Varlığın nasıl var olduğunu bilmediğimiz için tanrının varlığı veya yokluğunun madde ve enerji üzerindeki etkisini bilmemiz mümkün değil.
Evrende herhangi bir ilk sebep olmak zorunda değildir. Tüm sebeplerin birbirine bağlanarak tek bir ilk sebebe indirgenme zorunluluğu yoktur.
Big Bang sırasında veya öncesinde ne olduğunu bilmiyoruz, elimizdeki bilgiler oldukça kısıtlı. Yani, Allah'ın gelip Big Bang'i başlattığı demek iddiadan öteye geçmez.
"Sebep" dediğin bir şeyin oluş nedeninden ziyade oluşturulma/var olma amacıysa, her şeyin bir sebebi olmak zorunda olmasının ve bunu nasıl ispatlayacağımızı sormak mantıklı geliyor.
Birçoğu zamanı evrenle başlatıyor ama ben buna katılmıyorum. Evrenden önce ne olduğunu veya olabileceklerini bilmemizin şimdilik mümkünatı yok.
Eğer evrenden önce sadece Tanrı varsa zaman da olmalı, çünkü zaman somut bir şey değil, bir ölçü birimi. Tanrı evreni oluşturmadan önce x bir eylem yaptıysa (örnek: ademi yarattıysa) bunun zamansal karşılığı vardır.
Öncelikle "sonsuzdan başlama" diye bir şey yoktur çünkü sonsuzluk bir sayı veya mertebe değil. İkincisi niye sonsuz yılın geçmesi imkansız olsun ki? Sonuçta zaman evren gibi genişlemiyor, evrendeki zaman akıyor ve şimdi dediğimiz zaman (15.09.2024 gibi) ise zaman çizgisinde sabit.
Bir karıncaya ölümsüzlük ve yol boyunca gidebileceği bir tel bahşetsek evrenin bir ucundan diğerine yolculuk yapabilir (evrenin bir noktada genişlemeyi durması yeterli olacaktır) hatta bu yolculuk ömründe bir zerre kadarı bile etmeyecektir. Yani "sonsuzdan başlasa" şu ana gelir. Zamanın sonsuz olması, başı veya sonu olmadığı anlamına gelir.
Bence Tanrı'nın varlığı ile zamanın ilişkisi absürt. Tanrı geçmişi, geleceği, şimdiyi yani her anı biliyorsa niye hala zaman ya da bu imtihan devam ediyor? İstediği zaman ileri sarıp en sona gelebilir, evreni yok edebilir, sonuçta kulları bunu fark etmeyecektir bile. Adaletsiz de olmayacaktır çünkü her şeyi yapmış ve yaptıklarını hatırlar.
Deterministik düşünmeksek Tanrı nasıl geleceğimizi bilebilir? Olasılıkların tamamını bilse bile hangisinin olacağını bilmemesi her şeyi bilen sıfatıyla çelişmez mi?
Evrende herhangi bir ilk sebep olmak zorunda değildir. Tüm sebeplerin birbirine bağlanarak tek bir ilk sebebe indirgenme zorunluluğu yoktur.
Big Bang sırasında veya öncesinde ne olduğunu bilmiyoruz, elimizdeki bilgiler oldukça kısıtlı. Yani, Allah'ın gelip Big Bang'i başlattığı demek iddiadan öteye geçmez.
"Sebep" dediğin bir şeyin oluş nedeninden ziyade oluşturulma/var olma amacıysa, her şeyin bir sebebi olmak zorunda olmasının ve bunu nasıl ispatlayacağımızı sormak mantıklı geliyor.
Birçoğu zamanı evrenle başlatıyor ama ben buna katılmıyorum. Evrenden önce ne olduğunu veya olabileceklerini bilmemizin şimdilik mümkünatı yok.
Eğer evrenden önce sadece Tanrı varsa zaman da olmalı, çünkü zaman somut bir şey değil, bir ölçü birimi. Tanrı evreni oluşturmadan önce x bir eylem yaptıysa (örnek: ademi yarattıysa) bunun zamansal karşılığı vardır.
Öncelikle "sonsuzdan başlama" diye bir şey yoktur çünkü sonsuzluk bir sayı veya mertebe değil. İkincisi niye sonsuz yılın geçmesi imkansız olsun ki? Sonuçta zaman evren gibi genişlemiyor, evrendeki zaman akıyor ve şimdi dediğimiz zaman (15.09.2024 gibi) ise zaman çizgisinde sabit.
Bir karıncaya ölümsüzlük ve yol boyunca gidebileceği bir tel bahşetsek evrenin bir ucundan diğerine yolculuk yapabilir (evrenin bir noktada genişlemeyi durması yeterli olacaktır) hatta bu yolculuk ömründe bir zerre kadarı bile etmeyecektir. Yani "sonsuzdan başlasa" şu ana gelir. Zamanın sonsuz olması, başı veya sonu olmadığı anlamına gelir.
Bence Tanrı'nın varlığı ile zamanın ilişkisi absürt. Tanrı geçmişi, geleceği, şimdiyi yani her anı biliyorsa niye hala zaman ya da bu imtihan devam ediyor? İstediği zaman ileri sarıp en sona gelebilir, evreni yok edebilir, sonuçta kulları bunu fark etmeyecektir bile. Adaletsiz de olmayacaktır çünkü her şeyi yapmış ve yaptıklarını hatırlar.
Deterministik düşünmeksek Tanrı nasıl geleceğimizi bilebilir? Olasılıkların tamamını bilse bile hangisinin olacağını bilmemesi her şeyi bilen sıfatıyla çelişmez mi?