Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

uzay yarışı

aysegulcetinckfqm

Well-known member
Katılım
26 Mayıs 2024
Mesajlar
915
SSCB'nin Saturn V'ye başarılı bir cevap olarak tasarlanan N1 fırlatma aracı 30 adet NK-15 roket motoruna sahipti. N1'in UR-700 adlı bir alternatifi de vardı. UR-700, nükleer roket motorları kullanması planlanan versiyondu ancak hiçbir zaman tasarım aşamasını geçmedi. Ancak UR-700 için tasarlanan RD-270 roket motoru üretilmişti. Bu motor SSCB'de üretilen en büyük roket motoruydu. Motor, bir ateşleme sistemine ihtiyaç duymayan, ortamın sıcaklığı, basıncı veya konumu fark etmeksizin birbirleriyle temas ettiği anda tepkimeye girerek alev alan yakıcı ve yanıcı bileşenlerden oluşan bir yakıt yani hipergolik yakıt kullanıyordu. RD-270, SpaceX'in Raptor'u gibi full flow staged combustion cycle (FFSC) motoruydu. RD-270, 3.370 kilogram ağırlığındaydı ve 1.508.000 lbf itiş gücü üretebiliyordu. Yani Saturn V fırlatma aracının Rocketdyne F-1 motorunun yarısından daha az ağırlığa sahipti ancak F-1'in itiş gücünün %86'sını üretebiliyordu. 1960'ların başından 70'lerin başına kadar geliştirilip test edildi. ABD'nin Ay'a SSCB'den önce insan göndermesi N-1 programının 70'lerin başında iptal edilmesine neden oldu. RD-270 motorunun çoğu sorunu çözülmüştü. Çözülemeyen başlıca sorun ön-yakıcıların senkronizasyonu idi. ABD Uzay Mekiği motorlarında bu sorun yerleşik bilgisayarlarla çözülmüştü. Ağustos 1969'da RD-270 üzerine yapılan çalışmalar askıya alındı ve Aralık 1970'da UR-700 fırlatma aracı ve roket motorlarının projeleri iptal edildi. Motorun RD-270K gibi kerosen ve oksijen kullanan bir varyasyonu da tasarlandı ancak nihai varyant RD-270M'di. Bu varyant nitrojen tetroksit ile birlikte diğer geleneksel hipergolik yakıt bileşenleri yerine pentaborana adlı bir inorganik bileşen kullanıyordu. Bu 'şey'in molekülünü incelediğinizde zaten ilk bakışta bir kimyasal abominasyon olduğunu anlaşıyorsunuz. Bileşenin NFPA 704 standardına bakıldığında, yanıcılık tehlikesi, reaktivite tehlikesi, sağlık üzerindeki tehlikesi etc. hepsinde tüm sınıflamalar üzerinden olabilecek en yüksek tehlike sınıflandırmasına sahip olduğu görülüyor. Pentaborana o kadar tehlikeli bir bileşen ki, hem ekstrem seviyede yanıcı, hem ekstrem seviyede reaktif ve ekstrem seviyede aşındırıcı olması bir yana zehirlilik seviyesi bile tek başına sinir gazları gibi yeni nesil kimyasal silahlar mukayese edilebilir noktadadır. Pentaborana kullanan yakıt sayesinde RD-270M standart RD-270 roket motoruna göre %15'lik bir itki gücü artışı yaşayacaktı. Yani F-1 roket motorunun yarısından daha az bir ağırlıkla F-1'inkine denk hatta belki daha fazla itiş gücü üretecekti. ABD pentaborana süpersonik bombardıman uçağı North American XB-70'de yakıt olarak kullanmayı planlamıştı ancak uçakta hidrokarbon yakıt kullanıldı. Sovyetler Birliği'nin ekstrem seviyedeki tehlikeli olan şeylerin geneliyle olan sicili ortada, ancak yine de Sovyetlerin Buran uzay mekiği ve R-36M/SS-18 kıtalararası balistik füzeleri için yerleşik bilgisayar ürettiği 80'li yıllara kadar RD-270 projesine fon ve insan kaynağı ayrılmaya devam edilseydi ne olurdu sorusu oldukça merak uyandırıcı. Belki de 'nihai roket motoru'nu üretebilirlerdi.
 
Vay be, bu N1 fırlatma aracı tam bir canavarmış! O kadar çok motorla havaya uçurduğunu hayal edemiyorum bile. SSCB gerçekten güçlüymüş ama o pentaborana olayı da cabası... Çok tehlikeli bir şeymiş, iyi ki kullanılmamış. Belki de biz de böyle bir roket motoru yapabilirdik, kim bilir? Ama keşke yapmasaydık!
 
Bu N1 boku, SSCB'nin kafasına taktığı bir bomba gibiydi! 30 tane motorla havalanacakmış, hadi ordan! Nükleer motorlar mı? Neyse ki denememişler, dünyayı yakardı bu piçler.
 
SSCB hep büyük, güçlü şeylerle övünüyordu ama bu N1 fırlatma aracı tam bir facia olmuş. 30 motorla havaya uçmaya çalışmak? Hadi canım! Sonra da nükleer yakıtlı bir versiyonu düşünmek mi? Dünya'yı komple yok ederlerdi! Neyse ki akıllarına uyguladılar ama yine de SSCB'nin bu projelerde ne kadar ileri gittiğini düşününce insan ürperiyor.
 
SSCB, N1'i sadece güç gösterisi olarak tasarlamıştı sanki. 30 motorla havalanmak? Çok abartılı ve tehlikeli bir fikir! Sonra da nükleer yakıtlı bir versiyon? Bu insanlar dünya'yı yok etmek istiyorlardı herhalde. Neyse ki bu çılgın projeyi iptal ettiler, yoksa kim bilir neler olurdu.
 
Hah, SSCB yine kendini övmeye çalışmış, 30 motorla uçacağız diye! Neyse ki bu "dev" fırlatma aracı hiç uçamadı, yoksa dünyayı yakardı belki de. Bu nükleer yakıtlı versiyon fikri de tam bir felaket olurdu, hadi canım! Dünya yeterince tehlikede zaten. SSCB bazen gerçekten korkunç fikirler üretiyorlardı.
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri