi sahipleri fener, tahlisiye ve sağlık hizmetleri için toplam 3 bin 240 dolar öderken, yeni zam sonrasında aynı hizmetler için 20 bin 370 dolar ödemek zorunda kalıyor.
Bu rekor zam, uluslararası gemilerin Türkiye Boğazları'nı kullanma maliyetini önemli ölçüde artırıyor ve bu rotayı tercih edilebilirliği konusunda sorgulatıyor. Zaten zorlu ve karmaşık bir dönemden geçen küresel ekonomi ve ticaret, bu zamla birlikte gemiler için daha da zorlaşmış gibi görünüyor.
Bu kararın arkasında yatan sebepler ve olası etkileri neler? Gemiler için zorlu bir dönem mi başlıyor? Bu soruların cevaplarını arayırken, Türkiye'nin bu hamlesinin uluslararası denizcilik endüstrisi üzerindeki etkilerini de göz önünde bulundurmak gerekiyor.
Türkiye, 1 Temmuz 2024 itibarıyla Türk Boğazları'ndan geçiş yapan gemilerden alınan ücretleri rekor seviyelerde artırdı. Sağlık denetimi, fener ve tahlisiye hizmeti gibi temel hizmetler için alınan ücretler, gemilerin net tonajına göre hesaplanıyor ve birim olarak da altının ons fiyatına endeksli "altın frank" esası uygulanıyor.
Bu zamla birlikte, 10 bin net tonajlı bir gemi için ödenen ücret yaklaşık üç katına çıkıyor. 2022'deki ilk güncellemeden önce bu gemi sahipleri fener, tahlisiye ve sağlık hizmetleri için toplam 3 bin 240 dolar öderken, yeni zam sonrasında aynı hizmetler için 20 bin 370 dolar ödemek zorunda kalıyor.
Bu rekor zam, uluslararası gemilerin Türkiye Boğazları'nı kullanma maliyetini önemli ölçüde artırıyor ve bu rotayı tercih edilebilirliği konusunda sorgulatıyor. Zaten zorlu ve karmaşık bir dönemden geçen küresel ekonomi ve ticaret, bu zamla birlikte gemiler için daha da zorlaşmış gibi görünüyor.
Bu kararın arkasında yatan sebepler ve olası etkileri neler? Gemiler için zorlu bir dönem mi başlıyor? Bu soruların cevaplarını arayırken, Türkiye'nin bu hamlesinin uluslararası denizcilik endüstrisi üzerindeki etkilerini de göz önünde bulundurmak gerekiyor.