Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Z Kuşağı

bullvar_katip

Administrator
Katılım
21 Mayıs 2024
Mesajlar
532,105
Z Kuşağı (İngilizce: Generation Z veya kısaca Gen Z), Milenyumlar'dan sonra ve Alfa Kuşağı'ndan önce gelen demografik kohorttur. Halk arasında "zoomer" olarak bilinir. Araştırmacılar ve popüler medya, 1990'ların ortalarını ve sonlarını doğum yıllarının başlangıcı ve 2010'ların başlarını da doğum yıllarının sonu olarak almaktadır. Z Kuşağı'nın çoğu üyesi X Kuşağı'nın çocuklarıdır. Küçük yaşlardan itibaren internete ve taşınabilir dijital teknolojiye erişimle büyüyen ilk sosyal nesil olan Z Kuşağı üyeleri, dijital okuryazar olmaları gerekmese de "dijital yerliler" olarak adlandırılmaktadır.. Ayrıca ekrana maruz kalma süresinin olumsuz etkileri, küçük çocuklara kıyasla en çok ergenler üzerinde belirgindir. Önceki nesillerle karşılaştırıldığında, bazı gelişmiş ülkelerdeki Z Kuşağı üyeleri iyi huylu, pervasız ve riskten kaçınan kişiler olma eğilimindedir. Kendi yaşlarındayken seleflerinden daha yavaş yaşama eğilimi gösterirler, daha düşük genç gebelik oranlarına sahiptirler ve daha az sıklıkla alkol tüketirler ancak diğer psikoaktif ilaçları zorunlu olarak kullanmazlar. Z Kuşağı gençleri, akademik performans ve iş beklentileri açısından yaşlı kuşaklara oranla daha fazla endişe duymakta ve bu endişelerine rağmen 1960'lardaki emsallerine göre doyumu ertelemede daha iyiler. Ergenler arasında sexting yaygınlaşırken bunun sonuçları tam olarak belirsizdir. Bu arada gençlik altkültürü daha sessizdir ve ister istemez ortadan kaybolmamıştır. Küresel olarak kızlar arasında ergenliğe başlama yaşının 20. yüzyıla kıyasla önemli ölçüde azaldığına dair kanıtlar var ve bu da onların refahı ile geleceği üzerinde etki etmektedir. Buna ek olarak Z Kuşağı'ndaki ergenler ve genç yetişkinlerin alerji oranları, akıl sağlığı sorunlarının farkındalığı ve tanıları ile uykudan mahrum kalma olasılıkları daha yüksektir. Birçok ülkede, Gen Z gençliğine yaşlı nesillere göre zihinsel yetersizlik ve psikiyatrik bozukluk teşhisi konma olasılığı daha yüksektir. Dünyanın her yerinde Z Kuşağı üyeleri, elektronik cihazlara daha fazla zaman harcarken eskisine göre kitap okumaya daha az zaman ayırmaktadır. Bu durum; modern ekonomideki geleceklerinin yanı sıra dikkat süreleri, kelime dağarcıkları ve dolayısıyla okul notları üzerinde etki etmektedir. Asya'da 2000'li ve 2010'lu yıllarda eğitimciler tipik olarak en iyi öğrencileri araştırıp desteklerken Batı Avrupa ile Amerika Birleşik Devletleri'nde düşük performans gösterenler üzerinde duruldu. Buna ek olarak, Doğu Asyalı ve Singapurlu öğrenciler, 2010'larda uluslararası standart testlerde sürekli olarak en üst sıralarda yer aldı. Etimoloji ve isimlendirme "Z Kuşağı" adı, Y Kuşağı'yla (Milenyumlar) alfabetik sırayı sürdüren X Kuşağı'ndan sonraki ikinci kuşak olduğu gerçeğine bir göndermedir. Nesil için önerilen diğer isimler arasında iKuşağı, Anavatan Kuşağı, Net Gen, Dijital Yerliler, Neo-Dijital Yerliler, Çoğulcu Kuşak, İnternet Kuşağı, Yüzyıllıklar ve Post-Milenyumlar yer almaktadır. İnternet Kuşağı terimi, internetin kitlesel olarak benimsenmesinden sonra doğan ilk kuşağın olduğu gerçeğine atıfta bulunmaktadır. Psikoloji profesörü ve yazar Jean Twenge, yayıncısı Atria Publishing Group tarafından reddedilmeden önce iKuşağı ( veya kısaca iGen) terimini kullandı ve aslında bunu 2006 yılında Millenyumlar hakkındaki kitabının başlığı -Generation Me- olarak kullanmak niyetindeydi. O dönemde iPod ve iMac bilgisayarlar vardı ama iPhone veya iPad'ler yoktu. Twenge daha sonra bu terimi 2017 kitabı iGen için kullandı. Bu terimin, 2009 yılında demograf Cheryl Russell tarafından yaratıldığı da iddia edildi. 2014 yılında yazar Neil Howe, Anavatan Kuşağı terimini William Strauss ile Strauss-Howe kuşak teorisinin bir devamı olarak kullandı. "Anavatan" terimi, 11 Eylül saldırılarından sonra İç Güvenlik Bakanlığı gibi koruyucu gözetim devlet önlemlerinin yürürlüğe girmesinden sonra çocukluğa giren ilk nesil anlamına gelir. Pew Araştırma Merkezi, 2019'da Google Trendler'de bu kohortun çeşitli adını araştırdı ve ABD'de "Z Kuşağı" teriminin ezici bir çoğunlukla en popüler olduğunu gördü. Merriam-Webster ve Oxford sözlüklerinden her ikisi de Z Kuşağı için resmî girdilere sahiptir. Japonya'da bu kohort, "Dijital Yerliler" olarak tanımlanan önceki kohortun bir adım ötesinde "Neo-Dijital Yerliler" olarak tanımlanmaktadır. Dijital Yerliler öncelikle metin veya sesle iletişim kurarken Neo-Dijital Yerliler video, görüntülü telefon ve filmler kullanır. "Zoomer" terimi; genellikle ironik, esprili veya alaycı bir tonda Z Kuşağı üyelerine atıfta bulunmak için kullanılan resmî olmayan bir terimdir. Z Kuşağı'nın "Z" harfi ile baby boomer'larda kullanılan "boomer"ın "b" harfi olmaksızın birleştirilmesiyle (Z + (b)oomer = Zoomer) oluşmaktadır. Bu kullanımdan önce, 2000'lerde, özellikle aktif bebek patlamalarını tanımlamak için "zoomer" kullanılmıştır. Mevcut kullanımdaki "zoomer" terimi, "Zoomer" olarak adlandırılan bir Wojak karikatürü aracılığıyla Gen Z ergenleriyle alay eden bir 4chan internet meme'inde kullanılmasıyla 2018'de popülaritesini artırdı. Tarih ve yaş aralığı Oxford Dictionaries, Z Kuşağı'nı "1990'ların sonlarında veya 21. yüzyılın başlarında doğan, çok genç yaşlardan itibaren dijital teknoloji, internet ve sosyal medya kullanımına aşina olarak algılanan nesil" olarak tanımlamaktadır. Oxford Learner's Dictionaries, Z kuşağını "90'ların sonu ile 2010'ların başı arasında doğmuş bir grup insan" olarak açıklamaktadır. Merriam-Webster Online Dictionary, Z kuşağını "1990'ların sonunda ve 2000'lerin başında doğan insanların nesli" olarak tanımlar. Pew Araştırma Merkezi, 1997'yi Z Kuşağı için başlangıç doğum yılı olarak belirleyerek bu tarihi yeni teknolojik ve sosyoekonomik gelişmeler gibi "farklı biçimlendirici deneyimler" ile 11 Eylül saldırılarından sonra bir dünyada büyüdükleri için seçti. Pew, Z Kuşağı için bir bitiş noktası belirtmezken 2019 raporunda 2012'yi geçici bir bitiş noktası olarak kullandı. The New York Times, The Wall Street Journal, PBS, NBC News, NPR, The Washington Post, CNBC, Axios, Forbes, Newsweek ve Time gibi önde gelen medya kuruluşları Pew'in tanımını alıntıladı. Statistics Canada, Pew Araştırma Merkezi'nden alıntı yapıp Z Kuşağı'nı 1997'den 2012'ye kadar uzanan bir dönem olarak tanımlamıştır. Amerika Birleşik Devletleri Kongre Kütüphanesi, Pew'in tüketici araştırma raporlarından birinde Z Kuşağı'nı tanımladığını belirtmesine rağme "kuşakları tanımlamanın kesin bir bilim olmadığını" açıkladı. Gallup ve Ipsos MORI Z Kuşağı'nı 1997'de başlatırken Associated Press de 1997'yi Gen Z için başlangıç noktası olarak kullanmıştır. 2020'deki bir ABD Nüfus Sayımı yayını, Z Kuşağı'nı 1996'dan sonra doğan kohortun en yaşlı üyelerine sahip “genç ve mobil” nüfus olarak tanımladı. Brookings Enstitüsünün kıdemli üyesi William H. Frey, 2020 Nüfus Sayımı analizinde Pew Araştırma Merkezinin tanımını aktardı. Psikolog Jean Twenge, Z Kuşağı'nı 1995 ve 2012 yılları arasında doğan bir diziyi kullanan "iGeneration" olarak tanımladı. Avustralyalı McCrindle Araştırma Merkezi, Z kuşağı'nı 1995 ile 2009 yılları arasında doğanlar olarak belirtti. Financial Times, Fortune, CBS News, Inc., ve Bloomberg Law dahil olmak üzere çeşitli medya kuruluşları Z Kuşağı'nı tanımlamak için 1995'i başlangıç doğum yılı olarak kullananlardır. Deloitte, McKinsey, ve PricewaterhouseCoopers da Gen Z için başlangıç noktası olarak 1995'i kullanmaktadır. Center for Generational Kinetics, Z kuşağını 1996-2015 yılları arasında doğanlar olarak tanımlamaktadır. Milenyumlar ve Z Kuşağı'nın başlangıç yıllarında doğan bireyler bazen her iki kuşağın da özelliklerini taşıyan bir "mikro kuşak" olarak tanımlanmıştır. Bu yıllara verilen en yaygın isim Zillennialstır . Sanat ve kültür Mutluluk ve kişisel değerler The Economist, Z Kuşağı'nı önceki kuşaklara göre daha eğitimli, iyi huylu, stresli ve depresif bir kuşak olarak tanımlamaktadır. 2016 yılında, Varkey Vakfı ve Populus, yirmi ülkede (Arjantin, Avustralya, Brezilya, Kanada, Çin, Fransa, Almanya, Hindistan, Endonezya, İsrail, İtalya, Japonya, Yeni Zelanda, Nijerya, Rusya, Güney Afrika, Güney Kore, Türkiye, Birleşik Krallık ve Amerika Birleşik Devletleri) 15 ila 21 yaşları arasındaki 20 binden fazla kişinin tutumlarını inceleyen uluslararası bir araştırma yürüttü. Z Kuşağı gençlerinin kişisel yaşamlarında (%59) genel olarak mutlu olduklarını gördüler. En mutsuz gençler Güney Kore (%29) ile Japonya'dan (%28), en mutlu olanlar ise Endonezya (%90) ile Nijerya'dan (%78) geldi. Her ülke için genel 'mutluluk puanını' belirlemek için araştırmacılar, mutlu olduklarını söyleyenlerin oranından mutsuz olduğunu söyleyenlerin yüzdesini çıkardılar. En önemli mutluluk kaynakları arasında fiziksel ve zihinsel olarak sağlıklı olmak (%94), ailesiyle iyi ilişkiler içinde olmak (%92), arkadaşlarıyla iyi ilişkiler içinde olmak (%91) yer aldı. Genel olarak daha genç ve erkek olan katılımcılar daha mutlu olma eğilimindeydi. Dini inanç %44 ile son sırada yer aldı. Bununla beraber din; Endonezya (%93), Nijerya (%86), Türkiye (%71), Çin ve Brezilya'dan (her ikisi de %70) Z Kuşağı gençleri için büyük bir mutluluk kaynağı oldu. Endişe ve stresin en önemli nedenleri para (%51) ile okul (%46) yer alırken listenin sonunda %10 ile sosyal medya ve temel kaynaklara (yiyecek ve su gibi) erişim yer aldı. Gıda ve su konusundaki endişeler en ciddi şekilde Çin (%19), Hindistan (%16) ile Endonezya'da (%16) yüksekken genç Hintlilerin sosyal medya nedeniyle stres bildirme olasılığı da ortalamadan daha yüksekti (%19). Varkey Vakfı'nın bahsi geçen çalışmasına göre, bu insanlar için en önemli kişisel değerler ailelerine ve kendilerinin hayatta ilerlemelerine yardımcı olmak (her ikisi de %27) ve bunu dürüstlük (%26) izliyor. Ailesel değerler özellikle Güney Amerika'da (%34) güçlüyken bireycilik ve girişimci ruh, Afrika'da (%37) popüler olduğunu göstermiştir. Gençleri en çok etkileyenler ebeveynler (%89), arkadaşlar (%79) ve öğretmenlerdir (%70). Ünlüler (%30) ve politikacılar (%17) son sırada yer aldı. Genel olarak genç erkeklerin, kitapları ve kurgusal karakterleri tercih eden genç kadınlardan ziyade sporculardan ve politikacılardan etkilenme olasılığı daha yüksek görülmüştür. Ünlü kültürü özellikle Çin (%60) ile Nijerya'da (%71) etkiliyken özellikle Arjantin ve Türkiye'de (her ikisi de %19) önemsiz görülmektedir. Gençler için mevcut veya gelecekteki kariyerleri için en önemli faktörler arasındabecerilerini geliştirme olasılığı (%24) ve gelir (%23) üstte yer alırken en önemsiz faktörler ise şöhret (%3) ve çalıştıkları kurumun dünyaya olumlu bir etki yapıp yapmaması (%13) oldu. Gençlerin gelecekleri hakkında en önemli etkenleri aileleri (%47) ve sağlıkları (%21) iken genel olarak dünyanın refahı (%4) ve yerel toplulukları (%1) listenin en altında yer aldı. Ortak kültür [[Dosya:Selfie au Palais des Beaux-Arts.jpg|sol|küçükresim|199x199px|Lille, Fransa'daki Palais des Beaux-Arts'da selfie çeken iki genç kadın (2016)]] 2000'ler ve özellikle 2010'lar boyunca, 20. yüzyılın sonlarında var olanlar kadar etkili olan gençlik altkültürleri, sürekli akran gözetiminin farkındalığı nedeniyle daha kıt ve daha sessiz (n azından gerçek hayatta, internette zorunlu olmasa da) ve ironi ve özbilinç ile daha baskın hale geldi. Örneğin Almanya'da gençler; popüler kültür, cazibe veya tüketimcilikten ziyade okulu bitirmek, banliyölerde bir eve sahip olmak, dostlukları ve aile ilişkilerini sürdürmek ve istikrarlı istihdam gibi hedeflere sahip daha yaygın bir yaşam tarzıyla daha fazla ilgileniyor gibi görünmektedir. Farklı gençlik altkültürleri arasındaki sınırların bulanıklaştığı ve nostaljik duyguların arttığı görülmektedir. 2018'de 'cottagecore' olarak adlandırılan bir estetik uzun yıllardır var olmasına rağmen, COVID-19'un yayılmasıyla mücadele etmek için uygulanan kitlesel karantinaların ardından özellikle çeşitli sosyal medya ağlarında Z Kuşağı'nın bir alt kültürü haline geldi. Bir kaçış ve özlem dolu nostalji biçimi olan cottagecore, şarkıcı ve söz yazarı Taylor Swift'in 2020 albümü Folkloreun ticari başarısı sayesinde daha da popüler hale geldi. Z Kuşağı arasında nostalji kültürü otomobil kullanımına kadar uzanmaktadır: Endonezya gibi bazı ülkelerde, daha önceki yıllardan kullanılmış araba satın alma konusunda sosyal medya toplulukları oluşturulmuştur. OnePoll tarafından 2018'de gerçekleştirilen bir anket, 18 ila 30 yaş arasındaki Britanyalılar arasında müzeler ve miras alanlarının popülerliğini korurken, %19'unun bir önceki yıl buraları hiç ziyaret etmediğini ortaya koydu. Kadın katılımcıların %16'sı ve erkek katılımcıların %26'sı müzeleri hiç ziyaret etmediğini söyleyerek bu konuda cinsiyet farkını ortaya çıkarmıştır. Z kKuşağı, müze veya galeri gezmek yerine evde kalmayı ve televizyon izlemeyi ya da sosyal medya ağlarında gezinmeyi tercih etmektedir. Araştırmacılar ayrıca daha ucuz biletlerin, daha etkileşimli sergilerin, daha fazla etkinlik çeşitliliğinin, daha fazla yiyecek ve içecek seçeneğinin, daha uygun çalışma saatlerinin ve daha fazla çevrimiçi varlığın daha fazla gencin dikkatini çekebileceğini ortaya çıkardı. Öte yandan, vintage modası, Milenyumlar ile Gen Z tüketicileri arasında popülaritesini artırmıştır. Childwise'ın 2019 tarihli bir raporu, Birleşik Krallık'taki beş ila on altı yaş arasındaki çocukların her gün ortalama üç saatini çevrimiçi geçirdiğini ortaya koydu. Araştırmaya göre önceki hafta yaklaşık %70'i Netflix'i izlerken yalnızca %10'u televizyonda en sevdikleri programları izledi. İsteğe bağlı programları izleyenlerin %58'i bunu cep telefonunda, %51'i televizyonda, %40'ı tablet üzerinden, %35'i oyun konsolunda ve %27'si dizüstü bilgisayarda seyretti. Her dört kişiden biri, Alexa gibi sesli komut bilgisayar yardımcıya sahip ailelerden gelmiştir. Childwise ayrıca 1990'lar ile 2000'lerin başında yayınlanan Friends gibi bazı televizyon dizilerinin 2010'ların gençleri arasında popüler olduğunu kanıtladı.. Nielsen ve Magna Global'den alınan rakamlar; Disney Channel, Cartoon Network ve Nickelodeon gibi çocuklara yönelik kablolu televizyon kanallarının izlenme oranlarının 2010'ların başından itibaren sürekli düşüşünü sürdürdüğünü ve COVID-19 pandemisi sürecinde ebeveynler ve çocuklar evde olmasına rağmen çok az etki gösterdiği veya pek hafifletici etki göstermediğini ortaya koydu. Özellikle Disney Channel, 2020'de izleyicilerinin üçte birini kaybetti ve bu da İskandinavya, Birleşik Krallık, Avustralya ve Güneydoğu Asya'da kanalın kapanmasına yol açtı. 21. yüzyılın ilk yirmi yılında, hayran kurgusu yazmak ve okumak dünya çapında yaygın bir faaliyet haline geldi. Çeşitli yerlerden alınan demografik veriler, hayran kurgusu okuyup yazanların ezici bir çoğunlukla genç ve yirmili yaşlarında ve kadın olduğunu ortaya koydu. Örneğin fanfiction.net sitesinden veri bilimci Cecilia Aragon ve Katie Davis tarafından 2019'da yayınlanan bir analiz, medyan yaşı 15,5 olan 10 milyon İngilizce konuşan kişi tarafından son 20 yılda yaklaşık 60 milyar kelime içerik eklendiğini gösterdi. Hayran kurgusu yazarları; çalışmalarını doğal afetler gibi yaşamları için önemli olduğunu düşündükleri diğer şeylerin yanı sıra K-pop, Star Trek, Harry Potter, Twilight, Doctor Who, Star Wars ve Walt Disney'in 'canon' olarak bilinen çeşitli eserleri gibi uluslararası alanda popüler olan çeşitli kültürel fenomenlere dayandırır. Hayran kurgularının çoğu, ilgi çekici kurgusal karakterlerin romantik eşleşmesi veya 'ilişki' ile ilgilidir. Bilişim uzmanı Rebecca Black, hayran kurgusu yazmanın da İngilizce öğrenenler için yararlı bir kaynak olabileceğini ekledi. Gerçekten de Aragon ile Davis'in analizi, bir hayran kurgusu yazarının aldığı her 650 inceleme için kelime dağarcıklarının bir yaş geliştiğini gösterdiğini ancak bu, daha yaşlı kohortlara genelleme yapılamayacağını ortaya çıkardı. Öte yandan, hayran kurgusu içeriklerine göz atan çocuklar siber zorbalığa, kaba yorumlara ve diğer uygunsuz materyallere maruz kalabilir. Z Kuşağı, müzik tüketimi söz konusu olduğunda son derece kişiselleştirilmiş bir deneyime izin veren çok sayıda seçeneğe sahiptir. Dijital medya şirketi Sweety High'ın 2018 Z Kuşağı Müzik Tüketim ve Harcama Raporu'na göre, Z kuşağı kadınları arasında müzik dinlemede Spotify birinci, karasal radyo ikinci sırada yer alırken YouTube'un müzik keşfi için tercih edilen platform olduğu bildirildi.. Ek araştırmalar, son birkaç on yılda popüler müziğin yavaşladığını gösterirken genç ve yaşlı dinleyicilerin büyük çoğunluğunun yeni şarkılara ayak uydurmak yerine eski şarkıları tercih ettiği görülmektedir. Okuma alışkanlığı küçükresim|sağ|Bir köpeğe ve eğitmenine kitap okuyan bir kız (2009). 2000'lerin sonlarında ve 2010'larda çocukların zevk için okuma oranı eskiye göre çok daha azalmıştır.|235x235px Yeni Zelanda'da çocuk gelişim psikoloğu Tom Nicholson, okul çocukları arasında kelime kullanımı ve okumada belirgin bir düşüş olduğunu ve birçoğunun sözlük kullanmada isteksiz olduğunu belirtti. Ulusal Eğitim İzleme Projesi tarafından 2008 yılında yapılan bir ankete göre, dört ve sekiz yıllık öğrencilerin yaklaşık beşte biri hobi olarak kitap okumakta ve bu da 2000'e göre yüzde on düşüşü göstermektedir. Birleşik Krallık'ta, Nielsen Book tarafından 2013 yılında 2 bin ebeveyn ve çocukla yapılan bir ankete göre çocukların %36'sının her gün ve %60'ının haftalık zevk için kitap okuduğu ortaya çıkmıştır. %72'sine ebeveynleri tarafından haftada en az bir kez kitap okunmuştur. Britanyalı çocuklar arasında en popüler boş zaman etkinlikleri televizyon izlemek (%36), okumak (%32), sosyal ağda gezinmek (%20), YouTube videoları izlemek (%17) ve cep telefonlarında oyun oynamak (%16) idi. 2012 ve 2013 yılları arasında çocukların video oyunları, YouTube ve mesajlaşmaya daha fazla zaman ancak okumaya daha az zaman harcadıkları bildirdi (yüzde sekiz düşüş). 11-17 yaş arası çocuklar arasında, 2012 ve 2013 yılları arasında okumayanların oranı %13'ten %27'ye yükseldi, ayda bir ila üç kez okuyanlar (ara sıra okuyanlar) %45'ten %38'e düştü. Haftada ortalama 15 dakikadan fazla olmayan okumalar (hafif okuyucular) %23'ten %27'ye yükseldi, haftada 15 ila 45 dakika arasında okuyanlar (orta okuyucular) %23'ten %17'ye düştü ve okuyanlar haftada en az 45 dakika (ağır okuyucular) %15'ten %16'ya hafifçe yükseldi. National Literacy Trust tarafından 2019'da yapılan bir anket, 18 yaşın altındaki kişilerin yalnızca %26'sının her gün en az bir süre kitap okuduğunu gösterdi; bu, 2005'te kayıtların başlamasından bu yana en düşük seviyedir. Zevk için okumaya olan ilgi yaşla birlikte azalmaktadır: beş ila sekiz yaşındakiler, on dört ila on altı yaşındakilere kıyasla okumaktan zevk aldıklarını söyleme oranı iki katıydı. Gönüllü okumada önemli bir cinsiyet farkı vardı: erkeklerin sadece %47'si, kızların %60'ı zevk için okuduklarını söyledi. Her üç çocuktan biri okuyacak ilginç bir şey bulmakta zorlandıklarını bildirdi. Yukarıda bahsedilen Nielsen Book araştırması, en az bir elektronik tablete sahip Britanyalı hanelerinin payının 2012 ve 2013 yılları arasında %24'ten %50'ye yükseldiğini ortaya koydu. Beş ila on altı yaş arasındaki 2.200 İngiliz çocukla yapılan görüşmelere dayanan 2020 Childwise raporuna göre, gençler günümüzde cep telefonlarına büyük ölçüde bağımlı hâldeler. Çoğu, ilk cihazlarını yedi yaşında almaktadır. On bir yaşına gelindiğinde, cep telefonuna sahip olmak neredeyse tüm dünyada geçerli. Yedi ile on altı yaş arasındakiler arasında her gün telefonda geçirilen ortalama süre üç ve üçüncü saattir. Yüzde 57'si yanlarında telefonlarıyla yattıklarını ve yüzde 44'ü araştırmacılara, telefonlarının yokluğunda "rahatsız" hissettiklerini söyledi. Bu teknolojinin doğası gereği (cep telefonları kişisel ve özel cihazlardır) ebeveynlerin çocuklarının aktivitelerini izlemesi ve onları uygunsuz içerikten koruması zor olabilir. Demografi Birçok ülkenin nüfusunun yaşlanması ve doğum oranlarının azalmasına rağmen, Z Kuşağı şu anda dünyadaki en kalabalık nesildir. Bloomberg'in Birleşmiş Milletler verilerinin analizi, 2019'da Z Kuşağı üyelerinin 7,7 milyar Dünya nüfusunun 2,47 milyarını (%32) oluşturduğunu ve 2,43 milyarlık Y Kuşağı nüfusunu aştığını öngördü. Bu analiz için Z Kuşağı ve Y Kuşağı'nın kuşak sınırı 2000 ila 2001 olarak belirlendi. Afrika Z Kuşağı şu anda Afrika nüfusunun çoğunluğunu oluşturuyor. 2017'de Afrika'da yaşayan 1,2 milyar insanın %60'ı 25 yaşının altına düştü. 2019'da Güney Afrika nüfusunun %46'sı veya 27,5 milyon kişi Z Kuşağı üyesidir. Birleşmiş Milletler'in 2019'daki istatistiksel çalışmalarında, 2020'de Nijer halkının medyan yaşının 15,2, Mali 16.3, Çad 16,6, Somali, Uganda ve Angola'nın tümü 16,7, Demokratik Kongo Cumhuriyeti 17,0, Burundi 17,3 ve Mozambik ie Zambiya17,6 olarak belirtildi. Bu, nüfuslarının yarısından fazlasının 21. yüzyılın ilk yirmi yılında doğduğu anlamına geliyor. Bunlar medyan yaşa göre dünyanın en genç ülkeleri. Asya 2020 McKinsey & Company analizine göre, Z Kuşağı (1996'dan 2012'ye kadar doğan olarak tanımlanır), 2025 yılına kadar Asya-Pasifik bölgesinin nüfusunun dörtte birini oluşturacaktır. Kültürel idealler, hükûmet politikası ve modern tıbbın bir sonucu olarak Çin ve Hindistan'da ciddi cinsiyet nüfus dengesizlikleri meydana gelmiştir. Birleşmiş Milletler'e göre 2018'de 15 ila 29 yaşları arasındaki her yüz kadına 112 Çinli erkek düşerken Hindistan'da o yaş grubundaki her yüz kadına 111 erkek düşmüştür. Çin'in toplam 34 milyon ve Hindistan'ın 37 milyon fazla erkeğe sahip olması, Malezya'nın tüm nüfusundan fazladır. Çin ve Hindistan toplamında, 20 yaşın altında 50 milyon fazla erkeğe sahipti. Böyle bir tutarsızlık, diğer toplumsal sorunların yanı sıra yalnızlık, insan kaçakçılığını (Asya'nın başka yerlerinden, Kamboçya ve Vietnam gibi) ve fuhuşu körüklemektedir. Avrupa 2019'da Birleşik Krallık'taki yaklaşık 66,8 milyon insandan, 1997'den 2012'ye kadar doğanlar olarak tanımlanırsa, Z Kuşağı'nda yaklaşık 12,6 milyon kişi (%18,8) vardı. Z Kuşağı, ulusal köken açısından Avrupa Birliği'ndeki en çeşitli nesildir. Avrupa'da genel olarak, 2019'da 14 yaş ve altındakilerin (daha eski Alfa Kuşağı dahil) %13,9'u başka bir AB üyesi devlette doğdu ve %6,6'sı AB dışında doğdu. Lüksemburg'da, %20,5'i büyük ölçüde AB içinde olmak üzere başka bir ülkede doğmuştur; İrlanda'da %12,0'si başka bir ülkede doğmuştur; İsveç'te, %9,4'ü büyük ölçüde AB dışında başka bir ülkede doğmuştur. Finlandiya'da 2020'de 14 yaş ve altındaki kişilerin %4,4'ü yurtdışında doğmuş ve %10,1'i yabancı kökenliydi. Bununla birlikte, Doğu Avrupa'dan gelen Z Kuşağı çok daha homojendir: Hırvatistan'da 14 yaş ve altındakilerin sadece %0,7'si yabancı uyrukludur; Çek Cumhuriyeti'nde 14 ve daha küçük yaştakilerin %1,1'i yabancı uyrukluydu. 2019'da (daha genç Y kuşağı dahil) Avrupa'daki 15 ila 29 yaş arasındakilerin büyük kısmı, yabancı doğumluydu. Lüksemburg, yabancı bir ülkede doğan gençlerin en yüksek payına (%41,9) sahipti. AB üyesi olmayan genç yetişkinlerin en yüksek payları İsveç, İspanya ve Lüksemburg'a aittir. 14 yaşın altındakiler gibi, Doğu Avrupa'daki ülkeler de genellikle çok daha küçük yabancı doğumlu genç yetişkinlere sahiptir. Polonya, Litvanya, Slovakya, Bulgaristan ve Letonya, toplam yaş grubunun %1,4 ila %2,5'i ile yabancı doğumlu gençlerin en düşük paylarına sahiptir. Kuzey Amerika 2017'de yayımlanan Kanada istatistiklerinden elde edilen veriler, Z Kuşağı'nın Kanada nüfusunun %17,6'sını oluşturduğunu gösterdi. Brookings Enstitüsü'nden demograf William Frey tarafından hazırlanan bir rapor, Amerika Birleşik Devletleri'nde Y Kuşağı'nın, büyük ölçüde beyaz olan Milenyumlar öncesi (X Kuşağı ve onların öncülleri) ile daha çeşitli Milenyumlar sonrası (Z Kuşağı ve onların ardılları) arasında bir köprü olduğunu belirtti. Frey'in ABD Nüfus Sayımı verilerinin analizi, 2019 itibarıyla Z Kuşağı'nın %50,9'unun beyaz, %13,8'inin siyah, %25,0 Hispanik ve %5,3'ünün Asyalı olduğunu gösteriyor. Dini eğilimler Varkey Vakfı ve Populus tarafından yerleşik tüm kıtalardan yirmi ülkeden 15 ila 21 yaşları arasındaki 20.000 kişi üzerinde yürütülen 2016 tarihli bir anket, dini inancın katılımcıların %42'sinde etkili ve %39'unda önemsiz olduğunu ortaya koydu. Bununla birlikte, yaş alt grupları arasında açık bir fark var: 15-16 yaş arasındaki kişilerin dine önemli olarak değer verme olasılığı 19-21 yaşındakilere göre biraz daha fazlaydı (%47'ye karşı %43). 2016 Britanya Sosyal Tutum Anketi, 18 ila 24 yaş arasındaki insanların %71'inin dini olmadığını tespit etti, bu oran bir önceki yıl %62'ydi. Kaynakça Kategori:1990'larda ihtira Kategori:Kültürel nesiller Kategori:21. yüzyıl Kategori:20. yüzyıl
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri